Gå til innhold

Egenmelding - Utslitt

Anonymjente1997

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at den psykiske helsen er like viktig som den fysiske, dessverre er kun den fysiske delen av helsen godtatt grunn for å være borte fra jobb. 

Jeg tenker du har tatt vare på den psykiske helsen din og at du antagelig har forebygget et lengre fravær. 

Anonymkode: 91f7d...206

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker mild forkjølelse tre dager en gang i året er innafor, selv om du kalte det influensa (noen "godtar" jo ikke forkjølelse som god nok grunn). 

MEN, det forutsetter at det skjer en gang i året, og ikke at man er hjemme med mild forkjølelse 5 ganger i året, eller dersom man ellers er mye borte grunnet andre årsaker. 

Når det kommer til bruk av skjerm er det ikke innafor å klage på at man er sliten pga av aktivisering. Det er helt ok å sette på tv en kort stund for så små barn for å lade batteriene 30min på ettermiddagen. Det trenger dere nok, spesielt siden de er våken lenge. 

Anonymkode: b29eb...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er nok grunnen til at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær som menn.

Jeg har alltid tenkt det at menn og kvinner burde jo bli syke omtrent like ofte?

Så de 50 prosentene med ekstra sykefravær kommer nok fra falske egenmeldinger som dette. Interessant å være her inne og få det bekreftet. 

Anonymkode: f5f62...f20

Evt fordi menn ikke gidder å bidra i det tredjeskifte, kvinner gjør alt hjemme, samt at kvinnehelse ikke tas på alvor eller forskes på så vi ikke får god nok helsehjelp.

Hadde eks svangerskapskvalme rammet menn hadde man for lengst funnet en effektiv medisin. 

Anonymkode: 0f3ca...7cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Evt fordi menn ikke gidder å bidra i det tredjeskifte, kvinner gjør alt hjemme, samt at kvinnehelse ikke tas på alvor eller forskes på så vi ikke får god nok helsehjelp.

Hadde eks svangerskapskvalme rammet menn hadde man for lengst funnet en effektiv medisin. 

Anonymkode: 0f3ca...7cd

Ser dette argumentet hele tiden. Unge barnløse kvinner er sykere enn fedre.

Det er noe med arbeidsmoral tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser dette argumentet hele tiden. Unge barnløse kvinner er sykere enn fedre.

Det er noe med arbeidsmoral tror jeg. 

Sykefravær er forsket på, og delvis konkludert med: 

kvinnelige plager ifm syklus, svangerskap og overgangsalder 

Større omsorgsbyrde både på jobb og hjemme

Det tredje skiftet, som innebærer logistikk, koordinering og administrering av familielivet 

Anonymkode: 1b012...b5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn klarer knapt å fullføre grunnskolen, og da er det skolen som er problemet. Når kvinner sliter med å komme seg på jobb, så er det kvinnen som er problemet. Passe typisk det. 

Anonymkode: eeb89...0ba

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til en annen gang - du trenger ikke oppgi noen «diagnose» til sjefen når du bruker egenmelding. Akutt belastningslidelse er også en godkjent diagnose… jobber forøvrig innen industri og her er sykefraværet omtrent likt fordelt mellom kjønnene, antall sykt barn dager også. Kvinner er ikke mer syke enn menn. Noen yrker er kanskje ikke så egnet å stå i når man feks er gravid, tenker det skaper en del sykefravær.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sannheten er nok mye mer ubehagelig. For kvinner:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-forskning-om-sykefravar-kvinner-godtar-skulk-mer-enn-menn/s/12-95-3423681192

Anonymkode: 52fab...8fc

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gøy at vi har forskning OG vi får det bekreftet her inne at kvinner støtter hverandre i skulking.

Hva med å lese mer en overskriften før dere konkluderer? Artikelen bekrefter jo faktisk det jeg skrev.....

I følge denne artikelen så er det forskjeleri holdninger til sykefraver, men allerede i introduksjonen påpekkes det at holninger er langt fra den eneste kjøns forskjelen som påvirker sykefravær:

"Artikkelen viser at det er tydelige forskjeller mellom menn og kvinner i holdninger til sykefravær, men det er langt fra den eneste kjønnsforskjellen."

Dene forskjelen er helller ikke på mer en 5%, da det er 30% av men som godtar det og 35% av kviner. Dette forklarer ikke forskjelen i sykefravær, som sikert er grunen til at det understrekes så mange ganger i atrikelen at holdninger allene ikke kan forklare forskjel i sykefravær:

"Et av regelbruddene de spurte om er om folk ville godtatt sykefravær eller godtatt det under tvil, selv om man er strengt tatt frisk nok til å gå. 

35 prosent av kvinner oppgir at de godtar det, mot 30 prosent av menn."

Forskerne påpekker også at disse forskningsresultatene ikke trenger å bety at kvinner godat skulk:

"Forskerne benytter anledningen til å påpeke at selv om aksepten er noe høyere blant kvinner, betyr det ikke nødvendigvis at man godtar skulk."

Så peker forskerne på det samme som meg, kvinner opplever seg som sykere en menn. Jeg tenker det forklarer mye av sykefraværet, men forskerne mener det er rimelig å tenke at dette forklarer holningsforskjelene som omtales i artikelen også:

"Menn opplever seg som friskere enn kvinner en større del av livet. Det virker rimelig å tenke seg at personer som sliter med egen helse kan legge noe annet i «strengt tatt frisk nok til å gå», og derfor i større grad godta at man blir hjemme i en slik situasjon, enn personer uten noen helseproblemer."

Så artikelen påpeker at holningsforskjeler blant kjønene ikke kan forklare forsjelen i sykefravær allene, at de ganske små (5%) holdningsforskjelene ikke kan leses som aksept for skulk og det at kviner opplever mer sykdom kan trolig forkllare hvorfor vi har litt forskjelige holdniger. Jeg synes ikke dette er noe "ubehagelig" for værken kvinner eller menn, det er bare logisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg nesten med at du jobber innen helse der en bør være forsiktig med å møte på jobb med forkjølelse. Men ikke kall det influensa flere ganger i året,for så ofte får en faktisk ikke influensa.

Anonymkode: 02ae5...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slike holdninger som er er som gjør at det nå diskuteres kutt i sykelønnsordninga. Og ikke bare for dere som misbruker ordningen for å få dere en dag fri, men for ALLE. Også folk som kanskje ikke har råd til å kun få utbetalt 80% av lønna si mens de er hjemme med omgangssyke, eller ordentlig influensa..

Det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar å gi deg økonomisk støtte for å hvile deg fordi du er sliten pga valg du har tatt. Da får du ta ulønna fri, og/eller gjøre noe for å få det lettere hjemme. Sparke mannen i gang, be om hjelp av familie, spørre naboungene om å passe de små i hagen en time. Men det er ditt ansvar, ikke arbeidsgiver.

Om jeg er borte en egenmelding koster det min arbeidsgiver 20-30.000 i innleie av vikar, forsikringer, arbeidsgiveravgift osv. I tillegg til at de skal betale min lønn. Det er ikke innafor, og arbeidsgiver har heller ingenting med om politikerne vil at det skal fødes flere barn! Da får du heller engasjere deg i politikken og få frem 4 dagers arbeidsuke for en forelder når man han barn under 3 år da. Men det er IKKE arbeidsgiver som skal betale for dette! 

Anonymkode: 0f9d6...f0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en dum diskusjon. Du har ikke tatt deg fri for å gå på kafe og shopping i smug. Du var forkjølet, og allerede kraftig nedsatt av en tung småbarnsperiode, du trengte den hvilen. Altfor lite søvn øker faktisk sykdom også. 

De som tar egenmelding for å game eller binge netflix en dag, de skulker. De som holder seg hjemme når kroppen skriker etter hvile, de gjør det ikke. Egenmeldinger er til fravær man tenker går over på noen dager, slik at man ikke trenger belaste helsesystemet for småting. De er IKKE bare for influensa. 

Anonymkode: aa04a...63f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til utbrenthet tror jeg dessverre ikke disse egenmeldingsdagene har noen virkning. På kort sikt vil de nok hjelpe, men på lang sikt må man gjøre endringer, slik at hverdagen blir overkommelig. Hvis ikke vil det gå en liten periode, så er man like på felgen igjen.

