AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:12 #1 Del Skrevet torsdag kl 21:12 Jeg er usikker på hva jeg skal studere. Jeg har gått gjennom alle yrker på utdanning.no og laget en liste over de som kunne være aktuelle: • Ambassadør/diplomat (krever opptak til aspirantkurset) • Aktuar/siviløkonom • Jordmor • Veterinær • Industriell økonomi (må ta opp R2 og F1 for å kvalifisere) Problemstillingen er at yrkene er så ulike at det er vanskelig å velge. Det som betyr mest for meg er en god lønn og trygghet for å få jobb etter utdanning, særlig med tanke på at jeg har en annen etnisk bakgrunn og ønsker å sikre meg en solid karriere. Noen tips???? foreldrene mine vil at jeg skal studere medisin, men jeg kommer ikke inn i Norge. Da må jeg studere i utlandet og bli en gjeldsslave (altså vi snakker minst 1 mill) Anonymkode: e5b59...1e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:32 #2 Del Skrevet torsdag kl 22:32 Hva er det som gjør at du er interessert i nettopp disse utdanningene/yrkene (de er veldig ulike!)? Om du skriver en liste med fordeler og ulemper for hvert yrke, hvilken liste ser best ut? Jeg tenker på ting som lengde på utdanning (og dermed tilhørende studielån), muligheter for å få fast jobb og hvor i landet man kan få jobb, gunstig vs. ugunstig arbedstid (skift, kvelder, helger, høytider), slitasje på kroppen (fysisk eller psykisk), muligheter til å kombinere yrket med familieliv m.m. Du må også vurdere om du ønsker å jobbe tett på andre mennesker, eller ønsker en mer stillesittende kontorjobb, om du jobber bra under stress, om du klarer å takle liv/død-hendelser (dyr som må avlives, fødende kvinner eller babyer som dør under fødsel). Jeg tror du får en pekepinn på svarer ditt om du lager en slik liste for hvert av disse yrkene. Lykke til! Hilsen lærer. Anonymkode: 95b37...252 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:39 #3 Del Skrevet torsdag kl 22:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er usikker på hva jeg skal studere. Jeg har gått gjennom alle yrker på utdanning.no og laget en liste over de som kunne være aktuelle: • Ambassadør/diplomat (krever opptak til aspirantkurset) • Aktuar/siviløkonom • Jordmor • Veterinær • Industriell økonomi (må ta opp R2 og F1 for å kvalifisere) Problemstillingen er at yrkene er så ulike at det er vanskelig å velge. Det som betyr mest for meg er en god lønn og trygghet for å få jobb etter utdanning, særlig med tanke på at jeg har en annen etnisk bakgrunn og ønsker å sikre meg en solid karriere. Noen tips???? foreldrene mine vil at jeg skal studere medisin, men jeg kommer ikke inn i Norge. Da må jeg studere i utlandet og bli en gjeldsslave (altså vi snakker minst 1 mill) Anonymkode: e5b59...1e7 Du kan søke medisin i Danmark. Gratis, å studere. Litt lettere å komme inn sammenlignet med Norge. Forholdsvis like kulturer. Jobber du 10 timer i uka kan du få dansk studiestøtte (som er mye bedre enn den norske ). Anonymkode: cb881...3a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:49 #4 Del Skrevet torsdag kl 22:49 Hvilken hverdag er det du ønsker? Hvilke oppgaver er det du tåler? Er flink til? Syns er genuint spennende? Velger du utifra hva du tenker andre vil akseptere? Vil du noen av dem i det hele tatt? Hvordan ser livet ditt i fremtiden ut? Å husk det er mulig å ombestemme seg på veien 😊 Anonymkode: 06c3e...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:52 #5 Del Skrevet torsdag kl 22:52 Bare for å klargjøre. Selv om det heter "opptak til aspirantkurset" så er ikke dette en utdanning. Det er en jobb man blir ansatt i. Og man må ha de kvalifikasjonene som arbeidsgiver (Utenriksdepartementet) ser etter for å i det hele tatt bli kalt inn til intervju. Det betyr som regel en masterutdanning innen et samfunnsfag, språkkunnskaper og relevant erfaring. Altså som en hvilken som helst annen jobb. Vetetrinær kan du også stryke om du vil ha sikker jobb og god lønn. Aktura, jordmor eller industriell økonomi er de utdanningene som passer dine mål og ønsker. Ellers ville jeg råde deg til også å vurdere master i informatikk. Det er ikke nødvendig at du er en datanerd for å studere det. Det holder at du er interessert. Og du kan starte selv om du knapt vet bak fram på en datamaskin. Utdanningen vil gjøre at du mest sannsynlig aldri trenger å søke en jobb igjen, du kommer til å drukne i jobbtilbud og headhuntere som ringer deg stadig vekk. Dessuten er utdanningen internasjonal, som betyr at du kan prøve deg i andre land som betaler bedre. Drar du f.eks til USA med denne utdanningen i bagasjen kan du forvente en årslønn på 3-5 millioner norske kroner. Anonymkode: 926ae...281 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:12 #6 Del Skrevet torsdag kl 23:12 Hverken jordmor eller veterinær er spesielt bra lønnet. Veterinær er ganske ok lønnet innen fisk, eller hvis du blir diplomat, spesielt innen kirurgi, men det er ekstremt krevende. UD-veien er også svært krevende. En slektning av meg var aspirant i UD, og den CVen var gullkantet og kom ikke av seg selv, for å si det sånn. Det er ikke noe jeg ville satset på. Du må i alle fall ha en svært god plan B, for du vil sannsynligvis trenge den. Ind.øk eller siviløkonom er det jeg ville valgt hvis jeg var deg. Men det er sjelden man ser en liste med SÅ forskjellige yrker. Anbefaler deg å tenke mindre på hva foreldrene dine mener. Anonymkode: 2199a...f17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:27 #7 Del Skrevet fredag kl 14:27 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du kan søke medisin i Danmark. Gratis, å studere. Litt lettere å komme inn sammenlignet med Norge. Forholdsvis like kulturer. Jobber du 10 timer i uka kan du få dansk studiestøtte (som er mye bedre enn den norske ). Anonymkode: cb881...3a3 Tror ikke jeg har snittet for å komme inn i Danmark heller (Jeg ligger på 5,5 i snitt) :(((( Anonymkode: e5b59...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå