Gå til innhold

Helsetester, avl og forsikring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det en "godkjent" grunn til å avle på hunder som har fått røntget c på en hofte? Eventuelt noen formildende omstendigheter? 

Og kan det bli kluss med å forsikre en valp etter foreldredyr med slike resultater? 

Anonymkode: 50e3f...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finnes det en "godkjent" grunn til å avle på hunder som har fått røntget c på en hofte? Eventuelt noen formildende omstendigheter? 

Og kan det bli kluss med å forsikre en valp etter foreldredyr med slike resultater? 

Nei. Punktum.

Anonymkode: c70f8...93c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet at Agria hadde en klausul på dette tidligere i hvert fall, men vet ikke om den eksisterer fremdeles.

Anonymkode: 3df5e...c7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i all verden ønsker du å avle på et dyr som har arvbare helseproblemer?

Anonymkode: 85e2f...833

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan HD indeksen er. Hvis alle søsken og foreldre/besteforeldre er fri, så kan du fint pare med en som er fri. Jeg hadde valgt ett kull hvor en forelder har C mens resten av slekten er fri foran ett kull hvor begge forelder er fri men har mange i slekten som har dårlig HD

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

hvorfor i all verden ønsker du å avle på et dyr som har arvbare helseproblemer?

Anonymkode: 85e2f...833

Nei, jeg ville aldri gjort det, nå er jeg heller ikke oppdretter. Var et fremtidig kull jeg vurderer å sette meg på liste for, men ble veldig overrasket over hd-statusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CaptainColada skrev (37 minutter siden):

Det spørs hvordan HD indeksen er. Hvis alle søsken og foreldre/besteforeldre er fri, så kan du fint pare med en som er fri. Jeg hadde valgt ett kull hvor en forelder har C mens resten av slekten er fri foran ett kull hvor begge forelder er fri men har mange i slekten som har dårlig HD

Takk for input! Jeg har ikke noen erfaringer med dette, kun hatt god, gammeldags blændings før, så er litt å sette seg inn i. Er det slik at om jeg får registreringsnummeret til hunden så kan jeg sjekke både fremover og bakover i slekten til denne hunden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kommet te å brukt en C hund i avl ,latterlig. Da bør det va en hund som har x antall brukspremier , og få av i en rase. E det en liten rase? Om ikke , spør oppdretter ka som e tanken bak parringa..

Anonymkode: 212b5...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har aldri kommet te å brukt en C hund i avl ,latterlig. Da bør det va en hund som har x antall brukspremier , og få av i en rase. E det en liten rase? Om ikke , spør oppdretter ka som e tanken bak parringa..

Anonymkode: 212b5...acd

Nei, det er en stor rase. Oppdretter skrev at han hadde litt grunn hofteskål. Jeg kan ikke noe om slikt, så jeg vet ikke om det er ren uflaks eller noe arvelig. Oppdretter var helt åpen om det, og virker ellers så grundig, men dette med C plager meg, rett og slett fordi jeg ikke forstår at det avles på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hofter bare er en liten del av helsen på en hund, og det kan være minimal forskjell mellom en B og en C-hofte. Sjekk HD index på begge foreldre, sjekk foreldres søsken osv. Jeg hadde uten problemer kjøpt en valp fra en forelder med C-hofter om det generelt var lite sykdom på linjene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...