AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #21 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har ingen råd, men vil bare si at jeg sender deg en stor klem ❤️ Babyen din er heldig som har deg som mamma, det virker som du gjør alt i din makt og mer til for at han skal ha det bra. Jeg håper det løsner fort som fy! Anonymkode: cdb53...7a2 Åh, tusen takk for varmende ord❤️ Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #22 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 18.58): Han får nok mat ja.. er tydelig at det er luftsmerter han plages med. Og ja, vi er alltid flinke på å få opp rap etter måltid.. nei, ikke sjekket for det.🤔Skal få sjekket dette ut med helsestasjonen neste kontroll! Anonymkode: 3ddf9...875 Om det er tydelig at det er luftsmerter han plages med, kan det være en idé å prøve «elimination communication»? Høres helt jævlig ut å ha det slik som dere. Håper det går over snart ❤️ Anonymkode: b2042...2c9
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #23 Skrevet 3. desember 2024 kiropraktor 3 ganger, og han sluttet å gråte. Var 3 låsninger. Anonymkode: 00881...d46
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #24 Skrevet 3. desember 2024 vi kjøpte oss gyngestol og satt i den i timevis med vår første som skrek opptil 18 timer i strekk, det var grusomt! JEg fullammet, så til slutt kutta jeg ut både laktose, gluten og fruktose i deseperasjon - det var et begredelig kosthold i starten til jeg fikk oversikt selv over hva som gav og ikke gav magesmerter. Sammen med rutiner for å bevege baby for å hjelpe luften gjennom systemet gikk det seg sakte til etterhvert og ved 5 mnd var vi i mål - jeg sverget på at jeg aldri skulle ha flere barn og det gikk noen år før jeg fikk nummer to for å si det slik, som også hadde kollikk og som også gikk gjennom samme rutinene - så det ble med to for oss. Begge har i dag laktose og glutenfritt kosthold og begge blir skamdårlig om de får i seg noe av det, dessverre - og jeg merker selv at jeg blir dårlig av det etter at jeg forsøkte introdusere det i eget kosthold igjen etter ammeslutt selv om jeg ikke får utslag på prøver men er "innenfor normalverdi" som de sier og ligger helt i toppen på scalaen - så ja, kutt alt er mitt råd og kjøp en gyngestol ❤️ Anonymkode: a05c9...b9e
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #25 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 21.53): Hei dere! Jeg trenger litt råd her. Jeg har et barn på rett over 3 mnd, som har plagdes med kolikk omtrent siden han ble født. Føler vi har forsøkt ALT, uten hell. ingenting hjelper. Føler heller ikke at helsevesenet tar det seriøst, og det eneste vi får høre er at «det går over» og at «det blir bedre». Men, det blir jo ikke bedre, og har ikke gått over ved 3 mnd slik vi alltid har blitt fortalt av leger osv. Tror jeg har lest alt som finnes på internett om dette, inkludert alt her, men innleggene er gamle, så nå forsøker jeg et eget innlegg for å se om jeg kan få flere erfaringer. Dere som har ERFARING med kolikk fra egne barn, når gikk det over hos dere? Var det noe dere gjorde for at det gikk over eller gikk det bare over av seg selv? Har forsøkt melkefri kost uten hell, så tror ikke det et mpa som er problemet. Han gråter helt utrøstelig, store deler av dagen/kvelden/natta. Er så vondt å se barnet sitt sånn. Har forsøkt både minifom og semper dråper men virker ikke å ha fungert. Heldigvis en blid og fornøyd gutt når han ikke har vondt. Noen som kan dele tips og/eller egne erfaringer? Anonymkode: 3ddf9...875 Kjære deg, første og fremst vil jeg gi deg en klem og si at jeg vet hva du står i. Det er brutalt og du må bare prøve så godt du kan å holde ut ❤️ Det neste jeg skal skrive er det ikke sikkert du vil høre, men jeg satte pris på de som var ærlige med oss da vi satt i samme siutasjon. Kort fortalt ble det litt bedre da han var 6-7 måneder og enda litt bedre da han passerte 8-9 måneder, men må si vi hadde de trått til han var rundt 2. Men absolutt ikke like ille som det første halve året. Vi fikk også høre at "det blir bedre" av både helsestasjon, leger og venner. Jeg ventet og ventet på at "tremånederskolikken" skulle gå over så skuffelsen var stor da han fremdeles gråt da han var fire måneder. Da fikk vi høre av legen at "barn kan ha kolikk fram til de er 8-9 måneder". Jeg holdt på å klikke!! Hvorfor sa alle at det snart skulle bli bedre! De løy jo bare til oss. Vi følte vi stod i en kamp med helsevesenet og måtte kjempe for å få gjort undersøkelser av ham. Blodprøver (grusomt), undersøkte tungebånd, dro til kiropraktor, ultralyd på magen, sjekket ørene, testet for diverse allergier, var hos helsestasjonen ukentlig en periode, testet alle slags kjerringråd. Kan legge til at vår sønn hadde melkeallergi, men vi testet ut det selv på egenhånd fra han var 2 måneder og etter 5 måneder fikk henvisning til spesialist som påviste melkeallergi. Det ble litt bedre da, men ikke sånn at vi følte at det var nøkkelen til alle problemene. Det eneste legene ellers konkluderte med var "umoden tarm" og det var han egentlig plaget med i 1,5-2 år. Vi gikk etterhert på movicol for å hjelpe med alle forstoppelesene (dette fikk han fra 8 måneder tror jeg). Ville sjekket opp at dere har prøvd melkefri kost helt riktig, det er mange dårlige råd der ute. Helsesykepleieren vår kunne ingenting, hun sa at jeg kunne drikke laktosefri melk. Tannkremen min hadde melk i seg. Jeg har noenråd: Kjøp/lei moonboon med motor (tror det kan brukes på litt større babyer også..?). Det hjalp oss masse! Funker ikke på alle, men for de det funker på er det en life saver! Ikke slutt å kjempe for å få hjelp av helsevesenet, stol på magefølelsen din. Godta situasjonen som den er (dette rådet provoserte meg da jeg fikk det, men det har faktisk noe for seg). Jeg gikk hele tiden rundt og ventet på denne magiske dagen da alt ble bedre. Veldig dumt når det ikke skjedde. Tror jeg hadde hatt det bedre om jeg bare til en viss grad klarte å godta at sånn ble det for oss. Vi fikk ikke den idylliske barseltiden med koselige trilleturer, samsoving, kafébesøk og babysang. Få hjelp! Enten fra familie, venner eller helsestasjon. Få litt barnepass/trilletur, hjelp til matinnkjøp, kanskje noen kan lage middag til dere og komme med det på døra? Har dere råd, kjøp dere ut av andre oppgaver: vaskehjelp, robotstøvsuger, kjøp matkasser eller take away. Gjør det som trengs for å fjerne mest mulig av de andre oppgavene i hverdagen sånn at dere kan konsentrere dere om sønnen deres og å få litt søvn. Les/lytt til boka "Mammasjokket". Til slutt vil jeg si: Du er helt rå! Heldige sønnen din som har deg ❤️ Det du står i er en helt uholdbar situasjon som de med "vanlige" barn ikke kan sette seg inn i. Utrøstelig barnegråt er helt forferdelig. Kan legge til at sønnen min nå (2 år og 4 måneder) er den fineste, morsomste og snilleste gutten <3. Jeg trodde han skulle få varige mén av all gråten og smertene, men det eneste som kanskje er et resultat av den tøffe starten er at han er veldig kosete og trenger mye nærhet, som bare er kjempekoselig ❤️ Anonymkode: a3cc2...b43
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #26 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): vi kjøpte oss gyngestol og satt i den i timevis med vår første som skrek opptil 18 timer i strekk, det var grusomt! JEg fullammet, så til slutt kutta jeg ut både laktose, gluten og fruktose i deseperasjon - det var et begredelig kosthold i starten til jeg fikk oversikt selv over hva som gav og ikke gav magesmerter. Sammen med rutiner for å bevege baby for å hjelpe luften gjennom systemet gikk det seg sakte til etterhvert og ved 5 mnd var vi i mål - jeg sverget på at jeg aldri skulle ha flere barn og det gikk noen år før jeg fikk nummer to for å si det slik, som også hadde kollikk og som også gikk gjennom samme rutinene - så det ble med to for oss. Begge har i dag laktose og glutenfritt kosthold og begge blir skamdårlig om de får i seg noe av det, dessverre - og jeg merker selv at jeg blir dårlig av det etter at jeg forsøkte introdusere det i eget kosthold igjen etter ammeslutt selv om jeg ikke får utslag på prøver men er "innenfor normalverdi" som de sier og ligger helt i toppen på scalaen - så ja, kutt alt er mitt råd og kjøp en gyngestol ❤️ Anonymkode: a05c9...b9e Huff ja, akkurat dette som er skrekken! At neste barn også skal få kolikk. Ja, dette er noen få måneder av livet - men det er helt forferdelig å stå i. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjære deg, første og fremst vil jeg gi deg en klem og si at jeg vet hva du står i. Det er brutalt og du må bare prøve så godt du kan å holde ut ❤️ Det neste jeg skal skrive er det ikke sikkert du vil høre, men jeg satte pris på de som var ærlige med oss da vi satt i samme siutasjon. Kort fortalt ble det litt bedre da han var 6-7 måneder og enda litt bedre da han passerte 8-9 måneder, men må si vi hadde de trått til han var rundt 2. Men absolutt ikke like ille som det første halve året. Vi fikk også høre at "det blir bedre" av både helsestasjon, leger og venner. Jeg ventet og ventet på at "tremånederskolikken" skulle gå over så skuffelsen var stor da han fremdeles gråt da han var fire måneder. Da fikk vi høre av legen at "barn kan ha kolikk fram til de er 8-9 måneder". Jeg holdt på å klikke!! Hvorfor sa alle at det snart skulle bli bedre! De løy jo bare til oss. Vi følte vi stod i en kamp med helsevesenet og måtte kjempe for å få gjort undersøkelser av ham. Blodprøver (grusomt), undersøkte tungebånd, dro til kiropraktor, ultralyd på magen, sjekket ørene, testet for diverse allergier, var hos helsestasjonen ukentlig en periode, testet alle slags kjerringråd. Kan legge til at vår sønn hadde melkeallergi, men vi testet ut det selv på egenhånd fra han var 2 måneder og etter 5 måneder fikk henvisning til spesialist som påviste melkeallergi. Det ble litt bedre da, men ikke sånn at vi følte at det var nøkkelen til alle problemene. Det eneste legene ellers konkluderte med var "umoden tarm" og det var han egentlig plaget med i 1,5-2 år. Vi gikk etterhert på movicol for å hjelpe med alle forstoppelesene (dette fikk han fra 8 måneder tror jeg). Ville sjekket opp at dere har prøvd melkefri kost helt riktig, det er mange dårlige råd der ute. Helsesykepleieren vår kunne ingenting, hun sa at jeg kunne drikke laktosefri melk. Tannkremen min hadde melk i seg. Jeg har noenråd: Kjøp/lei moonboon med motor (tror det kan brukes på litt større babyer også..?). Det hjalp oss masse! Funker ikke på alle, men for de det funker på er det en life saver! Ikke slutt å kjempe for å få hjelp av helsevesenet, stol på magefølelsen din. Godta situasjonen som den er (dette rådet provoserte meg da jeg fikk det, men det har faktisk noe for seg). Jeg gikk hele tiden rundt og ventet på denne magiske dagen da alt ble bedre. Veldig dumt når det ikke skjedde. Tror jeg hadde hatt det bedre om jeg bare til en viss grad klarte å godta at sånn ble det for oss. Vi fikk ikke den idylliske barseltiden med koselige trilleturer, samsoving, kafébesøk og babysang. Få hjelp! Enten fra familie, venner eller helsestasjon. Få litt barnepass/trilletur, hjelp til matinnkjøp, kanskje noen kan lage middag til dere og komme med det på døra? Har dere råd, kjøp dere ut av andre oppgaver: vaskehjelp, robotstøvsuger, kjøp matkasser eller take away. Gjør det som trengs for å fjerne mest mulig av de andre oppgavene i hverdagen sånn at dere kan konsentrere dere om sønnen deres og å få litt søvn. Les/lytt til boka "Mammasjokket". Til slutt vil jeg si: Du er helt rå! Heldige sønnen din som har deg ❤️ Det du står i er en helt uholdbar situasjon som de med "vanlige" barn ikke kan sette seg inn i. Utrøstelig barnegråt er helt forferdelig. Kan legge til at sønnen min nå (2 år og 4 måneder) er den fineste, morsomste og snilleste gutten <3. Jeg trodde han skulle få varige mén av all gråten og smertene, men det eneste som kanskje er et resultat av den tøffe starten er at han er veldig kosete og trenger mye nærhet, som bare er kjempekoselig ❤️ Anonymkode: a3cc2...b43 Takk for langt og godt svar❤️ Vi står og i en kamp med helsevesenet. Føler ikke vi får noe som helst hjelp. Eneste vi hører er at det går over, og at vi må få avlastning. Jeg har forsøkt SÅ mange ganger å be de om å undersøke han ordentlig, men det eneste de gjør er å «se» på han, og kjenne på magen med henda og da sier de at alt er bra. Ultralyd av magen får vi ikke, fordi de sier at da må de ha noe spesifikt å se etter. Har også bedt om å få tatt blodprøver og allergi prøver, men det får vi heller ikke.. moonboon har vi, og den fungerer så lenge han ikke har vondt. Har han vondt er det bare å glemme.. jeg har forsøkt også flere ganger å få hjelp med melkefri kost, men der føler jeg at jeg selv har bedre kunnskap enn de nesten. Ifølge helsestasjonen skal det vist holde å kutte ut yoghurt og ost, og å ikke drikke ren melk. Så jeg føler nesten at der har jeg mer kunnskap. Jeg har helt sikkert ikke gjort det helt riktig, men jeg har kuttet ut alle matvarer som inneholder melk, som det står bak på pakken feks. Men har ikke gått helt dit at jeg har sjekket tannkrem, hudkrem osv.. Jeg har begynt å miste en del melk også nå, så har begynt å måtte gi tillegg i tillegg til amming. Så vurderer egentlig bare å kutte ut amming en stund og forsøke melkefri erstatning, men der igjen sliter jeg litt med helsevesenet altså.. Helt tydelig at fastlegen ikke hadde peiling på dette vertfall.. Forsøkte å be om resept på melkefri erstatning men det var ikke nødvendig sa han da han ikke mistenkte mpa fordi han ikke har utslett eller blod i avføring.. huff å huff.. takk for tips om lydbok! Startet på den tidligere i dag❤️ TS Anonymkode: 3ddf9...875
Hoppoghei Skrevet 4. desember 2024 #27 Skrevet 4. desember 2024 (endret) Føler med deg! Vi hadde noen tøffe 3 mnd, før vi fant ut at det var stramt tungebånd. Sjekk ut https://www.omft.no/stramt-tungeband Meld deg inn i facebook-gruppen «Norsk støttegruppe for stramt tungebånd». Her er det mye god info.Det offentlige helsevesenet har ikke peiling på stramme tungebånd, men det er veldig utbredt (10% tror jeg jeg har lest) steg 1: Det ligger en oversikt i facebookgruppen (under filer), over hvilke kiropraktorer/osteopater i landet som har ordentlig kunnskap om tungebånd. Er de flinke, diagnostiserer de det på null komma niks. steg 2: diagnose og anbefalingfra osteopat/kiropraktor; er det bare antydning til stramt bør det klippes hos privatpraktiserende, og IKKE offentlig. Årsaken til dette er at i det offentlige klipper de bare den synlige strengen, mens flinke privatpraktiserende klipper helt inn, slik at tungen faktisk frigjørs. Dette reddet resten av permisjonstiden vår - det var natt og dag. Håper det offentlige kommer på banen og tilegner seg, og anerkjenner dette problemet ordentlig snart. Masse lykke til TS, håper dere finner utav det❤️ Endret 4. desember 2024 av Hoppoghei
