AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #1 Skrevet 28. november 2024 Hei dere! Jeg trenger litt råd her. Jeg har et barn på rett over 3 mnd, som har plagdes med kolikk omtrent siden han ble født. Føler vi har forsøkt ALT, uten hell. ingenting hjelper. Føler heller ikke at helsevesenet tar det seriøst, og det eneste vi får høre er at «det går over» og at «det blir bedre». Men, det blir jo ikke bedre, og har ikke gått over ved 3 mnd slik vi alltid har blitt fortalt av leger osv. Tror jeg har lest alt som finnes på internett om dette, inkludert alt her, men innleggene er gamle, så nå forsøker jeg et eget innlegg for å se om jeg kan få flere erfaringer. Dere som har ERFARING med kolikk fra egne barn, når gikk det over hos dere? Var det noe dere gjorde for at det gikk over eller gikk det bare over av seg selv? Har forsøkt melkefri kost uten hell, så tror ikke det et mpa som er problemet. Han gråter helt utrøstelig, store deler av dagen/kvelden/natta. Er så vondt å se barnet sitt sånn. Har forsøkt både minifom og semper dråper men virker ikke å ha fungert. Heldigvis en blid og fornøyd gutt når han ikke har vondt. Noen som kan dele tips og/eller egne erfaringer? Anonymkode: 3ddf9...875 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #2 Skrevet 28. november 2024 Har dere prøvd kiropraktor? Vet om flere som har fått god hjelp av det. Anonymkode: bd125...83a
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #3 Skrevet 28. november 2024 Når han ligger på gulvet, hvordan holder han hodet? Vi hadde kolikk-barn i ettertid har vi sett at hun hadde stram nakke. Ung og uerfaren og skjønte ikke det. Men er lenge siden og da var det ikke vanlig med kiropraktor… Anbefaler å prøve det. Anonymkode: b1baf...d06
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #4 Skrevet 28. november 2024 Her gikk det over ca 4- 5 måned. Vi prøvde alt, men det fungerte ikke. Mannen kjørte rundt med baby i bil om natta, det roet henne litt. Føler med dere. Jeg har hørt at akupunktur kan hjelpe....men det prøvde vi ikke. Det kom vel mer i ettertid. Anonymkode: 3fa54...ac7
Forumkonto Skrevet 28. november 2024 #5 Skrevet 28. november 2024 Har erfaring med kolikk. Vår hadde melkeproteinallergi. Kuttet ut alt av melkeprodukter og soya. Ble bedre etter flere uker. Vår hadde mye luftsmerter, prikker rundt munnen og i bleieområdet. Virket kvalm og kviet seg for å ta brystet. Er jo verdt å prøve å kutte ut. Men obs på at det er melkeprotein i veldig mange produkter som man ikke tenker over. De gangene jeg glippet og spiste f.eks pølse med melkeprotein i endte det med hylgråt ei uke i strekk. 1
jegerrinne Skrevet 28. november 2024 #6 Skrevet 28. november 2024 Prøvd kiropraktor. Det ble redningen vår. Viste seg flere låsninger i rygg og bekken
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #7 Skrevet 28. november 2024 Forsøkt moonboon? Anonymkode: f0e0a...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #8 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har dere prøvd kiropraktor? Vet om flere som har fått god hjelp av det. Anonymkode: bd125...83a Ja det har vi prøvd. Både kiropraktor og fysioterapaut, men har ikke hatt noe effekt. De finner ikke stivheter; men hjelper med å få ut luft, så det fungerer jo der og da, men ikke noe langvarig effekt dessverre. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Når han ligger på gulvet, hvordan holder han hodet? Vi hadde kolikk-barn i ettertid har vi sett at hun hadde stram nakke. Ung og uerfaren og skjønte ikke det. Men er lenge siden og da var det ikke vanlig med kiropraktor… Anbefaler å prøve det. Anonymkode: b1baf...d06 Slet litt med å holde hodet ordentlig en stund, men i det siste har dette blitt mye bedre - og også kiropraktoren sier at dette nå ser bra ut.. Forumkonto skrev (40 minutter siden): Har erfaring med kolikk. Vår hadde melkeproteinallergi. Kuttet ut alt av melkeprodukter og soya. Ble bedre etter flere uker. Vår hadde mye luftsmerter, prikker rundt munnen og i bleieområdet. Virket kvalm og kviet seg for å ta brystet. Er jo verdt å prøve å kutte ut. Men obs på at det er melkeprotein i veldig mange produkter som man ikke tenker over. De gangene jeg glippet og spiste f.eks pølse med melkeprotein i endte det med hylgråt ei uke i strekk. har egentlig vært på melkefri kost siden han ble født omtrent da jeg googlet meg til at det kunne hjelpe. Har dessverre ikke hatt effekt her: skal sies da at jeg har ikke gått så langt som å kutte ut tannkrem og hudkrem og slikt, men leser alltid om matvarene inneholder melk eller ikke. Han har ingen andre symptomer på mpa, kun utrøstelig gråt.. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Forsøkt moonboon? Anonymkode: f0e0a...cb6 Moonboon går for fullt her hele dagen. Hjelper på uro, men har absolutt ingen effekt når kolikk gråten starter. Da vil han ingenting annet enn å bæres i kolikkgrepet. Og slik går vi time etter time.. huff dette er slitsomt, både for mor far og baby.. Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #9 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei dere! Jeg trenger litt råd her. Jeg har et barn på rett over 3 mnd, som har plagdes med kolikk omtrent siden han ble født. Føler vi har forsøkt ALT, uten hell. ingenting hjelper. Føler heller ikke at helsevesenet tar det seriøst, og det eneste vi får høre er at «det går over» og at «det blir bedre». Men, det blir jo ikke bedre, og har ikke gått over ved 3 mnd slik vi alltid har blitt fortalt av leger osv. Tror jeg har lest alt som finnes på internett om dette, inkludert alt her, men innleggene er gamle, så nå forsøker jeg et eget innlegg for å se om jeg kan få flere erfaringer. Dere som har ERFARING med kolikk fra egne barn, når gikk det over hos dere? Var det noe dere gjorde for at det gikk over eller gikk det bare over av seg selv? Har forsøkt melkefri kost uten hell, så tror ikke det et mpa som er problemet. Han gråter helt utrøstelig, store deler av dagen/kvelden/natta. Er så vondt å se barnet sitt sånn. Har forsøkt både minifom og semper dråper men virker ikke å ha fungert. Heldigvis en blid og fornøyd gutt når han ikke har vondt. Noen som kan dele tips og/eller egne erfaringer? Anonymkode: 3ddf9...875 Får ungen nok mat? Kjenner dessverre flere som har fått beskjed om at ungen har kolikk, forså å finne ut at baby var sulten, ikke fikk nok melk.. En sulten mage er jo forferdelig. Anonymkode: ac67a...7ef 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #10 Skrevet 29. november 2024 Stakkars liten. Verdt å sjekke om han får nok mat ja 🩵 Hvis ingenting fortsatt hjelper så må dere jo kontakte sykehuset. Anonymkode: e1fd3...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #11 Skrevet 29. november 2024 To med kolikk. Bedre rundt 5-6 mnd med første og etter 4 mnd med andre. Prøvde alt av melkefritt, kiropraktor osv. ingenting hjalp, men det gikk plutselig over. Helt grusomt. Føler med dere❤️ Det går over🥰 Men verdt å sjekke at det ikke er noe medisinsk selvsagt Anonymkode: 3bbbc...871
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #12 Skrevet 30. november 2024 Er baby sjekket for vann i øret? Det kan føre til smerter hos baby og går ikke over før man gjør noe med det. I podcasten "kan du ikke bare sove" snakker de om at barn med kolikk ofte gråter mer enn andre barn selv når de ikke lengre har vondt. Dette er fordi gråt på "maks" er slik de kommuniserer, og de i mindre grad lærer at litt gråt/klaging er nok. Anonymkode: 4ccaa...629
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #13 Skrevet 30. november 2024 Han får nok mat ja.. er tydelig at det er luftsmerter han plages med. Og ja, vi er alltid flinke på å få opp rap etter måltid.. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er baby sjekket for vann i øret? Det kan føre til smerter hos baby og går ikke over før man gjør noe med det. I podcasten "kan du ikke bare sove" snakker de om at barn med kolikk ofte gråter mer enn andre barn selv når de ikke lengre har vondt. Dette er fordi gråt på "maks" er slik de kommuniserer, og de i mindre grad lærer at litt gråt/klaging er nok. Anonymkode: 4ccaa...629 nei, ikke sjekket for det.🤔Skal få sjekket dette ut med helsestasjonen neste kontroll! Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #14 Skrevet 30. november 2024 Har dere forsøkt med pysventil? https://www.shopping4net.com/no/Apotek/For-barn/Mage-Tarm/Frida-Baby-Windi-Pysventil.htm Jeg vet det er litt omstridt, men vi fikk anbefalt dette av lege på helsestasjonen. Vi fikk dog ikke testet da det var utsolgt overalt da vi trengte den. Når baby gråter så mye som deres er det kanskje verdt et forsøk. Anonymkode: ac058...274
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #15 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere forsøkt med pysventil? https://www.shopping4net.com/no/Apotek/For-barn/Mage-Tarm/Frida-Baby-Windi-Pysventil.htm Jeg vet det er litt omstridt, men vi fikk anbefalt dette av lege på helsestasjonen. Vi fikk dog ikke testet da det var utsolgt overalt da vi trengte den. Når baby gråter så mye som deres er det kanskje verdt et forsøk. Anonymkode: ac058...274 Ja pysventil brukes ofte her!! De er helt gull føøør gråtingen bryter løs, da kommer det ut maaasse luft, men om magevondten først har startet er det nesten ikke sjangs å få ut noe da han spenner seg sånn i magen.. stakkar liten.. Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #16 Skrevet 30. november 2024 Noen som har erfaring med akupunktur for kolikk? Har hørt det kan hjelpe, men ifølge google er det visst fy fy så da ble jeg usikker.. TS Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #17 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Noen som har erfaring med akupunktur for kolikk? Har hørt det kan hjelpe, men ifølge google er det visst fy fy så da ble jeg usikker.. TS Anonymkode: 3ddf9...875 Funket ikke for oss dessverre. Prøvde kiropraktor, fysioterapi, akupunktur, craniosacralterapi (hadde aldri hørt om det og det var helt vilt) og healing (ble anbefalt av en kollega og var helt desperat. Var ren svindel og bare tull). Prøvde alle mulige grep og spilte beroligende "kolikkmusikk" (dette er noen år siden). Merket at bilkjøring kunne lette noe (pga sittestilling i bilen?), men det var jo ikke mulig å kjøre rundt 24/7 uten søvn for meg som mor (far ville heller jobbe enn å være hjemme da han ikke orket skrikingen). Helt jævlig at folk i helsevesenet ikke tar dette mer på alvor. Jeg ble fortalt av en lege at alle babyer gråter litt. Babyen her skrek 16-18 timer i døgnet hvert døgn til det ble noe bedre ved 6 mnd alder. Da var vi muligens nede i 10-12 timer i døgnet frem til det plutselig ga seg i løpet av et par ukers tid ved ca 9 mnd alder. Så joda, det gir seg jo på et vis etterhvert, men det er liten trøst i det når man holder på å klikke og ikke får noen form for hjelp. Alle som ville trøste og hardnakket påstod at "Dette glemmer du fort" gjorde meg bare forbannet. Barnet er nå voksen og har av veldig gode grunner ingen søsken. Jeg kunne ikke overlevd å gjennomgå det samme igjen. Jeg kan fortsatt få sammenbrudd og gå på do og gråte når jeg hører kolikkgråten fra fremmede babyer på kjøpesenter. Dette har vært et skikkelig traume for meg og jeg ber deg om å søke hjelp på helsestasjonen så mannen din kan bli sykmeldt så dere kan være to om arbeidet. Jeg angrer den dag i dag på at jeg stod i alt alene. Kjenner tårene sprenger på bare ved å skrive dette nå. Føler virkelig med deg, det å ha kolikkbarn er helt jævlig. Og de som mener de har hatt det har ofte hatt det i en mild utgave sammenliknet med hva enkelte har gjennomgått. Anonymkode: 1433f...60f 5
kjærring Skrevet 1. desember 2024 #18 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 21.53): Hei dere! Jeg trenger litt råd her. Jeg har et barn på rett over 3 mnd, som har plagdes med kolikk omtrent siden han ble født. Føler vi har forsøkt ALT, uten hell. ingenting hjelper. Føler heller ikke at helsevesenet tar det seriøst, og det eneste vi får høre er at «det går over» og at «det blir bedre». Men, det blir jo ikke bedre, og har ikke gått over ved 3 mnd slik vi alltid har blitt fortalt av leger osv. Tror jeg har lest alt som finnes på internett om dette, inkludert alt her, men innleggene er gamle, så nå forsøker jeg et eget innlegg for å se om jeg kan få flere erfaringer. Dere som har ERFARING med kolikk fra egne barn, når gikk det over hos dere? Var det noe dere gjorde for at det gikk over eller gikk det bare over av seg selv? Har forsøkt melkefri kost uten hell, så tror ikke det et mpa som er problemet. Han gråter helt utrøstelig, store deler av dagen/kvelden/natta. Er så vondt å se barnet sitt sånn. Har forsøkt både minifom og semper dråper men virker ikke å ha fungert. Heldigvis en blid og fornøyd gutt når han ikke har vondt. Noen som kan dele tips og/eller egne erfaringer? Anonymkode: 3ddf9...875 ¨- kiropraktor - ikke tull mer med magen med miniform og semper dråper- det kan gjøre vondt verre - kolikkgrepet, sykle med bena, masser magen -det blir bedre og det går over- selv om det er drit situasjon å stå i hos oss gikk alle mageplagene over når hun fikk fast føde ved 4 mnd (2mnd og 3uker korrigert)
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #19 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 1.00): Funket ikke for oss dessverre. Prøvde kiropraktor, fysioterapi, akupunktur, craniosacralterapi (hadde aldri hørt om det og det var helt vilt) og healing (ble anbefalt av en kollega og var helt desperat. Var ren svindel og bare tull). Prøvde alle mulige grep og spilte beroligende "kolikkmusikk" (dette er noen år siden). Merket at bilkjøring kunne lette noe (pga sittestilling i bilen?), men det var jo ikke mulig å kjøre rundt 24/7 uten søvn for meg som mor (far ville heller jobbe enn å være hjemme da han ikke orket skrikingen). Helt jævlig at folk i helsevesenet ikke tar dette mer på alvor. Jeg ble fortalt av en lege at alle babyer gråter litt. Babyen her skrek 16-18 timer i døgnet hvert døgn til det ble noe bedre ved 6 mnd alder. Da var vi muligens nede i 10-12 timer i døgnet frem til det plutselig ga seg i løpet av et par ukers tid ved ca 9 mnd alder. Så joda, det gir seg jo på et vis etterhvert, men det er liten trøst i det når man holder på å klikke og ikke får noen form for hjelp. Alle som ville trøste og hardnakket påstod at "Dette glemmer du fort" gjorde meg bare forbannet. Barnet er nå voksen og har av veldig gode grunner ingen søsken. Jeg kunne ikke overlevd å gjennomgå det samme igjen. Jeg kan fortsatt få sammenbrudd og gå på do og gråte når jeg hører kolikkgråten fra fremmede babyer på kjøpesenter. Dette har vært et skikkelig traume for meg og jeg ber deg om å søke hjelp på helsestasjonen så mannen din kan bli sykmeldt så dere kan være to om arbeidet. Jeg angrer den dag i dag på at jeg stod i alt alene. Kjenner tårene sprenger på bare ved å skrive dette nå. Føler virkelig med deg, det å ha kolikkbarn er helt jævlig. Og de som mener de har hatt det har ofte hatt det i en mild utgave sammenliknet med hva enkelte har gjennomgått. Anonymkode: 1433f...60f Kjenner meg såå igjen her!! huff ja føler vi har forsøkt alt som er å forsøke (ikke akupunktur), men ingenting hjelper.. Han kan også sovne litt fortere når magesmertene kommer om han gynges i bilstolen. Tror også det er noe med sittestillingen for med en gang han tas ut, er det på’an igjen. yogaball fungerer også av å til! Så det blir noen timer på den ballen. Og helt enig med deg om at det er utroolig frustrerende å høre på alle de som faktisk ikke har erfaring med kolikk. «Det går nok over» «Dette er bare en liten periode av livet» «Dette glemmer du snart», å fyy! Og de som har hatt et «vanlig» barn, som sier «Jeg vet akkurat hvordan du har det, min jente/gutt var helt lik» eller lignende. Altså, INGEN som ikke har hatt EGNE kolikkbarn, kan fooorestille seg hvordan det er. Kanskje har de hatt en uke eller to hvor barnet deres har grått av forskjellige grunner; men det kan faktisk ikke sammenlignes med å ha kolikk, hver eneste dag. Det er jeg ganske sikker på at det bare er kolikk-foreldre som forstår. Gleder meg virkelig til dagen dette går over.. Nå har vi sett frem mot 3 måneders dagen, hver dag i uendelig mange uker, fordi det liksom skulle gå over da. Det har liksom vært litt godt å tenke at «nå er det bare 3 uker igjen», men nå som han har nådd 3 måneder vet vi ikke helt hva vi venter på. Livredd for om eventuelle neste barn skulle fått kolikk, da tror jeg jeg går under asså.. Og at helsevesenet ikke tar dette mer seriøst er helt utrolig. Har ikke oversikt lenger over hvor mye vi har vært hos lege, kiropraktor, fysioterapaut, ostopat, helsestasjon osv for å få hjelp, og alt man får høre er «det vil gå over». hvorfor gidder ingen å undersøke ordentlig?! Hadde jeg dratt til legen med magesmerter, hadde de aldri bedt meg om å vente noen måneder å se om det går over. Hvorfor gjør man det da med små babyer liksom.. TS Anonymkode: 3ddf9...875
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #20 Skrevet 2. desember 2024 Har ingen råd, men vil bare si at jeg sender deg en stor klem ❤️ Babyen din er heldig som har deg som mamma, det virker som du gjør alt i din makt og mer til for at han skal ha det bra. Jeg håper det løsner fort som fy! Anonymkode: cdb53...7a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå