Gå til innhold

Vond kjærlighetssorg.. voldelig eks.. vil det gå over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært over en sammenhengende periode på krisesenter sammen med barna mine. Jeg skal nå flytte ut og inn i leilighet. Jeg både gleder og gruer meg. Frykter ensomhet.. men håper hverdagens rutiner vil hjelpe på harde følelser. Jeg har det mye bedre etter å ha dratt fra min eks. Han var både emosjonelt ustabil, klassiske narsisistiske trekk, tømte meg for energi og glede, ikke minst selvtillit og raserte økonomien min. 

Men! Så er det jo disse følelsene da, savn etter de gode stundene. Jeg har jo elsket denne tosken (unnskyld så mye uttrykket..) men vil bare gå videre å glemme.. gruer meg også til hverdagen med å "stå på egne ben" igjen, alene...

Når ble det ro i kropp og sinn for deg som har opplevd lignende?

Anonymkode: b6de2...9aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste sommer er det 7 år siden jeg kom ut av et voldelig forhold som ødela livet mitt, økonomien min og alt annet det kom borti. De første par årene var veldig tøffe, jeg kom i traumeterapi for å avdekke hvorfor jeg kom i det forholdet, overså alle de røde flaggene, og ble. Det var smertefullt for meg, men det løste opp i mye og gjorde at jeg faktisk kunne gå videre.

Jeg ser du sier du vil glemme, men jeg tror du bør gi deg tid til å bearbeide.

Rett etter bruddet mitt leste jeg et sitat om at en dag vil ikke den mannen være det første eller siste du tenker på den dagen, og selv om jeg aldri trodde det ville skje, så stemmer det. Han er stort sett helt ute av mitt hode og liv.

Du må gi deg selv tid til å komme deg på bena og komme i kontakt med egne følelser. 

Anonymkode: 8827f...24e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Neste sommer er det 7 år siden jeg kom ut av et voldelig forhold som ødela livet mitt, økonomien min og alt annet det kom borti. De første par årene var veldig tøffe, jeg kom i traumeterapi for å avdekke hvorfor jeg kom i det forholdet, overså alle de røde flaggene, og ble. Det var smertefullt for meg, men det løste opp i mye og gjorde at jeg faktisk kunne gå videre.

Jeg ser du sier du vil glemme, men jeg tror du bør gi deg tid til å bearbeide.

Rett etter bruddet mitt leste jeg et sitat om at en dag vil ikke den mannen være det første eller siste du tenker på den dagen, og selv om jeg aldri trodde det ville skje, så stemmer det. Han er stort sett helt ute av mitt hode og liv.

Du må gi deg selv tid til å komme deg på bena og komme i kontakt med egne følelser. 

Anonymkode: 8827f...24e

Tusen takk for så godt svar❤️

Skrevet

Det går over! Bare ikke gå tilbake til han uansett hvor mye du savner han. Du er verdt så mye mer! Og tenk på bana dine. Du er FORPLIKTET til å skjerme dem fra han. 

Anonymkode: b5428...213

Skrevet

Du sier han var voldelig i overskriften, men sier ingenting om det i innlegget.

du sier også du har det bedre, men du har kjærlighetssorg?

i gjennomsnitt tar det en kvinne syv forsøk å forlate en voldelig mann, har jeg lest. Så lenge du kjenner på kjærlighetssorgen, så kommer du til å gå tilbake til ham. I følge tall fra krisesenteret (for noen år siden, før corona), så går over halvparten av kvinnene som oppsøker krisesenteret tilbake til sin voldelige mann.

vil det blir bedre? Det blir så bra som du legger opp til. 

jeg brukte seks forsøk på å forlate min voldelige  (eks)mann. Jeg følte aldri kjærlighetssorg, men gikk likevel tilbake hver gang av ulike årsaker. Da jeg endelig klarte å gå ble det tusen ganger verre før det ble bedre. I dag er jeg fri og lykkelig, men jeg kjente ikke på lykken før han ble fengslet.

Anonymkode: d2997...c65

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går over! Bare ikke gå tilbake til han uansett hvor mye du savner han. Du er verdt så mye mer! Og tenk på bana dine. Du er FORPLIKTET til å skjerme dem fra han. 

Anonymkode: b5428...213

Dette svaret er jeg så hinsides lei av. For meg er det en selvfølge å skjerme barna, som mamma vet jeg hva min jobb og hva mitt ansvar er overfor barna mine. Jeg holder tilbake samvær, jeg har kontakt og besøksforbud. Men dette handler om følelsene som jobbes med, få dem til å følge med i alt som endrer seg nå. Men takker så mye ellers for omtanken ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bar nag til mamma i mange år fordi hun utsatte både oss barna og seg selv for en voldelig far. 

Anonymkode: 9ee58...a8e

Skrevet

Og du?

ikke forsøk å glemme. Da blir alt verre. Du må akseptere og bearbeide. Forstå deg selv og dine valg. Få hjelp til å ikke klandre deg selv for hvorfor du ikke dro tidligere osv. 

Aksept, forståelse og bearbeidelse. På den måten vil han ikke lengre oppta tankene dine ufrivillig. Da kan du klare å tenke på han uten å få en traumereaksjon.

min ex forsøkte å drepe meg utallige ganger. Han klarte det nesten. Likevel er det minner i dag. Ikke benektelse eller fortrengende. Jeg kan tenke på det og akseptere det uten en traumereaksjon. Det tok ca 10 år før jeg klarte, og jeg fikk masse hjelp.

Anonymkode: d2997...c65

Skrevet

Du er faen meg modig :gruppeklem:❤️ 

Prøv å sortere tankene om fortiden, nåtiden og fremtiden i så små bolker som mulig. Når vi tenker for stort, blir det overveldende og vi gir opp 💔

Én dag om gangen nå i starten. Og ikke bebreid deg selv, for vi er vanedyr og selv de som gjør oss vondt, har den effekten at selv trygghet blir uvant og skremmende. 

Ta vare på deg selv, så du kan være tryggheten for barna. For det er jo slik at det er bedre å bygge opp barn enn å reparere voksne :gruppeklem: Vet ikke hvor tett oppfølging som venter deg, men der du får tilbud, så takk ja. La de som kan, få hjelpe.

Jeg blir mektig imponert over at de som stadig opplever mye vondt, likevel lander på bena. 

❤️❤️❤️Overmennesker ❤️❤️❤️

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg måtte også gå og det var tøft. Råd son hjalp meg: 

- Han kommer aldri til å innrømme at han har et problem og gå til ATV for behandling. Derfor kommer han heller ikke til å endre seg noensinne. 

- Å oppsøke eksen hans, som hadde opplevd omtrent det samme som meg, og som var så glad på mine vegne for at jeg hadde kommet meg unna. 

- Å ha noen å snakke med, som orker å høre på deg. 

- Familier kommer i alle former. Du er ikke mislykket fordi du er singel mamma, du gjør en kjempejobb og skal være stolt av deg selv. 

-Skrive ned følelser. 

- Kjenne på FRIHETEN det er å være trygg i eget hjem og kunne ta egne beslutninger!! Gled deg!

Anonymkode: ca409...58c

• Hjerte 1
Skrevet

Har vært gjennom lignende, uten vold. 

Ja, det går over!!! Tok tid å bli meg selv igjen, men fy fader så godt det var å finne seg selv igjen - for jeg regner med du har mistet deg selv i dette forholdet? 

Hold ut, det blir så veldig veldig mye bedre❤️

Anonymkode: d2980...1c4

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for så mange fine svar❤️ og takk til dere som deler egne erfaringer! 

Jeg gleder meg til å finne meg selv igjen, se barna mine utvikle ro og finne trygghet i hverdagen i nytt hjem. Har fått noen nye relasjoner etter jeg kom til krisesenteret❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...