Hoppoghei Skrevet 4. desember 2024 #28 Skrevet 4. desember 2024 Hoppoghei skrev (4 minutter siden): Føler med deg! Vi hadde noen tøffe 3 mnd, før vi fant ut at det var stramt tungebånd. Sjekk ut https://www.omft.no/stramt-tungeband Meld deg inn i facebook-gruppen «Norsk støttegruppe for stramt tungebånd». Her er det mye god info.Det offentlige helsevesenet har ikke peiling på stramme tungebånd, men det er veldig utbredt (10% tror jeg jeg har lest) steg 1: Det ligger en oversikt i facebookgruppen (under filer), over hvilke kiropraktorer/osteopater i landet som har ordentlig kunnskap om tungebånd. Er de flinke, diagnostiserer de det på null komma niks. steg 2: diagnose og anbefalingfra osteopat/kiropraktor; er det bare antydning til stramt bør det klippes hos privatpraktiserende, og IKKE offentlig. Årsaken til dette er at i det offentlige klipper de bare den synlige strengen, mens flinke privatpraktiserende klipper helt inn, slik at tungen faktisk frigjørs. Dette reddet resten av permisjonstiden vår - det var natt og dag. Håper det offentlige kommer på banen og tilegner seg, og anerkjenner dette problemet ordentlig snart. Masse lykke til TS, håper dere finner utav det❤️ Her er symptomlisten for stramt tungebånd hos baby
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #29 Skrevet 4. desember 2024 Det hjalp oss veldig å slutte prøve alt mulig rart og "jage" etter en løsning, og bare akseptere nå at dette er det vi står i. Kolikken hadde sin topp rundt 4 mnd alder og avtok gradvis mot 6 mnd, så rundt 7,5 mnd var den nesten helt borte. blir enebarn her, skal aldri gjennom det der igjen. Men det gikk jo over etterhvert slik alle sa. Anonymkode: 37959...452
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #30 Skrevet 5. desember 2024 All min sympati da vi har et kolikkbarn selv for tiden. Vil anbefale time hos barnelege for å utelukke/vurdere reflux og/eller andre grep hva gjelder ernæring. Vi byttet f.eks. erstatning fra en melkefri til en annen med god effekt. Varme klemmer♥️ Anonymkode: f50b1...b47
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #31 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 15.00): Takk for langt og godt svar❤️ Vi står og i en kamp med helsevesenet. Føler ikke vi får noe som helst hjelp. Eneste vi hører er at det går over, og at vi må få avlastning. Jeg har forsøkt SÅ mange ganger å be de om å undersøke han ordentlig, men det eneste de gjør er å «se» på han, og kjenne på magen med henda og da sier de at alt er bra. Ultralyd av magen får vi ikke, fordi de sier at da må de ha noe spesifikt å se etter. Har også bedt om å få tatt blodprøver og allergi prøver, men det får vi heller ikke.. moonboon har vi, og den fungerer så lenge han ikke har vondt. Har han vondt er det bare å glemme.. jeg har forsøkt også flere ganger å få hjelp med melkefri kost, men der føler jeg at jeg selv har bedre kunnskap enn de nesten. Ifølge helsestasjonen skal det vist holde å kutte ut yoghurt og ost, og å ikke drikke ren melk. Så jeg føler nesten at der har jeg mer kunnskap. Jeg har helt sikkert ikke gjort det helt riktig, men jeg har kuttet ut alle matvarer som inneholder melk, som det står bak på pakken feks. Men har ikke gått helt dit at jeg har sjekket tannkrem, hudkrem osv.. Jeg har begynt å miste en del melk også nå, så har begynt å måtte gi tillegg i tillegg til amming. Så vurderer egentlig bare å kutte ut amming en stund og forsøke melkefri erstatning, men der igjen sliter jeg litt med helsevesenet altså.. Helt tydelig at fastlegen ikke hadde peiling på dette vertfall.. Forsøkte å be om resept på melkefri erstatning men det var ikke nødvendig sa han da han ikke mistenkte mpa fordi han ikke har utslett eller blod i avføring.. huff å huff.. takk for tips om lydbok! Startet på den tidligere i dag❤️ TS Anonymkode: 3ddf9...875 Uff, føler sånn med dere. Skal sies at ultralyd av magen fikk vi ikke før han var blitt mye eldre, så det kan godt hende at det er visse ting de uansett må avvente med, men rart at de ikke vil teste for allergier en gang. Om dere bor et sted med mulighet for å bestille time hos privat barnelege (og dere har råd til det) vil jeg anbefale dere å gjøre det. Vi fant en kjempefin på Aleris i Oslo som tok oss på alvor og sjekket det meste. Bare det å få uteløkket stramt tungebånd og reflux var veldig godt. Ellers må man bare fortette å kjempe på, men det krever sin kvinne å stå i alt og samtidig kjempe "mot" helsevesenet. Angående melkeallergi så er det ikke sånn at jeg mener at det må være det og at du bør teste det mer, ville bare gjøre deg oppmerksom på at uten veiledning kan det være ganske vanskelig å gjennomføre det riktig. Jeg levde melkefritt i over ett år og det tok lang tid å komme inn i det, man må sjekke absolutt ALT. Selv nå som kun sønnen min spiser melkefritt må jeg konsentrere meg om å ikke gjøre noe feil. Hvis du bruker Zendium (tannkrem) så er det melk i den i hvert fall. Man anbefales også ofte å kutte soya. Det som er frustrerende er å ikke få hjelp av fagfolk når det kommer til testing av melkefritt. Har inntrykket av at mange slitne mødre får råd på helsestasjonen om å kutte melk en periode, men uten at man får de riktige verktøyene. Eller så opplever man å ikke bli tatt på alvor. Legen som undersøkte sønnen vår på på 6-ukers (?) kontrollen sa at det ikke kunne være melkeallergi fordi han ikke hadde blod i avføringen, det stemmer ikke. Etter at vi fikk henvisning til spesialist fortalte hun at det kun er 20% av barn med melkeallergi som får blod i avøfring (mulig jeg husker prosenten litt feil). Vi har vedtak på melkefri MME, usikker på om man kan få det uten å ha fått diagnosen av en lege. Det vi gjorde før vi fikk vedtaket var å kjøpe en melkefri MME selv (svindyrt, tror det kostet 600/700 kroner boksen) og testet kun MME i tre dager. Jeg pumpet ved siden av for å opprettholde produksjon. Tre dager er selvsagt ikke nok, men man kan få en liten pekepinn. Dette gjorde vi også i samråd med en barnelege. Håper dere kan finne en lege som tar dere litt mer på alvor ❤️ Boken jeg anbefalte er ikke en fagbok bare sånn til info, men jeg fant trøst i den da det stod på som verst hos oss. Håper du og partneren din avlaster hverandre. Det er man nesten nødt til i situasjonen dere står i. Har ikke så mye mer å komme med annet enn at jeg vet hvordan du har det og det er rett og slett beintøft, så gjør det som trengs for å komme gjennom dagen så håper jeg virkelig det løsner litt for dere snart. Og selv om det ikke gikk så raskt for oss som vi håpet så ble jo ting lettere på sikt. Anonymkode: a3cc2...b43
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #32 Skrevet 5. desember 2024 Hvor lenge prøvde dere melkefritt? Ammer du eller gir dere mme ? vi gikk over på melkefritt for litt siden, men måtte finne riktig erstatning før det roet seg. Tok ca 4 uker før det ble betydelig bedring.. Anonymkode: ac67a...7ef
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #33 Skrevet 6. desember 2024 Kolikk er helt jævlig, sorry! Vi var hos utallige leger med vår eldste, og for oss ble det ikke bedre før ene legen sa så fint at kolikk er ikke en diagnose men et symptom så selvfølgelig må vi finne ut av det! For å unngå en psykisk smell er faktisk det tidligere rådet om å innfinne deg med situasjonen og godta den som den er, det beste rådet hittil. Selv om det også er det kjipeste og vanskeligste. Men når du slutter å vente dag etter dag på bedring og slite deg ut med å prøve alt mulig, så er det faktisk hakket lettere for psyken å stå i det. Jeg gikk selv på smell etter smell der, det skulle jo bli bedre ved 3 mnd. Så 4 mnd. Og 6 mnd. 8 mnd. Osv... Men det ble jo aldri bedre! Her fant vi omsider ut at han hadde mye plager, og ikke før han var nesten 3 år hadde han det tilsvarende greit som andre barn. Fremdeles plaget men hadde det greit. Nå var vi maks uheldige med flere ting som plaget han, men ser at gjengangere ved kolikk barn er - Melkeproteinallergi. Her bør du kutte ut alt av melk OG soya, inkludert "kan inneholde spor" i 6 uker før en kan si om det har effekt eller ei. Dette på grunn av at soya minner om melkeprotein i kroppen, så mange må kutte begge deler. Husk å sjekke tannkremen, såper, chips, hudkremer osv. - Kort tungebånd. Dette gjør at de svelger mye luft og generelt blir plaget med magen. Kan gi symptomer på både mpa og refluks. - Refluks/stille refluks. Trenger ikke å sprutgulpe for å vere plaget med sure oppstøt, typiske tegn er at de spiser ofte, ligger litt som en banan når de ligger, liker ikke å ligge flatt ++. - Væske I ørene. Gir trykk i hodet når de legges ned og kan være fryktelig vondt. Kan ofte henge sammen med magen også. Når det er sagt så er det ikke sikkert dere finner årsaken, for det meste er ting de vokser av seg og helsevesenet her er tregt. Derfor de ofte bare avskriver det som kolikk. Men det er altså ting som er verdt å sjekke ut, og blir du ikke tatt alvorlig av legen så krev henvisning til en barnelege. I mellomtiden vil jeg anbefale deg å investere i en god bæresele og øve på riktig stilling for babyen i den. Her var jeg mest fornøyd med tula free to grow. Da får du hendene fri og babyen får avlastning for mage/rygg og derav ofte mindre magevondt. Det var helt alvorlig redningen min med begge barna! Selv om de kunne gråte likevel, så fikk jeg i det minste avlastet armene litt og kunne gå meg en tur eller noe for å lufte hodet. Det er tøft å stå i, men trøsten er at det blir bedre. Jeg vil ikke si noe om når, men en eller annen dag blir det bedre ❤️ Anonymkode: 028e9...d76
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #34 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kolikk er helt jævlig, sorry! Vi var hos utallige leger med vår eldste, og for oss ble det ikke bedre før ene legen sa så fint at kolikk er ikke en diagnose men et symptom så selvfølgelig må vi finne ut av det! For å unngå en psykisk smell er faktisk det tidligere rådet om å innfinne deg med situasjonen og godta den som den er, det beste rådet hittil. Selv om det også er det kjipeste og vanskeligste. Men når du slutter å vente dag etter dag på bedring og slite deg ut med å prøve alt mulig, så er det faktisk hakket lettere for psyken å stå i det. Jeg gikk selv på smell etter smell der, det skulle jo bli bedre ved 3 mnd. Så 4 mnd. Og 6 mnd. 8 mnd. Osv... Men det ble jo aldri bedre! Her fant vi omsider ut at han hadde mye plager, og ikke før han var nesten 3 år hadde han det tilsvarende greit som andre barn. Fremdeles plaget men hadde det greit. Nå var vi maks uheldige med flere ting som plaget han, men ser at gjengangere ved kolikk barn er - Melkeproteinallergi. Her bør du kutte ut alt av melk OG soya, inkludert "kan inneholde spor" i 6 uker før en kan si om det har effekt eller ei. Dette på grunn av at soya minner om melkeprotein i kroppen, så mange må kutte begge deler. Husk å sjekke tannkremen, såper, chips, hudkremer osv. - Kort tungebånd. Dette gjør at de svelger mye luft og generelt blir plaget med magen. Kan gi symptomer på både mpa og refluks. - Refluks/stille refluks. Trenger ikke å sprutgulpe for å vere plaget med sure oppstøt, typiske tegn er at de spiser ofte, ligger litt som en banan når de ligger, liker ikke å ligge flatt ++. - Væske I ørene. Gir trykk i hodet når de legges ned og kan være fryktelig vondt. Kan ofte henge sammen med magen også. Når det er sagt så er det ikke sikkert dere finner årsaken, for det meste er ting de vokser av seg og helsevesenet her er tregt. Derfor de ofte bare avskriver det som kolikk. Men det er altså ting som er verdt å sjekke ut, og blir du ikke tatt alvorlig av legen så krev henvisning til en barnelege. I mellomtiden vil jeg anbefale deg å investere i en god bæresele og øve på riktig stilling for babyen i den. Her var jeg mest fornøyd med tula free to grow. Da får du hendene fri og babyen får avlastning for mage/rygg og derav ofte mindre magevondt. Det var helt alvorlig redningen min med begge barna! Selv om de kunne gråte likevel, så fikk jeg i det minste avlastet armene litt og kunne gå meg en tur eller noe for å lufte hodet. Det er tøft å stå i, men trøsten er at det blir bedre. Jeg vil ikke si noe om når, men en eller annen dag blir det bedre ❤️ Anonymkode: 028e9...d76 Det du sier der er min oppfating også. Vår sønn virker mer plaget enn jevnaldrende med det meste. Han har for eksempel hatt ekstremt mange og lange luftveisinfeksjoner sammenlignet med de andre barna i barnehagen og med venners barn og det virker også som om han generelt er mer plaget når han er syk. Omsorgsdagene våre røk i februar og bare i høst har han vært syk i 9 uker uten at noen andre på avdelingen har hatt noe annet enn lett forkjølelse. Jeg er hellig overbevist om at melkeallergien er skyld i det elendige immunforsvaret. Har hørt lignende historier fra andre med kolikk og melkeallergibarn. Veldig synd at det ikke er mer støtte til folk den siutasjonen, det tar så lang tid å få hodet over vann. Anonymkode: a3cc2...b43
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #35 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Uff, føler sånn med dere. Skal sies at ultralyd av magen fikk vi ikke før han var blitt mye eldre, så det kan godt hende at det er visse ting de uansett må avvente med, men rart at de ikke vil teste for allergier en gang. Om dere bor et sted med mulighet for å bestille time hos privat barnelege (og dere har råd til det) vil jeg anbefale dere å gjøre det. Vi fant en kjempefin på Aleris i Oslo som tok oss på alvor og sjekket det meste. Bare det å få uteløkket stramt tungebånd og reflux var veldig godt. Ellers må man bare fortette å kjempe på, men det krever sin kvinne å stå i alt og samtidig kjempe "mot" helsevesenet. Angående melkeallergi så er det ikke sånn at jeg mener at det må være det og at du bør teste det mer, ville bare gjøre deg oppmerksom på at uten veiledning kan det være ganske vanskelig å gjennomføre det riktig. Jeg levde melkefritt i over ett år og det tok lang tid å komme inn i det, man må sjekke absolutt ALT. Selv nå som kun sønnen min spiser melkefritt må jeg konsentrere meg om å ikke gjøre noe feil. Hvis du bruker Zendium (tannkrem) så er det melk i den i hvert fall. Man anbefales også ofte å kutte soya. Det som er frustrerende er å ikke få hjelp av fagfolk når det kommer til testing av melkefritt. Har inntrykket av at mange slitne mødre får råd på helsestasjonen om å kutte melk en periode, men uten at man får de riktige verktøyene. Eller så opplever man å ikke bli tatt på alvor. Legen som undersøkte sønnen vår på på 6-ukers (?) kontrollen sa at det ikke kunne være melkeallergi fordi han ikke hadde blod i avføringen, det stemmer ikke. Etter at vi fikk henvisning til spesialist fortalte hun at det kun er 20% av barn med melkeallergi som får blod i avøfring (mulig jeg husker prosenten litt feil). Vi har vedtak på melkefri MME, usikker på om man kan få det uten å ha fått diagnosen av en lege. Det vi gjorde før vi fikk vedtaket var å kjøpe en melkefri MME selv (svindyrt, tror det kostet 600/700 kroner boksen) og testet kun MME i tre dager. Jeg pumpet ved siden av for å opprettholde produksjon. Tre dager er selvsagt ikke nok, men man kan få en liten pekepinn. Dette gjorde vi også i samråd med en barnelege. Håper dere kan finne en lege som tar dere litt mer på alvor ❤️ Boken jeg anbefalte er ikke en fagbok bare sånn til info, men jeg fant trøst i den da det stod på som verst hos oss. Håper du og partneren din avlaster hverandre. Det er man nesten nødt til i situasjonen dere står i. Har ikke så mye mer å komme med annet enn at jeg vet hvordan du har det og det er rett og slett beintøft, så gjør det som trengs for å komme gjennom dagen så håper jeg virkelig det løsner litt for dere snart. Og selv om det ikke gikk så raskt for oss som vi håpet så ble jo ting lettere på sikt. Anonymkode: a3cc2...b43 Har dessverre ikke privat barnelege i nærheten her nei.. Vår lege sier også det samme om mpa. At han ikke kan ha det fordi han ikke har blod i avføringen, eller utslett. Så veldig lite hjelp å få der.. men jeg har idag gått til innkjøp av en melkefri mme (nutramigen), så tenker å prøve den noen dager også pumpe meg imens for å opprettholde melkeproduksjonen. Så er spent på om dette gjør noen forskjeller. når du gjorde det samme, tok det lang tid før dere merket om det var dette som var problemet eller ikke? kjenner at om det er melkeproteinallergi som kan være årsaken, så har jeg ikke overskudd til å amme lengre.. Jeg er så sliten, så jeg føler jeg nesten er nødt til å få gå tilbake til normal kost igjen med de tingene jeg liker. Har som sagt kuttet ut melk i mat og drikke, men ikke gått dit at jeg har sjekket tannkremer osv, så mulig vi ikke har fått full effekt av å være «melkefri». Takk for støtte❤️ Veldig godt å få lese andres erfaringer TS Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #36 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kolikk er helt jævlig, sorry! Vi var hos utallige leger med vår eldste, og for oss ble det ikke bedre før ene legen sa så fint at kolikk er ikke en diagnose men et symptom så selvfølgelig må vi finne ut av det! For å unngå en psykisk smell er faktisk det tidligere rådet om å innfinne deg med situasjonen og godta den som den er, det beste rådet hittil. Selv om det også er det kjipeste og vanskeligste. Men når du slutter å vente dag etter dag på bedring og slite deg ut med å prøve alt mulig, så er det faktisk hakket lettere for psyken å stå i det. Jeg gikk selv på smell etter smell der, det skulle jo bli bedre ved 3 mnd. Så 4 mnd. Og 6 mnd. 8 mnd. Osv... Men det ble jo aldri bedre! Her fant vi omsider ut at han hadde mye plager, og ikke før han var nesten 3 år hadde han det tilsvarende greit som andre barn. Fremdeles plaget men hadde det greit. Nå var vi maks uheldige med flere ting som plaget han, men ser at gjengangere ved kolikk barn er - Melkeproteinallergi. Her bør du kutte ut alt av melk OG soya, inkludert "kan inneholde spor" i 6 uker før en kan si om det har effekt eller ei. Dette på grunn av at soya minner om melkeprotein i kroppen, så mange må kutte begge deler. Husk å sjekke tannkremen, såper, chips, hudkremer osv. - Kort tungebånd. Dette gjør at de svelger mye luft og generelt blir plaget med magen. Kan gi symptomer på både mpa og refluks. - Refluks/stille refluks. Trenger ikke å sprutgulpe for å vere plaget med sure oppstøt, typiske tegn er at de spiser ofte, ligger litt som en banan når de ligger, liker ikke å ligge flatt ++. - Væske I ørene. Gir trykk i hodet når de legges ned og kan være fryktelig vondt. Kan ofte henge sammen med magen også. Når det er sagt så er det ikke sikkert dere finner årsaken, for det meste er ting de vokser av seg og helsevesenet her er tregt. Derfor de ofte bare avskriver det som kolikk. Men det er altså ting som er verdt å sjekke ut, og blir du ikke tatt alvorlig av legen så krev henvisning til en barnelege. I mellomtiden vil jeg anbefale deg å investere i en god bæresele og øve på riktig stilling for babyen i den. Her var jeg mest fornøyd med tula free to grow. Da får du hendene fri og babyen får avlastning for mage/rygg og derav ofte mindre magevondt. Det var helt alvorlig redningen min med begge barna! Selv om de kunne gråte likevel, så fikk jeg i det minste avlastet armene litt og kunne gå meg en tur eller noe for å lufte hodet. Det er tøft å stå i, men trøsten er at det blir bedre. Jeg vil ikke si noe om når, men en eller annen dag blir det bedre ❤️ Anonymkode: 028e9...d76 Ja, kolikk er faktisk helt forferdelig å stå i.. Så utrolig kjipt at det eneste man gjør i permisjonstiden er å glede seg til baby blir større. Vil så gjerne få nyte denne tiden sammen med babyen.. men men.. Vi har sjekket tungebånd hos helsestasjon og kiropraktor men de mente det så fint ut. En sykepleier sa at det så ut som han hadde litt refluks. Og når vi tok dette opp med barnelegen så sjekket ikke de dette noe mer, men sa bare at det ikke er noe å gjøre, og at det må gå over av seg selv. vi tror dette muligens kan plage han. Han smågulper en del (men usikker på om det er mer enn normalt, hoster og nyser mye, surkler i halsen osv. Har ikke eeegentlig problemer med å ligge, men ligger å vrir seg å vrir seg i søvne så derfor har vi tenkt om dette kan ha noen sammenheng. Har ikke tatt det noe mer opp med legen da de sa sist at det ikke var noe å gjøre med dette. Skal be om å få sjekket ørene! ser mange anbefaler bæresele, men vår lille HATER bæreselen. Klikker med en gang han kommer opp i den, så den er pakket vekk nå. Takk for tips🫶 TS Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #37 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvor lenge prøvde dere melkefritt? Ammer du eller gir dere mme ? vi gikk over på melkefritt for litt siden, men måtte finne riktig erstatning før det roet seg. Tok ca 4 uker før det ble betydelig bedring.. Anonymkode: ac67a...7ef Vi prøvde det i litt over en mnd. Så spiste jeg ost og yoghurt igjen, og syntes gråten ble værre. Men om det var pga dette eller om det var tilfeldig er ikke godt å si.. Men det kan godt hende jeg har fått i meg noe smør her å der fra matlaging dersom vi har spist borte, men har vært veldig streng på selv å ikke spise ting som har inneholdt, eller hatt spor av melk i. Til nå har jeg fullammet, men har idag gått til innkjøp av en melkefri mme (Nutramigen), og tenker å forsøke å gi denne noen dager isteden, for å se om vi ser noen endring. Når dere gikk over på melkefritt, var det med amming eller var det med mme? TS Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #38 Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 18.55): Har dessverre ikke privat barnelege i nærheten her nei.. Vår lege sier også det samme om mpa. At han ikke kan ha det fordi han ikke har blod i avføringen, eller utslett. Så veldig lite hjelp å få der.. men jeg har idag gått til innkjøp av en melkefri mme (nutramigen), så tenker å prøve den noen dager også pumpe meg imens for å opprettholde melkeproduksjonen. Så er spent på om dette gjør noen forskjeller. når du gjorde det samme, tok det lang tid før dere merket om det var dette som var problemet eller ikke? kjenner at om det er melkeproteinallergi som kan være årsaken, så har jeg ikke overskudd til å amme lengre.. Jeg er så sliten, så jeg føler jeg nesten er nødt til å få gå tilbake til normal kost igjen med de tingene jeg liker. Har som sagt kuttet ut melk i mat og drikke, men ikke gått dit at jeg har sjekket tannkremer osv, så mulig vi ikke har fått full effekt av å være «melkefri». Takk for støtte❤️ Veldig godt å få lese andres erfaringer TS Anonymkode: 3ddf9...875 Beklager sent svar, har tydeligvis ikke fått med meg at du svarte. Vi teste det bare over en langhelg og det var ikke sånn at han ble veldig mye bedre, men vi mente vi merket litt bedring. Det holder selvsagt ikke med bare noen dager, men det kan gi en pekepinn. Det er selvsagt helt greit å slutte og amme hvis det er MPA. Jeg stod i det i godt over ett år og det er ikker sikkert det var det riktige. Det var utrolig krevende å leve så lenge uten melkeprodukter. Hverdagen ble tyngre, både pga den psykiske belastningen i å ikke kunne spise hva jeg ville og fordi det krevde så utrolig mye mer av oss å ordne til melkefritt. Ikke får man tak i så mye ferdigmat som er melkefritt, kafeer og restauranter utgår ofte og matkasser eller middager hos andre er plutselig ikke et alternativ. Hvis jeg hadde fått et nytt barn med melkeallergi tror jeg at jeg hadde kuttet amming tidligere. Nå lever jo sønnen vår melkefritt, så litt kompetanse har vi jo, men det er sykt digg for meg å kunne drikke melk eller ta meg en sjokolade 😅 Om det ikke er timevis unna andre leger ville jeg prøvd å finne en annen. Skal man få påvist melkeallergi tror jeg kanskje man må til spesialist (usikker på dette altså). Vi får dekket melkefri MME (og bra er det for boksen koster mellom 400-600 kroner) og da har vi også fått veiledning. Det er kjempevanskelig å stå i alene. Hold ut, før eller siden må det blir bedre ❤️ Anonymkode: a3cc2...b43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå