Gå til innhold

Jeg har gått rett i både uføre og pensjonsfella, nå kan jeg ikke gjøre om?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en medfødt lidelse og etter over 20 år i arbeidslivet klarte jeg ikke å jobbe fullt mer. 
Jeg var innlagt på rehabilitering på sunnås flere ganger å fikk da beskjed om at min arbeidsevne var nedsatt med 50% og de anbefalte meg å søke uføre. Jeg var veldig redd for nav, redd for å havne i nav systemet etter alt jeg hadde både lest og hørt. Siden jeg jobber i staten så hadde vi uførepensjon fra spk. 

Uten å gå over på aap, kom rett fra 80% lønn fra foreldrepermisjon så søkte jeg da 40% uføre i spk. Dette var i 2015, jeg spurte da spk om dette ble regnet som lønn tilfelle jeg ikke klarer å stå i 60% jobb. Fikk da beskjeden om at det gjorde det, så ingen bekymring. 

Jeg burde jo ha sjekket mye mer opp, men trodde det skulle lønne seg å jobbe mest mulig. 
Jeg fikk en beregnet den gangen ut i fra lønnen jeg hadde i permisjonen så allerede tapte jeg masse. Tenkte det får bare være. 

Problemet i dag er at jeg er sykere, jeg synker sagte nedover og tror ikke jeg klarer å stå i denne 60% stillingen lenger.
Jeg har regnet på tapet, jeg taper vanvittig mye penger opp på det jeg tapte da de beregner etter 80% lønn. 
Jeg hadde i utgangspunktet bra lønn. Jeg tjente litt over 6G i full stilling, blir jeg uføre i dag får jeg beregning ut i fra 400.000. Vi må selge alt vi eier og har, klarer jeg å stå i jobb så kommer smellen som pensjonist for leste det i vg i går. 
Var ikke bare uføre her, det var også pensjon. 
Tenk å være så dum som jeg har vært, satt familien min i en utrygg posisjon, og tenk at jeg egentlig er "sikret" en god pensjonslønn den har jeg også tapt!

Jeg håper jo at det kommer en fornuftig kar å ser på dette politisk. For dette å ha en slik uførepensjon er jo egentlig en fordel da har man jo mulighet å prøve å stå i høyere stillinger å jobbe mest mulig. 
Hva tror dere er årsaken til at politikere har lagd disse reglene? De sier jo hele tiden at det skal lønne seg å jobbe, men for meg ville det ha lønt seg å søkt 50% uføre med engang

Anonymkode: 2a79a...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er synd og leit at dette har skjedd. Men du gikk jo mot anbefalingene! Beklager, men dette er faktisk din egen feil! Desverre så gjorde du ett dumt valg, og nå du må ta konsekvensene av det. Politikerene kan jo ikke gjøre noe med at du ikke ville inn i nav systemet 

Anonymkode: 6d67d...d4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du har gjort feil egentlig? 

Anonymkode: 309c8...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er synd og leit at dette har skjedd. Men du gikk jo mot anbefalingene! Beklager, men dette er faktisk din egen feil! Desverre så gjorde du ett dumt valg, og nå du må ta konsekvensene av det. Politikerene kan jo ikke gjøre noe med at du ikke ville inn i nav systemet 

Anonymkode: 6d67d...d4c

Jeg skrev jeg var dum, men synes det er veldig spesielt i et land der man sier det skal lønne seg å jobbe. Hvem hadde trodd at det gjorde det ikke. 
Du tenker det er en fornuftig regel? En vi bør leve med videre? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det du har gjort feil egentlig? 

Skrev det i hi :) Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jo, men jeg forstår ikke.. Hva skulle du ha gjort for å gjøre det riktig da? 🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, men jeg forstår ikke.. Hva skulle du ha gjort for å gjøre det riktig da? 🤷‍♀️

Hun har skulla søkt nav med en gang. Noe hun ikke gjorde. 

Anonymkode: 2c2b7...cb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ved å ta ut uførepensjon fra klp og spk mister man opptjening/opptjeningsgrunnlag for senere uførepensjon fra Folketrygden/NAV. Derfor advarslene ts fikk på forhånd. Ts kunne istedet fått uførevedtak fra NAV og arbeidet ut fra arbeidsevne.

Anonymkode: a8a5f...f44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Folk kan ikke nødvendigvis reglene og du skriver rotete. Unødvendig å svare slik.

Anonymkode: 78b44...28f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har en medfødt lidelse og etter over 20 år i arbeidslivet klarte jeg ikke å jobbe fullt mer. 
Jeg var innlagt på rehabilitering på sunnås flere ganger å fikk da beskjed om at min arbeidsevne var nedsatt med 50% og de anbefalte meg å søke uføre. Jeg var veldig redd for nav, redd for å havne i nav systemet etter alt jeg hadde både lest og hørt. Siden jeg jobber i staten så hadde vi uførepensjon fra spk. 

Uten å gå over på aap, kom rett fra 80% lønn fra foreldrepermisjon så søkte jeg da 40% uføre i spk. Dette var i 2015, jeg spurte da spk om dette ble regnet som lønn tilfelle jeg ikke klarer å stå i 60% jobb. Fikk da beskjeden om at det gjorde det, så ingen bekymring. 

Jeg burde jo ha sjekket mye mer opp, men trodde det skulle lønne seg å jobbe mest mulig. 
Jeg fikk en beregnet den gangen ut i fra lønnen jeg hadde i permisjonen så allerede tapte jeg masse. Tenkte det får bare være. 

Problemet i dag er at jeg er sykere, jeg synker sagte nedover og tror ikke jeg klarer å stå i denne 60% stillingen lenger.
Jeg har regnet på tapet, jeg taper vanvittig mye penger opp på det jeg tapte da de beregner etter 80% lønn. 
Jeg hadde i utgangspunktet bra lønn. Jeg tjente litt over 6G i full stilling, blir jeg uføre i dag får jeg beregning ut i fra 400.000. Vi må selge alt vi eier og har, klarer jeg å stå i jobb så kommer smellen som pensjonist for leste det i vg i går. 
Var ikke bare uføre her, det var også pensjon. 
Tenk å være så dum som jeg har vært, satt familien min i en utrygg posisjon, og tenk at jeg egentlig er "sikret" en god pensjonslønn den har jeg også tapt!

Jeg håper jo at det kommer en fornuftig kar å ser på dette politisk. For dette å ha en slik uførepensjon er jo egentlig en fordel da har man jo mulighet å prøve å stå i høyere stillinger å jobbe mest mulig. 
Hva tror dere er årsaken til at politikere har lagd disse reglene? De sier jo hele tiden at det skal lønne seg å jobbe, men for meg ville det ha lønt seg å søkt 50% uføre med engang

Det er jo din egen feil. 

Anonymkode: b1143...d80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søkt aap, videre søkt uføre 50%. 
Isteden valgte jeg å gå rett fra permisjon, søke spk 40% uføre. Hadde jeg gjort det første hadde jeg hatt større inntekt i dag, samt at jeg hadde fått pensjon etter full lønn. 
I dag får jeg pensjon etter 60% lønn og siden jeg må antageligvis ned i enda lavere stilling så får jeg uføretrygd beregnet etter 60% lønn. Den inkuderer da ikke den trygden jeg får fra spk. Den faller helt bort som beregning av inntekt

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved å ta ut uførepensjon fra klp og spk mister man opptjening/opptjeningsgrunnlag for senere uførepensjon fra Folketrygden/NAV. Derfor advarslene ts fikk på forhånd. Ts kunne istedet fått uførevedtak fra NAV og arbeidet ut fra arbeidsevne.

Anonymkode: a8a5f...f44

Nei jeg fikk ikke de på forhånd, for regelen var såpass ny at til og med spk ikke ante dette utfallet ;) 

Pensjonsreformen ble vedtatt i 2015 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo din egen feil. 

Anonymkode: b1143...d80

Skrev jeg at det var andres🤔

Jeg lurte på om noen tror dette kan bli endring for er det greit at det ikke skal lønne seg å jobbe mest mulig? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan du gå opp igjen til 100% en periode for å forsøke å rette opp i dette? Er nok et idiotisk forslag, men 100 i et eller to år og så trappe ned igjen? 🤷‍♀️ Og så får heller resten av livet og helse gå til helvete akkurat i den perioden før det blir bedre...? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk kan ikke nødvendigvis reglene og du skriver rotete. Unødvendig å svare slik.

Anonymkode: 78b44...28f

Hva var galt med svaret mitt, mange leser ikke hi på kg. Ser du videre så har jeg svart mer presist. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan du gå opp igjen til 100% en periode for å forsøke å rette opp i dette? Er nok et idiotisk forslag, men 100 i et eller to år og så trappe ned igjen? 🤷‍♀️ Og så får heller resten av livet og helse gå til helvete akkurat i den perioden før det blir bedre...? 

Jeg har ikke sjans, jeg er for syk. Klarer egentlig ikke min stilling på 60% lenger. Slaget er tapt, og jeg har gjort ekstremt dumme valg. 
Jeg håper jo at politikerne endrer dette for det lønner seg ikke å jobbe mest mulig. Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere må selge alt dere eier og har på grunn av dette så må dere ha andre økonomiske problemer. Det er ikke mulig at den enes noe reduserte inntekt skal føre til at man må selge alt man eier og har.

Jeg skjønner at det føles fortvilt akkurat nå, men jeg tror det er bedre å se realistisk på det enn å ty til katastrofetankegang om at nå er det bare å sette seg på gata. Det løser ingenting. Dere er nødt til å finne en plan for å tilpasse dere situasjonen. Dere har to inntekter, den ene kunne ha vært bedre, det er det ikke noe å gjøre med.

At det ikke blir så god pensjon er leit, men da har dere sannsynligvis ikke mindreårige barn lenger og kan flytte til noe mindre.

Anonymkode: 902be...7d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke sjans, jeg er for syk. Klarer egentlig ikke min stilling på 60% lenger. Slaget er tapt, og jeg har gjort ekstremt dumme valg. 
Jeg håper jo at politikerne endrer dette for det lønner seg ikke å jobbe mest mulig. Ts

Ja, ser den, men man kan jo være en del sykemeldt da..? 

Uff, gruer meg til det blir min tur til å rote med dette her altså. En jungel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis dere må selge alt dere eier og har på grunn av dette så må dere ha andre økonomiske problemer. Det er ikke mulig at den enes noe reduserte inntekt skal føre til at man må selge alt man eier og har.

Jeg skjønner at det føles fortvilt akkurat nå, men jeg tror det er bedre å se realistisk på det enn å ty til katastrofetankegang om at nå er det bare å sette seg på gata. Det løser ingenting. Dere er nødt til å finne en plan for å tilpasse dere situasjonen. Dere har to inntekter, den ene kunne ha vært bedre, det er det ikke noe å gjøre med.

At det ikke blir så god pensjon er leit, men da har dere sannsynligvis ikke mindreårige barn lenger og kan flytte til noe mindre.

Anonymkode: 902be...7d0

Jeg mister nærmere 300.000 i året, så jo det er ganske drastisk. Jeg får 66% av 400.000, idag har jeg litt over 700.000 brutto, så nei det er ikke andre økonomiskeproblemer. 
Flytte er jeg usikker på for leiligheter koster mer enn hus her, men ja vi må leie da :) Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil vel uansett ikke få mindre enn minstepensjon/garantipensjon?

Anonymkode: 49dd1...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...