AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #1 Del Skrevet 28. november 2024 Hei. Trenger råd og hjelp angående uførhet. Jeg har hatt AAP i ca 3 år nå og har fått det forlenget 1-2 år om jeg husker rett. Har vært i noen arbeidstreninger tidligere og siste var for 3-4 år siden og har gått i medisinsk behandling etter det. Har vært i Nav systemet siden 2016. Jeg har både kompleks PTSD, endometriose, prolaps i ryggen, ADD og tinnitus. Jeg søkte opp PTSD og det var en av de første diagnosene som kom opp som kan gi rett til uførhet. Dette har aldri NAV veilederen min nevnt, og siden jeg har så lite kontakt med veilederen min så vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem da bare det å komme meg ut døra når jeg har avtaler er et helvete. På de verste dagene kan jeg sove i flere dager og er aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sover. Jeg tenker på dette med at de på nav kan gjøre seg vanskelige og begynne med at jeg må på arbeidstrening osv og jeg har ikke energi til å krangle med nav frem og tilbake, og jeg vet 100% at jeg ikke er i stand til å jobbe. Jeg er helt alene om dette så trenger råd og hjelp til hvordan jeg kan gå frem. Anonymkode: 18327...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #2 Del Skrevet 28. november 2024 Du må aller først få erklæring fra spesialist om at all behandling er forsøkt. Med dine diagnoser må du nok ha erklæring fra flere spesialister. Ufør er ikke aktuelt før du er ferdig behandlet. Etter det samarbeider du så godt du kan. Takk ja til arbeidstrening, og gi beskjed hver gang du er for syk til å møte opp. Klarer du bare litt gjør du bare litt, for eksempel er det greit å klare bare en halvtime. Ikke vær negativ og «vanskelig» i utgangspunktet, men vis at du har lyst til å klare mest mulig. Det er bare sånn du får dokumentert hva din arbeidsevne er. Anonymkode: 4abd4...9f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #3 Del Skrevet 28. november 2024 Man kan bli ufør for enhver diagnose ts. Det er ikke diagnosen i seg selv som gir rett til uførhet, men funksjon man har med de ulike diagnosene. Noen lever et bra liv og har god funksjon til tross for at de har en diagnose, mens andre kan slite så mye at de ikke klarer å jobbe videre i livet. Anonymkode: 4d9a7...111 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #4 Del Skrevet 28. november 2024 Du starter med å be om en samtale med veilederen din. Så går dere sammen hva Nav har av dokumentasjon og hva som skal til. Eks tiltak, behandling osv. Anonymkode: a4833...f86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #5 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): kan jeg sove i flere dager og er aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sover. Du blir ikke mer uthvilt desto mer du sover. Du oppnår baren negativ spiral som gjør deg trøttere, mer deprimert og etterhvert pådrar du deg fler diagnoser og sykdommer. Anonymkode: 6bc8c...c21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #6 Del Skrevet 28. november 2024 Nav-veiledere drukner i klienter de skal følge opp. Det betyr at man må ha spisse albuer om du vil komme deg noe sted. Det er litt som i helsevesenet, det er de som skriker høyest som får det som de vil. Du har ikke gitt lyd fra deg på flere år, da skjer det heller ingenting, fordi nav prioriterer noen andre. Noen med spisse albuer. Det første du må gjøre er å begynne å ha tett kontakt med veilederen din. Sørge for at veilederen din alltid har deg fremst i hukommelsen og aldri glemmer deg. Det trenger ikke være lange meldinger hver gang. Selv korte "meningsløse" meldinger vil sørge for at du er alltid er i veilederens bevissthet. Deretter må du gjøre det samme med legen din. Være på. Ha spisse albuer. Kreve at fastlegen sender deg til spesialister som skriver spesialisterklæringer om tilstandene dine. Inkludert at all behandling er prøvd. De aller aller fleste får uføretrygd før eller siden. Men hvor fort det går kommer an på hvor aktiv du er. Er du aktiv kan du få uføretrygd i løpet av noen år. Er du passiv kan det ta 10-12 år eller mer før du får uføretrygd. Det er opp til deg. Anonymkode: 24de5...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå