Gå til innhold

Folk må altså velge - enten inkludere og forvente at man spiller etter deres sosiale regler, eller drite i det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Må avklare noe som kanskje var uklart i HI. Jeg er altså ingen kranglefant. Avskyr krangler, fyrer meg aldri opp og lar det meste komme folk til gode. Er faktisk mindre dramatisk enn mange andre. Ikke sårer jeg noen med vilje heller. 

Det kan jo være dette som er problemet da, at de ser på deg som en skjør blomst som lar deg påvirke mer av omgivelsene enn de er vant med?

Kanskje de ville ha børstet av seg det som du beskriver, og ikke latt det gå inn på seg, kanskje til og med ledd av det, svart frekt til de som stenger de ute, og dermed fått innpass. Mens du i stedet lager tråd på kvinneguiden og føler deg som et stakkars offer, og de er oppgitt for at du er så krenkbar. 

Nå slenger jeg bare ut noe her altså, for å forsøke å forklare ting på en alternativ måte. 

Anonymkode: 23873...f3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg blir lattermild av folk rundt meg. Dessverre har det kommet i en ond sirkel, at jeg blir ekskludert fra flere sammenhenger av forskjellige grunner (jeg er innflytter, har flere tatoveringer, er ikke en slik en som jatter med 100 prosent av tiden, og får faktisk til ting - enkelte ganger møter jeg svart misunnelse). Samtidig er det forventet at jeg spiller etter deres sosiale regler. Jeg får tilsnakk fra enkelte mennesker rundt meg hvis jeg omgås "feil" folk, hvis jeg ytrer en mening de ikke liker, og så videre.

Jeg forstår det ikke. De har tatt et aktivt valg om å ekskludere meg fra "det gode selskapet", med mindre de trenger min hjelp. Da ringer de og maser. Men samtidig så må jeg følge reglene til det sosiale fellesskapet som jeg er ekskludert fra? Rart at de ikke bare kan la meg være og drite i å kommentere mine valg.

Noen flere som blir perpleks over sånt?

Anonymkode: d72f4...bd0

Du skriver at du ikke er en slik som jatter med hele tiden, samtidig drar du opp i nesen at du får tilsnakk tilbake. 
Mange av de menneskene jeg kjenner som ikke jatter med, men sier ting rett ut, har samtidig en fascinerende lav terskel for selv å bli fornærmet når andre gjør det samme mot dem. 
Jeg opplever det stadig vekk. Slike mennesker er energityver, og i lengden orker man ikke denne påståtte ærligheten de skryter på seg.

Du beskriver deg selv som oppegående og med høy selvtillit, nærmest en fri sjel. Samtidig leser jeg bak ordene dine en sårhet du ikke klarer å skjule. Man driter ikke i ting man er likegyldig til. 

Sosiale koser innebærer å tilpasse seg. Hver dag forventes det at man ikke er ærlig overfor andre. Om man synes en kjole er stygg, sier man det ikke, om man ikke liker maten man blir servert, skryter man likevel for høflighets skyld og om noen har meninger om venner man omgås, velger man heller være raus og snakke pent om dem. 
Det er dine reaksjoner på andres oppførsel som er den eneste måten du kan kontrollere disse sosiale kodene på. At du ikke trives er ikke deres problem. Sånn er det bare. 

Hva svart misunnelse utspiller seg som, og hva disse upopulære meningene dine består av må jeg innrømme at jeg ble nysgjerrig på…. 

Anonymkode: 16024...cd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan jo være dette som er problemet da, at de ser på deg som en skjør blomst som lar deg påvirke mer av omgivelsene enn de er vant med?

Kanskje de ville ha børstet av seg det som du beskriver, og ikke latt det gå inn på seg, kanskje til og med ledd av det, svart frekt til de som stenger de ute, og dermed fått innpass. Mens du i stedet lager tråd på kvinneguiden og føler deg som et stakkars offer, og de er oppgitt for at du er så krenkbar. 

Nå slenger jeg bare ut noe her altså, for å forsøke å forklare ting på en alternativ måte. 

Hvorfor skulle noen være interessert i å "få innpass" hos folk som ikke liker en?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver at du ikke er en slik som jatter med hele tiden, samtidig drar du opp i nesen at du får tilsnakk tilbake. 
Mange av de menneskene jeg kjenner som ikke jatter med, men sier ting rett ut, har samtidig en fascinerende lav terskel for selv å bli fornærmet når andre gjør det samme mot dem. 
Jeg opplever det stadig vekk. Slike mennesker er energityver, og i lengden orker man ikke denne påståtte ærligheten de skryter på seg.

Du beskriver deg selv som oppegående og med høy selvtillit, nærmest en fri sjel. Samtidig leser jeg bak ordene dine en sårhet du ikke klarer å skjule. Man driter ikke i ting man er likegyldig til. 

Sosiale koser innebærer å tilpasse seg. Hver dag forventes det at man ikke er ærlig overfor andre. Om man synes en kjole er stygg, sier man det ikke, om man ikke liker maten man blir servert, skryter man likevel for høflighets skyld og om noen har meninger om venner man omgås, velger man heller være raus og snakke pent om dem. 
Det er dine reaksjoner på andres oppførsel som er den eneste måten du kan kontrollere disse sosiale kodene på. At du ikke trives er ikke deres problem. Sånn er det bare. 

Hva svart misunnelse utspiller seg som, og hva disse upopulære meningene dine består av må jeg innrømme at jeg ble nysgjerrig på…. 

Jeg sier selvfølgelig aldri at en kjole er stygg, at maten er vond og så videre. Nei, det at jeg ikke trives, er ikke deres problem. Men da kan de la meg være i fred.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ingen skryt. Jeg er ikke alltid særlig flink, men jeg har fått til to ting som mange er misunnelige på. Dessverre slik når man bor på bygda, at alle helst bør være på samme nivå. 

Hva er det du har fått til som andre er misunnelig på da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forventes at man ikke er ærlig overfor andre? 

Du kan ta deg en bolle du 😂. Er jo bare å la vær å si noe det da. Om du må ty til løgn så er du et svakt og usselt menneske i mine øyne....

En klok dame sa til meg en gang:

Om du ikke har noe pent å si, så la vær å si noe....

Synes det var veldig fornuftig jeg 👏👏👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle noen være interessert i å "få innpass" hos folk som ikke liker en?

Trodde det var dette tråden handlet om.

Det du skriver nå, virker mer som høyt henger de og sure er de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig i din analyse, dette er slik jeg oppfatter situasjonen også, trådstarter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror ikke du ekskluderes fordi du er innflytter eller har tatoveringer - der er det ingen som leer så mye som et øyelokk av lenger. Derimot høres det ut som du kanskje ikke leser sosiale situasjoner så godt? Mulig det er derfor du får «tilsnakk» og blir utestengt. Du forventes jo å følge et minimum av sosiale koder når du er sammen med andre, selv om det ikke betyr at du må være enig i alt. 

Anonymkode: 0854c...84f

Kan være slik. Men er nok langt vanligere at ekskludering skjer av andre grunner. 

For eksempel alle med småbarn vet at en gruppe mødre (mammapolitiet) herjer med alle som er uenige med de, og ekskluderer både barn og voksne. 

Anonymkode: 5464c...5d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Trodde det var dette tråden handlet om.

Det du skriver nå, virker mer som høyt henger de og sure er de.

Da misforsto du. Jeg lurte på hvorfor folk som har kuttet meg ut, fortsatt bryr seg med hva jeg gjør og sier. De har kuttet meg ut, og jeg har godtatt det. Hadde vært fint med fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kan være slik. Men er nok langt vanligere at ekskludering skjer av andre grunner. 

For eksempel alle med småbarn vet at en gruppe mødre (mammapolitiet) herjer med alle som er uenige med de, og ekskluderer både barn og voksne. 

Anonymkode: 5464c...5d3

Jepp. Mammapolitiet er en av "mafiagrenene" her. Det skal være sånn og slik, barna skal være kledd slik, drive med denne og denne idretten, spise denne og denne maten osv. Gjør du annerledes, så er du skikkelig "bad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Hva er det du har fått til som andre er misunnelig på da? 

Jeg har blant annet tatt doktorgrad som eneste i omgangskretsen. Det var ikke måte på hvor mye det ble latterliggjort direkte i trynet på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da misforsto du. Jeg lurte på hvorfor folk som har kuttet meg ut, fortsatt bryr seg med hva jeg gjør og sier. De har kuttet meg ut, og jeg har godtatt det. Hadde vært fint med fred og ro.

OK, da er nok svaret misforstått/mislykket forsøk på å inkludere deg. Opplever i alle fall dette selv, stadig vekk. Lar det bare prelle av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har blant annet tatt doktorgrad som eneste i omgangskretsen. Det var ikke måte på hvor mye det ble latterliggjort direkte i trynet på meg. 

Så gøy 😄. Jaja bare la dem være misunnelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er den eneste av vennene mine med høyere utdanning (mastergrad). De andre har vgs eller ungdomsskolen. Aldri noen som har latterliggjort min utdanning av den grunn. 

Anonymkode: cddbe...7dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

OK, da er nok svaret misforstått/mislykket forsøk på å inkludere deg. Opplever i alle fall dette selv, stadig vekk. Lar det bare prelle av.

Er baksnakking og kjeft et forsøk på å inkludere? Veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er den eneste av vennene mine med høyere utdanning (mastergrad). De andre har vgs eller ungdomsskolen. Aldri noen som har latterliggjort min utdanning av den grunn. 

Bor du i en bygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bor du i en bygd?

Nei, bor i en liten by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er baksnakking og kjeft et forsøk på å inkludere? Veldig merkelig.

Det finnes det nok delte meninger om, men jeg velger å tolke det som det ja, for å slippe å bli altfor paranoid. Man skal ikke anta ondskap om det som kan forklares ved dumskap, er det vel noe som heter.

(så kan man selvfølgelig spørre seg selv om hva som er mest betryggende, at mennesker er onde eller dumme 🤨)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...