AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #81 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg syns ikke 12 dager er mye. Mye kan skje, forkjølelse, influensa, mental helse etc. vi er mennesker, ikke roboter. Jeg tror også korona har mye av skylden, samt psykisk uhelse pga samfunnet/verden vi lever i. Kroniske sykdommer er også «on a rise». Selv har jeg sikkert 140 dager fravær i år, så jeg er en av de som har høynet statistikken. Anonymkode: c9f4e...4bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #82 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syntes 2 sykedager på ett år er mye, har ofte ingen sykedager. Etter jeg fikk barn, har det blitt noen sykt barn dager, og det gjør vondt i hjertet å være borte fra jobb de dagene. Mine foreldre har heller nesten ingen sykedager per år, sel nar pappa fikk blodpropp i lungen, så reiste han rett fra jobb, til sykehuset, og var på jobb dagen etterpå. Jeg er oppvokst med å t paracet på morgnen, og gå på jobb. Anonymkode: c7cc5...3a8 Får håpe din far og du ikke angrer på at dere ikke jobbet mer. Jobb er jo hele livet, vondt i hjertet av å være med eget barn å gi omsorg. Nei det er ikke mye ts spesielt når vi har så mange "flinke" som smitter alle som er. Anonymkode: 1f0a6...d4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #83 Del Skrevet 28. november 2024 Som småbarnsmor og ansatt i barnehage drar jeg lett opp snittet her altså. Fint å være hjemme i fem dager med influensa også kommer «Lene» og nyser deg i ansiktet så snart du kommer på jobb, når «Lene» bare har vært hjemme en dag etter omgangssyke. Så må du fint ta tre sykedager til. Kan nevne sykdommer jeg har hatt det siste året i fleng, fordi folk ikke «kan» ha ungene hjemme på sykt barn dager. Dette at man absolutt SKAL på jobb eller sende unger i bhg/skole når man egentlig er syke, det vises på statistikken her. Anonymkode: a38e5...9bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #84 Del Skrevet 28. november 2024 Har aldri hatt sykefravær, har fylt 50, jobbet fra jeg var 13. Jobber innen helse. Anonymkode: acd09...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #85 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ? Hva slags problemer tenker du på da som fører til fravær? Jeg er i midten av 50-årene og har aldri vært borte fra jobb pga overgangsalderen. Anonymkode: 2ef9f...866 Ikke jeg heller, gitt. Overgangsalder er virkelig bare blåbær sammenligna m småbarn. Anonymkode: 665e5...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #86 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg setter en knapp på at fraværet blant de på 25-35 er tett knyttet til reproduksjon. Svært mange blir dårlige under graviditet, de kan bli sykmeldt fra permisjonen da både fødsel og barseltid kan være brutalt, og når barnet begynner i barnehage er det mye sykdom som dras hjem i flere år. Dette gjør man da 2-3 ganger på rad i akkurat dette aldersspennet. Man har i tillegg de som trenger medisinsk behandling for å klare å bli gravid, og man kan bli ganske dårlig av det også, både fysisk og psykisk. Anonymkode: 97586...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #87 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke jeg heller, gitt. Overgangsalder er virkelig bare blåbær sammenligna m småbarn. Anonymkode: 665e5...ad2 Heldig du da. Når man sover 3 timer pr natt pga hetetokter som gjør en klissvåt 5-8 ganger pr natt. Hjerte hopper i utakt, man fryser, så svetter, har hjernetåke og økt hodepine med flere migreneanfall pr mnd. Man er kronisk trett, matt og utslitt. Jeg går på jobb uansett, men det er hardt. Småbarnstiden var mye lettere. Anonymkode: b6cbc...998 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #88 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke jeg heller, gitt. Overgangsalder er virkelig bare blåbær sammenligna m småbarn. Anonymkode: 665e5...ad2 Hvorfor svarer dere så bastant ut ifra deres egne erfaringer. Har dere oversikt over alle andres plager i overgangsalderen, og hvordan det påvirker deres jobb? Jeg tror også de fleste klarer seg bra i overgangsalderen, men jeg tror også at den kan svekke en god del av de som har kommet dit. Ikke bare plagene i seg selv, men at det gjør at man pådrar seg annen sykdom. Jeg har hørt fra min svigermor at hun slet med søvnen i lange perioder, og sovnet på jobb pga dette flere ganger. Hun turte selvfølgelig ikke si noe til andre om det da, og det er i ettertid at hun skjønte hvor mye plagene påvirket henne. - ts Anonymkode: 13beb...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #89 Del Skrevet 28. november 2024 Jobber på en arbeidplass med dårlig arbeidsmiljø og elendig leder. HØYT sykefravær. Anonymkode: 16f41...7d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #90 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kvinner 40+ får problemer i overgangsalderen. Da kommer det hyppig fravær. Tilrettelegging ville vært fint. Anonymkode: b6cbc...998 Ikke sykeliggjør kvinner! Gravid, mensen, overgangsalder - når ble dette sykdommer? Hvem gidder å ansette en kvinne i nøkkelposisjon hvis hun er "syk" en hele livsløpet? Bortsett fra det, gleder jeg meg over statistikken i min aldersgruppe 60-64 år fra 2004 til 2024 har sykefraværet sunket fra 9% til 6,3% (selv om det er hårreisende høyt) Anonymkode: 447de...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #91 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har jeg ikke lov til å jobbe 6 dager i uken? Det er kontrakten alle har, og har hatt i mange mange år. - ts (Og jeg blir kvalm av sånne som deg som bare ser på tall. 6 dagers ukene er en ting her, men jeg jobber fort 6*12timer i perioder, i snitt 50 timer i uka, og 2 ukers ferie. Så det er et problem på arbeidsplassen, ja. Men at jeg har hatt 9 dagers fravær i år. 6 pga en annen ansatt skadet meg. Flaks at det ikke gikk verre, og jeg hadde egentlig en ukes til med sykemelding som kunne brukes. Så for min arbeidsplass så er jeg jo gullfuglen. Men ikke for deg tydeligvis. Rare greier.) Anonymkode: 13beb...89f Du ber selv om tilbakemelding på antall dager. Det kan du gjerne bli kvalm av, men ikke min feil at du har vært mye borte og ber om tilbakemelding på fraværet ditt. Detaljene om at du jobber mye utenom har ikke påvirkning på at du har vært mye syk. At du er blitt skadet på jobb, bør meldes inn. Anonymkode: 7d07d...540 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #92 Del Skrevet 28. november 2024 Har vært sykemeldt fullt i fire uker delt opp i to. Har i tillegg 5-6 sykt barn dager, og et par egenmeldinger. så har jeg jobbet redusert hele høsten. Fysiske plager i noen perioder. Psykiske plager pga trakassering på jobb i andre. Men sikkert blanding av begge egentlig. Anonymkode: 02087...405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #93 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikter til NRK-artikkelen om sykefravær: https://www.nrk.no/norge/skyhogt-sjukefravaer_-sjekk-kor-sjuke-folk-pa-din-alder-er-1.17143974 Jeg havner da i kategorien som har høyest fravær, med 12,4 dager i året, som tydeligvis tilsvarer 5,5%. Jeg har tenkt lite over hvor mye en dag utgjør i prosentvis fravær, men for meg som jobber 6-dagers uker, så er 12 dager det samme som 2 uker, noe jeg vil si ikke er veldig urimelig at man kan ha dersom man pådrar seg en influensa, omgangssyke, skadet ben/arm osv i løpet av et år. (Har en fysisk jobb hvor det er umulig å gi andre oppgaver når man ikke har fysisk kapasitet). Når det er sagt, så er jeg den som trolig har lavest fravær på arbeidsplassen i år (utenom leder), med 9 dager, og vi er ca 40 stykker (med vikarer). Vi har noen langtidssykemeldte, men også en god del som sliter med kroniske plager og sykdom som gjør at de forsvinner i 1-4 uker, flere ganger i året. Nå har jeg ikke oversikt over hvor mange prosent bedriften har i totalt fravær, men det må da ligge skyhøyt over snittet. Dette er også en mannsdominert jobb, så her er det ikke kvinner som er problemet. Ps: Jeg vet at folk er borte, da mye av min jobb er å dekke opp for de som er syke, så ikke noe jeg går rundt å holder styr på. I tillegg vet jeg at mange sliter med kjente plager, så ikke noe jeg laster de for. Jeg synes også det er til dels bra at de klarer å jobbe, men det burde vært organisert bedre hvordan disse utgjør stillingsprosenten sin, da man lett klarer å forutse at noen blir syke etter et visst antall uker. Dvs de har ikke sjanse til å faktisk klare det som står i kontrakt. Anonymkode: 13beb...89f Synes 12 dager er mye. Anonymkode: 18e55...632 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #94 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syntes 2 sykedager på ett år er mye, har ofte ingen sykedager. Etter jeg fikk barn, har det blitt noen sykt barn dager, og det gjør vondt i hjertet å være borte fra jobb de dagene. Mine foreldre har heller nesten ingen sykedager per år, sel nar pappa fikk blodpropp i lungen, så reiste han rett fra jobb, til sykehuset, og var på jobb dagen etterpå. Jeg er oppvokst med å t paracet på morgnen, og gå på jobb. Anonymkode: c7cc5...3a8 Samme her. Foreldrene og vi voksne barn har alltid tenkt slik. Aldri borte fra jobb. Anonymkode: 18e55...632 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #95 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du ber selv om tilbakemelding på antall dager. Det kan du gjerne bli kvalm av, men ikke min feil at du har vært mye borte og ber om tilbakemelding på fraværet ditt. Detaljene om at du jobber mye utenom har ikke påvirkning på at du har vært mye syk. At du er blitt skadet på jobb, bør meldes inn. Anonymkode: 7d07d...540 Kan du fortelle litt mer om deg selv, perfekte lille friske menneske som sitter bak et tastatur? Skaden var et uhell, og meldt inn. Det trenger vel ikke akkurat nevnes. Det kommer jo bare på statistikken som du sier, og da er jeg jo ikke en arbeidstaker du vil ha. Jeg ble jo tross alt borte 9 dager fra jobben, pga at jeg jobber der jeg gjorde. Med smittespredning, og skader, som kan skje. Skjønner ikke helt hva du vil bortsett fra å være ufyselig. Du er sikkert en av lederne som sitter over min egen leder. Der mangler det bakkekontakt for å si det slik. Anonymkode: 13beb...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #96 Del Skrevet 28. november 2024 Er sikkert en av få, men selv synes jeg ikke at 12 dager høres mye ut. En kraftig forkjølelse i starten av året, influensa og omgangen i slutten av året for eksempel, og er man uheldig, så får man det ikke en fredag og er frisk til mandagen. Jeg er litt glad for at jeg er ufør i denne sammenhengen, for jeg har vært sengeliggende mellom sikkert 4 og 6 uker bare i år med luftveisinfeksjoner. Har alltid blitt lett syk, mye fravær helt siden barneskolen. Noen har bare dårlig immunforsvar. På en annen side, alle dere som går på jobb syke og på butikken o.l, dere mener dere er uskyldige «flinke piker» i saken? Det er en grunn til at folk blir syke, og det er på grunn av folk som absolutt bare MÅ selv om de er syke. Dette ser man allerede i barnehagen. Barn sendes i barnehagen med spysyka, luftveisinfeksjoner og hva som helst, fordi mamma/pappa kan jo ikke være borte fra jobb… Så da blir alle de andre barna og deres familie syke. Vil dere ha ned sykefraværet? Hold dere hjemme og ikke smitt andre. Mye fravær på grunn av psykiske plager? Ikke rart i et samfunn som er så selvsentrert som det er her i Norge. Det er bare «meg, meg, meg og mitt» som er viktig, andre får klare seg selv. 🙄 Anonymkode: 737be...abc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #97 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men så er det avgjørende hvilken jobb man har også. Har man en kontorjobb så kan man såklart møte på jobb selv om man er syk, men man drar ikke på jobb om man arbeider med svært sårbare pasientgrupper f.eks. Anonymkode: 45e16...031 Så enig ! Ikke bare er man syk fysisk alltid heller. Av og til må man ta seg en sykelig fordi hodet ikke klarer. Det er tøffe ting vi gjennom iløpet av ett år, det kan være så mye forskjellig. Anonymkode: 35976...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #98 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så enig ! Ikke bare er man syk fysisk alltid heller. Av og til må man ta seg en sykelig fordi hodet ikke klarer. Det er tøffe ting vi gjennom iløpet av ett år, det kan være så mye forskjellig. Anonymkode: 35976...c64 Sykedag* Anonymkode: 35976...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #99 Del Skrevet 28. november 2024 Har 9 sykedager i år, og da har jeg i flere tilfeller vært på jobb mens jeg var syk, så dette er 9 dager jeg var skikkelig syk. De siste 5 dagene var nylig da jeg lå helt nede for telling med corona. Jobber i et fysisk yrke der jeg bærer tunge ting, opererer maskineri, er høyt oppe, henger ting i taket osv, så er en HMS-risiko ved å dra på jobb syk. Vil ikke falle ned 15 meter eller miste noe i hodet på noen fordi jeg er svimmel eller uoppmerksom pga feber. Anonymkode: fb890...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #100 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har hatt to sykedager hittil i år. Den ene i dag, faktisk. Feber og hoste og tungpust. En dag tidligere i høst var pga dundrende migrene ingenting tok kverken på (klarer vanligvis å jobbe). Tror jeg er klar for jobb igjen i morgen (var syk på jobb før jeg holdt meg hjemme i dag). I fjor var jeg sykemeldt i åtte uker pga lungebetennelse, tungpust, elendig o2-opptak og var innlagt tre runder. Så det går opp og ned. Jobber på barneskole, og har man ikke noe å gi har man egentlig ingenting på jobb å gjøre. Man kan ikke bare sitte og se på ungene eller flytte papirer eller hamre på et tastatur.... Anonymkode: 196eb...a90 Feber, hoste og tungpust. Klar for jobb på barneskolen igjen i morgen? Du sprer sykdom rundt deg! Hold deg hjemme over helgen, så slipper andre å bli syk av dine basselusker. Tenk at noen hjemme hos barna kanskje går på immundempende medisiner eller er alvorlig syk fra før av. Ikke rart vi aldri klarte å bremse covid. Null tanke hos mennesker i samfunnet. Anonymkode: 05912...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå