AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #1 Skrevet 28. november 2024 Hei! Jeg er ei kvinne på 35 år og av ulike grunner har aldri sjekket meg for livmorhalskreft/brystkreft. Jeg går nå med konstant angst for at jeg kanskje har det dermed terskelen for å faktisk gå videre med det blir enda større. Hvordan får man egentlig sjekket det? Må man gå via fastlegen? Skal jeg bare si til h*n at jeg ønsker å få sjekket meg for det? Skjønner at det bli en del dumme spørsmål nå men vet liksom ikke hvor jeg skal begynne for å være helt ærlig. Anonymkode: 0507b...f6b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #2 Skrevet 28. november 2024 Bestill legetime, og ta det derfra. Anonymkode: 588bc...fcd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #3 Skrevet 28. november 2024 Du får tatt celleprøve hos fastlegen Det er bra du tar tak i dette med celleprøve. Screening for brystkreft gjøres først fra man er 50 år. Det er nok ikke så vanlig å sjekke seg for brystkreft hvis man ikke har kuler eller andre symptomer på kreft når man er 35 år. Det er ikke sikkert du kan gjøre mammografi når du er så ung pga brystvevet ditt. Da tas det isåfall ultralyd og man skal jo gjerne ha en grunn til å bli henvist til dette, annet enn at man "bare" er redd for kreft. Men du får sikkert sjekket det privat. Anonymkode: 58ea4...287 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #4 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får tatt celleprøve hos fastlegen Det er bra du tar tak i dette med celleprøve. Screening for brystkreft gjøres først fra man er 50 år. Det er nok ikke så vanlig å sjekke seg for brystkreft hvis man ikke har kuler eller andre symptomer på kreft når man er 35 år. Det er ikke sikkert du kan gjøre mammografi når du er så ung pga brystvevet ditt. Da tas det isåfall ultralyd og man skal jo gjerne ha en grunn til å bli henvist til dette, annet enn at man "bare" er redd for kreft. Men du får sikkert sjekket det privat. Anonymkode: 58ea4...287 Selvfølgelig kan man ta mammografi når man er 35! Jeg tok første gang da jeg var 27 Anonymkode: c61f7...2a2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #5 Skrevet 28. november 2024 Jeg fikk innkalling til sykehuset når jeg fylt 25 og det var da til mammografi og livmorhals prøver, men har ikke fulgt opp den timen, gikk ut ifra at det var en vanlig ting og at alle sammen fikk det. Det sto i allfall i det brevet at alle kvinner fikk det tilbudet etter fylt 25, så har egentlig gådd og grudd meg i alle de åra 😂 men googla det nå og ser jo at det er vanlig med en innkalling etter 50. Hmm rart. Anonymkode: 0507b...f6b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #6 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du får tatt celleprøve hos fastlegen Det er bra du tar tak i dette med celleprøve. Screening for brystkreft gjøres først fra man er 50 år. Det er nok ikke så vanlig å sjekke seg for brystkreft hvis man ikke har kuler eller andre symptomer på kreft når man er 35 år. Det er ikke sikkert du kan gjøre mammografi når du er så ung pga brystvevet ditt. Da tas det isåfall ultralyd og man skal jo gjerne ha en grunn til å bli henvist til dette, annet enn at man "bare" er redd for kreft. Men du får sikkert sjekket det privat. Anonymkode: 58ea4...287 Celleprøve av livmorhalsen? Er det noe fastlege kan gjennomføre? Og takk for utfyllende svar forresten! Anonymkode: 0507b...f6b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #7 Skrevet 28. november 2024 Innkalling til livmorhalsprøve fikk du nok. Man blir ikke innkalt til mammografi så tidlig. Bare å starte nå. Har du ikke hpv viruset, kan man også ta vaksinen i voksen alder 😊 Anonymkode: ebd5e...016
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #8 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er ei kvinne på 35 år og av ulike grunner har aldri sjekket meg for livmorhalskreft/brystkreft. Jeg går nå med konstant angst for at jeg kanskje har det dermed terskelen for å faktisk gå videre med det blir enda større. Hvordan får man egentlig sjekket det? Må man gå via fastlegen? Skal jeg bare si til h*n at jeg ønsker å få sjekket meg for det? Skjønner at det bli en del dumme spørsmål nå men vet liksom ikke hvor jeg skal begynne for å være helt ærlig. Anonymkode: 0507b...f6b Brystendringer sjekker du deg for selv. Du får ikke mammografi med mindre der er noe å kjenne. Mamografiprogrammet er for dem over 50. År, så du er ikke gammel nok. Livmorhals prosjektet skal du ha fått innkalling til, hvorfor har du ikke fulgt opp? Eller vet du ingenting om disse tingene? Anonymkode: 56b70...736
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #9 Skrevet 28. november 2024 Jeg måtte mase meg til mammografi da jeg var 44. Fastlegen ville ikke henvise meg, men en vikarlege gjorde det. Mamma fikk brystkreft da hun var 47. Kusina mi døde av det da hun var 42. Anonymkode: 2007a...58f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå