Gå til innhold

Mange som pynter til jul før 1. Desember?

Gjest Rose26

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i julen og har pyntet før 1. Desember. Jeg vet jeg ikke er den eneste og lurer på om det er mange som gjør det samme ? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope. Tar frem og pynter litt  etter litt fra 1. des. setter opp treet 4-5 dager før jul. :juletre2:

Anonymkode: ecdcb...c7c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år ble det 23.11. pga. at det passet best, og vi skulle ha selskap. Vanligvis setter vi opp alt første helga i advent. Litt tidlig, men jeg elsker alt lyset. Orker ikke ha pynt for allverdens høytider, og er ikke glad i lilla. Vet at man egentlig skal ha jula oppe til 13. dag, men jeg liker ikke å ha jul langt inn i det nye året så alt tas som regel ned 1./2.1.

Anonymkode: f45c0...1bb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pynter til jul når det er jul og ikke mange uker før 

Anonymkode: d8968...0ab

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte idag og gjør meg helt ferdig i morgen. Selvfølgelig klarer vi å skille mellom jul og advent. Men, vi liker julepynten og syntes den er pen og koselig. Og da er det litt synd syntes jeg, at den kun skal stå fremme i en uke. Så her får den stå over en mnd.

Anonymkode: 15eb0...322

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter litt til advent på lørdag slik at adventsstaken er klar på søndag. Selve julepynten begynner jeg ikke med før 3. søndag i advent. Da pynter jeg litt. Treet kommer vanligvis opp på lillejulaften, men i år blir det lørdag 21. pga jobb. Vi har dog hengt opp en lysslynge på et tre utenfor huset. Kjekt å følge tradisjoner. 

Anonymkode: be546...0d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Begynte idag og gjør meg helt ferdig i morgen. Selvfølgelig klarer vi å skille mellom jul og advent. Men, vi liker julepynten og syntes den er pen og koselig. Og da er det litt synd syntes jeg, at den kun skal stå fremme i en uke. Så her får den stå over en mnd.

1 uke? Tradisjonen er jo at den skal stå litt etter julaften også. Det er forskjell på å pynte i oktober/november kontra å pynte et par uker før jul/i desember. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha en synlig ventetid

smileys-christmas-843789.gif.a64281ff0612da7fab4eef4c0b6929a9.gif

Jeg må ha en adventstid, en ventetid. For meg er det ikke jul hele desember og advent er en fin førjulstid jeg må ha for at det skal bli jul her. Jeg vil ikke ha et julehus hele desember.

jeg må ha adventsstjerne og 4 adventslys og gå inn i en tid hvor det bygges opp til jul. 

Utebelysning, bakst, adventskalender, lussekatter, og de fire lysene hører adventstiden til mens julepynt, juletreet og ellers alt som hører julen til skal få ligge til den 23, det verken gidder jeg eller ser jeg noe hast med å ta frem og ødelegge julestemningen med.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (12 minutter siden):

Folk klarer ikke skille mellom jul og advent lenger…

Enig! Men, hvordan skal de kunne det, når enkelte går rett på jul i oktober/november 😕 Lang ventetid for barna. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rose26 skrev (52 minutter siden):

Jeg er veldig glad i julen og har pyntet før 1. Desember. Jeg vet jeg ikke er den eneste og lurer på om det er mange som gjør det samme ? 😊

Julen kommer ikke før etter advent, og før advent kommer Thanks giving. Til sistnevnte skal de rikke være verken jul eller adventsting. Litt tradisjoner får en da ha. 
Merkelig i grunnen, mye skal importeres fra utlandet av skikk og bruk, men Thanks giving, det har ikke folk i Norge trykket til sitt brystkassen. Har folk i Norge så lite å være takknemlig for? 

Anonymkode: 5feb0...82f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Jeg må ha en synlig ventetid

smileys-christmas-843789.gif.a64281ff0612da7fab4eef4c0b6929a9.gif

Jeg må ha en adventstid, en ventetid. For meg er det ikke jul hele desember og advent er en fin førjulstid jeg må ha for at det skal bli jul her.

jeg må ha adventsstjerne og 4 adventslys og gå inn i en tid hvor det bygges opp til jul. 

Utebelysning, bakst, adventskalender, lussekatter, og de fire lysene hører adventstiden til mens julepynt, juletreet og ellers alt som hører julen til skal få ligge til den 23. 

100 prosent enig! Og det er jo hele poenget! De som starter rett på jul i oktober/november ødelegger og vanner ut tradisjonen jul egentlig er og hva tiden før handler om . Lurer på om de samme folkene pynter til påske i vinterferien…. Eller begynner en bursdagsfeiring 2 mnd før hver bursdag i familien, pynter til 17. mai rett etter påske osv. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og synes all advendts lys og ute lys er alt for tidlig. Synes folk kan forholde seg til første helga i advent. Teit å se juletre inne på stua til folk allerede nå også. 

Anonymkode: d905f...b58

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1 uke? Tradisjonen er jo at den skal stå litt etter julaften også. Det er forskjell på å pynte i oktober/november kontra å pynte et par uker før jul/i desember. 

Jo. Men, etter en lang og mørk november så er det deilig å føle at vi går litt lysere tider i møte da desember begynner. Så med julelys, pynt, julefilmer og julemusikk så blir desember en super koselig mnd syntes jeg. Og da gidder jeg ikke begynne med dette 14 dager inn i mnd, vil ha det hele mnd 🙂

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pynter først og fremst for vinter med overvekt av brune og hvite + røde toner til 1. desember Det røde fjernes før nyttår og vinterpynten i brunt og hvitt blir stående hele januar.  Bruker juleservise frem til 30. desember. Nyttårsaften pyntes i gull, sølv, svart og glitter og fjernes dagen etter.  Så 1. januar tilbake til hverdagsservise. 

Lite fokus på lys og advent. Null lilla. 

Anonymkode: d1db0...39e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Julen kommer ikke før etter advent, og før advent kommer Thanks giving. Til sistnevnte skal de rikke være verken jul eller adventsting. Litt tradisjoner får en da ha. 
Merkelig i grunnen, mye skal importeres fra utlandet av skikk og bruk, men Thanks giving, det har ikke folk i Norge trykket til sitt brystkassen. Har folk i Norge så lite å være takknemlig for? 

Anonymkode: 5feb0...82f

Thanks giving er bare noe tull i Norge, det er en amerikansk tradisjon som ikke har rot i Norge, det er en feiring av det første måltidet mellom indianere og nybyggere i Amerika, i Norge ble Høsttakkedest innført for noe over hundre år siden og den feires vel mest av folk med norske aner i Minnesota og deromkring.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er takket være influencere som er avhengige av annonseinntekter og dermed starter så tidlig som mulig med julen slik at de får plass til flest mulige annonser før julen ringer inn. Enten vi vil eller ikke så er vi blitt påvirket av dette. 

Anonymkode: 5d227...85c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (30 minutter siden):

Thanks giving er bare noe tull i Norge, det er en amerikansk tradisjon som ikke har rot i Norge, det er en feiring av det første måltidet mellom indianere og nybyggere i Amerika, i Norge ble Høsttakkedest innført for noe over hundre år siden og den feires vel mest av folk med norske aner i Minnesota og deromkring.

På toppen av det så er ikke "adventstid" slik vi kjenner det i Norge en greie i USA. Jeg har i alle fall aldri sett spor av det i løpet av mine år i USA og Canada. Her i Canada er for øvrig thanksgiving andre mandag i oktober og etter det begynner de fleste å pynte til Halloween. De aller fleste pynter til jul en gang mellom remembrance day og 1. desember, og da er det full jul.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...