Gå til innhold

Mange som pynter til jul før 1. Desember?

Gjest Rose26

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (4 timer siden):

Er det ikke trist å bli så irritert på andre som koser seg og har det bra?

Og hvorfor kommer dere alltid med..feire 17 mai i april etc...17 mai er 1 dag.

Hvorfor skal du oh andre se ned på oss for at vi pynter tidligere? Er der 10 år?

Men kjære vene,du ser jo ned på oss som pynter senere enn deg,må du gi deg, slutt å kværuler! Ber oss om å ta oss en bolle.. herregud.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fugl fønix skrev (6 timer siden):

Men kjære vene,du ser jo ned på oss som pynter senere enn deg,må du gi deg, slutt å kværuler! Ber oss om å ta oss en bolle.. herregud.

Jeg ser ikke ned på noen 

Men jeg sier dere synes vi er rare som pynter i november...jeg synes det er rart å ha pynt langt ut i januar. Men vi er ulike og sånn er det 

Skjønner ikke hvorfor vi skal krangle om julen pynt 

Jeg skriver flere steder at jeg bryr meg ikke om når folk pynter 

Men dere går jo etter oss som pynter i november..med å si at vi har ikke tålmodighet...at vi ikke koser oss...at vi skynder oss og at vi ikke kan bruke kalender. At advent kommer først... tradisjon etc.

Debbe diskusjon hadde vært så mye enklere om...åh pynter du i november...ok..jeg pynter i desember 

God jul

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 0.59):

Begynte idag og gjør meg helt ferdig i morgen. Selvfølgelig klarer vi å skille mellom jul og advent. Men, vi liker julepynten og syntes den er pen og koselig. Og da er det litt synd syntes jeg, at den kun skal stå fremme i en uke. Så her får den stå over en mnd.

Anonymkode: 15eb0...322

Det er jo der mange av dere har misforstått (eller er uvitende) om når jula starter og hvor lenge den varer!

Jula starter 24.desember og varer til 13.januar. Det er 3 uker det med jul, ikke 1.

For å svare på ts sitt spørsmål; nei jeg har ikke pyntet til jul. Pynter når det er ca 2 dager igjen til jul og så er julepynten fremme til midten av januar ca. 

Anonymkode: 9b94c...2a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo der mange av dere har misforstått (eller er uvitende) om når jula starter og hvor lenge den varer!

Jula starter 24.desember og varer til 13.januar. Det er 3 uker det med jul, ikke 1.

For å svare på ts sitt spørsmål; nei jeg har ikke pyntet til jul. Pynter når det er ca 2 dager igjen til jul og så er julepynten fremme til midten av januar ca. 

Det er her vi må bare skjønne og tolererer at vi er forskjellige.

Din jul er ikke like min jul...men de ver greit.

Det viktigste er at vi koser oss har har det bra... uansett "dato"

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I bunn og grunn er alt nye trender.

For en del år siden markerte man ikke jul en gang. Og gaver var i alle fall ikke-eksisterende. Tradisjonen var vel også bad en gang i uka, alle i samme kar, der far var først ut. 

En ting jeg har lovet meg selv er å aldri bli gammel og satt, der "alt var bedre før". Og heller innse at vi nå lever i en dynamisk verden. Der jeg blant annet har valgt å ta vare på fastelavn som de fleste har forkastet, men også gjøre halloween til en fin tid her i huset. 

Anonymkode: d14e2...3b1

Men det handler jo ikke om at "alt var bedre før". Jula starter jo faktisk ikke før 24.desember! Siden man startet å feire julen så har vel den startet i det tidsrommet der. 

Det er jo ikke slik at "blæææææ, mars måned er så kjeeeedelig, vi gjør noe nytt så vi ikke blir oppfattet som gammeldagse og hopper over halve mars måned".

Lurer på hva barn lærer av at man ska gå fra happenings til happenings. Det skal være noe som skjer eller feires HELE tiden. Gud forby at de må vente i spenning på noe. Gud forby at man må vente litt på godsakene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Det er her vi må bare skjønne og tolererer at vi er forskjellige.

Din jul er ikke like min jul...men de ver greit.

Det viktigste er at vi koser oss har har det bra... uansett "dato"

Så du skal gjøre om på kalenderen med andre ord du da. Ringer du jobben 20 april og sier "kommer ikke idag jeg for jeg feirer 1.mai idag". 

Haha at noen av dere ikke kan vedkjenne hva som er korrekte datoer for jul, påske etc er jo bare helt tåpelig.

Greit nok at man da starter pynting tidlig. Men ikke kom å si at julen har startet før desember eller før 24.desember for det har den nemlig ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det handler jo ikke om at "alt var bedre før". Jula starter jo faktisk ikke før 24.desember! Siden man startet å feire julen så har vel den startet i det tidsrommet der. 

Det er jo ikke slik at "blæææææ, mars måned er så kjeeeedelig, vi gjør noe nytt så vi ikke blir oppfattet som gammeldagse og hopper over halve mars måned".

Lurer på hva barn lærer av at man ska gå fra happenings til happenings. Det skal være noe som skjer eller feires HELE tiden. Gud forby at de må vente i spenning på noe. Gud forby at man må vente litt på godsakene.

Å pynte til jul før julen ringer inn, betyr ikke at man har begynt julefeiringen før julen starter. Man har bare pyntet. Du pynter jo også før jul, bare at du pynter et par dager før i stedet for et par uker. Hverken du eller andre "ødelegger" julen av den grunn. 

Anonymkode: afb41...cbc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du skal gjøre om på kalenderen med andre ord du da. Ringer du jobben 20 april og sier "kommer ikke idag jeg for jeg feirer 1.mai idag". 

Haha at noen av dere ikke kan vedkjenne hva som er korrekte datoer for jul, påske etc er jo bare helt tåpelig.

Greit nok at man da starter pynting tidlig. Men ikke kom å si at julen har startet før desember eller før 24.desember for det har den nemlig ikke.

De fleste pynter til påske før påske. Samme med 17. mai, barnas flaggpynt henges på vinduer både hjemme og på skoler og barnehager rundt om i landet, som regel en ukes tid før 17. mai. Ingenting av dette ødelegger verken påske eller 17. mai, man har bare pyntet litt og skapt stemning som bygger opp til feiringene. Akkurat som at mange pynter til jul før jul. Jeg regner ikke med du starter pyntingen julaften kl 17. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå komme du egentlig med bare teite kommentarer. Jeg vet at julaften er 24... men desember for oss er jul. 

At du forsatt vil krangle på ar vi er forskjellige og gjør forskjellige ting nå være kjedelige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg vokste opp med en mor som ikke ville se snurten av noe rødt før 23. desember. De siste dagene før jul var preget av stress, kjeft og kaos hjemme fordi alt skulle gjøres på en gang. Mamma var utslitt når julen først startet, alt fordi hun ikke ville bryte noen "regler". Jeg har ikke gode barndomsminner med dette, og det har vært uaktuelt for meg å videreføre denne dumme "tradisjonen" med utslitt mor og stress til mine egne barn. 

Vi pynter litt og litt gjennom hele desember. Vi koser oss med førjulsaktiviteter, nyter hverandre og gleder oss, og over, den fine tiden. Barna lærer om nestekjærlighet, gleden av å gi til andre, og å ikke dømme andre mennesker som lever livet sitt annerledes enn oss, ei heller de som pynter tidligere (eller sent). For meg er dette viktigere verdier med julen enn å være rasende på at ikke alle følger de gamle, strenge desemberreglene som laget utslitte og sure kvinner. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nyttår er annen type pynt, uten rødt, mer glitter, annen type lys. Nyår handler om rent hus, noen nye grønne planter, andre tradisjoner. Ikke en jul som fortsatt henger over oss, uten at det er noen flere dager å markere. 

Anonymkode: d14e2...3b1

Dette! Jeg lurer veldig på hvordan folk feirer jul etter 2.nyttårsdag. Jeg kjenner én person som ikke tar ned pynten før i midten av januar, syns det ser trist og sjuskete ut hos henne med julepynt lenge etter at alle er i gang med nytt år, skole og jobb. Men henne om det. Jeg er for resten 55 år og vokste opp med å pynte lille julaften og ta ned alt før 4.januar. Mine foreldre er langt over 80 år nå, så de tviholdt heller ikke på gamle tradisjoner. Men kanskje annerledes hvis man bor på en familiegård på landet.

Anonymkode: dcea4...88b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette! Jeg lurer veldig på hvordan folk feirer jul etter 2.nyttårsdag. Jeg kjenner én person som ikke tar ned pynten før i midten av januar, syns det ser trist og sjuskete ut hos henne med julepynt lenge etter at alle er i gang med nytt år, skole og jobb. Men henne om det. Jeg er for resten 55 år og vokste opp med å pynte lille julaften og ta ned alt før 4.januar. Mine foreldre er langt over 80 år nå, så de tviholdt heller ikke på gamle tradisjoner. Men kanskje annerledes hvis man bor på en familiegård på landet.

Ikke at jeg er av dem som har pynten oppe lenge, men altså, pynten blir da ikke mer sjuskete av å stå oppe i tre uker (23. des til 13. jan) enn å stå oppe i over fire uker (fra slutten av november til slutten av desember)?

Det er merkelig hvordan man absolutt må shame de som følger de gamle tradisjonene. Lilla er stygt, julepynt er sjuskete i januar (men pent i desember selv om den har hengt i en måned) og så videre. Hvorfor skal man absolutt presse folk til å endre sine egne tradisjoner, bare fordi de ikke er moderne i år?

Anonymkode: ee9c4...08a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du liten omgangskrets! Kjenner knapt noen som tar ned pynten før 13.dag jul. Og siden det er helg og lite aktivitet i huset står både pynt og tre like fint. Gjerne til 1.februar om jeg finner på det! 

Anonymkode: 9dbcd...fce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pynter som oftest første søndag i advent, men jeg har novent før det da. Så varer jula til 13.dag, 20. dag eller kanskje helt til kyndelsmesse.

Når andre pynter og hvor lenge de har jul får være opp til de. Det er ikke noe jeg har noe med.

Anonymkode: 0a2f7...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (11 timer siden):

Jeg ser ikke ned på noen 

Men jeg sier dere synes vi er rare som pynter i november...jeg synes det er rart å ha pynt langt ut i januar. Men vi er ulike og sånn er det 

Skjønner ikke hvorfor vi skal krangle om julen pynt 

Jeg skriver flere steder at jeg bryr meg ikke om når folk pynter 

Men dere går jo etter oss som pynter i november..med å si at vi har ikke tålmodighet...at vi ikke koser oss...at vi skynder oss og at vi ikke kan bruke kalender. At advent kommer først... tradisjon etc.

Debbe diskusjon hadde vært så mye enklere om...åh pynter du i november...ok..jeg pynter i desember 

God jul

Vi har ikke julepynten langt ut i januar,her hos oss tar vi den ned senest 06 januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke at jeg er av dem som har pynten oppe lenge, men altså, pynten blir da ikke mer sjuskete av å stå oppe i tre uker (23. des til 13. jan) enn å stå oppe i over fire uker (fra slutten av november til slutten av desember)?

Det er merkelig hvordan man absolutt må shame de som følger de gamle tradisjonene. Lilla er stygt, julepynt er sjuskete i januar (men pent i desember selv om den har hengt i en måned) og så videre. Hvorfor skal man absolutt presse folk til å endre sine egne tradisjoner, bare fordi de ikke er moderne i år?

Ja, det er akkurat det jeg reagerer på og,at vi som er litt mer tradisjonelle (og det er mange av oss), blir shamet av de som pynter begynnelsen av november for så å hive ut jula 01 juledag. Vi pynter ikke før 01 desember,og tar ned pynten 06 januar,dette er normal praksis både privat og på bedriftene her omkring.. unntatt retail bransjen de begynner å pynte slutten av november, men på de fleste bedrifter i andre bransjer er julepynten oppe 01 des til 06 januar.Helt normalt! Skulle jeg plutselig begynne med julepynten i begynnelsen av november,hadde jeg jo blitt drittlei jula lenge før den faktisk begynner,er mange som er enig idet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det ser sjuskete ut å ha julepynt oppe til langt ute i januar fordi jula er over for de aller, aller fleste da. Sjuskete i betydningen: har ikke ryddet. Hva er gøy / stas med julefeiring i januar?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da har du liten omgangskrets! Kjenner knapt noen som tar ned pynten før 13.dag jul. Og siden det er helg og lite aktivitet i huset står både pynt og tre like fint. Gjerne til 1.februar om jeg finner på det! 

Anonymkode: 9dbcd...fce

Himler med øya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle vente til 1 desember men får besøk da så det passet best å sette opp alt i går. Vi har plasttre så synes det er greit med julehygge FØR jul da man har noe å se frem til enda. Synes det er mer irriterende med juletrær og julelys til langt ut i januar/februar når julen er overstått.  Har selv vokst opp med juletre opp 23 desember så vet hvordan det er å vente så lenge også.

Anonymkode: 6d9b6...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det ser sjuskete ut å ha julepynt oppe til langt ute i januar fordi jula er over for de aller, aller fleste da. Sjuskete i betydningen: har ikke ryddet. Hva er gøy / stas med julefeiring i januar?

Les deg litt opp om historie. Dette er bare pinlig.

Anonymkode: f70b4...c6a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...