AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #1 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg blir lattermild av folk rundt meg. Dessverre har det kommet i en ond sirkel, at jeg blir ekskludert fra flere sammenhenger av forskjellige grunner (jeg er innflytter, har flere tatoveringer, er ikke en slik en som jatter med 100 prosent av tiden, og får faktisk til ting - enkelte ganger møter jeg svart misunnelse). Samtidig er det forventet at jeg spiller etter deres sosiale regler. Jeg får tilsnakk fra enkelte mennesker rundt meg hvis jeg omgås "feil" folk, hvis jeg ytrer en mening de ikke liker, og så videre. Jeg forstår det ikke. De har tatt et aktivt valg om å ekskludere meg fra "det gode selskapet", med mindre de trenger min hjelp. Da ringer de og maser. Men samtidig så må jeg følge reglene til det sosiale fellesskapet som jeg er ekskludert fra? Rart at de ikke bare kan la meg være og drite i å kommentere mine valg. Noen flere som blir perpleks over sånt? Anonymkode: d72f4...bd0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #2 Del Skrevet 28. november 2024 Snikskryt. "Jeg er så flink, og derfor hakker folk på meg. Ikke tro dere får hjelp av flinke meg når dere trenger det" Anonymkode: 27b43...985 26 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #3 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg tror ikke du ekskluderes fordi du er innflytter eller har tatoveringer - der er det ingen som leer så mye som et øyelokk av lenger. Derimot høres det ut som du kanskje ikke leser sosiale situasjoner så godt? Mulig det er derfor du får «tilsnakk» og blir utestengt. Du forventes jo å følge et minimum av sosiale koder når du er sammen med andre, selv om det ikke betyr at du må være enig i alt. Anonymkode: 0854c...84f 23 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #4 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snikskryt. "Jeg er så flink, og derfor hakker folk på meg. Ikke tro dere får hjelp av flinke meg når dere trenger det" Anonymkode: 27b43...985 Ingen skryt. Jeg er ikke alltid særlig flink, men jeg har fått til to ting som mange er misunnelige på. Dessverre slik når man bor på bygda, at alle helst bør være på samme nivå. Anonymkode: d72f4...bd0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #5 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke du ekskluderes fordi du er innflytter eller har tatoveringer - der er det ingen som leer så mye som et øyelokk av lenger. Derimot høres det ut som du kanskje ikke leser sosiale situasjoner så godt? Mulig det er derfor du får «tilsnakk» og blir utestengt. Du forventes jo å følge et minimum av sosiale koder når du er sammen med andre, selv om det ikke betyr at du må være enig i alt. Anonymkode: 0854c...84f Selvfølgelig. Men når de tar et aktivt valg og kutter meg ut, kan de ikke komme og diktere hvem jeg skal omgås og hva jeg skal si. De har kuttet meg ut. Jeg trenger ikke å følge DERES sosiale koder. Jeg er ikke en del av fellesskapet med dem. For øvrig er det slik i mange bygder, at innflyttere aldri får innpass. De fleste her har vært venner siden barndommen, gått på skole sammen og så videre. Folk kan slåss, ligge med hverandres partnere og gjøre masse annen dritt, og likevel være varmt mottatt i fellesskapet. Men JEG skal hele tiden hakkes på. Jeg har begynt å blokkere folk. TS Anonymkode: d72f4...bd0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #6 Del Skrevet 28. november 2024 Når man entrer et (nytt) miljø eller er innflytter som du er, er det jo ganske normalt å "gå litt stille i dørene" til å begynne med, føle seg frem litt - se an miljøet, "hvordan gjør man det her etc?". Om en da braser på med sine egne sterke meninger, oppførsel og evt (u)vaner, er det ikke alltid det oppleves som "forfriskende" eller "artig", så en må regne med at det reageres ja... I noen miljøer er kotymen "slik", mens i andre er den "sånn" - sånn er det over alt, i de aller fleste miljøer. Anonymkode: b2817...c78 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #7 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man entrer et (nytt) miljø eller er innflytter som du er, er det jo ganske normalt å "gå litt stille i dørene" til å begynne med, føle seg frem litt - se an miljøet, "hvordan gjør man det her etc?". Om en da braser på med sine egne sterke meninger, oppførsel og evt (u)vaner, er det ikke alltid det oppleves som "forfriskende" eller "artig", så en må regne med at det reageres ja... I noen miljøer er kotymen "slik", mens i andre er den "sånn" - sånn er det over alt, i de aller fleste miljøer. Anonymkode: b2817...c78 Jeg flyttet hit for 15 år siden. Har prøvd å tilpasse meg så mye at jeg nesten mistet meg selv, men fikk aldri aksept. Anonymkode: d72f4...bd0 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 28. november 2024 #8 Del Skrevet 28. november 2024 Men i hvilke situasjoner reagerer de og prøver å «oppdra» deg, når de allerede har ekskludert deg? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #9 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Snikskryt. "Jeg er så flink, og derfor hakker folk på meg. Ikke tro dere får hjelp av flinke meg når dere trenger det" Anonymkode: 27b43...985 og du ab er en som TS beskriver - snakk om å kaste stein i glasshus.. Anonymkode: 3024a...bed 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #10 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg blir lattermild av folk rundt meg. Dessverre har det kommet i en ond sirkel, at jeg blir ekskludert fra flere sammenhenger av forskjellige grunner (jeg er innflytter, har flere tatoveringer, er ikke en slik en som jatter med 100 prosent av tiden, og får faktisk til ting - enkelte ganger møter jeg svart misunnelse). Samtidig er det forventet at jeg spiller etter deres sosiale regler. Jeg får tilsnakk fra enkelte mennesker rundt meg hvis jeg omgås "feil" folk, hvis jeg ytrer en mening de ikke liker, og så videre. Jeg forstår det ikke. De har tatt et aktivt valg om å ekskludere meg fra "det gode selskapet", med mindre de trenger min hjelp. Da ringer de og maser. Men samtidig så må jeg følge reglene til det sosiale fellesskapet som jeg er ekskludert fra? Rart at de ikke bare kan la meg være og drite i å kommentere mine valg. Noen flere som blir perpleks over sånt? Anonymkode: d72f4...bd0 Nei. Multikulturalisme har vist seg historisk å ikke fungere. Man har det best sammen med mennesker som tenker og fungerer som en selv, ikke med å bryne seg på annerledeshet til en hver tid. Det er noe man til nøds kan gjøre på ferie, og selv da vil man bryne seg på den måten man forventer å gjøre det på. Vil du stryke mennesker mot hårene, så biter de, og sånn er verden. Anonymkode: 23873...f3f 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #11 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg flyttet hit for 15 år siden. Har prøvd å tilpasse meg så mye at jeg nesten mistet meg selv, men fikk aldri aksept. Anonymkode: d72f4...bd0 Akkurat det er jo veldig dumt, da. Hvis man virkelig ønsker å delta i fellesskapet bør det være en mulighet for det. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dessverre slik når man bor på bygda, at alle helst bør være på samme nivå. Sånn er det overalt, særlig blant kvinner. Anonymkode: 23873...f3f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. november 2024 #12 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei. Multikulturalisme har vist seg historisk å ikke fungere. Man har det best sammen med mennesker som tenker og fungerer som en selv, ikke med å bryne seg på annerledeshet til en hver tid. Det er noe man til nøds kan gjøre på ferie, og selv da vil man bryne seg på den måten man forventer å gjøre det på. Vil du stryke mennesker mot hårene, så biter de, og sånn er verden. Anonymkode: 23873...f3f Virkelig? Og jeg som trode mange av mine beste venner kom fra andre kulturer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #13 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei. Multikulturalisme har vist seg historisk å ikke fungere. Man har det best sammen med mennesker som tenker og fungerer som en selv, ikke med å bryne seg på annerledeshet til en hver tid. Det er noe man til nøds kan gjøre på ferie, og selv da vil man bryne seg på den måten man forventer å gjøre det på. Vil du stryke mennesker mot hårene, så biter de, og sånn er verden. Anonymkode: 23873...f3f Jeg er norsk. Hvilken multikulturalisme? Anonymkode: d72f4...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #14 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er norsk. Hvilken multikulturalisme? Anonymkode: d72f4...bd0 By/bygd, utdannet/uutdannet, selvstendig/uselvstendig, for å nevne noe. Tipper du forstår hva det går i… Anonymkode: 23873...f3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #15 Del Skrevet 28. november 2024 Pippi Lotta skrev (19 minutter siden): Virkelig? Og jeg som trode mange av mine beste venner kom fra andre kulturer.... Det tviler jeg på at de gjør, for å være ærlig. Om du er høyt utdannet, liberal og opptatt av likestilling, for eksempel, så tviler jeg sterkt på at dine beste venninner er sterkt konservative og det å føde barn og varte opp mann er det høyeste målet i livet. Eller vice versa. Anonymkode: 23873...f3f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. november 2024 #16 Del Skrevet 28. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det tviler jeg på at de gjør, for å være ærlig. Om du er høyt utdannet, liberal og opptatt av likestilling, for eksempel, så tviler jeg sterkt på at dine beste venninner er sterkt konservative og det å føde barn og varte opp mann er det høyeste målet i livet. Eller vice versa. Anonymkode: 23873...f3f Så det finnes bare to kulturer her i verden? Likestil, utdanet og liberal eller sterk konservativ og opptatt av å føde barn.... Det var en meget spesiel definisjon av kultur må jeg si! Endret 28. november 2024 av Pippi Lotta 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #17 Del Skrevet 28. november 2024 Pippi Lotta skrev (9 minutter siden): Så det finnes bare to kulturer her i verden? Likestil, utdanet og liberal eller sterk konservativog opptatt av å føde barn.... Det var en meget spesiel definisjon av kultur må jeg si! Nei…? Men i og med at du allerede nå, etter bare få minutter, har fått både tommel opp og pokal på denne stråmannen du presenterer her, så ser ikke jeg helt for meg at det er noen vits å prøve å forklare det mer. Det at du har det, er jo i seg selv et godt bilde på at mennesker flest ikke takler motforestillinger i noen særlig grad. De hakker ned alle som mener det motsatte av seg, og samler seg i flokk mot de som sier annerledes ting. Anonymkode: 23873...f3f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. november 2024 #18 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei…? Men i og med at du allerede nå, etter bare få minutter, har fått både tommel opp og pokal på denne stråmannen du presenterer her, så ser ikke jeg helt for meg at det er noen vits å prøve å forklare det mer. Det at du har det, er jo i seg selv et godt bilde på at mennesker flest ikke takler motforestillinger i noen særlig grad. De hakker ned alle som mener det motsatte av seg, og samler seg i flokk mot de som sier annerledes ting. Anonymkode: 23873...f3f Nå var det du som hevdet at jeg har misforstått mine besteveners sin kulturele tilhørighet.... Jeg prøvde bare å forstå hva det du skrev betyde. Veldig beleielig å nekte å forklare seg da, spesielt med begrunelsen at jeg har fått for mange liks.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #19 Del Skrevet 28. november 2024 Hm. Det er på en måte vanskelig å få helt grep om hva som konkret er greia her uten å leve i det tror jeg. Så svarene blir jo som de blir da. Jeg har tatoveringer, jeg har lykkes i livet og jeg er sånn type som snakker rett fra levra, kanskje har litt kontrære synspunkt, og opplever bare å bli godt likt for det. Så begrunnelsen din skurrer litt for meg. Alltid bodd i by jeg da. Kanskje det er lettere å omgås hvem som helst et sted med mer spredning, enn det er å passe inn et sted med en mer homogen kultur. Samtidig lurer jeg litt på sånn... liker du egentlig de? Ser du litt ned på dem? Sånne ting kan jo spille inn. For å ta et litt klisje-eksempel: ta den gode gamle emo-kiden, som er litt sånn "buhu ingen liker meg, fordi jeg er så sær og rar". Samtidig var de litt sånn "alle med blondt hår som liker Britney Spears er blåst i skallen". Da er det på en måte ikke rart man ikke blir invitert på fest, folk opplever deg som dømmende, sur, skummel, etc. Jeg var selv litt emo forøvrig, eller metal-jente, så ikke til forkleinelse for den typen ungdom generelt. Jeg hadde masse venner som likte Britney 😛 Men om du forstår bildet jeg prøver å tegne opp.. møtte dem i studietiden også, typisk er ex-phil studenten som klager på at han ikke har draget på damene, men så står han jo og mansplainer Kant til alle med pupper som (ikke) vil høre også da. Du er arrogant liksom, og ikke på den sjarmerende måten. Da liker folk deg ikke. Jeg sier ikke at du er det, TS. Bare en av mange tanker og assosiasjoner som kom flyvende inn i mitt hode da jeg leste innlegget. Forøvrig rart det med tatoveringer... trodde det var et bygdefenomen jeg. Ikke bare det altså, men mest utbredt der.. Anonymkode: ab54f...852 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #20 Del Skrevet 28. november 2024 Pippi Lotta skrev (15 minutter siden): Nå var det du som hevdet at jeg har misforstått mine besteveners sin kulturele tilhørighet.... Jeg prøvde bare å forstå hva det du skrev betyde. Veldig beleielig å nekte å forklare seg da, spesielt med begrunelsen at jeg har fått for mange liks.... Fortell gjerne mer detaljert om kulturforskjellene mellom deg og dine bestevenner da, så kan vi jo se om vi blir enige? Anonymkode: 23873...f3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå