Gå til innhold

Hva tjener en analytiker i offentlig sektor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva lønnen ligger på? Og er det interne utviklingsmuligheter slik at man også der kan klatre i lønn etterhvert? 

Anonymkode: e4261...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Analytiker" kan bety så mangt. Det kommer også helt an på hva som kreves av utdaning og erfaring. 

Anonymkode: 3cfd7...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også variere veldig mellom statlige virksomheter. VELDIG.

Anonymkode: 9c1cd...7f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analytiker med mastergrad. Hvilke variasjoner er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Analytiker med mastergrad. Hvilke variasjoner er det snakk om? 

Du gir altfor lite informasjon til at det er mulig å gi et vettugt svar.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gir altfor lite informasjon til at det er mulig å gi et vettugt svar.

Ta for eksempel statsforvaltning da (Nav, skatteetaten osv.). Hva tjener typisk en analytiker her? Da tenker jeg ikke på data scientister, data engineer eller IT-utviklere, men analytiker med feks samfunnsøkonomisk bakgrunn, sivøk, sosiologi. Lurer også på om det er forskjell i lønn for disse, versus de som har informatikk-bakgrunn? Og hva avgjør "de store variasjonene" som nevnes her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta for eksempel statsforvaltning da (Nav, skatteetaten osv.). Hva tjener typisk en analytiker her? Da tenker jeg ikke på data scientister, data engineer eller IT-utviklere, men analytiker med feks samfunnsøkonomisk bakgrunn, sivøk, sosiologi. Lurer også på om det er forskjell i lønn for disse, versus de som har informatikk-bakgrunn? Og hva avgjør "de store variasjonene" som nevnes her? 

Jeg jobber i Skatteetaten og en dyktig siviløkonom med erfaring tjener rundt 900 000 hos oss (Stor Oslo). 

Anonymkode: 647ab...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber i Skatteetaten og en dyktig siviløkonom med erfaring tjener rundt 900 000 hos oss (Stor Oslo). 

Anonymkode: 647ab...3ca

I en analytiker-rolle? Eller i en annen type rolle? Med eller uten ansvar? Er det regnet som en høy lønn internt hos dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klin umulig å svare på da det varierer så enormt mellom ulike offentlige organisasjoner, og hvor mange års erfaring du har. En plass mellom 6-900 000 sannsynligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du virkelig ikke gitt noe informasjon som kan spilles på. 

Da bli svaret ballpark 500-1 000 0000. 

Anonymkode: 589cd...c03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her har du virkelig ikke gitt noe informasjon som kan spilles på. 

Da bli svaret ballpark 500-1 000 0000. 

Men ingen har heller villet svare hva som avgjør variasjonene? Jeg har kommet med utdanningsbakgrunn, rolle og til og med vært ganske konkret i hvilken del av offentlig sektor. Hvilke av de tjener typisk 500 000 og hvilke av de tjener typisk 1 mill? Jeg er ute etter folks erfaringer og hva folk vet om denne rollen i denne sektoren, jeg kommer ikke til å henvise til denne tråden som fakta på noen som helst måte.

Jeg ser alle sier det er umulig å svare på basert på spørsmålet mitt, men jeg vet oppriktig ikke hvordan jeg kan spisse spørsmålet mer (og som nevnt: ingen av de som mener det er et helt umulig spørsmål ønsker å utdype hva som gjør det vanskelig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ingen har heller villet svare hva som avgjør variasjonene? Jeg har kommet med utdanningsbakgrunn, rolle og til og med vært ganske konkret i hvilken del av offentlig sektor. Hvilke av de tjener typisk 500 000 og hvilke av de tjener typisk 1 mill? Jeg er ute etter folks erfaringer og hva folk vet om denne rollen i denne sektoren, jeg kommer ikke til å henvise til denne tråden som fakta på noen som helst måte.

Jeg ser alle sier det er umulig å svare på basert på spørsmålet mitt, men jeg vet oppriktig ikke hvordan jeg kan spisse spørsmålet mer (og som nevnt: ingen av de som mener det er et helt umulig spørsmål ønsker å utdype hva som gjør det vanskelig). 

Må rette litt på meg selv her, for issoras har nevnt hvilke type organisasjoner (jeg nevnte statsforvaltning, eks. nav, skatteetaten lengre oppe) og antall års erfaring. Beklager det! Er spørsmålet enklere å forholde seg til hvis jeg omformulerer til: 
- Hva tjener typisk en analytiker innenfor statsforvaltning med økonomisk bakgrunn med 2 års erfaring? 

- Hva tjener typisk en analytiker innenfor statsforvaltning med økonomisk bakgrunn med 5 års erfaring? 

- Hva tjener typisk en analytiker innenfor statsforvaltning med økonomisk bakgrunn med 10+ års erfaring? 

- Hvilke andre faktorer enn erfaring avgjør variasjoner i lønn innenfor denne rollen? 

- Vil en analytiker med mer "teknisk" bakgrunn (informatikk, IT, mm) typisk tjene mer eller mindre enn de som har hatt et samfunnsøkonomisk utdanningsløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må rette litt på meg selv her, for issoras har nevnt hvilke type organisasjoner (jeg nevnte statsforvaltning, eks. nav, skatteetaten lengre oppe) og antall års erfaring. Beklager det! Er spørsmålet enklere å forholde seg til hvis jeg omformulerer til: 
- Hva tjener typisk en analytiker innenfor statsforvaltning med økonomisk bakgrunn med 2 års erfaring? 

- Hva tjener typisk en analytiker innenfor statsforvaltning med økonomisk bakgrunn med 5 års erfaring? 

- Hva tjener typisk en analytiker innenfor statsforvaltning med økonomisk bakgrunn med 10+ års erfaring? 

- Hvilke andre faktorer enn erfaring avgjør variasjoner i lønn innenfor denne rollen? 

- Vil en analytiker med mer "teknisk" bakgrunn (informatikk, IT, mm) typisk tjene mer eller mindre enn de som har hatt et samfunnsøkonomisk utdanningsløp?

Igjen det du nevner her blir kan jo være et hopetall av jobber og arbeidsoppgaver. Så da blir svaret veldig generelt i så tilfelle

Typisk førstekonsulent mulig lavt lønnet senior alt etter arbeidsoppgaver. Ballpark 500 - 680 000.

Typisk seniorrådgiver/konsulent, ballpark 600-800 000.

Typisk seniorrådgiver/konsulent, hvis uten personalansvar så 600- 800 000.

Arbeidsoppgaver, forhandlinger, søkermasse, beliggenhet osv. 

Spørs jo helt hva det søkes etter å hva behovet i organisasjonen er og hvor vanskelig det evt er å dekke behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men lønnen varierer mye innen statsforvaltningen også! Du tjener ikke det samme hos Helfo og NAV som i Oljedirektoratet eller Havtil. 

Det er også stor forskjell på om du er siviløkonom eller sosiolog, og hvor i landet du befinner deg. 

Jeg kan si såpass som at jeg tjente på å slutte som analytiker og gå over til en controllerstilling. For meg har analytiker vært den dårligst betalte jobben jeg har hatt. Da jobbet jeg i en "fattig" statlig organisasjon. 

Du stiller svært detaljerte spørsmål men folk sitter jo ikke på de detaljerte erfaringene. Som økonom har jeg vært ganske ensom i staten (jobbet flere ulike steder) fordi staten egentlig ikke verdsetter økonomikompetanse så veldig høyt. Jeg har derfor måttet bytte jobb for å utvikle meg, fordi mulighetene har vært så snevre.

Så er det noen unntak, som Skatteetaten. Der har jeg aldri jobbet, så derfor kan ikke jeg svare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...