Labella Skrevet 17. november 2002 #1 Del Skrevet 17. november 2002 Fy søren, så jævlige unger kan være mot hverandre! http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/17/354043.html Jeg får vondt langt inn i hjerterota når jeg hører om sånt som dette! Hvorfor skjer sånne ting? Hva kan gjøres for å få slutt på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 17. november 2002 #2 Del Skrevet 17. november 2002 Skremmende...... Det som er helt utrolig er så mange rett og slett står og ser på det som skjer uten å gripe inn...... det må jo ha vært mange av de som var der som mente dette var galt og som sammen burde ha turt å si i fra? Og som rektor sier, at ingen av de 40 elevene meldte fra om dette i etterkant er skremmende. Hva gjør man med de elevene som står bak dette, og som tydeligvis har så stor makt at alle elevene er livredde for disse personene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 17. november 2002 #3 Del Skrevet 17. november 2002 En forferdelig hendelse. Men jeg synes faktisk det er helt vanvittig at folk går rundt og kaller andre for horer også. Man kan jo begynne å lure hvor man plukker opp sånt, og hvilke sperrer man er utstyrt med når man tar dem i bruk. Selvsagt, det blekner i forhold til invasjonen og mishandlingen denne jenten ble utsatt for. Jeg kan faktisk fint forstå hvordan unger kan være så stygge med hverandre når man ser hvordan verden herjes av krig og grusomheter. Når vi ser hvordan vi løser konflikter oss voksne imellom verden over. Dette var bare et lite verdensbilde i miniatyr... Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 17. november 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 17. november 2002 Men jeg synes faktisk det er helt vanvittig at folk går rundt og kaller andre for horer også. Man kan jo begynne å lure hvor man plukker opp sånt, og hvilke sperrer man er utstyrt med når man tar dem i bruk. Helt enig i at det er galt å kalle andre for "hore", men her stod jo "straffen" veldig lite i samsvar med "forbrytelsen", synes jeg. I dette tilfellet virker det jo også som om sosial status er veldig ulik for de to jentene. Hun som ble kalt hore klarte faktisk å mobilisere 40 andre til å ta denne jenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 17. november 2002 #5 Del Skrevet 17. november 2002 Synes også at denne øye-for-øye-mentaliteten vi mennesker går rundt med er dømt til å avle vold. Å si "hore" skal selvsagt aldri legitimere noen som helst form for "straff". Da er det langt bedre å gi unger (og voksne!) en innføring i hvorfor man ikke kaller folk for horer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 17. november 2002 #6 Del Skrevet 17. november 2002 :o Jeg er egnetlig ikke overrasket over at noe slikt kunne skje... Men at det er grusomt,-ja! Jeg jobber som lærer, noe slikt kunne sikkert skjedd på vår skole også.Det som overrasker meg litt var at de var såå mange. Det må ha vært noen der som ikke var enige... Men gjengmentaliteten er sterk i den alderen,også har vi dette med SLADRING da. Tenåringer er de verste sladrekjerringene som finst, har aldri opplevd så mange høner av en enkelt fjær før jeg jobbet på ungdomsskole.. Tenk deg scenarioet: Faktisk handling +sladder( ti høns) +sort/hvitt tenkning + den tøffere holdningen(spes.jenter) + flyttede grenser + "rettfredighetssans" + gjengmentalitet +sosial rangstige på skolen + hevnlyst = skremmende resultat Jeg har faktisk en gang fått høre fra jenter "pass deg eller så setter vi ut stygge rykter om deg..". Akkuratt da tok jeg det ikke så alvorlig pga settingen det ble sagt i,jeg har et godt forhold til de elevene og det ble sagt i en humorisktisk tone, men det er faktisk en reell trussel. Jeg har hørt de villeste rykter fra elever om andre elever og lærere. Synes etterhvert at dette er et problem og jeg prøver ofte å få elevene til å se hva de driver med,få dem til å se urimeligheten i det de sier.Ved å komme på kant med tenåringsjenter i dag som elev/lærer så risikerer du mye skittkasting.. Mye normal folkeskikk er "borte". Her har foreldrene et ansvar! Jeg synes faktisk at utviklingen er skremmende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 17. november 2002 #7 Del Skrevet 17. november 2002 Her har tydeligvis noen rollemodeller sviktet! Fy faen :evil: Hva er det vi lærer barna?? Et sted kommer jo lærdommen fra....... lærer de hjemme? På skolen? Er det ansvarsfraskrivelse på alle plan her?? Er det noen som straffer barna sine lenger? Jeg mener ikke "ris på rompa", men la de få "betale" for sine synder? Bare truer vi med reaksjoner? Blir det bare trusler - ingen handling? "Hvis du gjør slik - så blir det ingen lommepenger" .......... - og så av bekvemmelighets-hensyn til oss selv (voksne) så gir vi de lommepenger allikevel slik at vi kan får fred ei stund???? Nå MÅ samfunnet/vi voksne snart ta affære. Slik som dette går da virkelig ikke an. Det finnes ingen unnskyldninger! :evil: Jeg tror at nå må voksne snart begynne å bruke TID på sine barn, ikke bare "kjøpe seg fri". Politiker'ne legger ned ungdomsklubber.......... pålegger idrettslag skatter og avgifter........ DE SER FAEN IKKE HVA DET ER SOM SKJER!!!! (det nytter ikke lenger å si at "det går på et annet budsjett".......... nå må noen snart se hel-heten i hva som skjer) Det må da være bedre å forebygge istedenfor å reparere! :-? Jeg har så vondt av denne jenta det her er snakk om................ hun er ødelagt for lang tid.......... herregud - hvordan kommer man over noe slikt???? :cry: :cry: Og det verste er at dette ikke er noe enestående tilfelle! Dessverre. :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 17. november 2002 #8 Del Skrevet 17. november 2002 Enig med deg Usikker. Det er mye ansvarsfraskrivelse.Både fra hjem og skoler. rollemodellene har sviktet. Men i bunn og grunn mener jeg det er foreldrene sitt ansvar. Det kan ikke være læreren sin jobb å oppdra ungene og lære dem normal folkeskikk. Det skal være et samarbeid mellom hjem og skole, men grunnarbeidet må være gjort fra foreldrene sin side. Jeg føler at mange foreldre anser seg som "ferdige" når barnet har begynt på skolen.De går på jobb,sender barna på skolen,spiser kanskje middag sammen,så er det tv titting resten av kvelden.Og når noe skjer så kan de ikke tro at deres pode har gjort noe galt...Det må jo være skolen sin feil! (Nå er jeg generaliserende ,jadda ,vet det.) Hvem er den største påvirkningskraften på barn og unge? JEVNALDRENDE.... Med den utviklingen som har vært er ikke det positivt. De voksne må komme mer på banen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 17. november 2002 Forfatter #9 Del Skrevet 17. november 2002 Mobbing er blitt et stort samfunnsproblem. Skolen alene er sjanseløse når resten av samfunnet er gjennomsyret av mangel på respekt, vold og f***skap. Hvordan kan vi få slutt på mobbing i skolen så lenge mobbing over alt ellers nærmest er akseptert? Tror det trengs en holdningsendring over hele linja, både voksne og barn, nordmenn og utlendinger, gutter og jenter, kvinner og menn må lære å respektere hverandre! Dette er et ansvar vi alle må ta, og vi må formidle verdiene til hverandre og til barna våre. Men lett er det ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BK Skrevet 17. november 2002 #10 Del Skrevet 17. november 2002 Det er synd at Bastøy skole for slemme barn er lagt ned for det hadde vært passende og plasert hele hurven der. Og latt dem sitte der til de var 20. Flere sier de angrer men det tviler jeg på det sier de kun for å slippe billig unna. Ta dem hardt. Desverre er de for unge til å sendes i fengsel. De er så store at de vet meget godt at dette var galt. Derrfor burde de strffes svært hardt mye harere en det man kan bare fordi de er under femten. Senk straffe alderen til tretten for da vet de meget vel at sånt noe er galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 17. november 2002 #11 Del Skrevet 17. november 2002 Virker som det blir bare råere og råere blandt ungdom. Gruer meg til sønnen min kommer i den alderen, men til viktigere er det å starte i sitt eget hjem med forebyggende arbeid. Man må aldri godta at ungene ikke viser respekt mot andre. Snakk med ungene og bruk tid på dem. Det er som sagt altfor lett å kjøpe seg fri ved å overlate ungene til tv og spill. Men prisen kan bli høy å betale senere. Vi må også ta på alvor at mobbing blir mer og mer godttatt i samfunnet, som Labella skriver. Det blir på en måte litt dobbeltmoral å si at barna ikke må mobbe andre, når foreldrene sitter å gapskratter til tv-kjendiser som hakker løs på sine mobbeofre. Da er det liksom underholdning. Ikke rart ungene blir rare nå for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 17. november 2002 #12 Del Skrevet 17. november 2002 Vi må også ta på alvor at mobbing blir mer og mer godttatt i samfunnet, som Labella skriver. Det blir på en måte litt dobbeltmoral å si at barna ikke må mobbe andre, når foreldrene sitter å gapskratter til tv-kjendiser som hakker løs på sine mobbeofre. Da er det liksom underholdning. Ikke rart ungene blir rare nå for tiden. Helt enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 17. november 2002 #13 Del Skrevet 17. november 2002 Enig i at den episoden er ille, men det er faktisk "bra" at episoden var så ille, for da blir den synlig. Mye annen mobbing er tilbærmet usynlig - eller veldig vanskelig å oppdage, og den en minst like ille. De daglige dryppene med utfrysing, baksnakking og vold - og ingen som griper inn, den er fakisk mer ødeleggende en en enkeltepisode - så skremmende den enn er. Bondevik tror vi kommer mobbing til livs ved å ovefeste mobbeslutt, og diverse eksperter tror vi kommer mobbing til livs ved å innføre ulike anti-mobbeprogram ved skolene. Jeg har ikke akkurat mye tro på hverken lover eller program når det gjelder mobbing. Jeg vet jeg får ørten eksperter på nakken når jeg sier det. Men jeg har tro på å konfrontere mobbere med ALLE episoder som blir oppdaget, og jeg har tro på at voksne kan være uropatruljer i tøffe miljøer - også på skolen. Dette hjelper ihvertfall noe. Men min påstand er at vi får ikke slutt på mobbing blant barn og unge før vi tar tak i oss selv - som voksne. Det er så fort å slenge ut en negativ bemerkning om naboen, eller en i familien man ikke liker, barnas håpløse medelever og deres håpløse familier osv. Og da ar vi jammen med på å legge opp til mobbing - for gjennom dette viser vi ungene at det er lov å snakke negativt, ha negative holdninger til andre. Vi som er voksne klarer å holde dette nogenlunde innenfor "normale" grenser, men ungene må nå et modenhetsnivå før de kan det - og våre nedsettende bemerkninger blir fort til god ammunisjon i en mobbe-episode. OG så må vi ikke være så håpløst naive at vi tror at VÅRT BARN ikke kan være en mobber - det kan alle barn, det, i riktig situasjon. Så blir du som foreldre fortalt at ditt barn er en mobber eller medløper (de er like ille), så tro på den som forteller det. Ditt barn vil selvfølgelig bortforklare det meste - for ingen unger liker å bli knepet som mobber! Jeg er heller ikke så glad i TV-program som lager helter av drittsekker. Jeg vet at det vi ser er redigerte opptak, og at det som viser kan være langt unna sannheten, men unger har ikke mulighet til å se dette. De ser at den største drittsekken - den som manipulerer og ødelegger osv. blir vinnere (jfr. Robinson, Big Brother og andre). Og unger har ikke sjangs til å oppfatte ironien i OJ's ulike innspill. Så det media = vi voksne viser unger, er at det er lov å mobbe, til og med morsomt eller lønnsom å være en drittsekk og mobbe andre. I tillegg overlater vi mange arenaer til ungdommen selv, vi voksne er ikke tilstede, følger ikke med, og hvis noen har lest eller sett "Fluenes Herre", så vet man hvordan det går. Det nytter altså ikke å skylde på "samfunnet" eller "skolen" - vi voksne må skylde på oss selv. Ja, ja - dtte ble en bredside mot mobbing dette, men det er et tema som engasjerer meg veldig, og da blir man fort revet med...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 17. november 2002 #14 Del Skrevet 17. november 2002 Bra innlegg, Bettie. Jeg tror forøvrig foreldre ikke bare gjør seg blinde for at sine egne barn kan være mobbere; jeg tror mange ikke ser den mobbing og hersing de står for selv. Eller synes at den er grei og nokså uskyldig. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 17. november 2002 #15 Del Skrevet 17. november 2002 Men i bunn og grunn mener jeg det er foreldrene sitt ansvar. Det kan ikke være læreren sin jobb å oppdra ungene og lære dem normal folkeskikk. Det skal være et samarbeid mellom hjem og skole, men grunnarbeidet må være gjort fra foreldrene sin side. Helt enig. Grunnarbeidet MÅ være gjort hjemme. Og i dette ligger det blant annet å SKU AV TV'N. Hjelper ikke å si at det ikke skal produseres "slike" TV-program. Her mener jeg bl.a. at det må HANDLES. Skru av TV'n, eller i det minste - sitt sammen med barna og si fra høylytt når noen går over streken. Og uansett - om vi har barn sjøl eller ikke, vi er alle rollemodeller for barn. Alle har vi barn rundt oss - skal vi gå over gata - så SKAL VI IKKE gjøre det når det er rødt lys! Alle små-ting ser barn - og tar lærdom av! Oppføre oss ordentlig når vi står i kø.............. henvende oss til andre på en høflig måte, det være seg innvandrer eller innfødt. Og hvis vi er for "slitne" til å tenke over dette i hverdagen - da tror jeg nok vi må begynne å tenke annerledes! Sorry - men dette er nok sant........ :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 17. november 2002 #16 Del Skrevet 17. november 2002 Helt enig Usikker! Dessverre er det altfor mange som gir fullstendig blaffen i andres barn, i hvert fall da de ikke har noen selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På besøk nå Skrevet 18. november 2002 #17 Del Skrevet 18. november 2002 Dette er jo helt forferdelig...............jeg har ikke ord! Hva er det barn/unge - ja, voksne også - tror? At alt skal løses ved hjelp av vold? NÅ MÅ NOE GJØRES! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå