Gå til innhold

Hva er forskjell på sykepenger og vanlig lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er for tiden sykemeldt fra min fulltidsjobb. I min kontakt med Trygdekontoret brukes de ofte betegnelsen "sykepenger".

For meg som arbeidstaker blir jeg noe forvirret over bruken av begrepet....fordi jeg mottar min vanlig lønn som vanlig, mens Trygdekontoret kaller det sykepenger.

Greit, men i det man skal tilbake i arbeidslivet, kan det være f.eks. aktuelt å søke om transport til og fra arbeid. Da sier Trygdekontoret at man kan "motta støtte til transport istedenfor sykepenger".

I og med at "sykepenger" betyr "vanlig lønn" for meg som arbeidstaker, tolker jeg dette som at "hvis du skal komme deg til og fra jobb (transport) så trekkes vi i lønnen din for transportutgifter.

Eller misforstår jeg helt her? :forvirret::klem:

Håper noen her med erfaring eller Trygdeetat-innsikt svarer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i grunnen ikke noen forskjell.Sykepenger får du fra trygdekontoret etter at du har vært sykemeldt i 14 dager.For de første 2 ukene er det arbeidsgiveren som betaler deg som vanlig.Men etter dette er det trygdekontoret som utbetaler.Men du får jo like mye penger for det om det er sykepenger

Gjest Gjest
Skrevet

Den klemmen over der i innlegget var en feil, kom bort på feil symbol!

Gjest Gjest
Skrevet
Det er i grunnen ikke noen forskjell.Sykepenger får du fra trygdekontoret etter at du har vært sykemeldt i 14 dager.For de første 2 ukene er det arbeidsgiveren som betaler deg som vanlig.Men etter dette er det trygdekontoret som utbetaler.Men du får jo like mye penger for det om det er sykepenger

Ja, nettopp. Min ordinære lønn er jo den samme enten de kaller det sykepenger eller lønn.

Men idet de begynner å si at "for å kunne få dekket transportutgifter til/fra jobb, kan du få innvilget det med legeattest som bekrefter at du ikke kan komme deg på jobb på vanlig måte, istedenfor sykepenger".

I mine ører høres det ut som "istedenfor lønn".

Skrevet

De fleste arbeidsgivere gjør slik at vi arbeidstakere får lønnen som normat fra dem, og så får DE sykepengene våre fra trygdekontoret. Noen steder "stopper" lønnen fra arb.giver og man får direkte fra trygdekontoret når man er syk.

Men resten av det du lurer på klarer jeg ikke svare på, hehe

Skrevet
Men idet de begynner å si at "for å kunne få dekket transportutgifter til/fra jobb, kan du få innvilget det med legeattest som bekrefter at du ikke kan komme deg på jobb på vanlig måte, istedenfor sykepenger".

Dette betyr at i stedet for at du får sykemelding og må være hjemme, så dekker trygdekontoret transport, oftest drosje, fra hjem til jobb og fra jobb til hjem. Du trekkes altså ikke i lønn. Men trygdekontoret dekker ikke noe før fra 17 dag uansett om det er sykepenger eller transport. De 16 første dagene er arbeidsgiver ansvarlig for.

Gjest Elfrida
Skrevet
Ja, nettopp. Min ordinære lønn er jo den samme enten de kaller det sykepenger eller lønn.

Nei, du får ikke lønn når du er sykmeldt, men heldigvis får du sykepenger som erstatter lønnen. De sykepengene som arbeidsgiver betaler deg får de refundert fra trygdekontoret.

Dersom du kommer deg tilbake i jobb får du lønn for det, og det må arbeidsgiver selvsagt dekke. Dersom du kan jobbe hvis du får ta taxi fra dør til dør for eksempel, blir det billigere for trygdekontoret å dekke dette for deg enn at du blir sykmeldt lenger, og de må dekke hele lønna di med sykepenger til du er helt frisk og kan komme deg på jobb på vanlig måte.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svarene.

Som sagt, for meg som arbeidstaker, sett fra mitt ståsted, blir det fjernt å snakke om "sykepenger", det forvirrer. Jeg mottar min lønn som vanlig og merker ikke forskjell på hvem de kommer fra eller hva de kalles, summen er den samme.

Men for Trygdekontor og arbeidsgiver kan det jo være interessant.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det blir ikke fullt så fjernt hvis du har vært sykmeldt i over ett år og du ikke har rett til sykepenger lenger. Da får du ikke lønn heller hvis du ikke kommer tilbake i arbeid.

Gjest Gjest
Skrevet
Det blir ikke fullt så fjernt hvis du har vært sykmeldt i over ett år og du ikke har rett til sykepenger lenger. Da får du ikke lønn heller hvis du ikke kommer tilbake i arbeid.

Jøss, det visste jeg ikke. :overrasket:

Huff, da synes jeg litt synd på alle de som må sykemeldes i over ett år!

Gjest Elfrida
Skrevet

Det fins andre ordninger, som attføringspenger og uføretrygding, men sykepengene varer bare i ett år. Men dette er jo en avsporing.

Poenget er jo at trygdekontoret kan dekke transportugifter for deg dersom legen din mener det er nødvendig, og det kan gjøre sykmeldingsperioden kortere. Men du vil IKKE bli trukket i lønn for dette. Skravla forklarte det greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...