Gå til innhold

Er det lett å forstå norsktalende fra Tromsø hvis jeg er fra Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Og det bør det være fra alle andre steder i Norge, hvis du er oppvokst her. Er du imidlertid norsktalende med norsk som annetspråk og ikke har lang botid i landet, kan alle dialekter være litt vanskelige i starten. 

Anonymkode: 21846...cbd

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du ikke er døv. 

Anonymkode: 39605...b04

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tromsøværing bosatt i Oslo. Kan ikke si jeg har hatt problemer med å bli forstått. Det kan være at noen reagerer på enkelte ord og uttrykk. Noe som er morsomt for både dem og meg.

Endret av Miomino
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere fra forskjellige land ansatt på jobb hos meg. De fleste har blitt ganske gode i Norsk etter flere år i Norge. De har alle bodd i byen her siden de kom til Norge. Felles for de alle er at når det feks holdes kurs med kursholdere fra andre steder i landet, så sliter de med å forstå språket deres. Tror det er ganske vanlig. Og ikke så forbausende med tanke på hvor mange og store variasjoner vi har av dialekter i landet vårt.

Anonymkode: 4148f...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja. Og det bør det være fra alle andre steder i Norge, hvis du er oppvokst her. Er du imidlertid norsktalende med norsk som annetspråk og ikke har lang botid i landet, kan alle dialekter være litt vanskelige i starten. 

Anonymkode: 21846...cbd

Alle? Virkelig? Det er en del dialekter i Norge som er oppriktig vanskelig, og det sier jeg som vestlending.

Anonymkode: a718b...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...