Gå til innhold

Hvilken side vil dere jeg skal løpe på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en bilvei her hvor jeg bor som har et parti på nesten 2 km som er uten fortau og som er veldig kronglete/svingete. Når jeg løper hjemmefra så løper jeg på riktig side av veien og det går fint. Når jeg snur og skal løpe tilbake må jeg på motsatt side og får trafikken imot meg og det er noen skarpe svinger der som gjør at bilistene ikke ser meg før de plutselig skal passere meg. Legger meg laaaangt uti grøfta men pga en bergvegg er det jo begrenset med plass..

Bør jeg bare løpe på feil side av veien istedenfor? Hva tenker dere bilister? Fartsgrensen er forresten 60.

Anonymkode: 3ac1d...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løp på riktig side av veien, bruk godt med refleks fra topp til tå. Ingen bilister ønsker å ligge for nært en bergvegg, så de holder seg innenfor feltet, vil jeg tro. 

Anonymkode: f547d...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid bevege seg mot kjøreretningen. Slik at du selv ser bilene som kommer i mot. 

men må legge til at de som absolutt må bruke slike bilveier for trening irriterer meg noe.

Anonymkode: 4d94b...2b1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst i skogen! Men må du løpe på vei så har på masse refleks og løp på venstre. 

Anonymkode: a6740...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig det eneste stedet du kan løpe? Det kalles BILvei av en grunn.

Selv setter jeg meg i bilen og kjører til et egnet sted når jeg skal løpe....

Anonymkode: 22c23...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre veikant, samme som gående, og bruk refleks om du er ute i mørket. Sett gjerne på deg noe som blinker, øyet fanger opp det bedre enn noe annet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helst i skogen! Men må du løpe på vei så har på masse refleks og løp på venstre. 

Anonymkode: a6740...c47

Haha ja det er der jeg pleier å løpe! Men nå er det fullt av hålke så det får bli når hålka har forsvunnet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt blir så mye lettere om vi alle kan gi litt rom og plass for hverandre samt ta de hensyn man kan 😊 Som sagt, dette er en vei med fartsgrensen 60km/timen så det må da kunne gå an å jogge helt uti kanten av veien. Jeg er heldigvis ikke den eneste som gjør dette på den strekningen. Ikke er det forbudskilt mot jogging der heller og jeg tar de forhåndsregler jeg kan (har ikke musikk på ørene, refleks fra topp til tå, holder meg langt uti kanten). Så får du bare bli irritert over at det eksisterer folk som jogger langs veien 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alt blir så mye lettere om vi alle kan gi litt rom og plass for hverandre samt ta de hensyn man kan 😊 Som sagt, dette er en vei med fartsgrensen 60km/timen så det må da kunne gå an å jogge helt uti kanten av veien. Jeg er heldigvis ikke den eneste som gjør dette på den strekningen. Ikke er det forbudskilt mot jogging der heller og jeg tar de forhåndsregler jeg kan (har ikke musikk på ørene, refleks fra topp til tå, holder meg langt uti kanten). Så får du bare bli irritert over at det eksisterer folk som jogger langs veien 😊

Om det er holke og is har jeg en viss forståelse for deg. Er selv ivrig jogger, og vinteren kan være noe herk. 

Men må si.. I dag måtte jeg kjøre en del, for jobb og noen ærender. Det var glasert asfalt, og lav sol. Til tider umulig å se hva som rørte seg langs veiskulderen, og selv med firehjulstrekk tok abs noen ganger. Det krevde full konsentrasjon, men selv da var sikten elendig. 

Når jeg bruker ordet "irritert" er det fordi jeg ser at jeg lett kan kjøre rett inn i deg under slike forhold. Så irritasjonen går ut på hva du utsetter deg selv for, og hva det igjen vil bety for meg. 

Anonymkode: 4d94b...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har riktignok gangveier og sykkelveier, men "bilvei" er ingen offisiell veikategori, bare en talemåte. Folks talemåter påvirker ikke hvordan en vei kan brukes. 

Jeg foretrekker også å kjøre til et mer egnet sted for å løpe framfor å legge ut på fylkesveien her hjemme, men det er faktisk fullt lovlig å løpe langs veien. Og enkelte steder er det ikke så mange alternativer. Spesielt på vinteren, da alt av lysløyper gjerne er kjørt opp som skiløyper (naturlig nok). 

Anonymkode: 688a5...f19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, veien kan brukes av alle. Dette lærte du på teorien. Motortrafikkvei og motorvei er unntakene som gående etc ikke kan bruke.

Anonymkode: 99430...71f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...