AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #1 Del Skrevet 28. november 2024 Leder velger å tilbakeholder lønn/ avsp. Jobbet 2 timer overtid i sommeren 2024. La det inn som avsp dagen etter. Leder har ikke behandlet timene før nå nylig, ikke har jeg tenkt så mye på det selv heller, da det ikke var snakk om så mye. I tillegg har det vært mye innloggingsproblemer for flere av ansatte, noe som enda ikke er løst. Hun har altså avvist hele forespørselen uten forklaring kommentar i systemet men ga meg et svar når jeg selv oppsøkte henne. Jeg er BUA og jobbet på sommeravslutning i barnehagen. Sommeravslutningen startet kl 1500-17.00. Jeg hadde ordinær vakt til kl 15.00. Men steppet inn 2 timer ekstra fordi 1 av de ansatte på avdelingen var syk den dagen. En ansatt kunne ikke alene stå igjen med med 18 barn selvom de fleste foreldrene var presise. Jeg gjorde det samme som flere kolleger på de andre avdelingene hjalp til med alt det nødvendige. Datteren min går i samme bhg på en annen avd, jeg ringte en venninne i nød som var sammen med datteren min imens min avdeling hadde underholdning som jeg hjalp til med. Jeg er vara-medlem i FAU og var tydelig med venninne om at hun skulle komme tidlig og hjelpe de andre medlemmene med nødvendige oppgaver før sommeravslutningen startet, noe hun gjorde. På samme tid var jeg sammen med kollega med barna. Vi hadde ingen vikar for den syke. 2 med 18 barn var vi hele dagen. Begge støttepedagogene var tatt bort, fordi de ikke har avtale om slike arrangementer. Alle andre som var til stede fikk 2 timer overtid men ikke jeg. Styrer selv var på ferie i Australia den uken og mente at siden jeg ikke hadde avklart noe på forhånd så betaling/ overtid blir det ikke. Men jeg steppet jo bare inn pga. at min kollega ikke skulle stå igjen alene med 18. Jeg var der jo som ansatt og hjalp til hele veien og svarte foreldre som ansatt og hele pakken. Hun mener at siden jeg er Vara-Fau så bør jeg ikke ha betaling. Dette er bare trist. Kan leve med å ikke ha 2 timer betalt/ overtid. Men det handler jo om moral og prinsipp. Skulle jeg bare satt meg ned med foreldrene og egen 1-åring og la kollega stå med 18 alene, eller tatt en nødtelefon til den andre siden av kloden hvor styrer befant seg?? Er det sånn de driver på med i kommunale barnehager… Anonymkode: 0019b...909 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 28. november 2024 #2 Del Skrevet 28. november 2024 Fattig trøst, men du gjorde det som en god kollega og en god ansatt i barnehage gjør: du stiller opp for både kollegaer og barna når det kniper. Etisk handlet du helt riktig, men for at leder skal skjønne det må sikkert vedkommende selv stå der med 18 barn alene. Noen er dessverre sånn. En kan ikke forhåndsgodkjenne at en stepper inn for noen som er akutt syke. Det blir for dumt. Jeg hadde tatt det opp med fagforeningen og hørt hva de tenker om saken. Er «bare» to timer, men det er litt prinsippet og moralen som du og sier. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #3 Del Skrevet 28. november 2024 Daisy-love skrev (2 minutter siden): Fattig trøst, men du gjorde det som en god kollega og en god ansatt i barnehage gjør: du stiller opp for både kollegaer og barna når det kniper. Etisk handlet du helt riktig, men for at leder skal skjønne det må sikkert vedkommende selv stå der med 18 barn alene. Noen er dessverre sånn. En kan ikke forhåndsgodkjenne at en stepper inn for noen som er akutt syke. Det blir for dumt. Jeg hadde tatt det opp med fagforeningen og hørt hva de tenker om saken. Er «bare» to timer, men det er litt prinsippet og moralen som du og sier. Hun mener at det er det at jeg var VARA FAU medlem som ødelegger mest. At hadde ikke jeg vært en del av FAU så hadde det gått bedre med betalingen.. Selvom venninnen min gjorde alt for meg i den rollen.. Anonymkode: 0019b...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #4 Del Skrevet 28. november 2024 Her var det mye rart. Nr 1) har du rett på overtid da? Har du faktisk jobbet overtid eller bare jobbet mer enn vakten din den dagen? Nr 2) va det avklart at du skulle jobbe ekstra? Eller har du bare for deg selv bestemt deg for å gjøre det? i så tilfelle så er det jo ingen avtale om arbeid å du har brukt fritiden din på arbeidsplassen. Nr 3) videre hvis dette ikke var noe du ble pålagt av leder, har du gjort leder kjent med arbeidet og diskutert løsninger? Nr4) har du ikke fått betalt i det hele tatt, eller ikke fått overtids betalt? Ref punkt 1. Anonymkode: c1a87...feb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strilamann Skrevet 28. november 2024 #5 Del Skrevet 28. november 2024 Hvem var stedfortreder for leder som var på ferie? Om den som hadde ansvar i leders fravær ba deg stå igjen så er saken egentlig grei. Noen må jo ha hatt øverste ansvar den dagen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #6 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her var det mye rart. Nr 1) har du rett på overtid da? Har du faktisk jobbet overtid eller bare jobbet mer enn vakten din den dagen? Nr 2) va det avklart at du skulle jobbe ekstra? Eller har du bare for deg selv bestemt deg for å gjøre det? i så tilfelle så er det jo ingen avtale om arbeid å du har brukt fritiden din på arbeidsplassen. Nr 3) videre hvis dette ikke var noe du ble pålagt av leder, har du gjort leder kjent med arbeidet og diskutert løsninger? Nr4) har du ikke fått betalt i det hele tatt, eller ikke fått overtids betalt? Ref punkt 1. Anonymkode: c1a87...feb Kanskje jeg ikke er god nok til å uttale meg😔 Ikke fått noe betaling i det hele tatt eller avspasering. Jobbet fra kl 07.30-17.00. Først ordinær vakt til kl 15.00 og så sommeravslutning. Som flere andre ansatte.. Nei ikke forhåndsbestemt at kollega skulle være syk og den andre skulle stå alene med 18 barn. Anonymkode: 0019b...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #7 Del Skrevet 28. november 2024 strilamann skrev (2 minutter siden): Hvem var stedfortreder for leder som var på ferie? Om den som hadde ansvar i leders fravær ba deg stå igjen så er saken egentlig grei. Noen må jo ha hatt øverste ansvar den dagen? Øverst kommanderende i Australia og nestkommanderende syk. Anonymkode: 0019b...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #8 Del Skrevet 28. november 2024 Så kjipt! Og smålig av styrer. Dette burde være en smal sak selv om du påla deg selv overtid på en måte. Ingen tips, bare medfølelse. Anonymkode: f8d16...6c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #9 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så kjipt! Og smålig av styrer. Dette burde være en smal sak selv om du påla deg selv overtid på en måte. Ingen tips, bare medfølelse. Anonymkode: f8d16...6c7 Ja, hun er berømt for SPARING ned på ørenivå. Verste er vel at jeg kommer til å gjøre det igjen i lignende situasjon. Det går på sikkerhet og små barn.. Anonymkode: 0019b...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #10 Del Skrevet 28. november 2024 Du burde få lønn ja, men da bør det også være avklart med leder om dette var overtid. Spurte noen deg om du kunne jobbe ekstra? men har aldri hørt om noen som er i fau på samme skole/bhg som de jobber. Du bør trekke deg ut, det kan bli mange flere kjipe situasjoner rundt en slik dobbeltrolle Anonymkode: 021e1...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #11 Del Skrevet 28. november 2024 Og så er lederne overasket over at en ikke stiller opp, det der er den nye normalen, spare spare spare, arbeidstagere må bare ta konsekvensen og ikke stille opp, ja det er vondt i lojaliteten, men vil de ha det slik får de det slik, det tar bare litt tid. Anonymkode: bdec0...cbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #12 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje jeg ikke er god nok til å uttale meg😔 Ikke fått noe betaling i det hele tatt eller avspasering. Jobbet fra kl 07.30-17.00. Først ordinær vakt til kl 15.00 og så sommeravslutning. Som flere andre ansatte.. Nei ikke forhåndsbestemt at kollega skulle være syk og den andre skulle stå alene med 18 barn. Anonymkode: 0019b...909 Hvorfor skriver du at du jobbet som flere ansatte, når det bare var 1 til? Skjønte heller ikke hvor venninnen din kom inn i bildet. nei, det er gjerne ikke forhåndsbestemt at kollega blir syk, så er det opp til leder og løse det. Jeg kan iallefall ikke bestemme at jeg jobber betalt overtid i de jobbene jeg har hatt. Dersom leder gir meg ansvaret i sitt fravær hadde det vært min avgjørelse. Er ikke i din bransje, men generelt er det nok ikke vanlig og avgjøre sånt selv. Anonymkode: f90be...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #13 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og så er lederne overasket over at en ikke stiller opp, det der er den nye normalen, spare spare spare, arbeidstagere må bare ta konsekvensen og ikke stille opp, ja det er vondt i lojaliteten, men vil de ha det slik får de det slik, det tar bare litt tid. Anonymkode: bdec0...cbd Er dette privat barnehage eller kommunen? Sto kommunal barnehage i hi, så leder er vel bare mellommann med stramt lønnsbudsjett ? Anonymkode: f90be...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #14 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skriver du at du jobbet som flere ansatte, når det bare var 1 til? Skjønte heller ikke hvor venninnen din kom inn i bildet. nei, det er gjerne ikke forhåndsbestemt at kollega blir syk, så er det opp til leder og løse det. Jeg kan iallefall ikke bestemme at jeg jobber betalt overtid i de jobbene jeg har hatt. Dersom leder gir meg ansvaret i sitt fravær hadde det vært min avgjørelse. Er ikke i din bransje, men generelt er det nok ikke vanlig og avgjøre sånt selv. Anonymkode: f90be...ed8 Vi har 4 avdelinger, på de 3 andre var det også ansatte til stede under arrangementet. Det var bestemt at alle pedagogene skulle være til stede men ikke folk som ikke er pedagoger. Eget kapittel, men greit nok. 2 pr av deling skulle være til stede. Men min kollega var syk og den andre kunne jo ikke stå alene og vi tok felles avgjørelse (kollega og meg) om at jeg ikke skulle forsvinne kl 15.00. Altså sette meg i publikum.. Ringte venninne og spurte henne om hun kunne komme og hjelpe til i min rolle som Vara FAU-medlem imens jeg var med med kollega. Anonymkode: 0019b...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #15 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er dette privat barnehage eller kommunen? Sto kommunal barnehage i hi, så leder er vel bare mellommann med stramt lønnsbudsjett ? Anonymkode: f90be...ed8 Kommunal. Det stemmer stramt budsjett vi hadde ikke vikar den dagen heller. 2 voksne hele dagen. Pluss 2 støttepedagoger med 2 av barna med behov og de var naturligvis ikke mye på avdelingen. Så bokstavlig talt 2 voksne med 16 barn pluss to barn med støttepedagogene. Anonymkode: 0019b...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #16 Del Skrevet 29. november 2024 Beklager, men leder har rett her. Du valgte selv å bli på egen fritid. Det du har gjort er veldig uvanlig og litt antenneløst, men selv om du følte behovet og agerte deretter har ikke det noe å si for kutyme. Det er du som er off her altså. Utdanningsforbundet vil si det samme. Overtidsarbeid og godtgjørelse skal avklares på forhånd. At sjefen ikke var der er ikke et argument. Den som stod med ansvaret alene skulle ringt den som fungerte som nærmeste leder og sagt at det var behov. Så kunne dere avtalt etterpå. Omsorgsyrkers første bud er å ALDRI gjør overtid som ikke er avtalt. 18 barn og en pedagog med nesten alle foreldre tilstede bør kunne gå. Om du i tillegg likevel skulle være der i kraft av din faurolle har du jo egentlig bare trådt til litt ekstra som forelder. Det er søkt å reise dette til en etisk prinsipiell diskusjon, du avtalte ikke i forkant, ferdig med det. Anonymkode: 43aa8...262 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #17 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kanskje jeg ikke er god nok til å uttale meg😔 Ikke fått noe betaling i det hele tatt eller avspasering. Jobbet fra kl 07.30-17.00. Først ordinær vakt til kl 15.00 og så sommeravslutning. Som flere andre ansatte.. Nei ikke forhåndsbestemt at kollega skulle være syk og den andre skulle stå alene med 18 barn. Anonymkode: 0019b...909 Nei det er du ikke, for du svarer jo knapt nok på et av punktene... Uansett gratulerer du har brukt fritiden din på arbeidsplassen, en kiwi ansatt får ikke ekstra betalt fordi den var å handlet etter vakten sin liksom - selvom det tømte pantemaskin samtidig. Du har ikke rett på betaling. Anonymkode: c1a87...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #18 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kanskje jeg ikke er god nok til å uttale meg😔 Ikke fått noe betaling i det hele tatt eller avspasering. Jobbet fra kl 07.30-17.00. Først ordinær vakt til kl 15.00 og så sommeravslutning. Som flere andre ansatte.. Nei ikke forhåndsbestemt at kollega skulle være syk og den andre skulle stå alene med 18 barn. Da tar du deg to-tre Grodager, og så er det jevnt. Anonymkode: 558c0...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #19 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Øverst kommanderende i Australia og nestkommanderende syk. Anonymkode: 0019b...909 Først vil jeg bare si at dette er lett gjenkjennelig for alle som var involvert. Her synes jeg leder er rigid, jeg ville tatt det med fagforeningen for å finne ut om noe kan gjøres. Anonymkode: a7754...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå