AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:52 #1 Del Skrevet torsdag kl 12:52 Vi sliter veldig med oppførselen til 4-åringen om dagen, og tar gjerne imot tips. Har to barn, på 2 og 4 år. Han på 4 har alltid vært glad i lillebror, og har mye omsorg for han. Men i det siste har han hatt en oppførsel jeg synes er ekstremt ufordrende å håndtere. Han slår og sparker stadig, både oss og lillebror. Ikke bare når han er sint, men også bare i "forbifarta" og for moro skyld. Vi korrigerer hver gang, men prøver så godt jeg kan å ikke bli sint. Når han får slike korrigeringer responderer han med trassighet og trusler (jeg skal knuse dette huset, jeg skal skyte dere"), eller fortsetter å slå. Den voldsomme språkbruken er ikke noe han plukker opp hjemme, og vi er ganske strenge med hva han får se på skjerm. Jeg har hørt mye slik språkbruk i barnehagen, så vet det kommer derfra. Vi reagerer ganske kraftig på slike alvorlige trusler, men prøver å forholde oss rolige. Han bruker også trusler i ulike varianter når han ikke får det akkurat som han vil. Vi gir selvfølgelig ikke etter for det. Han har alltid vært språklig sterk, og jeg mistenker at han på en måte har et litt for godt utviklet språk i forhold til fornuft, hvis det gir noen mening. Ikke at andre 4-åringer ikke kan si det samme, men han har på en måte skjønt hvor kraftfullt språket kan brukes og hvor sterke reaksjoner det gir, og bruker det aktivt for å styre oss. Han har åpenbart et stort kontrollbehov, da han sier slike ting når han selv ikke har kontroll på situasjonen. Ellers er han en forholdsvis rolig gutt, og jeg tror ikke han har noen flere sinneutbrudd enn en typisk 4-åring. Det er mer at dette er det jevne humøret hver dag som er problemet. Han kan også være litt utfordrende i barnehagen vet jeg, ved å velge å ikke følge beskjeder. Vi føler oss litt rådløse for hvordan vi best kan håndtere han, og jeg er usikker på årsaken her. Kan han bli sjalu på lillebror etter så lang tid? Vi prøver å gi han masse positiv oppmerksomhet, men mulig han føler underskudd på det og at det er derfor han gjør det. Enkelte dager blir dessverre preget av mye korrigeringer og noe kjefting når det renner over for oss, men vi kan ikke bare la han holde på sånn heller. Gode råd tas godt imot. Anonymkode: 5a675...b0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet torsdag kl 16:25 #2 Del Skrevet torsdag kl 16:25 Når min unge slår får hun beskjed om å gå en annen plass, jeg vil ikke sitte / stå med noen som slår / er ekkel. Har fungert som bare det. Fortsett med korrigering, barn lærer av repetisjon 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 13.52): Vi sliter veldig med oppførselen til 4-åringen om dagen, og tar gjerne imot tips. Har to barn, på 2 og 4 år. Han på 4 har alltid vært glad i lillebror, og har mye omsorg for han. Men i det siste har han hatt en oppførsel jeg synes er ekstremt ufordrende å håndtere. Han slår og sparker stadig, både oss og lillebror. Ikke bare når han er sint, men også bare i "forbifarta" og for moro skyld. Vi korrigerer hver gang, men prøver så godt jeg kan å ikke bli sint. Når han får slike korrigeringer responderer han med trassighet og trusler (jeg skal knuse dette huset, jeg skal skyte dere"), eller fortsetter å slå. Den voldsomme språkbruken er ikke noe han plukker opp hjemme, og vi er ganske strenge med hva han får se på skjerm. Jeg har hørt mye slik språkbruk i barnehagen, så vet det kommer derfra. Vi reagerer ganske kraftig på slike alvorlige trusler, men prøver å forholde oss rolige. Han bruker også trusler i ulike varianter når han ikke får det akkurat som han vil. Vi gir selvfølgelig ikke etter for det. Han har alltid vært språklig sterk, og jeg mistenker at han på en måte har et litt for godt utviklet språk i forhold til fornuft, hvis det gir noen mening. Ikke at andre 4-åringer ikke kan si det samme, men han har på en måte skjønt hvor kraftfullt språket kan brukes og hvor sterke reaksjoner det gir, og bruker det aktivt for å styre oss. Han har åpenbart et stort kontrollbehov, da han sier slike ting når han selv ikke har kontroll på situasjonen. Ellers er han en forholdsvis rolig gutt, og jeg tror ikke han har noen flere sinneutbrudd enn en typisk 4-åring. Det er mer at dette er det jevne humøret hver dag som er problemet. Han kan også være litt utfordrende i barnehagen vet jeg, ved å velge å ikke følge beskjeder. Vi føler oss litt rådløse for hvordan vi best kan håndtere han, og jeg er usikker på årsaken her. Kan han bli sjalu på lillebror etter så lang tid? Vi prøver å gi han masse positiv oppmerksomhet, men mulig han føler underskudd på det og at det er derfor han gjør det. Enkelte dager blir dessverre preget av mye korrigeringer og noe kjefting når det renner over for oss, men vi kan ikke bare la han holde på sånn heller. Gode råd tas godt imot. Anonymkode: 5a675...b0a Du m å være rolig uansett. Bestemt men rolig. Ikke kjefte...fører ingen vei....hans oppførsel blir verre etterpå da.......sette dere ned og prate med han når han er rolig....hva er akseptabelt og ikke....gjentas ofte.... Anonymkode: 710e2...ebe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 13.52): Vi sliter veldig med oppførselen til 4-åringen om dagen, og tar gjerne imot tips. Har to barn, på 2 og 4 år. Han på 4 har alltid vært glad i lillebror, og har mye omsorg for han. Men i det siste har han hatt en oppførsel jeg synes er ekstremt ufordrende å håndtere. Han slår og sparker stadig, både oss og lillebror. Ikke bare når han er sint, men også bare i "forbifarta" og for moro skyld. Vi korrigerer hver gang, men prøver så godt jeg kan å ikke bli sint. Når han får slike korrigeringer responderer han med trassighet og trusler (jeg skal knuse dette huset, jeg skal skyte dere"), eller fortsetter å slå. Den voldsomme språkbruken er ikke noe han plukker opp hjemme, og vi er ganske strenge med hva han får se på skjerm. Jeg har hørt mye slik språkbruk i barnehagen, så vet det kommer derfra. Vi reagerer ganske kraftig på slike alvorlige trusler, men prøver å forholde oss rolige. Han bruker også trusler i ulike varianter når han ikke får det akkurat som han vil. Vi gir selvfølgelig ikke etter for det. Han har alltid vært språklig sterk, og jeg mistenker at han på en måte har et litt for godt utviklet språk i forhold til fornuft, hvis det gir noen mening. Ikke at andre 4-åringer ikke kan si det samme, men han har på en måte skjønt hvor kraftfullt språket kan brukes og hvor sterke reaksjoner det gir, og bruker det aktivt for å styre oss. Han har åpenbart et stort kontrollbehov, da han sier slike ting når han selv ikke har kontroll på situasjonen. Ellers er han en forholdsvis rolig gutt, og jeg tror ikke han har noen flere sinneutbrudd enn en typisk 4-åring. Det er mer at dette er det jevne humøret hver dag som er problemet. Han kan også være litt utfordrende i barnehagen vet jeg, ved å velge å ikke følge beskjeder. Vi føler oss litt rådløse for hvordan vi best kan håndtere han, og jeg er usikker på årsaken her. Kan han bli sjalu på lillebror etter så lang tid? Vi prøver å gi han masse positiv oppmerksomhet, men mulig han føler underskudd på det og at det er derfor han gjør det. Enkelte dager blir dessverre preget av mye korrigeringer og noe kjefting når det renner over for oss, men vi kan ikke bare la han holde på sånn heller. Gode råd tas godt imot. Anonymkode: 5a675...b0a Det kan være han blir undertrykt i bhg av andre barn, siden han har så stort behov for å trøkke på dere.... Hadde tatt kontakt med bhg og spurt litt. Om de ikke tar dere seriøst så hadde jeg byttet bhg. Dette er ikke bra for gutten deres... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden kjærring skrev (På 28.11.2024 den 17.25): Når min unge slår får hun beskjed om å gå en annen plass, jeg vil ikke sitte / stå med noen som slår / er ekkel. Har fungert som bare det. Fortsett med korrigering, barn lærer av repetisjon Herregud!!! Vet du HVORFOR dette funker,eller?? Anonymkode: 95495...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden kjærring skrev (På 28.11.2024 den 17.25): Når min unge slår får hun beskjed om å gå en annen plass, jeg vil ikke sitte / stå med noen som slår / er ekkel. Har fungert som bare det. Fortsett med korrigering, barn lærer av repetisjon Dette. Hjelper ikke å snakke ihjel sånn oppførsel. Det må slås hardt ned på. Anonymkode: d7bb0...b3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Og dette er problemet i dag. Alt skal snakkes om og forstås ihjel. Dette må slås hardt ned på, det er lov å bli sint! /streng Anonymkode: ab824...0cf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 13.52): Vi sliter veldig med oppførselen til 4-åringen om dagen, og tar gjerne imot tips. Har to barn, på 2 og 4 år. Han på 4 har alltid vært glad i lillebror, og har mye omsorg for han. Men i det siste har han hatt en oppførsel jeg synes er ekstremt ufordrende å håndtere. Han slår og sparker stadig, både oss og lillebror. Ikke bare når han er sint, men også bare i "forbifarta" og for moro skyld. Vi korrigerer hver gang, men prøver så godt jeg kan å ikke bli sint. Når han får slike korrigeringer responderer han med trassighet og trusler (jeg skal knuse dette huset, jeg skal skyte dere"), eller fortsetter å slå. Den voldsomme språkbruken er ikke noe han plukker opp hjemme, og vi er ganske strenge med hva han får se på skjerm. Jeg har hørt mye slik språkbruk i barnehagen, så vet det kommer derfra. Vi reagerer ganske kraftig på slike alvorlige trusler, men prøver å forholde oss rolige. Han bruker også trusler i ulike varianter når han ikke får det akkurat som han vil. Vi gir selvfølgelig ikke etter for det. Han har alltid vært språklig sterk, og jeg mistenker at han på en måte har et litt for godt utviklet språk i forhold til fornuft, hvis det gir noen mening. Ikke at andre 4-åringer ikke kan si det samme, men han har på en måte skjønt hvor kraftfullt språket kan brukes og hvor sterke reaksjoner det gir, og bruker det aktivt for å styre oss. Han har åpenbart et stort kontrollbehov, da han sier slike ting når han selv ikke har kontroll på situasjonen. Ellers er han en forholdsvis rolig gutt, og jeg tror ikke han har noen flere sinneutbrudd enn en typisk 4-åring. Det er mer at dette er det jevne humøret hver dag som er problemet. Han kan også være litt utfordrende i barnehagen vet jeg, ved å velge å ikke følge beskjeder. Vi føler oss litt rådløse for hvordan vi best kan håndtere han, og jeg er usikker på årsaken her. Kan han bli sjalu på lillebror etter så lang tid? Vi prøver å gi han masse positiv oppmerksomhet, men mulig han føler underskudd på det og at det er derfor han gjør det. Enkelte dager blir dessverre preget av mye korrigeringer og noe kjefting når det renner over for oss, men vi kan ikke bare la han holde på sånn heller. Gode råd tas godt imot. Anonymkode: 5a675...b0a Han føler seg ikke sett. Som du selv er inne på. En så liten kropp kan føle seg overveldet av følelsene sine og de vet ikke hva som skjer, så de kan utagere på denne måten. Avviser dere han så viser dere at "de store følelsene du føler inni deg, er for store for selv mamma og pappa". Aldri forlat et barn som det stormer inni, han er for liten til å uttrykke eller forstå stormen inni seg. De stygge ordene vet han har en effekt på dere og han bruker dem derfor. Gi han oppmerksomhet, tid. Snakk om de store stormene SENERE. Amygdala er på, det er ikke tenkehjernen. Anerkjenn følelsene, "Oi du må ha det skikkelig vondt inni deg om du sier så store, skumle ord?", "nå er du skikkelig sint". Han har lært seg at negativ oppmerksomhet også er oppmerksomhet, et mønster som sikkert startet da han ble sett på som alt for stor da han ble storebror som 2-åring, så han har fortsatt med dette mønsteret. Anonymkode: 95495...f73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette. Hjelper ikke å snakke ihjel sånn oppførsel. Det må slås hardt ned på. Anonymkode: d7bb0...b3e Dette er bare tull. Barnet er FIRE år, barn som slår i denne alderen har ikke lært seg å regulere følelsene sine, dette lærer de ved hjelp av rolige foreldre som setter ord på følelsene deres og finnes der for dem i stormen. Anonymkode: 95495...f73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden Bruk en del tid alene med 4-åringen fremover. La han cøle seg sett uten at lillebror blander seg inn. Finn på fine ting sammen og når dere har det fint kan du prøve å spørre hvorfor han av og til blir sint og har lyst til å slå etc. Kanskje han bare trenger littt omsorg. Anonymkode: 12e63...95b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 13.52): Vi sliter veldig med oppførselen til 4-åringen om dagen, og tar gjerne imot tips. Har to barn, på 2 og 4 år. Han på 4 har alltid vært glad i lillebror, og har mye omsorg for han. Men i det siste har han hatt en oppførsel jeg synes er ekstremt ufordrende å håndtere. Han slår og sparker stadig, både oss og lillebror. Ikke bare når han er sint, men også bare i "forbifarta" og for moro skyld. Vi korrigerer hver gang, men prøver så godt jeg kan å ikke bli sint. Når han får slike korrigeringer responderer han med trassighet og trusler (jeg skal knuse dette huset, jeg skal skyte dere"), eller fortsetter å slå. Den voldsomme språkbruken er ikke noe han plukker opp hjemme, og vi er ganske strenge med hva han får se på skjerm. Jeg har hørt mye slik språkbruk i barnehagen, så vet det kommer derfra. Vi reagerer ganske kraftig på slike alvorlige trusler, men prøver å forholde oss rolige. Han bruker også trusler i ulike varianter når han ikke får det akkurat som han vil. Vi gir selvfølgelig ikke etter for det. Han har alltid vært språklig sterk, og jeg mistenker at han på en måte har et litt for godt utviklet språk i forhold til fornuft, hvis det gir noen mening. Ikke at andre 4-åringer ikke kan si det samme, men han har på en måte skjønt hvor kraftfullt språket kan brukes og hvor sterke reaksjoner det gir, og bruker det aktivt for å styre oss. Han har åpenbart et stort kontrollbehov, da han sier slike ting når han selv ikke har kontroll på situasjonen. Ellers er han en forholdsvis rolig gutt, og jeg tror ikke han har noen flere sinneutbrudd enn en typisk 4-åring. Det er mer at dette er det jevne humøret hver dag som er problemet. Han kan også være litt utfordrende i barnehagen vet jeg, ved å velge å ikke følge beskjeder. Vi føler oss litt rådløse for hvordan vi best kan håndtere han, og jeg er usikker på årsaken her. Kan han bli sjalu på lillebror etter så lang tid? Vi prøver å gi han masse positiv oppmerksomhet, men mulig han føler underskudd på det og at det er derfor han gjør det. Enkelte dager blir dessverre preget av mye korrigeringer og noe kjefting når det renner over for oss, men vi kan ikke bare la han holde på sånn heller. Gode råd tas godt imot. Anonymkode: 5a675...b0a Det er selvfølgelig helt innafor å bli streng når en fireåring oppfører seg helt ute av kontroll! Dette må dere få en slutt på med en eneste gang før det blir verre! Anonymkode: 1d611...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og dette er problemet i dag. Alt skal snakkes om og forstås ihjel. Dette må slås hardt ned på, det er lov å bli sint! /streng Anonymkode: ab824...0cf 100%! Vi ser resultatene på slik unnvikende oppdragelse i skoler over hele landet nå. Slike foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste! Og adferden bare eskalerer! Anonymkode: 1d611...0ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå