Gå til innhold

Ekstrem svettelukt i ulltskjorter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til hvordan best behandle mine tskjorter i ull.

Jeg er det man vil kalle en frysepinne, så jeg har alltid tskjorte av ull innerst. Jeg har ikke en veldig aktiv jobb, men deler av syklusen min er jeg dessverre av typen som får ganske stram lukt under armene. Jeg har forsøkt mange ulike deo'er av alle typer, og jeg har forsøkt gycolic acid under armene osv, ingenting fungerer. 1.5-2uker av måneden, får jeg ordentlig svettelukt.

Problemet mitt er at jeg har skjønt at ull egentlig ikke skal vaskes så ofte, men det nå jeg gjøre med disse tskjortene for å unngå lukt. Likevel føler jeg at lukten setter seg litt... Det lukter iallfall raskere og raskere, og kraftigere og kraftigere for hver gang jeg bruker dem!

Hva er beste metode for å kunne bruke disse så lenge som mulig, uten å stinke ned arbeidsplassen??

Jeg vasker på ullprogram og med vaskemiddel for ull. Er det noe annet jeg kan gjøre? Hjeeeelp :(

Anonymkode: 4bcf9...bb5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker mine ulltrøyer etter en dags bruk, med milo og ullprogram. De tåler det helt fint. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun bruke deo med aluminium  i. Og helst de som er pudderaktige.  De som heter " wild " på apoteket  funker nokså bra( den med seasalt og cotton)  . Herredeo  kan også funke bedre enn damedeo. Sliter med amoniakklukt kun under høyre arm 🫠

Jeg må vaske  ull etter hvert bruk.  Og jeg kan absolutt  ikke gå i nylonklær  - stænker  etter 5 minutter. 

Anonymkode: 49bed...709

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (5 minutter siden):

Altså, du må vaske de mellom hver bruk. Rett og slett. 

Ja, det gjør jeg jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørge for null hårvekst under armene. Bruke svettepads under armene under ullklær.

Ullvask og eddik til vasking.

Spraying med omo luktfjerner til klær.

Anonymkode: 79066...9b7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan kun bruke deo med aluminium  i. Og helst de som er pudderaktige.  De som heter " wild " på apoteket  funker nokså bra( den med seasalt og cotton)  . Herredeo  kan også funke bedre enn damedeo. Sliter med amoniakklukt kun under høyre arm 🫠

Jeg må vaske  ull etter hvert bruk.  Og jeg kan absolutt  ikke gå i nylonklær  - stænker  etter 5 minutter. 

Ja! Ammoniakklukt er det 😭 Hva kommer det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (4 minutter siden):

Ta litt eddik i hvor tøymykneren skal.

https://husflid.no/7-tips-til-vask-og-stell-av-ullplagg/

Eddik er antibakterielt så dette er et godt råd. Om det har satt seg veldig mye lukt kan du også la plagget ligge i eddikvann i noen timer eller over natten, og deretter vaske vanlig. Deretter følger du moroklumpen sitt råd om å bruke eddik i skyllevannet  når du vasker( altså i kammer for tøymykner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sørge for null hårvekst under armene. Bruke svettepads under armene under ullklær.

Ullvask og eddik til vasking.

Spraying med omo luktfjerner til klær.

Anonymkode: 79066...9b7

Takk, svettepads har jeg aldri hørt om, og spray av luktfjerner har jeg ikke tenkt på. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eg har forresten forsøkt Wild, det fungerte absolutt ikke på meg. Dessverre. Jeg vil aller helst ikke bruke kjemikalier på kroppen og ønsker mest naturlig mulig, men jeg vil ikke lukte vondt heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts:

Fjern håret under armene med voks eller laser.

Med voks forsvant håret i månedsvis og jeg svettet nesten ikke og lite lukt.

Anonymkode: 9be38...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts:

Fjern håret under armene med voks eller laser.

Med voks forsvant håret i månedsvis og jeg svettet nesten ikke og lite lukt.

Anonymkode: 9be38...807

Jeg har hatt laser og får ikke hår under armene overhodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er plaget med svette, så er klær innerst på kroppen rett og slett større forbruksvare - vask etter hver bruk. Ellers støtter jeg tips om litt eddik i vasken. En annen ting å være obs på er at plagget er ren merinoull, og ikke er blandet med polyester og annen plast. 

Anonymkode: 603a4...604

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man er plaget med svette, så er klær innerst på kroppen rett og slett større forbruksvare - vask etter hver bruk. Ellers støtter jeg tips om litt eddik i vasken. En annen ting å være obs på er at plagget er ren merinoull, og ikke er blandet med polyester og annen plast. 

Anonymkode: 603a4...604

Det forstår jeg, men det kan ikke være riktig at jeg kun kan bruke de 1-2 ganger selv med vask etter hvert bruk, før de lukter for mye til å bruke dem :(

Jeg bruker eddik i vasken, jeg vasker på ullprogram, med vaskemiddel for ull. Jeg har ikke kroppshår. Jeg har forsøkt en haug av ulike deodoranter. Tskjortene jeg bruker er alle merinoull, jeg har forsøkt både dyre merker og rimeligere merker. Det samme skjer med alle.

Fryktelig kjipt.

Skal forsøke å legge dem i bløt i eddikvann, og spraye luktfjerner. Håper det løser problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp en stor panne med vann, legg ullklærne nedi vannet som nettopp kokte sammen med en SVÆR klunk eddik. IKKE RØRE, da krymper de. La ligge til avkjølt. Vask i maskin som anvisning sier. 

Anonymkode: 7a866...9d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurte på hvordan du ble kvitt lukt i klær. Jeg anbefalte å legge tekstilene i eddikvann en periode. Vil likevel også gi tips til svetteproblemet ditt. Kan være lurt å bruke deodorant om kvelden siden det tar en stund før den virker. Prøv gjerne stop 24 eller lignende som selges på apotek og smør på om kvelden før du legger deg. Kan også være en idé og bytte deodorantmerke av og til. Har hørt at det kan øke effekten, men vet ikke om det har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JulieA skrev (2 minutter siden):

Du lurte på hvordan du ble kvitt lukt i klær. Jeg anbefalte å legge tekstilene i eddikvann en periode. Vil likevel også gi tips til svetteproblemet ditt. Kan være lurt å bruke deodorant om kvelden siden det tar en stund før den virker. Prøv gjerne stop 24 eller lignende som selges på apotek og smør på om kvelden før du legger deg. Kan også være en idé og bytte deodorantmerke av og til. Har hørt at det kan øke effekten, men vet ikke om det har noe for seg.

Tusen takk for tipset, jeg har noen tskjorter liggende i eddikvann as we speak!

Jeg tar deo på hver kveld faktisk, jeg har hørt det tipset tidligere... Og på morgenen. Og jeg lar det trekke inn/tørke før jeg kler meg.

Jeg vet at det også er verre i emosjonelt vanskelige perioder, så det er vel noe hormonelt også... Nå ligger et familiemedlem for døden, så det er nok høyt stressnivå i kroppen for tiden.

Vurderer å bruke billige tskjorter innerst og ull oppå, selv om det kansnje ikke blir like varmt, men da kan det dyre ullet forhåpentligvis vare litt lenger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...