AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #21 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir lattermild av folk rundt meg. Dessverre har det kommet i en ond sirkel, at jeg blir ekskludert fra flere sammenhenger av forskjellige grunner (jeg er innflytter, har flere tatoveringer, er ikke en slik en som jatter med 100 prosent av tiden, og får faktisk til ting - enkelte ganger møter jeg svart misunnelse). Samtidig er det forventet at jeg spiller etter deres sosiale regler. Jeg får tilsnakk fra enkelte mennesker rundt meg hvis jeg omgås "feil" folk, hvis jeg ytrer en mening de ikke liker, og så videre. Jeg forstår det ikke. De har tatt et aktivt valg om å ekskludere meg fra "det gode selskapet", med mindre de trenger min hjelp. Da ringer de og maser. Men samtidig så må jeg følge reglene til det sosiale fellesskapet som jeg er ekskludert fra? Rart at de ikke bare kan la meg være og drite i å kommentere mine valg. Noen flere som blir perpleks over sånt? Anonymkode: d72f4...bd0 Nei. Ikke det minste. Dette er grunnen til at mine foreldre valgte å flykte fra to ulike bygder og bosette seg i siviliserte strøk. Dette er grunnen til at bygdenorge ikke bare på grunn av kostnader og miljøhensyn men faktisk av hensyn til innbyggerne bør avfolkes. Anonymkode: 3f577...db8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #22 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Ikke det minste. Dette er grunnen til at mine foreldre valgte å flykte fra to ulike bygder og bosette seg i siviliserte strøk. Dette er grunnen til at bygdenorge ikke bare på grunn av kostnader og miljøhensyn men faktisk av hensyn til innbyggerne bør avfolkes. Anonymkode: 3f577...db8 Jeg har mange venner i Oslo og Bergen. De bryr seg katta om hvorvidt det jeg gjør og sier, er politisk korrekt eller ei. TS Anonymkode: d72f4...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #23 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg hadde det motsatt når jeg flyttet ut på bygda for 15 år siden, så dette går trolig begge veier og avhenger av sted og person:) Jeg opplever fortsatt faktisk, at folk slår av en prat på nærbutikken og snakker til meg som om de vet godt hvem jeg er selv om jeg egentlig ikke har gjort så mye for å bli kjent med de "innfødte", og har fått invitasjoner og innpass hos flere grupper. Opplever at naboer og det som har blitt kjentfolk, er imøtekommende og kommer med blomster o.l. til hverandre i ulike anledninger. Det er heldigvis sånn at man også kan legge opp til å være hyggelig og stryke folk medhårs, har man en dårlig opplevelse med 1 eller 2 personer så kan man sette det på kontoen for raringer, og ikke tenke at det er bygdedyret og konspirasjoner; uvenner blir folk som bor i byen også. Det er en kjensgjerning at de som klager mest på kjipe bygder er de som mener seg så innmari annerledes;) Anonymkode: 2207c...8f8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. november 2024 #24 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fortell gjerne mer detaljert om kulturforskjellene mellom deg og dine bestevenner da, så kan vi jo se om vi blir enige? Anonymkode: 23873...f3f Hva mener du? De kommer fra en annen kultur en meg.... Det er du som har sagt du ikke tror de gjlr det (uten å kjene oss en gang. Så jeg synes du skulle forklare hva du mener? Hva er relevansen av utdanelse, likestiling eller ønske om barn osv.? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #25 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snikskryt. "Jeg er så flink, og derfor hakker folk på meg. Ikke tro dere får hjelp av flinke meg når dere trenger det" Anonymkode: 27b43...985 Å tro at man ikke kan bli eksludert eller utestengt, fordi at man gjør noe bra eller får skryt for arbeidet sitt er meget naivt. Det er gjerne de usikre menneskene som selv skulle ønske at de oppnådde noe bra, som eksluderer og utestenger. For det er ikke slik at alle unner andre godt. Jeg har selv opplevd det i voksen alder, og derfor har jeg begynt å bli redd for å få skryt eller bli forfremmet. Anonymkode: 870c2...46c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 28. november 2024 #26 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg blir lattermild av folk rundt meg. Dessverre har det kommet i en ond sirkel, at jeg blir ekskludert fra flere sammenhenger av forskjellige grunner (jeg er innflytter, har flere tatoveringer, er ikke en slik en som jatter med 100 prosent av tiden, og får faktisk til ting - enkelte ganger møter jeg svart misunnelse). Samtidig er det forventet at jeg spiller etter deres sosiale regler. Jeg får tilsnakk fra enkelte mennesker rundt meg hvis jeg omgås "feil" folk, hvis jeg ytrer en mening de ikke liker, og så videre. Jeg forstår det ikke. De har tatt et aktivt valg om å ekskludere meg fra "det gode selskapet", med mindre de trenger min hjelp. Da ringer de og maser. Men samtidig så må jeg følge reglene til det sosiale fellesskapet som jeg er ekskludert fra? Rart at de ikke bare kan la meg være og drite i å kommentere mine valg. Noen flere som blir perpleks over sånt? Anonymkode: d72f4...bd0 Det er Norge i 2024. Tatoveringer og å være innflytter er rimelig vanlig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #27 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har mange venner i Oslo og Bergen. De bryr seg katta om hvorvidt det jeg gjør og sier, er politisk korrekt eller ei. TS Anonymkode: d72f4...bd0 Jaha? Ville de brydd seg katta om du var mot selvbestemt abort, og mente at kvinners plass var ved kjøkkenbenken? Eller er det kun fordi du egentlig mener det samme som de at de bryr seg katta? Anonymkode: 23873...f3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #28 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jaha? Ville de brydd seg katta om du var mot selvbestemt abort, og mente at kvinners plass var ved kjøkkenbenken? Eller er det kun fordi du egentlig mener det samme som de at de bryr seg katta? Anonymkode: 23873...f3f Vi har noen heftige diskusjoner innimellom. Den ene av venninnene er tradisjonelt kristen, og er imot abort. Hun har imidlertid tatt meg med åpne armer, laget middag til meg og trøstet meg da jeg måtte ta en abort. I akademia, i kreative yrker og lignende er det opplest og vedtatt at ulike meninger og uenighet er produktivt og positivt. De beste ideene fødes etter noen heftige faglige diskusjoner. Anonymkode: d72f4...bd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #29 Del Skrevet 28. november 2024 Forstår godt hva du mener, TS! Anonymkode: 4b2ab...cd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #30 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): er ikke en slik en som jatter med 100 prosent av tiden Du høres slitsom ut. Og tenker dette vel er mer kjernen her - en som slenger kjeft/er uten antenner/tramper i klaveret. Blir sjeldent særlig populær av å ‘sier bare min ærlige mening’, og sååå fnurt når oppførselen får konsekvenser. Anonymkode: f202b...a86 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 28. november 2024 #31 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du høres slitsom ut. Og tenker dette vel er mer kjernen her - en som slenger kjeft/er uten antenner/tramper i klaveret. Blir sjeldent særlig populær av å ‘sier bare min ærlige mening’, og sååå fnurt når oppførselen får konsekvenser. Anonymkode: f202b...a86 Eller er det du som ikke tåler å høre sannheten. Skal man gå rundt å være falsk da, bare for å tekkes andre? Er det det du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #32 Del Skrevet 29. november 2024 fugl fønix skrev (25 minutter siden): Eller er det du som ikke tåler å høre sannheten. Skal man gå rundt å være falsk da, bare for å tekkes andre? Er det det du mener? Så i din verden er det kun å være falsk eller å være brutalt ærlig om hva en mener som er mulig……? Ja, nei - da så. Men uten basis sosiale evner kan en ikke bli overrasket over ikke å bli likt spesielt godt. Folk som omtaler seg selv som: AnonymBruker skrev (1 time siden): er ikke en slik en som jatter med 100 prosent av tiden Er sjeldent særlig hyggelige å omgåes. Som oftest er de som tenker slik om seg selv ganske stygge mot andre. Og er likevel de første som tar seg nær av det om det kommer reaksjoner tilbake. Det er mange måter å si ting på. Og slett ikke alltid en er i posisjon ovenfor andre at en bør si alt en tenker og mener. Anonymkode: f202b...a86 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #33 Del Skrevet 29. november 2024 Liker ikke når noen er kranglete. Betyr ikke at jeg syns at noen ikke skal ha egen meninger, men når noen skal komme å aktivt være i opposisjon fordi det er sånn de er, vel da er nok ikke vi venner, for jeg syns det er ekkelt med mye uenighet. Anonymkode: ccfe5...5b1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #34 Del Skrevet 29. november 2024 fugl fønix skrev (38 minutter siden): Eller er det du som ikke tåler å høre sannheten. Skal man gå rundt å være falsk da, bare for å tekkes andre? Er det det du mener? Men det er nettop det. De skal få være harde og si sannhet, men om noen har problemer med denne såkalte sannheten, så blir det såååå vanskelig igjen. Å være respektabel og kunne møte andre selv om man er litt ulike, er en kunst vi må kunne for å sammebeide. Er mye jeg ikke liker, men jeg går ikke å sier absolutt alt til hver eneste person jeg møter. Om det er viktig, kan jeg si det. Om det ikke er, er det ingen grunn til å ble offensiv. Anonymkode: ccfe5...5b1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #35 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er nettop det. De skal få være harde og si sannhet, men om noen har problemer med denne såkalte sannheten, så blir det såååå vanskelig igjen. Å være respektabel og kunne møte andre selv om man er litt ulike, er en kunst vi må kunne for å sammebeide. Er mye jeg ikke liker, men jeg går ikke å sier absolutt alt til hver eneste person jeg møter. Om det er viktig, kan jeg si det. Om det ikke er, er det ingen grunn til å ble offensiv. Anonymkode: ccfe5...5b1 Har en kranglefant i familien, å vi er så sinnsykt slitne at vi unngår denne personen. Det går så langt at det er direkte slitsomt å finnes i samme rom. Går ikke en eneste gang uten at vedkommende skal såre noen. Å denne personen har en sær fascinasjon med meg, kvalmt. Anonymkode: ccfe5...5b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #36 Del Skrevet 29. november 2024 Må avklare noe som kanskje var uklart i HI. Jeg er altså ingen kranglefant. Avskyr krangler, fyrer meg aldri opp og lar det meste komme folk til gode. Er faktisk mindre dramatisk enn mange andre. Ikke sårer jeg noen med vilje heller. Når jeg snakket om å ha egne meninger som kan avvike fra andre, så er det noen satte meninger i bygda om diverse ting. Når vi så diskutere, kan jeg bemerke hva jeg synes om det. Helt uten drama og spetakkel, bare som en replikk i en diskusjon. Da blir jeg sett stygt på. Man skal visst være enig i alt fra at vaksiner er tull, at bøker er tull, at enkelte politiske partier er bra og andre er dritt, og så videre. Ellers blir man utestengt. Jeg har også blitt latterliggjort og forsøkt trykket ned når folk finner ut særlig om en ting som jeg har fått til. Heldigvis har jeg fornuften intakt, og jeg vet jo at jeg har lyktes. Men det kommer alltid kommentarer med stor grad av tvil og latterliggjøring. Jeg kan ikke skjønne at det er annet enn misunnelse. Jeg går ikke og skryter av meg og det jeg fikk til, akkurat, men det har jo blitt skrevet om i lokal media, på SoMe, omtalt på radio og så videre. Jeg liker også å pynte meg på jobb (jobber i offentlig etat), der det for det meste er eldre damer som har annen klesstil, hårfrisyre osv. Jeg har blitt kritisert for å gå på jobb med pumps, kjole på vinteren (jo, vi har det glovarmt på kontoret, så det er ikke det), og at jeg "flasher" tatoveringene på sommeren når jeg går med kortermede kjoler og skjorter. Kultur og religion som jeg tilhører, har også blitt latterliggjort åpenlyst og på en ganske så ondsinnet måte. Greia er i hvert fall at jeg har godtatt at jeg ikke passer inn. Det er greit. Jeg har mine venner som jeg prater med på nett og ser noen ganger i året. Jeg har barn og mann, eldre foreldre og to tanter. Jeg har dyr. Så egentlig er det nok for å opprettholde det sosiale. Det jeg derimot ikke synes er greit, er at folk fortsatt baksnakker meg eller kritiserer meg åpenlyst for noe jeg mener, sier, gjør osv. Jeg mener at når de først har utelukket meg fra sitt sosiale fellesskap, så har de heller ikke noen rett til å kritisere mine valg. Jeg er ikke en del av deres fellesskap, og jeg er derfor ikke forpliktet til å spille etter deres regler. Jeg ønsker bare å få være i fred. TS Anonymkode: d72f4...bd0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #37 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg tror ikke du ekskluderes fordi du er innflytter eller har tatoveringer - der er det ingen som leer så mye som et øyelokk av lenger. Derimot høres det ut som du kanskje ikke leser sosiale situasjoner så godt? Mulig det er derfor du får «tilsnakk» og blir utestengt. Du forventes jo å følge et minimum av sosiale koder når du er sammen med andre, selv om det ikke betyr at du må være enig i alt. Anonymkode: 0854c...84f Hvilken by bor du i? Jeg vil si det at i mindre byer, 10 000-20 000, og også bygder jeg kjenner til, så er det absolutt folk som leer på ting som at andre har annerledes stil, eller tar mer utradisjonelle valg for seg selv. Særlig reagerer folk på de som får ting til utenom det vanlige, særlig hvis det ikke er en av "sine", kombinert med tatoveringer, annerledes stil, eller annerledes livsform. Anonymkode: 05f24...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #38 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken by bor du i? Jeg vil si det at i mindre byer, 10 000-20 000, og også bygder jeg kjenner til, så er det absolutt folk som leer på ting som at andre har annerledes stil, eller tar mer utradisjonelle valg for seg selv. Særlig reagerer folk på de som får ting til utenom det vanlige, særlig hvis det ikke er en av "sine", kombinert med tatoveringer, annerledes stil, eller annerledes livsform. Anonymkode: 05f24...f0b Jeg har fått til ting som er utenom det vanlige (kultur) for dem som bor her. Jeg jobbet ræva av meg for å få det til, tvilte på meg selv i mange år, brukte masse tid, krefter og penger for å få det til å skje. Folk flest tror at jeg har hatt flaks, og at jeg egentlig ikke er verdt så mye. Jeg var heldig. Anonymkode: d72f4...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #39 Del Skrevet 29. november 2024 Deres verden snurrer sikkert ikke rundt deg 😂 Anonymkode: 7c9cc...96d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #40 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Deres verden snurrer sikkert ikke rundt deg 😂 Anonymkode: 7c9cc...96d Nei. Men da kan de la meg være. TS Anonymkode: d72f4...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå