AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #1 Del Skrevet 28. november 2024 Sikter til NRK-artikkelen om sykefravær: https://www.nrk.no/norge/skyhogt-sjukefravaer_-sjekk-kor-sjuke-folk-pa-din-alder-er-1.17143974 Jeg havner da i kategorien som har høyest fravær, med 12,4 dager i året, som tydeligvis tilsvarer 5,5%. Jeg har tenkt lite over hvor mye en dag utgjør i prosentvis fravær, men for meg som jobber 6-dagers uker, så er 12 dager det samme som 2 uker, noe jeg vil si ikke er veldig urimelig at man kan ha dersom man pådrar seg en influensa, omgangssyke, skadet ben/arm osv i løpet av et år. (Har en fysisk jobb hvor det er umulig å gi andre oppgaver når man ikke har fysisk kapasitet). Når det er sagt, så er jeg den som trolig har lavest fravær på arbeidsplassen i år (utenom leder), med 9 dager, og vi er ca 40 stykker (med vikarer). Vi har noen langtidssykemeldte, men også en god del som sliter med kroniske plager og sykdom som gjør at de forsvinner i 1-4 uker, flere ganger i året. Nå har jeg ikke oversikt over hvor mange prosent bedriften har i totalt fravær, men det må da ligge skyhøyt over snittet. Dette er også en mannsdominert jobb, så her er det ikke kvinner som er problemet. Ps: Jeg vet at folk er borte, da mye av min jobb er å dekke opp for de som er syke, så ikke noe jeg går rundt å holder styr på. I tillegg vet jeg at mange sliter med kjente plager, så ikke noe jeg laster de for. Jeg synes også det er til dels bra at de klarer å jobbe, men det burde vært organisert bedre hvordan disse utgjør stillingsprosenten sin, da man lett klarer å forutse at noen blir syke etter et visst antall uker. Dvs de har ikke sjanse til å faktisk klare det som står i kontrakt. Anonymkode: 13beb...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #2 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg syntes 2 sykedager på ett år er mye, har ofte ingen sykedager. Etter jeg fikk barn, har det blitt noen sykt barn dager, og det gjør vondt i hjertet å være borte fra jobb de dagene. Mine foreldre har heller nesten ingen sykedager per år, sel nar pappa fikk blodpropp i lungen, så reiste han rett fra jobb, til sykehuset, og var på jobb dagen etterpå. Jeg er oppvokst med å t paracet på morgnen, og gå på jobb. Anonymkode: c7cc5...3a8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #3 Del Skrevet 28. november 2024 Kvinner 40+ får problemer i overgangsalderen. Da kommer det hyppig fravær. Tilrettelegging ville vært fint. Anonymkode: b6cbc...998 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #4 Del Skrevet 28. november 2024 Shit... Jeg synes det er veldig mye hvis jeg går over 2-3 dager fravær i løpet av et år og jeg har to jobber så jeg jobber 140-150% i snitt. Anonymkode: 2ef9f...866 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #5 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syntes 2 sykedager på ett år er mye, har ofte ingen sykedager. Etter jeg fikk barn, har det blitt noen sykt barn dager, og det gjør vondt i hjertet å være borte fra jobb de dagene. Mine foreldre har heller nesten ingen sykedager per år, sel nar pappa fikk blodpropp i lungen, så reiste han rett fra jobb, til sykehuset, og var på jobb dagen etterpå. Jeg er oppvokst med å t paracet på morgnen, og gå på jobb. Anonymkode: c7cc5...3a8 Hadde faren din en jobb hvor det innebar å håndtere et kjøretøy som potensielt kunne skade noen om han fikk et illebefinnende igjen? - ts Anonymkode: 13beb...89f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #6 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syntes 2 sykedager på ett år er mye, har ofte ingen sykedager. Etter jeg fikk barn, har det blitt noen sykt barn dager, og det gjør vondt i hjertet å være borte fra jobb de dagene. Mine foreldre har heller nesten ingen sykedager per år, sel nar pappa fikk blodpropp i lungen, så reiste han rett fra jobb, til sykehuset, og var på jobb dagen etterpå. Jeg er oppvokst med å t paracet på morgnen, og gå på jobb. Anonymkode: c7cc5...3a8 Men så er det avgjørende hvilken jobb man har også. Har man en kontorjobb så kan man såklart møte på jobb selv om man er syk, men man drar ikke på jobb om man arbeider med svært sårbare pasientgrupper f.eks. Anonymkode: 45e16...031 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #7 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Shit... Jeg synes det er veldig mye hvis jeg går over 2-3 dager fravær i løpet av et år og jeg har to jobber så jeg jobber 140-150% i snitt. Anonymkode: 2ef9f...866 Hvilken type jobb har du? - ts Anonymkode: 13beb...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #8 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kvinner 40+ får problemer i overgangsalderen. Da kommer det hyppig fravær. Tilrettelegging ville vært fint. Anonymkode: b6cbc...998 ? Hva slags problemer tenker du på da som fører til fravær? Jeg er i midten av 50-årene og har aldri vært borte fra jobb pga overgangsalderen. Anonymkode: 2ef9f...866 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #9 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kvinner 40+ får problemer i overgangsalderen. Da kommer det hyppig fravær. Tilrettelegging ville vært fint. Anonymkode: b6cbc...998 Det er jeg enig i, men denne aldersgruppa skiller seg ikke noe særlig ut virker det som. Jeg føler mange menn 40+ begynner å dra på seg en del sykdommer også, etter å nesten ikke ha vært syke tidligere. - ts Anonymkode: 13beb...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #10 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg syntes 2 sykedager på ett år er mye, har ofte ingen sykedager. Etter jeg fikk barn, har det blitt noen sykt barn dager, og det gjør vondt i hjertet å være borte fra jobb de dagene. Mine foreldre har heller nesten ingen sykedager per år, sel nar pappa fikk blodpropp i lungen, så reiste han rett fra jobb, til sykehuset, og var på jobb dagen etterpå. Jeg er oppvokst med å t paracet på morgnen, og gå på jobb. Anonymkode: c7cc5...3a8 Så flink 🙃 Anonymkode: bd207...844 6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #11 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg synes og 12,4% høres veldig mye ut. Her har jeg hatt 4 dager, fordelt på 2 sykdomstilfeller. Ene ble jeg hentet med ambulanse og ble sykemeldt i 3 dager. Andre gang hadde jeg feber og var borte en fredag. Rakk å bli frisk igjen i løpet av helgen, og gikk på jobb mandag. Vanligvis har jeg 1-2 dager i året med fravær pga sykdom. Anonymkode: 7d07d...540 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #12 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken type jobb har du? - ts Anonymkode: 13beb...89f Min ene jobb er i helsevesenet. Den andre er som tekniker på en stor arbeidsplass hvor jeg må fyke rundt i et stort bygg og fikse ting. Anonymkode: 2ef9f...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #13 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så flink 🙃 Anonymkode: bd207...844 Ja, stjerne i boka til denne personen. Kjipt når blir smittet med omgangssyke på jobb, som ikke er din egen feil en gang... Jeg hadde faktisk 0 dagers fravær i fjor, men ikke noe jeg går rundt og proklamerer, da jeg sikkert smittet noen siden jeg jobbet da jeg selv var syk. -ts Anonymkode: 13beb...89f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #14 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes og 12,4% høres veldig mye ut. Her har jeg hatt 4 dager, fordelt på 2 sykdomstilfeller. Ene ble jeg hentet med ambulanse og ble sykemeldt i 3 dager. Andre gang hadde jeg feber og var borte en fredag. Rakk å bli frisk igjen i løpet av helgen, og gikk på jobb mandag. Vanligvis har jeg 1-2 dager i året med fravær pga sykdom. Anonymkode: 7d07d...540 12,4 dager, ikke prosent Anonymkode: 13beb...89f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #15 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg har 6 uker med 50% sykefravær i år. Klarte begrense det såpass takket være forsikringer som gjorde at jeg fikk utredning og behandling privat. Skulle jeg hatt utredning og behandling i det offentlige så hadde hele prosessen tatt 8 måneder. Anonymkode: 988ae...fea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #16 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men så er det avgjørende hvilken jobb man har også. Har man en kontorjobb så kan man såklart møte på jobb selv om man er syk, men man drar ikke på jobb om man arbeider med svært sårbare pasientgrupper f.eks. Anonymkode: 45e16...031 Er faktisk sykepleier, men har veldig godt imunforsvar, og sjelden syk med forkjølelse. Ledelsen i kommunen har også bestemt at man skal gå på jobb, selv om man er snufsete og hoster. Man kan bruke munnbind i kontakt med sårbare pasienter. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde faren din en jobb hvor det innebar å håndtere et kjøretøy som potensielt kunne skade noen om han fikk et illebefinnende igjen? - ts Anonymkode: 13beb...89f Illebefinende ved blodpropp i lungen? Det føles som knivstikk i lungen, og gjør vondt å puste, men det kommer ofte gradvis, og man fungerer greit og kan manøvrere bil. Han gikk med det i 3 dager før han reiste på sykehuset. Anonymkode: c7cc5...3a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #17 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 12,4 dager, ikke prosent Anonymkode: 13beb...89f Ok, da leste jeg feil. Jeg synes det høres utrolig mye ut. Ingen hos oss har så mye fravær. Mener du helt alvorlig at du ikke synes det er høyt? Anonymkode: 7d07d...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #18 Del Skrevet 28. november 2024 ja 12 dager er mye. Her tror jeg de som er hundre prosent sykmeldt trekker opp snittet. Anonymkode: 50e00...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #19 Del Skrevet 28. november 2024 Ja 12,4 dager er mye Anonymkode: d19c0...186 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #20 Del Skrevet 28. november 2024 Tja. Noen år har jeg hatt 0 dager, noen år 5, andre mer. Noen år har jeg tiltrukket meg maks luftveisinfeksjoner med påfølgende feber som gjerne varer noen dager. Dessverre. Jeg har lest om folk som lurer på om de kan trene når de har feber, og lurt på hvor forskjellig kropper kan være. Når jeg har feber har jeg ikke evne til å tenke på å trene en gang. Jeg fryser og verker i hele kroppen, bare å sette seg på toalettet er vondt, det er smertefulllt å børste håret og hodet sprenger.. Har ikke dårlig samvittighet for de årene jeg har mer sykefravær enn andre, for jeg vet godt med meg selv at jeg faktisk har vært syk. Og uansett er det ingen som gjør jobben min mens jeg er borte, bare mer stress å ta igjen jobben når jeg er tilbake. Anonymkode: 417ae...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå