Gå til innhold

Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Med et ønske om å forebygge potensielt helseskadelige oppfordringer legges denne meldingen til for å formidle at informasjons- og veiledningstjenesten RUSinfo.no spesialiserer seg på opplysing om rusmidler.

Stoffene som omtales i denne tråden finnes i det nevnte nettstedets indeks for rusmidler (Rusmidler A-Å), hvor du kan lese mer om virkning og effekt. I tillegg finnes mer fra samme tjeneste i ''Brosjyre om alkohol'' og ''Brosjyre om cannabis''.

Rhodiola, adm.

Hva er farligst, cannabis eller alkohol?  

89 stemmer

1. 1. Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

• cannabis
      19
    • alkohol
      70

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle vet at alkohol er farligere. Det er det rusmiddelet flest dør av. Og det eneste man kan dø av abstinensene fra.

Anonymkode: 3cc26...730

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol. Det gir helt klart flest skader, i form av fysiske skader i fylla, bilulykker, slåsskamper, drap, langtidsskader og avhengighet. Til og med abstinens av alkohol kan være dødelig. Såvidt jeg vet det eneste rusmiddelet du kan dø av å slutte å bruke. 

Det vil dermed ikke si at cannabis er fullstendig ufarlig. Som kjent er det et rusmiddel som kan utløse angst og psykoser hos de som er sårbare for det. Men når det gjelder fysiske skader er alkohol klart på topp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjøre dumme ting når jeg drikker, som å såre noen, ha sex med noen jeg egentlig ikke hadde tenkt på som edru, spy fordi jeg drikker for mye alkohol.

Når jeg får i meg thc, spiser jeg litt mye snop eller mat, flirer mer og høyt av tvserier og sovner godt under dyna før klokka bikker 22

Anonymkode: dfacc...8bc

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol. Det er bare et normalisert rusmiddel. 

Moren din og faren din ruser seg mest sannsynlig, enda sitter der og prater ned hasjrøykere. 

Helt sprøtt å tenke på

Anonymkode: be6db...feb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fysisk sett er alkohol dårligere og thc går mere på psyken, begge er rus men altså det kommer helt ann på hvem som inntar hva.

for eks en som ikke tåler hasj eller thc kan bli paranoide og øket angst mens en annen merker bare god følelsen av det samt med  alkohol noen kan få det værre og noen reagerer ikke sånn veldig det er uansett fysisk skadelig med alkohol. men nå skal det sies at man ikke <blacker ut> av thc det er det alkoholen som gjør. det finnes studie på dette om man lurer veldig på dette.

begge er farlige, men alkohol er værre/ faligere enn thc 

Anonymkode: e4677...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igrunnen si at de er likestilt. Og det sier jeg på bakgrunn av at jeg selv har slitt med alkoholproblem, men også at jeg kjenner folk som røyker daglig. Og begge deler fører til angst, depresjon og søvnproblemer ved overforbruk. Og jeg vil si at overforbruk er når man drikker/røyker mer enn en dag i uka.

Anonymkode: d94b2...d84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bare å se på dødeligheten. 

Anonymkode: 6356f...202

hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (19 minutter siden):

hva mener du?

Hvor mange har dødd av cannabis? Jeg har aldri hørt om noen.. Hvor mange har dødd av alkohol? Uhørt mange.. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle vet at alkohol er farligere. Det er det rusmiddelet flest dør av. Og det eneste man kan dø av abstinensene fra.

Anonymkode: 3cc26...730

Du tar feil når du påstår at alkohol er eneste rusmiddel man kan få dødelige abstinenser av.

Anonymkode: 4e17c...049

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om jeg må velge tar jeg en røyk.

Anonymkode: ac0c4...3a7

Fullstendig meningsløst med tobakk. Alkohol kan i allefall gi næring eller passe til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Perfume skrev (34 minutter siden):

Hvor mange har dødd av cannabis? Jeg har aldri hørt om noen.. Hvor mange har dødd av alkohol? Uhørt mange.. 

Tipper det er lettere å eskalere til verre substanser når man bruker cannabis. Alkohol er noe alle bruker. Det er derfor skadevirkningene fremstår som mer alvorlige.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cnnabis, fordi det i større grad kan føre til et liv pågta, en ruinert kropp, ødelagt mentalitet, økonomisk ruin, kriminell omgangskrets, ikke lappen, ikke evne til å ha barn, ikke evne til å ha jobb. Hver dag i en endeløs hig etter neste dose, sterkere dose. Dummere på sikt.

Anonymkode: 1487d...ce7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (12 minutter siden):

Rusmiddelet i seg selv er det få som har dødd av, men det finnes dokumentasjon på dødelig inntak. Du har likevel rett i at alkohol er det rusmiddelet som er direkte årsak til flest dødsfall i verden. Men om vi tar med cannabisutløste psykoser i statistikken er ikke cannabis like ufarlig som enkelte skal ha det til: https://www.nrk.no/norge/_-cannabis-overrepresentert-i-drap-1.11769941 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rusmiddelet i seg selv er det få som har dødd av, men det finnes dokumentasjon på dødelig inntak. Du har likevel rett i at alkohol er det rusmiddelet som er direkte årsak til flest dødsfall i verden. Men om vi tar med cannabisutløste psykoser i statistikken er ikke cannabis like ufarlig som enkelte skal ha det til: https://www.nrk.no/norge/_-cannabis-overrepresentert-i-drap-1.11769941 

Leste du artikkelen? Det står at ved 3 av 4 drap der gjerningspersonen er ruset på cannabis er de også ruset på noe annet i tillegg. Veldig ofte er det snakk om alkohol.

Anonymkode: 9f9b7...a00

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...