AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Søkte på en jobb, og ble kalt inn til intervju førstkommende mandag. Jobben er interessant, relevant, jeg er en utmerket kandidat (sa hun beskjedent), har flere års relevant erfaring, og utdannelse innenfor feltet. Alt i alt burde ikke dette være et problem. Jeg skal bare vise at jeg er god i den jobben jeg allerede vet jeg er god i. Men så var det det sosiale da. Jeg har alltid fått høre at jeg er "rar". Det kastes jo diagnoser i hytt og pine i disse tider, og det har vært mer enn antydet i voksen alder at jeg har ADHD og/eller autisme. Aldri gjort noe med det, annet enn å ta noen morsomme tester på internett som jo er enig i at det har jeg mest sannsynlig. Jeg sliter med sosiale relasjoner, samspill med fremmede. Jeg vet sjeldent hva jeg skal si, jeg hater pinlig stillhet, men er elendig på smalltalk. Alt jobbmessig går stort sett veldig bra, jeg er knallgod faglig (igjen, beskjedent), men jeg er ikke god på sånne ting som "fortell litt om deg selv", "hvordan byr du på deg selv", "hvordan vil vi merke deg som kollega". Sannheten er jo at jeg er tidvis både sær og vanskelig, jeg byr ikke så mye på meg selv, og optimalt sett ville ingen merket meg som kollega annet enn tekniske spørsmål og gode leveranser til avtalt tid. Men det kan jeg ikke si, det er ikke det ledere vil høre om noen de skal ansette. Jeg fungerer godt sosialt om jeg har en spesifikk "rolle" jeg skal fylle. Fungerer overraskende godt i kundemøter f.eks, hvor målet er å få fram en god leveranse. Jeg har jobbet i service-yrker, med folk, og fyller rollen godt når jeg vet hva den krever. Jeg kan godt stå bak en disk eller jobbe i butikk eller servere mat. Men rollen som "arbeidstaker som smalltaker på pauserommet" har jeg aldri mestret. Og da heller aldri "rollen som entusiastisk person som søker jobb". Det er så vanskelig å skulle late som om jeg er noe jeg ikke er. Jeg er entusiastisk ovenfor fagfeltet, og hvis jeg skulle slumpe til å jobbe med folk jeg har noenlunde like interesser med så er det null problem, men jeg er fryktelig dårlig til å smalltake om folks treningsvaner på langrennski og båter og hunder og alt mulig de holder på med i hverdagen. Jeg ser for meg at hvis det kommer andre som også er faglig gode, så blir de som passer inn sosialt valg foran meg. Jeg mangler rett og slett en puslespillbrikke for å bli en fullkommen ansatt. Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre her. Hjelp??? Anonymkode: 4baf5...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå