Gå til innhold

Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Med et ønske om å forebygge potensielt helseskadelige oppfordringer legges denne meldingen til for å formidle at informasjons- og veiledningstjenesten RUSinfo.no spesialiserer seg på opplysing om rusmidler.

Stoffene som omtales i denne tråden finnes i det nevnte nettstedets indeks for rusmidler (Rusmidler A-Å), hvor du kan lese mer om virkning og effekt. I tillegg finnes mer fra samme tjeneste i ''Brosjyre om alkohol'' og ''Brosjyre om cannabis''.

Rhodiola, adm.

Hva er farligst, cannabis eller alkohol?  

89 stemmer

1. 1. Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

• cannabis
      19
    • alkohol
      70

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvordan man kan sitte å diskutere dette. Ingen som bruker google? Det er udiskutabelt da alkohol er som regel værstingen i alle land, over hele verden. Kilde her  , Her , Her , & Her . Kan poste flere kilder. Alle sier det samme. Alkohol / nikotin er de farligste rusmidlene vi har i verden. Tett etterfulgt av stoffer som fentanyl og lignende. Cannabis havner i bunnen på alle disse listene så det er vel egentlig ikke så mye å lure på. Det jeg får ut av tråden som det er nå,handler jo bare om preferanser. Hvorvidt folk liker å ta seg ett glass vin eller en joint på fredagskvelden. Det er det koker ned til hos mange  som svarer her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at når man sammenligner de fysiske og mentale effektene av alkohol og cannabis, er alkohol mye verre.

Men bruken foregår ikke i et vakuum. Jeg har tenåringsbarn og selv om jeg vet (og har erfart) at cannabis er det klart minst skadelige rusmiddelet av de to, så er det ikke åpenbart for meg at jeg ønsker at barna mine heller skal bruke cannabis. For i det øyeblikket de gjør det, er de per definisjon kriminelle og omgås lyssky miljøer. De vil ikke vite sikkert hva de ruser seg på, og det er bare et spørsmål om tid før de vil bli tilbudt sterkere saker. I det perspektivet vil alkohol være klart å foretrekke.

Så håper jeg personlig at cannabis blir lovlig og strengt regulert etter hvert. Det vil øke sjansen noe for at mine barn kommer til å bruke det, men de vil da gjøre det med mindre risiko for helsa, for å bli utsatt for vold, og uten å bli tilbudt en mengde andre rusmidler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det skjer heldigvis ikke, narkotika er og skal forbli forbudt.

Anonymkode: 3af70...62c

Men narkotika er ikke forbudt. Mange har skapet fullt av narkotiske stoffer hjemme, de har bare en logo og kommer i pilleform. Alkohol regnes også som narkotika når prosenten er høy nok. Resten av Europa legaliserer cannabis, og Norge kommer nok etter sakte men sikkert

Anonymkode: fe471...464

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er bare et spørsmål om tid. Vi blir heldigvis mer og mer opplyste.

Anonymkode: 87c1c...2ad

Flertallet av nordmenn ønsker ikke det. Skal narkomanene påtvinge flertallet sin vilje så de kan sitte på NAV og dope seg hele dagen?

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Alkohol er den verste! Ingen har dødd av inntak av kun cannabis.

Anonymkode: 69ba1...4d5

Jo. Ikke direkte, men indirekte gjennom psykoser og trafikkdrepte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men narkotika er ikke forbudt. Mange har skapet fullt av narkotiske stoffer hjemme, de har bare en logo og kommer i pilleform. Alkohol regnes også som narkotika når prosenten er høy nok. Resten av Europa legaliserer cannabis, og Norge kommer nok etter sakte men sikkert

Anonymkode: fe471...464

Nei, vi ønsker ikke det her og det vil ikke skje. Vi ser hvor ille det går i land som har legalisert med flere drepte i trafikken og psykotiske narkomaner som dreper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 23.12):

Jeg vil igrunnen si at de er likestilt. Og det sier jeg på bakgrunn av at jeg selv har slitt med alkoholproblem, men også at jeg kjenner folk som røyker daglig. Og begge deler fører til angst, depresjon og søvnproblemer ved overforbruk. Og jeg vil si at overforbruk er når man drikker/røyker mer enn en dag i uka.

Anonymkode: d94b2...d84

Men det gjelder jo kun deres egen helse. Her var spørsmålet hva som var farligst. Jeg har bodd i land marijuana har vært legalisert og følte meg mye tryggere på byen enn i f.eks Norge. Ingen slåssing, ingen aggresjon, ingen ravet rundt på byen. Kjente heller ingen som ble aggressive ved inntak av marijuana, men vet om plenty av bekjente som ikke tåler alkohol. Som enten blir ufine eller fullstendig impulsive i fylla. 

Anonymkode: 40ce6...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, vi ønsker ikke det her og det vil ikke skje. Vi ser hvor ille det går i land som har legalisert med flere drepte i trafikken og psykotiske narkomaner som dreper.

Lol du har sett for mye på film. Cannabis har ingenting med dette å gjøre (og bruken øker neppe spesielt mye, da de som vil bruker det allerede)

Og som nevnt, narkotiske stoffer er allerede fullt lovlige og tilgjengelig i Norge. Har du noen gang hatt en operasjon der du måtte være bevisstløs har du også brukt narkotika (derav navnet "narkose")

VELDIG mange narkomane har aldri rørt cannabis, men ble avhengige av den helt lovlige medisinen de fikk på resept. Cannabis er mye tryggere som smertelindring for mange og kunne nok forhindret mange tragiske skjebner. 

Men du må gjerne fortsette med moralsk panikk og faktaløse dommedagsprofetier, du er heldigvis i mindretall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Senterpartiet? 

Anonymkode: 3cc26...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Selv om det du sier her stemmer, noe jeg tviler litt på, så er jeg fremdeles for å gjøre det lovlig. Det er verdt det. Frihet er viktigere enn trygghet.

Anonymkode: 87c1c...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen hadde likt om man fikk panikk hvis de drakk alkohol og hadde hylt bært seg over med at det er inngangen til narkomani….  Som at hver gang man setter seg i bilen for å kjøre så blir man fortalt at man kommer til å krasje. Da blir man også mer psykologisk innstilt på å krasje. Hvem hadde likt det, liksom? At man er dømt før man i det hele tatt har begynt? 

Anonymkode: 82650...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott at bare 21% tar feil, jeg forventet ikke at det var så mange her som forstår litt om rusmidler!

Anonymkode: 65736...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...hvem vet? En jeg kjenner endret alltid personlighet når hun røykte hasj, og vi ble uvenner hver gang vi var på byen og hun hadde røykt. En annen fortalte at hun hadde hallusinert første gangen hun prøvde det, og gjorde det aldri igjen. Ingenting av dette skjedde når de drakk alkohol. Selv har jeg aldri brukt cannabis da jeg har kun en psyke som skal vare hele livet. Har forsåvidt sluttet å drikke også. Hva skal vi med alle disse rusmidlene?

Anonymkode: cfedb...238

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 5.22):

Tja...hvem vet? En jeg kjenner endret alltid personlighet når hun røykte hasj, og vi ble uvenner hver gang vi var på byen og hun hadde røykt. En annen fortalte at hun hadde hallusinert første gangen hun prøvde det, og gjorde det aldri igjen. Ingenting av dette skjedde når de drakk alkohol. 

Anonymkode: cfedb...238

Så er det vi som har venner og familie som ikke tåler alkohol eller som endrer personlighet med alkoholinntak. Lite sjarmerende og man ser det ganske hyppig om man går på byen eller julebord. 

Anonymkode: 40ce6...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...