Har selv vært utbrent, sånn skikkelig, der det å få i meg mat og gjennomføre et minimum av personlig stell, var mer enn nok i lang tid. Symptomene var så heftige at jeg ble sendt til både CT og MR for å utelukke hjerneslag og svulst.
For min del kom jeg meg ikke ut av det før de underliggende årsakene var kartlagt, tiltak og endringer ble gjort.
Det er stor sannsynlighet for at jeg i lang tid fremover, kanskje for alltid må være ekstra forsiktig, for at jeg ikke skal brenne meg ut igjen.

Anonymkode: b3208...122

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at disse egenmeldingsdagene dine gjør du fordi helsen din nå er på bånn. Jeg vil påstå at du er mer "syk" enn noen som har influensa. Dette er også forebyggende, sånn at du ikke treffer veggen og blir lenger borte. Arbeidsgiver trenger ikke å vite hvilken sykdom du har, så en hvit løgn er helt ok, så lenge du ikke poster på sosiale medier at du endelig har fått vasket hele huset, eller at du stikker på Black-friday-shopping.

Anonymkode: e541a...488

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den evige tralten. Uansett hvordan man vrir og vender på debatten om kvinners sykefravær. Hvis det er noe alarmerende galt med alle kvinner, så er det kanskje systemer det er noe alarmerende galt med? Istedenfor å rette pekefingeren til kvinner og si « fy skamme dere, damer», er det ikke bedre å anerkjenne at samfunnsmodellen ikke fungerer?

Før betalte mannen direkte til kvinnen ved å være den som arbeidet og mottok lønn som måtte redistribueres innad i husholdningen som den lille statskasse. Hjemmet var kvinnens arbeidsplass. Det var ikke rent lite arbeid, men kanskje det allikevel gav livsglede og helse? I dag skjer det fortsatt en overføring av penger til kvinnen via skatt, og det er denne vi skal til livs, for kvinner og menn de DE MÅ VÆRE LIKE, HELT LIKE. De skal jobbe like lenge, like hardt, i like yrker med like tung sekk, få like mange studiepoeng, helst være i barsel begge kjønn, og mannen må også være med på fødsel så han kan være utslått etterpå, men uten lov til å klage. For VI ER LIKE. 

Vil kvinner noen gang yde det samme i arbeidslivet totalt sett, og bør det være et mål? Sett fra en økonomisk maktperspektiv, ja. Men når sykefraværet skyter fart, er det kanskje noe veldig galt med dette prinsippet allikevel.

Jeg tror ikke løsningen vi har er bærekraftig. Jeg tror biologi må under loopen og omsorg må bli en tittel, ikke utelukkende en belastning. Hos oss er vi to likeverdige voksne individer, mann og kvinne. Forklar meg hvordan i huleste det har seg at jeg får alt det barna får av virus mens mannen slipper unna?  Hvorfor tåler hans kropp all belastning bedre når jeg er den som spiser sunnest?  

Anonymkode: d6b9f...d10

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne var innenfor for nå, men mener at du ikke kan fortsette å forebygge utbrenthet med egenmeldinger. Her må jo dere som småbarnsfamilie ta nødvendige grep. Om det er å bytte jobb, jobbe redusert i en periode, betale hjelp til hjemmet/barnepass, flytte nærmere nettverk, omfordele ansvar dere i mellom (dersom det er sånn at din partner er helt uberørt av den slitsomme småbarnstiden) eller ett eller annet

Anonymkode: baae6...cc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke gjort det. Hvis du virkelig er så utslitt og elendig, bør du kanskje heller be om sykemelding?

Hilsen kvinne som har hatt 2 egenmeldingsdager i løpet av de siste 8 åra (til de som mener kvinner har dårligere arbeidsmoral).

Anonymkode: b1f8b...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke løsningen vi har er bærekraftig. Jeg tror biologi må under loopen og omsorg må bli en tittel, ikke utelukkende en belastning. Hos oss er vi to likeverdige voksne individer, mann og kvinne. Forklar meg hvordan i huleste det har seg at jeg får alt det barna får av virus mens mannen slipper unna?  Hvorfor tåler hans kropp all belastning bedre når jeg er den som spiser sunnest?  

Anonymkode: d6b9f...d10

Tror det er individuelt og kommer an på immunforsvar. Jeg er kvinne og er "aldri" syk, mannen min blir mye oftere syk enn jeg.

Anonymkode: b1f8b...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...