Gå til innhold

Er det vanlig å løfte mindre tungt når man er sliten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt eksamensperiode de siste to ukene, noe som fører til lange dager (10+ timer) på lesesal, og lite søvn og mindre mat enn vanlig. Har likevel fått i meg nok protein i hvert fall. De siste to ukene har jeg også gått ned cirka 2.5 kg i alle øvelsene jeg bruker i styrkeprogrammet mitt. Klarer ikke å løfte så tungt som før. Er dette mest sannsynlig bare fordi jeg er sliten, eller kan jeg ha mistet muskelmasse siden jeg spiser mindre og sove mindre?

Anonymkode: 3a0f9...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man mister ikke muskelmasse så snart, det tar 6 uker uten trening før man begynner å miste muskelmasse.

Ting som mangel på søvn og færre kalorier enn vanlig derimot svekker deg ganske umiddelbart (og midlertidig).

Anonymkode: d6b30...c48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt normalt! 100 prosent enig med innlegg overfor her som sier man ikke mister muskler! Dagsform, søvn og kosthold har så vanvittig mye å si på hva man orker/prestasjon/konsentrasjon! 

Anonymkode: 152b6...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man mister ikke muskelmasse så snart, det tar 6 uker uten trening før man begynner å miste muskelmasse.

Ting som mangel på søvn og færre kalorier enn vanlig derimot svekker deg ganske umiddelbart (og midlertidig).

Anonymkode: d6b30...c48

Ikke svar når du ikke aner hva du snakker om. Jeg røk korsbåndet på slalom i fjor vinter, og på to uker hadde beinet atrofert vekk til nesten ingenting, det gikk fascinerende fort. Det er fortsatt ikke like tjukt som det andre igjen, selv med fysio to ganger i uka og egentrening styrke to ganger i tillegg. Før sommeren trente jeg hver dat en periode, da ble jeg faktisk svakere, fordi jeg ble overtrent, og først etter å ha tatt helt fri to uker, ble jeg sterkere igjen. Men det ble ikke atrofi på grunn av at jeg var overtrent, da var det bare at jeg var så sliten at jeg ikke klarte like tunge vekter, selv med lik muskelmasse.

Ts, du har neppe mistet muskelmasse på denne tiden, du er nok bare sliten. Ikke fordi det tar sels uker å miste muskelmasse, men fordi du neppe har ligget helt helt stille uten å bruke musklene i det hele tatt - du har jo snudd på sed, reist deg, gått, kledd av og på deg og gjort vanlige ting.

Anonymkode: 2fe9e...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke har i prinsippet ikke så mye med muskelmasse å gjøre. Mye av det som gjør deg sterkere handler om at nervesystemet ditt blir bedre på å aktivere muskelen din, og "tør" å aktivere mye uten å være redd for å rive noe i filler - ikke på at bygger flere muskelceller.

Anonymkode: 5020b...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med bryting og møtt spjælinger som er uhorvelig sterke, og store muskelberg som er ganske svake. Dette forklares av ovennevnte. For øvrig tror jeg nok det bare sitter i huet på deg. Er man sliten innbiller man seg gjerne at man presterer dårligere, og det blir en slags selvoppfyllende profeti. Jeg kan garantere deg at selv uten flere netter med søvn er du egentlig nøyaktig like sterk, du bare gidder ikke å pushe deg så mye.

Anonymkode: 5020b...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt eksamensperiode de siste to ukene, noe som fører til lange dager (10+ timer) på lesesal, og lite søvn og mindre mat enn vanlig. Har likevel fått i meg nok protein i hvert fall. De siste to ukene har jeg også gått ned cirka 2.5 kg i alle øvelsene jeg bruker i styrkeprogrammet mitt. Klarer ikke å løfte så tungt som før. Er dette mest sannsynlig bare fordi jeg er sliten, eller kan jeg ha mistet muskelmasse siden jeg spiser mindre og sove mindre?

Anonymkode: 3a0f9...a53

Kroppen sparer energi når den er sliten og/ eller under stress, da vil den ikke mobilisere like mye som i overskudd, ganske logisk egentlig. Kroppen vil alltid verne sine viktige funksjoner, muskler i arm og bein er ikke en prioritet. 

Anonymkode: af15d...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at dagsformen er litt dritt av og til. Jeg sliter spesielt 7-10 dager før mensen. Da kan jeg plutselig oppleve å løfte mindre og måtte løpe på langsommere hastighet enn vanlig. Etter mensen er det som om alt løsner, og jeg får plutselig framgang. 
Forrige syklus opplevde jeg egentlig at hele måneden var vanskelig. Jeg har også hatt lange dager på skolen, vært mye på jobb og slikt. Det er helt normalt å ha litt dårligere perioder. Bare stå i det, så løsner det etter hvert. Kanskje vær litt snillere med deg selv på trening denne perioden. 

Tviler sterkt på at du har mistet muskelmasse så lenge du fortsatt trener styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, jeg har litt helseutfordringer om dagen som gjør meg ekstra sliten og trøtt, og jeg klarer ikke å løfte like tungt nå. Bekymrer meg ikke, kommer tilbake igjen. 

Anonymkode: ca313...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager er jeg helt off. Failer på løft som normalt skal være enkle. Hadde en uforklarlig fail på frontbøy her for en stund tilbake. Prøvde flere ganger og misset hver gang. Dagen etter hadde jeg samme øvelse med med pause i bunn, da gikk vekten jeg prøvde på dagen før som en lek, til tross for pausen. Ellers forsvinner maksstyrke fortere enn muskelmassen.  

Anonymkode: 6312a...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...