Gå til innhold

Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Med et ønske om å forebygge potensielt helseskadelige oppfordringer legges denne meldingen til for å formidle at informasjons- og veiledningstjenesten RUSinfo.no spesialiserer seg på opplysing om rusmidler.

Stoffene som omtales i denne tråden finnes i det nevnte nettstedets indeks for rusmidler (Rusmidler A-Å), hvor du kan lese mer om virkning og effekt. I tillegg finnes mer fra samme tjeneste i ''Brosjyre om alkohol'' og ''Brosjyre om cannabis''.

Rhodiola, adm.

Hva er farligst, cannabis eller alkohol?  

89 stemmer

1. 1. Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

• cannabis
      19
    • alkohol
      70

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Rusmiddelet i seg selv er det få som har dødd av, men det finnes dokumentasjon på dødelig inntak. Du har likevel rett i at alkohol er det rusmiddelet som er direkte årsak til flest dødsfall i verden. Men om vi tar med cannabisutløste psykoser i statistikken er ikke cannabis like ufarlig som enkelte skal ha det til: https://www.nrk.no/norge/_-cannabis-overrepresentert-i-drap-1.11769941 

Anonymkode: 4e17c...049

Vet at cannabis kan være farlig, har en i veldig nær familie som har drevet med dette fast i over 30 år. Og ja.. Du har rett, men vedkommende spurte om hvilken som var farligst, og da er jo alkohol mye farligere som middel alene. Og i tillegg helt lovlig, noe "alle" bruker. Alkohol (har jeg hørt,drikker ikke selv) dreper celler, mens cannabis bedøver dem. Men ja, sikkert mye man kan skades på via cannabis også, eller om man går til sterkere stoffer, men alene er vel alkohol uansett det farligste.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leste du artikkelen? Det står at ved 3 av 4 drap der gjerningspersonen er ruset på cannabis er de også ruset på noe annet i tillegg. Veldig ofte er det snakk om alkohol.

Anonymkode: 9f9b7...a00

Joda, det er ofte blandingsrus og jeg mener selv at alkohol er et farligere rusmiddel enn cannabis, men det å ufarliggjøre cannabis blir helt feil i mine øyne. Cannabispsykoser er alvorlig og i tilfeller der drap skjer er det ofte den cannbisutløste psykosen som er avgjørende for utfallet og ikke kombinasjonen med andre rusmidler. Men det er helt riktig at man ofte bruker cannabis sammen med alkohol og/eller piller. 

Hvis denne tråden er et forsøk på å spore inn på en legaliseringsdebatt vil jeg legge til at det stemmer garantert at alkohol aldri ville vært et tillatt rusmiddel i dag, men det at alkohol er lovlig (som det er i de fleste land) tilsier ikke at det er lurt å legalisere cannabis fordi noen mener det er et ufarlig rusmiddel. Cannabis er på ingen måte ufarlig og ved å legalisere cannabis flytter vi grensene i.f.t. bruk av illegale rusmidler. Følger man trappetrinnsteorien er de neste trinnene på stigen i en ruskarriere langt mer alvorlige, noe man bør forsøke å hindre for ungdom/folk flest. Det at man ikke er for legalisering tilsier ikke at man mener politiet skal bruke store ressurser på å ta ungdom som eksperimenterer med hasj og kun kjøper til eget bruk. Tror folk som er bittelitt oppegående forstår at det ikke er særlig fare for at politiet bruker ressurser på dette overhodet. Og slik kan det fortsatt være uten at man trenger å legalisere ytterligere fordi det er vanskelig å omgjøre alkohol til et illegalt rusmiddel. Måtehold er vel et stikkord som flere kunne hatt nytte av å lære mer om. Og det gjelder for så mangt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Cannabispsykoser er alvorlig og i tilfeller der drap skjer er det ofte den cannbisutløste psykosen som er avgjørende for utfallet og ikke kombinasjonen med andre rusmidler.

Dette vet du absolutt null og niks om. Du vet ikke engang om psykosen er rusutløst.

Anonymkode: 1b5af...5b0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tror folk som er bittelitt oppegående forstår at det ikke er særlig fare for at politiet bruker ressurser på dette overhodet.

De som er bittelitt oppegående ser ikke mye nyheter, i så fall. De har ikke hørt om NNPF. De har ikke hørt alle politifolka som klager på at de ikke har verktøy "lenger". De har ikke hørt at bøndene i SP og "liberalistene" i FrP vil gi politiet "tilbake" maktmidlene de aldri har hatt, så de kan fortsette som før (eller helst verre).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er triggeren til det meste av andre rusmidler. Så jeg svarer alkohol.

Anonymkode: 30c45...d92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Honey Dew said:

Begge deler siden det er rusmidler.

Det er som å si at en jaktkniv og en smørkniv er like farlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Piggsopp said:

Alkohol. Det gir helt klart flest skader, i form av fysiske skader i fylla, bilulykker, slåsskamper, drap, langtidsskader og avhengighet. Til og med abstinens av alkohol kan være dødelig. Såvidt jeg vet det eneste rusmiddelet du kan dø av å slutte å bruke. 

Det vil dermed ikke si at cannabis er fullstendig ufarlig. Som kjent er det et rusmiddel som kan utløse angst og psykoser hos de som er sårbare for det. Men når det gjelder fysiske skader er alkohol klart på topp.

Alkohol kan også utløse psykoser, og jeg har sluttet å drikke nå siden jeg får masse angst. 

Leste en sak om en mann for en stund siden som svartnet helt av alkohol og ble voldelig, selv om han ikke hadde antydning til voldelige tendenser ellers. Har man anlegg for psykose så kan det utløses av nesten hva som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Cnnabis, fordi det i større grad kan føre til et liv pågta, en ruinert kropp, ødelagt mentalitet, økonomisk ruin, kriminell omgangskrets, ikke lappen, ikke evne til å ha barn, ikke evne til å ha jobb. Hver dag i en endeløs hig etter neste dose, sterkere dose. Dummere på sikt.

Anonymkode: 1487d...ce7

Alt dette skjer i mye større grad og omfang av alkohol

Anonymkode: fe471...464

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Cnnabis, fordi det i større grad kan føre til et liv pågta, en ruinert kropp, ødelagt mentalitet, økonomisk ruin, kriminell omgangskrets, ikke lappen, ikke evne til å ha barn, ikke evne til å ha jobb. Hver dag i en endeløs hig etter neste dose, sterkere dose. Dummere på sikt.

Anonymkode: 1487d...ce7

I motsetning til alkohol? 
hadde du sammenlignet med epler hadde det hengt på greip. 

Anonymkode: 394d4...487

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (8 minutter siden):

Det er som å si at en jaktkniv og en smørkniv er like farlige

Nei, rusmidler er farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Honey Dew said:

Nei, rusmidler er farlige.

Ja, både nikotin og koffein er farlig, men noen er mye farligere enn andre. Eller tenker du at en kaffekopp er likestilt med ei heroinsprøyte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (1 time siden):

Ja, både nikotin og koffein er farlig, men noen er mye farligere enn andre. Eller tenker du at en kaffekopp er likestilt med ei heroinsprøyte ?

En får ikke rus av kaffe. Slutt å sett slike ting opp mot hverandre. Jeg snakker om RUS-midler. Når du kommer med tullete "jammen hva med"-spørsmål kan jeg ikke ta deg på alvor.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (15 timer siden):

Hvor mange har dødd av cannabis? Jeg har aldri hørt om noen.. Hvor mange har dødd av alkohol? Uhørt mange.. 

Mye mulig. Men det sitter folk i psykiatrien på langtidsprosjekt hvor kun cannabis var årsaken. Ikke dødskult det heller..

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (2 timer siden):

Alkohol kan også utløse psykoser, og jeg har sluttet å drikke nå siden jeg får masse angst. 

Leste en sak om en mann for en stund siden som svartnet helt av alkohol og ble voldelig, selv om han ikke hadde antydning til voldelige tendenser ellers. Har man anlegg for psykose så kan det utløses av nesten hva som helst

Ja, det har du helt rett. Jeg får også angst av alkoholrus (eller etter rus)  og har derfor valgt å moderer meg kraftig i alkoholbruk. Det er nok mange som får psykose av alkohol også, det skal ikke undervurderes. 

Cannabis er nok likevel i en klasse for seg når det kommer til psykisk påvirkning, fordi det er psykoaktivt. Og etter egen erfaring er det mange som sliter med nettopp angst som søker seg mot cannabis. 

Ikke misforstå meg, jeg er for legalisering av cannabis og mener også det har stort potensiale som medisin. Men hvis vi skal liberalisere for rusmidler må vi også være klar over skadevirkninger. Per i dag har brukerne også liten mulighet til å regulere hva slags type cannabis de får i seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette vet du absolutt null og niks om. Du vet ikke engang om psykosen er rusutløst.

Joda, du kan ofte vite om psykosen er rusutløst eller ikke. Dette er et komplisert felt, men fagfolk vet å skille mellom rusutløst og annen type organisk eller ikke-organisk psykose. 

Dobbelt så mange får psykose etter bruk av cannabis

https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/forskning/forskningsmiljoer/rusforsk/okning-i-antall-cannabis-utloste-psykoser 

Rusutløst psykose – en problematisk diagnose 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Piggsopp skrev (21 timer siden):

Alkohol. Det gir helt klart flest skader, i form av fysiske skader i fylla, bilulykker, slåsskamper, drap, langtidsskader og avhengighet. Til og med abstinens av alkohol kan være dødelig. Såvidt jeg vet det eneste rusmiddelet du kan dø av å slutte å bruke. 

Det vil dermed ikke si at cannabis er fullstendig ufarlig. Som kjent er det et rusmiddel som kan utløse angst og psykoser hos de som er sårbare for det. Men når det gjelder fysiske skader er alkohol klart på topp.

Skal ikke se bort i fra at fiendtligheten fra samfunnet rundt cannabis er med på å forsterke og øke antall psykoser. Man blir ‘paranoid’, men også fordi det er ulovlig, og også fordi man blir ganske fornøyd i eget selskap, noe som gjør egentlig at enkelte folk også begynner å plage en, altså når noen er fjern på cannabis er det så utrolig lett å bare sette seg ned ved siden av dem og øse ut av det som ligger en på hjertet, så man må bli en sånn raring som ser rundt seg i tilfelle det er noen som ‘prøver seg’. Nervegiftmisbrukere møter ikke like stor motstand, dessuten krever det utrolig mye mer fra andre å kommunisere med en som har inntatt nervegift. Man er jo barnepasser da, omtrent … 

Anonymkode: 82650...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De to første artiklene omhandler den samme studien. Og de sier ingenting om hvordan man etablerer at en psykose er rusutløst.

Den siste linken var meget interessant. Under "En antagelse om årsak" påpekes det: "Diagnoser er altså hovedsakelig deskriptive. Vi forholder oss til det vi kan observere og beskrive, og unngår det kausale eller forklarende. Rusutløst psykose henger derimot igjen i en forklarende diagnostikk. Konklusjon om årsak trekkes her allerede ved diagnosesetting. Diagnosen rusutløst psykose har tidligere blitt kritisert for å være tynt empirisk fundert, og derfor ikke valid, og nyere forskning underbygger denne kritikken."

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Skal ikke se bort i fra at fiendtligheten fra samfunnet rundt cannabis er med på å forsterke og øke antall psykoser. Man blir ‘paranoid’, men også fordi det er ulovlig, og også fordi man blir ganske fornøyd i eget selskap, noe som gjør egentlig at enkelte folk også begynner å plage en, altså når noen er fjern på cannabis er det så utrolig lett å bare sette seg ned ved siden av dem og øse ut av det som ligger en på hjertet, så man må bli en sånn raring som ser rundt seg i tilfelle det er noen som ‘prøver seg’. Nervegiftmisbrukere møter ikke like stor motstand, dessuten krever det utrolig mye mer fra andre å kommunisere med en som har inntatt nervegift. Man er jo barnepasser da, omtrent … 

Anonymkode: 82650...8c4

Det er sikkert en faktor. Men vi vet også at psykose har en kjemisk komponent, så vel som genetisk. Så du får ikke psykose kun av å føle deg mislikt av samfunnet. 

Et kjapt søk viser at i Nederland, hvor cannabis er lovlig og ganske akseptert, er det også tilfelle at cannbisbruk fører til psykose: https://www.kcl.ac.uk/news/high-potency-cannabis-linked-to-higher-rates-of-psychosis 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12181101/

Disse to artiklene forteller oss også flere andre viktige ting: 1. Cannabistyper med høyt nivå av THC øker risiko for psykose, 2. Folk som har anlegg for psykose kan få det av å bruke cannabis, 3. Daglig cannabis (mis)bruk kan føre til psykose.

Dette er viktige opplysninger som kan gi oss retningslinjer om hvordan dette rusmiddelet kan brukes på tryggest mulig måte. Vi forbyr ikke alkohol selv om det har skadepotensiale, men vi regulerer bruken for å minimere skaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske åpenbart at feil bruk av alkohol er årsaken til svært mye faenskap, dødsfall både for bruker og ofre og mye annen dritt. 
Men riktig bruk av alkohol er ufarlig og gir nytelse.

Cannabis er et rusmiddel som kan fungere bra i smertelindring. Men som dop er det inngangen til sterkere stoffer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...