Gå til innhold

Samboer nekter å bidra til bilutgifter, selv etter krasj under øvelseskjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er min bil, og samboeren min har sagt at hn ikke vil ha bil eller betale for det. Hn tok lappen på grunn av jobb, som krevde det, og bruker nå bare jobbens bil til arbeid. Hn spør sjelden om jeg kan kjøre hn noe sted. Vi bruker bilen sammen til butikken, men foreslår av og til om å kjøre litt lenger til en butikk der hn kan hente pakker.

Kjører hn til og fra jobb nesten hver dag, men det har jeg selv sagt hn ikke trenger å betale fordi, jeg liker å gjøre det. Hn sier det er praktisk at jeg har bil, men at hn klarer seg uten. Problemet mitt er at jeg ofte reiser og trenger bilen, og jeg liker å ha med samboeren på turer eller planlegge utflukter sammen. Nå sier hn at hn kan ta buss eller at vi bør bruke buss/tog på fremtidige turer. Men seriøst? Alt jeg ber om er kanskje en tusenlapp til denne reparasjonen, hn betaler jo ingenting ellers for bilen.

Jeg forventer ikke at hn skal betale urimelig mye, siden det er min bil, men jeg føler hn kunne bidra bitte litt, spesielt nå i desember. Hn har jo hatt personlig og mye felles glede av bilen, både til øvelsekjøring, legeturer på 7 timer, hente pakker, utflukter, ferier og kule steder vi har besøkt, som hadde vært vanskelig eller dyrt å få til uten bil. 

Forresten, når vi flyttet sammen til en ny by, brukte vi min bil til flyttingen. Jeg kjørte frivillig 20 timer med bil og henger for å hente flyttelasset til hn og få hn til ny huset i byn, i tillegg til turer for å handle på IKEA og lignende. Hn bidro med drivstoff og veimat, noe jeg synes var helt greit, fordi jeg tenkte at hn sikkert ville hjelpe til litt senere. 

Er veldig forvirret... Er jeg urimelig, og burde jeg be samboeren om unnskyldning?

Hn er veldig sur på meg, nekter å snakke, og det har vært slik i et par dager nå. Prøvde å ta opp saken i går, men det endte med at vi begge ble sinte, og jeg sa noen stygge ord til hn i ren frustrasjon. Blir så oppgitt over situasjonen. Har ingen å snakke med akkurat nå,  ingen venner, og vil ikke involvere familien i forholdsproblemer. Derfor spør jeg anonymt her på forumet.

Anonymkode: 06d99...21f

Slutt å kjør samboer til jobb, slutt å ta med samboer for å handle, slutt å ta kjør lenger for å hente pakker osv. Det er klart at samboer ikke trenger å kjøpe egen bil når du er gratis taxi for samboer. Si nei. La samboer få kjenne på konsekvensene av å ikke bidra!

Du må få deg et liv utenom samboer, og kanskje til med et liv uten denne samboeren. Aldri gjør deg helt avhengig av en person, verken mentalt, økonomisk eller andre måter.

Anonymkode: 41b8e...3a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Føler det er merkelig og gjerrig å operere som en "taxi" for sin egen samboer. Usikker på om jeg ønsker en slik dynamikk i et forhold. Hvordan skal det bli i fremtiden, med barn? Skal samboeren ta buss mens jeg og barnet bruker bilen? Eller hvis barnet må til legen eller sykehuset, skal vi ta buss med et sykt barn fordi hn ikke vil ha noe med bilen å gjøre? Da må jeg kjøre barnet alene, mens hn tar buss.

Blir så oppgitt, nesten til det punktet at jeg gråter.

Selvfølgelig er det merkelig, men ikke noe mer merkelig enn at samboeren din ikke vil betale for selvpåførte skader eller bidra til å holde bilen i stand.

Hvis det er praktisk for samboer at du har bil så bør samboer betale for å ha det så lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 92269...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er min bil, og samboeren min har sagt at hn ikke vil ha bil eller betale for det. Hn tok lappen på grunn av jobb, som krevde det, og bruker nå bare jobbens bil til arbeid. Hn spør sjelden om jeg kan kjøre hn noe sted. Vi bruker bilen sammen til butikken, men foreslår av og til om å kjøre litt lenger til en butikk der hn kan hente pakker.

Kjører hn til og fra jobb nesten hver dag, men det har jeg selv sagt hn ikke trenger å betale fordi, jeg liker å gjøre det. Hn sier det er praktisk at jeg har bil, men at hn klarer seg uten. Problemet mitt er at jeg ofte reiser og trenger bilen, og jeg liker å ha med samboeren på turer eller planlegge utflukter sammen. Nå sier hn at hn kan ta buss eller at vi bør bruke buss/tog på fremtidige turer. Men seriøst? Alt jeg ber om er kanskje en tusenlapp til denne reparasjonen, hn betaler jo ingenting ellers for bilen.

Er veldig forvirret... Er jeg urimelig, og burde jeg be samboeren om unnskyldning?

Hn er veldig sur på meg, nekter å snakke, og det har vært slik i et par dager nå. Prøvde å ta opp saken i går, men det endte med at vi begge ble sinte, og jeg sa noen stygge ord til hn i ren frustrasjon. Blir så oppgitt over situasjonen. Har ingen å snakke med akkurat nå,  ingen venner, og vil ikke involvere familien i forholdsproblemer. Derfor spør jeg anonymt her på forumet.

Har forkortet innlegget ditt litt. 

Er ganske typisk at folk som "ikke trenger bil" synes det er veldig greit at andre har det.....har eksempel fra egen familie der de i det huset "ikke trengte bil" men stadig ønsket å bli kjørt hit og dit, og gjerne midt i min arbeidstid. Da jeg hintet om å ta taxi kunne de jo ikke det, fordi det var så dyrt....Nå sier jeg ikke at det er så ille i deres forhold, men det første du kan slutte med å kjøre samboer til og fra jobb. Siden samboer klarer seg uten bil, så kan jo samboer faktisk slippe å forholde seg til bil og komme seg til og fra jobb selv. Men det kan jo være som andre også har nevnt, at denne samboeren ikke er klar over hvor mye det faktisk koster å ha en bil annet en drivstoff og forsikring. Jeg vokste opp i en familie uten bil, og fikk en brå oppvåkning da jeg selv fikk bil og skjønte hvor mye det faktisk koster. Så akkurat angående kostnader kan jo det jo settes på kontoen for "uvitenhet" om man skal være litt raus. 

Det jeg reagerer på er at samboer nå har vært veldig sur i flere dager og nekter å snakke. Det er et rødt flagg, og jeg begynner å lure på om dette med bilen kanskje ikke er det egentlige problemet i forholdet deres akkurat nå?

Du skriver heller ikke noe om hvor gamle dere er. 

Anonymkode: d118a...8af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forventer ikke at hn skal betale urimelig mye, siden det er min bil, men jeg føler hn kunne bidra bitte litt, spesielt nå i desember. Hn har jo hatt personlig og mye felles glede av bilen, både til øvelsekjøring, legeturer på 7 timer, hente pakker, utflukter, ferier og kule steder vi har besøkt, som hadde vært vanskelig eller dyrt å få til uten bil. 

Forresten, når vi flyttet sammen til en ny by, brukte vi min bil til flyttingen. Jeg kjørte frivillig 20 timer med bil og henger for å hente flyttelasset til hn og få hn til ny huset i byn, i tillegg til turer for å handle på IKEA og lignende. Hn bidro med drivstoff og veimat, noe jeg synes var helt greit, fordi jeg tenkte at hn sikkert ville hjelpe til litt senere. 

Du er så langt i fra urimelig! 

Hvordan er han ellers? Er det "bare" denne episoden, eller er han sånn ellers også? Han virker ikke til å være spesielt raus, eller moden.. jeg føler at det kan være flere røde flagg enn "bare" disse rundt bilen? personlig hadde jeg satt spørsmålstegn på forholdet og om dere egentlig er kompatibel eller om dere er bare sammen av gammel vane? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar, TS her.

Hn har førerkort nå, men øvelseskjørte mye med samboeren for å spare penger på kjøretimer. Jeg stilte med bil, da hn ikke hadde andre alternativer. Jeg har aldri vært gjerrig og trodde det var normalt å samarbeide i et forhold. Nå må bilen på verksted for å fikse en slitedel, og siden jeg har dårlig råd i desember, spurte jeg om litt hjelp. Det trengte ikke være mye, men hn sa nei, noe som førte til litt drama.

Hn mente at hvis hn visste dette ville bli et tema, ville hn aldri brukt bilen min til øvelseskjøring. Hn sa det var en tjeneste vi gjorde for hverandre som kjærester. Hn betalte for drivstoff og mat, og mente det burde være nok

Hvis du tilbød å bistå med øvelseskjøring, så kan du ikke komme i ettertid å kreve kompensasjon for det. Jeg skjønner frustrasjonen din nå, men hvis dere var enige om vilkårene for øvelseskjøringen da, så kan du ikke endre det nå, bare forditing har endret seg for deg.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har uthevet noen ting. Jeg synes egentlig samboeren din har vært veldig tydelig. Hen har sagt hen ikke vil ha bil, og hen er villig til å ta buss og tog isteden. Du har bil fordi du trenger og ønsker å ha bil. Slik jeg ser det er denne bilen ditt ansvar alene. Man kan selvsagt diskutere hvor ok det er at samboeren din ikke hjelper deg med en tøff utgift i desember, men jeg synes argumentene som gjelder bilen er svake. Bilen er ikke din samboers ansvar. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Føler det er merkelig og gjerrig å operere som en "taxi" for sin egen samboer. Usikker på om jeg ønsker en slik dynamikk i et forhold. Hvordan skal det bli i fremtiden, med barn? Skal samboeren ta buss mens jeg og barnet bruker bilen? Eller hvis barnet må til legen eller sykehuset, skal vi ta buss med et sykt barn fordi hn ikke vil ha noe med bilen å gjøre? Da må jeg kjøre barnet alene, mens hn tar buss.

Blir så oppgitt, nesten til det punktet at jeg gråter.

Dette er definitivt ting dere burde diskutere før dere får barn.

Litt oppsummert, så synes jeg det virker som du har en litt kjip samboer som ikke stiller opp når du trenger hjelp med en utgift, men jeg synes det virker tydelig at bilen er din eiendom og ditt ansvar. Turene dere har hatt, og gleden din samboer har hatt av bilen, virker å ha vært med din tillatelse og til og med på din oppfordring det aller meste av tiden, så jeg synes ikke det er rimelig å begynne å bruke det mot hen nå. Hvis jeg var deg, ville jeg sluttet å tilby så mye kjøring, men du må selvsagt også tenke på hvordan du vil ha det i forholdet ditt. 

Anonymkode: 2ff45...842

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Forventer ikke at hn dekker forsikring eller store utgifter, men litt støtte hadde føltes riktig.

Er jeg urimelig?

Hvis hn skal disponere bilen er det vel rettferdig at hn også bidrar med driftsutgifter utover drivstoff. Hvis ikke kan hn ta taxi og kollektivt.

Anonymkode: 2e01d...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spyr av mennesker som er så gjerrige som dette, det går jo aldri i din favør heller, kun i samboers? Og når du spør om hjelp fordi du reellt sett trenger det - ikke engang om at vedkommende dekker det de de facto skylder deg for skader de har påført bilen, så er det NEI?

Om du er mannen eller kvinnen her, så er du sammen med en som a) ikke forstår at bilen din koster selv de dagene dere tar bussen, og den koster så lenge du eier den, b) ikke unner deg/dere å dele litt på utgifter og heller ha det hyggelig samt c) gjerne tar imot det du gir av skyss, kjøring og ferieturer med bilen men på ingen måte vil eller hadde vært raus overhode hvis rollene var snudd.

Hvordan ser du/dere for deg/dere å dele på utgifter og generelt økonomisk styring når dere evt. gifter dere, får barn osv.?
Tenker du at du kan leve med dette, og at samboeren din kommer til å være mer eller mindre generøs mtp utgifter når livet kommer?

Du bør hvertfall tenke gjennom om dette blir en konstant kilde til kritikk eller om det må skje en endring eller at dere ikke passer sammen, for økonomi blir aldri borte, hvis man selv vil så kan man endre livsstil eller håndteringsmetode, men det må være et ønske og det høres mer ut som samboeren din synes det er du som er drittstøvel på det feltet.. og det sier ganske mye, hvis du faktisk har gjort alle disse tingene uten at hn tenker de er urimelige.

Personlig hadde jeg ikke giddet, fordi jeg kjenner lusa på gangen og når det kommer barn/graviditet inn i bildet så ender man trolig opp med å kjøpe og betale mer eller mindre alt selv, og ikke hadde jeg giddet å diskutere bleiekostnader og hvor mange våtservietter per rumpevask som er innafor heller🫠

Anonymkode: c829a...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under øveselseskjøring er det ledsager som sitter med ansvaret,

Bilen er registrert i ditt nav og ,forventer også forsiklringer står i ditt navn, og du som får fordelen av bonusopptjening, m.v 

Her i huset er biler registrert "han" og det er "han "  som også betaler alle  bilutgifter, eu-kontroller, forsikringer, og foretar  det meste av reprasjoner selv. Kona har hatt førerkort i mange år,men vegrer seg for å kjøre ombord i en ferge, byer, tunneler, glatt fører.  En konsekvensen blir at  kona blir ofte veldi avhengi av andre  når ein skal utpå tur,menå sende regning til kona har vert heilt utenkelig.-

Dersom din samboer bifdrar økonomisk på andre måter til fellesutgifter synes eg din holdninger " småeleg " 

Anonymkode: 0c1ef...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for svar, TS her.

Hn har førerkort nå, men øvelseskjørte mye med samboeren for å spare penger på kjøretimer. Jeg stilte med bil, da hn ikke hadde andre alternativer. Jeg har aldri vært gjerrig og trodde det var normalt å samarbeide i et forhold. Nå må bilen på verksted for å fikse en slitedel, og siden jeg har dårlig råd i desember, spurte jeg om litt hjelp. Det trengte ikke være mye, men hn sa nei, noe som førte til litt drama.

Hn mente at hvis hn visste dette ville bli et tema, ville hn aldri brukt bilen min til øvelseskjøring. Hn sa det var en tjeneste vi gjorde for hverandre som kjærester. Hn betalte for drivstoff og mat, og mente det burde være nok

Hvordan ser økomien mellom dere ut for øvrig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Til orientering så kan ein legge  til at  vi  omlag lik lønn, men skjevdelinga av alle fellesutgifter.utenom mat  er blitt postet i mitt navn.  Har aldri vert noen diskusjon omkring det, ogb slik har det alltid vert.  Han sykler til /fra jobben , men hun nytter bilen. Alle felleskjøring som driftsutgifter, forsikringer, vedlikehold  m.m belastet min  konto, og vet mange som har det tilsvarende.

Hun  kjøper vel å merke det  meste av julegaver, og noe mer mat,men som"musa pissa i havet " i fohold til  alle fellesutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det tydeligere at det er din bil fremover. Ikke heng nøkkel åpent på felles krok, men legg den i dine saker. Slik at samboer ikke kan bare forsyne seg. Hver gang samboer spør om å kjøre bilen, rekker du frem neven og sier: Hvis noe blir ødelagt så betaler du reparasjon. Så må samboer ta deg i hånda før det blir aktuelt. Så finner du ut en sum det koster å ha bil, som samboer må betale for.
Eller du sier ganske enkelt Nei, fordi du har dårlige erfaringer med oppgjør. 

Anonymkode: 83121...246

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er KVINNEguiden. Om det ikke er spesifisert, så antar jeg og sikkert mange andre at TS er en kvinne i et heterofilt forhold. TS skriver også hn i tilfeller hvor hun burde skrevet hnne hvis partneren er en kvinne.

Anonymkode: a72b8...924

Til info er ikke alle her inne heterofile kvinner i forhold til menn nei. 

Så teit å gå utifra det når ts selv skriver hn, ikke han eller hun. 

Kan vi ikke forholde oss til det som blir sagt, i stedet for å gjette ting uten betydning som kjønn etc..?

Til ts, jeg synes ikke det er urimelig. Alle felles ting bør gå fra felleskassa. Hvem som betaler inn hva i kassa avgjøres av inntekt, men begge (eller alle om man er fler i relasjonen) bør gi etter evne..

Anonymkode: 9f0bc...575

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (13 timer siden):

Elendig råd å bruke tid på å få et egoistisk mannebarn til å bli voksen. 

@TS..pakk og flytt fra idioten..voksne oppegående mennesker med inntekstbringende jobb krangler ikke på den måten.

Igjen, ts sier ingenting om kjønn..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Igjen, ts sier ingenting om kjønn..

Ok, bytt ut mannebarn med kvinnebarn og idioten med skrulla hvis jeg mot alle odds bomma..🙈... oppførselen til "hen" skriker hankjønn i alle retninger da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Under øveselseskjøring er det ledsager som sitter med ansvaret,

Bilen er registrert i ditt nav og ,forventer også forsiklringer står i ditt navn, og du som får fordelen av bonusopptjening, m.v 

Her i huset er biler registrert "han" og det er "han "  som også betaler alle  bilutgifter, eu-kontroller, forsikringer, og foretar  det meste av reprasjoner selv. Kona har hatt førerkort i mange år,men vegrer seg for å kjøre ombord i en ferge, byer, tunneler, glatt fører.  En konsekvensen blir at  kona blir ofte veldi avhengi av andre  når ein skal utpå tur,menå sende regning til kona har vert heilt utenkelig.-

Dersom din samboer bifdrar økonomisk på andre måter til fellesutgifter synes eg din holdninger " småeleg " 

TS her!

Forstår at det juridisk sett alltid er mitt ansvar, men moralsk oppleves dette som en kald holdning. Hadde jeg øvelseskjøri med samboer eller en venn, og krasjet under øvelseskjøring, ville jeg selvsagt bidratt i å dekke skader, innen rimelighetens grenser.

Har i alle år dekket alle utgifter knyttet til bilen: EU-kontroller, servicer, dekkbytte, reparasjoner og lignende. Har aldri klaget eller tenkt særlig over det før nå, en desember mnd med trang økonomisk byrde, så hadde jeg satt litt pris på litt støtte, ikke nødvendigvis mye, men noe. Det handler for meg å støtte hverandre i et forhold. Hn mener at drivstoffutgifter bør være nok, men det betyr i praksis bare at hn betaler for å bruke bilen, mens jeg står for alle kostnader i etterkant uten forståelse eller hjelp.

Når det gjelder fellesutgifter som mat, husleie, strøm og internett, deles det alltid 50/50. Den eneste gangen dette har avveket, var en måned da jeg tok strømregningen for å være grei. Hn har aldri gjort noe lignende for fellesutgiftene, bortsett fra å kjøpe litt mer mat av og til, men da forventes det at jeg kompenserer ved neste lønn.

Hadde hn bidratt mer enn meg i fellesutgiftene, ville jeg aldri vurdert å spørre om hjelp med bilen. Slik situasjonen er nå, føler jeg det er rimelig å be om litt støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fremmed fugl skrev (13 timer siden):

Vi har en 50/50 fordeling og foretrekker separat økonomi.

Hn har bedre lønn enn meg, men fellesutgifter som mat, husleie, strøm osv. deles likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippser dere hverandre for kjøp av dopapir også?

Anonymkode: 2764b...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (21 timer siden):

Du er så langt i fra urimelig! 

Hvordan er han ellers? Er det "bare" denne episoden, eller er han sånn ellers også? Han virker ikke til å være spesielt raus, eller moden.. jeg føler at det kan være flere røde flagg enn "bare" disse rundt bilen? personlig hadde jeg satt spørsmålstegn på forholdet og om dere egentlig er kompatibel eller om dere er bare sammen av gammel vane? 

Det er dessverre flere ting som ulmer enn bare bilen. For meg handler det ikke direkte om "bilen", men mer om dynamikken og følelsen av å stå alene. Det er noe jeg ikke vet om jeg kan kompensere for i et parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vippser dere hverandre for kjøp av dopapir også?

Anonymkode: 2764b...e2c

Nei, det er fellesutgifter som deles likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...