Gå til innhold

Sykefravær på 12,4 dager mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg syntes 2 sykedager på ett år er mye, har ofte ingen sykedager. Etter jeg fikk barn, har det blitt noen sykt barn dager, og det gjør vondt i hjertet å være borte fra jobb de dagene. 

Mine foreldre har heller nesten ingen sykedager per år, sel nar pappa fikk blodpropp i lungen, så reiste han rett fra jobb, til sykehuset, og var på jobb dagen etterpå.  Jeg er oppvokst med å t paracet på morgnen, og gå på jobb. 

Anonymkode: c7cc5...3a8

Men hva ofrer du for jobben? 

Hva om faren din hadde død fordi han skulle please jobben? 

Moral ja, men den jobben takker ingen av dere den dagen dere er for syke eller ligger fem fot under 👍

Anonymkode: ddc3c...1ba

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Omgangsjuka er det strenge regler for, må gå minst 48 timer symptomfri, men heldigvis sluppet unna det, selv om vi har hatt norovirus på jobb hvert år. 

Anonymkode: c7cc5...3a8

Symptomer er en ting, men det smitter utrolig lett før man vet at man blir dårlig også. I år er første gang siden ungdomsskolen jeg har hatt det, så man regner jo ikke med at man har det hvert år. Likevel så er det utrolig uflaks å få det, så å skryte på seg null fravær, synes jeg er fryktelig usolidarisk. 

- ts

Anonymkode: 13beb...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye. Jeg pleier å ha 1-2 dager. Det meste jeg har hatt de siste 5 år er 7 dager, siden jeg klarte å få både influensa og omgangssyke samme året. I år har jeg ingen dager.

Anonymkode: 5302c...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og det synes du som sykepleier var fornuftig?

Anonymkode: 7a913...9c9

Det gikk jo bra i hans tilfelle da, så da går det alltid bra. vet du.

- ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig, men jeg synes det blir ganske urettferdig om jeg blir straffet med lønnstrekk de få gangen jeg selv blir syk. I år ble jeg smittet av omgangssyke (1 dag). Kraftig forkjølelse/influensa (2 dager), og 1 uke (6 dager) pga noen andre klarte å skade meg på jobb (vil ikke gå inn på det). Da jeg har liten omgangskrets så har smitten skjedd på jobb (andre var syke før meg). 

- ts

Ja, høres ut som du har vært litt uheldig, og så også at du skrev at du hadde null dager i fjor. 

Jeg vet ikke hvordan man kan stramme inn sykelønnsordningen, men når det skjer vil det nok dessverre slå ut urettferdig for enkelte. Men at noe likevel må gjøres, er sikkert. 

Anonymkode: b8eda...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eh, jo? Mitt sykefravær er 9 dager, da jeg jobber 6 dager i uken pga litt kortere dager. Om man regner i timer så blir det noe annet, men ikke dager, som det regnes på her. 

- ts

Du jobber da ikke 6 dager hver uke? Året igjennom?

Anonymkode: 2ef9f...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde corona og var syk i 7 dager, og omgangssyka tidlig på året. Tror det var 2 dager. Så har jeg vel hatt skikkelig hodepine en dag. 

Det blir 10 dager. Jeg synes ikke det er spesielt mye. Litt mange dager med corona, men det styrer vi jo ikke. Jeg var veldig syk. 

Anonymkode: cf800...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som går på jobb når dere er syke, vennligst slutt med det!

Dere får ikke noen medalje for det, og det er ufattelig irriterende når dere sprer

smitten til oss andre!

Hold dere hjemme, det handler om normal folkeskikk og oppdragelse.

Anonymkode: 3bf54...ae4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva ofrer du for jobben? 

Hva om faren din hadde død fordi han skulle please jobben? 

Moral ja, men den jobben takker ingen av dere den dagen dere er for syke eller ligger fem fot under 👍

Anonymkode: ddc3c...1ba

Ofrer? Du er jo betalt for å være på jobb.

Anonymkode: b8eda...1a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Det er mer de yngre som skiller seg ut med mye fravær. Terskelen for å bli hjemme er mye lavere i aldersgruppen under 35 enn de som er eldre.

Det stemmer jo ikke ifølge nrk?

20 år- 7,6 fraværsdager i året 

25 år - 10,5

30 år - 12,4

——/——-

35 -  12,3

————-

40 - 11,8

45 - 11,7

50 - 12,3

går vi lenger opp i alder går blir ikke sykefraværet mye bedre, faktisk øker den på 55 og 60 før den går ned igjen

Anonymkode: 1f267...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere får ikke noen medalje for det, og det er ufattelig irriterende når dere sprer

smitten til oss andre!

Jepp! Ta i det minste hjemmekontor om du har mulighet.

Anonymkode: 1f267...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sykemeldt fra jobb i 8 uker. Om jeg skulle stolt på det offentlige helsevesenet ville de 8 ukene blitt til 6-7 måneder. Takk alt som er for privat helseforsikring og en jobb som betaler for det!

Men jeg har et ganske høyt sykefravær dette året. Med noen uker med annen sykdom tidligere i år i tillegg. Korona 2 ganger i år, og blir liggende da i 2 uker om gangen.

Heldigvis etter å ha vært samme sted i 7.5 år nå så kjenner de meg såpass og vet at dette er unormalt for meg å være.  

Anonymkode: 4b119...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det er bra at mange er inne har så god arbeidsmoral, skulle veldig gjerne ønske flere av mine kollegaer hadde det samme, tydeligvis. Da jeg selv ligger an til å jobbe over 150% i år, og ikke får tatt ut ferie. 9 dager blir for meg kanskje 3% fravær om man regner dager.

- ts

Jeg lar ikke ansatte som har høyt sykefravær jobbe overtid, da jeg tenker de ikke har helse til det.

Anonymkode: 445e0...886

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du jobber da ikke 6 dager hver uke? Året igjennom?

Anonymkode: 2ef9f...866

Jo

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lar ikke ansatte som har høyt sykefravær jobbe overtid, da jeg tenker de ikke har helse til det.

Anonymkode: 445e0...886

Det er vel her jeg kanskje er veldig uenig med hvordan jobben driftes. For mange av de som ofte er sykemeldte får jobbe overtid når de først er på jobb. Så når de blir borte, så er det mer å dekke opp. Jeg begynner derfor å lure litt på om noen misbruker dette for å få høy sykelønn, da det blir beregnet ut i fra de timene de jobber (ikke fastlønn). 

Men du synes meg med 9 dager i år har høyt fravær? Uansett årsak.

- ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

smitten til oss andre!

Hvem i tråden har skrevet at de går på jobb syke? Det er mulig å ha lite fravær fordi man sjeldent er syk. De gangene man har smerter, hodepine mm, så er ikke det tilstander som smitter. Man kan fint gå på jobb med noe ubehag. (Merk at jeg ikke skriver at man skal på jobb ved intens hodepine/migrene eller når man er sengeliggende med smerter)

Anonymkode: 7d07d...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er svært mye. Hadde jeg vært din arbeidsgiver, så hadde du havnet på listen over "ikke egnet" om det ble snakk om nedbemanning. 

Anonymkode: 19223...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo

-ts

Det har du ikke lov til, da kan du melde inn arbeidsgiveren din. Det blir, for meg, flisespikkeri å regne ut hvor mange arbeidsuker du er borte. Du har det fraværet du har. Personlig mener jeg det er veldig høyt. Du ønsker å få støtte på at det ikke er det. Den støtten får du ikke fra meg. Ønsker du endringer på arbeidsplassen din kan du ta det gjennom fagforening og tillitsvalgte, evt verneombud.

Anonymkode: 7d07d...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel 2-3 dager i året max. Kun trengt sykemelding 2 ganger i hele min tid i arbeidslivet og det var 3-4 dager hver gang.

Anonymkode: 3ba2e...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...