Gjest Karli63 Skrevet 27. november 2024 #1 Del Skrevet 27. november 2024 De sier 5-8 porsjoner om dagen, men da ville du lagt på deg vekt hvis du spiser ris, poteter, pasta osv. i tillegg. Rådet er jo kun om du bare spiser grønt og frukt da, men tenk litt på importen også, hvor mye det forurenser. Og så får norske bønder solgt mindre. Det er sunt med grønt og frukt, men det er ikke holdbart å spise så mye. Regjeringen tjener sikkert fett på det da når det er så mye import, det var litt som jeg sa til en kamerat også, det går ikke rundt hvis alle skal bare spise kjøtt. Jeg tror at eple holder om dagen da, eller en banan, du vil øke i vekt hvis du spiser 5-8 porsjoner frukt om dagen i tillegg til ris, poteter, pasta. Det har alltid vært et godt slagord om å spise et eple om dagen, det var ingen før som ville hatt råd til en halvkilo med frukt om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #2 Del Skrevet 27. november 2024 Du skjønner vel at hvis du spiser 5-8 om dagen så er det mindre plass til usunne alternativer? Anonymkode: 2442a...e0d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karli63 Skrevet 27. november 2024 #3 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skjønner vel at hvis du spiser 5-8 om dagen så er det mindre plass til usunne alternativer? Anonymkode: 2442a...e0d Hva med forurensing da, og bønder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #4 Del Skrevet 27. november 2024 Karli63 skrev (2 minutter siden): Hva med forurensing da, og bønder? Det dyrkes da masse frukt og grønt i Norge. Anonymkode: dfacd...7e2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #5 Del Skrevet 27. november 2024 Jeg tenker at nettopp dette rådet er et av de beste. Man kan også kjøpe lokalt eller dyrke selv. Jeg syns det er mer uriktig at rent rødt kjøtt blir så problematisert. Det er både sunt og næringsrikt. Anonymkode: 89cd4...018 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #6 Del Skrevet 27. november 2024 Må legge til at jeg misliker at klima, moral og miljø blandes inn i kostholdsrådene. De burde handle utelukkende om helse syns jeg. Anonymkode: 89cd4...018 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 27. november 2024 #7 Del Skrevet 27. november 2024 8 porsjoner "frukt og grønt" kan se feks slik ut: 1 eple - ca 50 kcal 1 banan - ca 90 kcal 1 kiwi - ca 35 kcal 2-3 gulrøtter - ca 65 kcal 1 løk - ca 60 kcal 100 gram erter - ca 70 kcal 100 gram spinat - ca 20 kcal 1 tomat - ca 20 kcal Det blir totalt 410 kcal, så under 1/4 av et normalt daglig kaloriinntak, du får plass til både en skål ris/pasta OG en saftig biff i tillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #8 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du skjønner vel at hvis du spiser 5-8 om dagen så er det mindre plass til usunne alternativer? Anonymkode: 2442a...e0d Men, frukt er ikke nødvendigvis sunt... Jeg følgen en amerikansk kreftlege, og det rådet hun har hvis noen får kreft er; slutt å spise frukt og legg deg i sola..! https://www.youtube.com/watch?v=PZDUgdZArxA Anonymkode: 4ee05...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men, frukt er ikke nødvendigvis sunt... Jeg følgen en amerikansk kreftlege, og det rådet hun har hvis noen får kreft er; slutt å spise frukt og legg deg i sola..! https://www.youtube.com/watch?v=PZDUgdZArxA Anonymkode: 4ee05...117 Jeg hadde ikke trodd blindt på en lege som mener at man kurere kreft med bakepulver. Anonymkode: 2442a...e0d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #10 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke trodd blindt på en lege som mener at man kurere kreft med bakepulver. Anonymkode: 2442a...e0d Hun har heller ikke medisinsk kvalifikasjon, så jeg anbefaler deg å bli litt mer kritisk til kildene dine. Anonymkode: 2442a...e0d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #11 Del Skrevet 28. november 2024 Gjest Karli63 skrev (3 timer siden): De sier 5-8 porsjoner om dagen, men da ville du lagt på deg vekt hvis du spiser ris, poteter, pasta osv. i tillegg. Rådet er jo kun om du bare spiser grønt og frukt da, men tenk litt på importen også, hvor mye det forurenser. Og så får norske bønder solgt mindre. Det er sunt med grønt og frukt, men det er ikke holdbart å spise så mye. Regjeringen tjener sikkert fett på det da når det er så mye import, det var litt som jeg sa til en kamerat også, det går ikke rundt hvis alle skal bare spise kjøtt. Jeg tror at eple holder om dagen da, eller en banan, du vil øke i vekt hvis du spiser 5-8 porsjoner frukt om dagen i tillegg til ris, poteter, pasta. Det har alltid vært et godt slagord om å spise et eple om dagen, det var ingen før som ville hatt råd til en halvkilo med frukt om dagen Det innlegget her ga ikke mening på noen som helst måte. Anonymkode: 919e8...24c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #12 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men, frukt er ikke nødvendigvis sunt... Jeg følgen en amerikansk kreftlege, og det rådet hun har hvis noen får kreft er; slutt å spise frukt og legg deg i sola..! https://www.youtube.com/watch?v=PZDUgdZArxA Anonymkode: 4ee05...117 Lærer man ikke om kildekritikk på skolen lenger…? Anonymkode: 919e8...24c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #13 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg forstår ikke innlegget ditt? Fir det første betyr 5-8 porsjoner overhodet ikke at du skal helle innpå med bananer, epler, pærer og druer MELLOM alle måltider. Så klart legger man på seg om man spiser 5 bananer itillegg til alt man spiste før. Mye av maten skal være grønnsaker, og da gjøre at du spiser mindre av da feks ris. Spiser du 200 g kylling og ris, så vil du jo fort spise ganske mye ris. Om du lager en wok med mye grønnsaker, så vil du jo bli mett av mye mindre ris, og dermed også få i deg mye viktige næringsstoffer. Nå skal det sies at jeg selv ikke spiser så mye frukt og grønt som anbefalt selv. Jeg spiser to måltider, og bruker 1-2 frukt til det første. Og 1-2 grønnsaker til middag. Burde absolutt knasket mer grønt innimellom som mellommåltid, men der velger jeg annerledes. Er annet alternativ hadde jo vært og tatt lunsjen min til frokost, og salat til lunsj. Da hadde jeg vel kunnet kommet opp på 5-6 om dagen uten å slite. Anonymkode: 7640d...6c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #14 Del Skrevet 28. november 2024 Det betyr jo bare at de anbefaler å ha noe grønt til alle måltidene. Tomater og paprika på frokostskiva, eller blåbær og bringebær på grøten. Lunsj: En god salat med tomat, spinat, agurk, paprika, løk, quinoa, me bønner/linser, kylling eller tunfisk. Middag: Halve tallerken med brokkoli, blomkål, gulrøtter, erter o.l. En kvart tallerken med kjøtt/fisk og en kvart tallerken med ris/potet/quinoa. Kvelds: cottagecheese/kesam/gresk yoghurt med nøtter, bringebær, blåbær, bjørnebær e.l Mellommåltid: én frukt du liker. Anonymkode: c73b9...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #15 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men, frukt er ikke nødvendigvis sunt... Jeg følgen en amerikansk kreftlege, og det rådet hun har hvis noen får kreft er; slutt å spise frukt og legg deg i sola..! https://www.youtube.com/watch?v=PZDUgdZArxA Anonymkode: 4ee05...117 Jeg syns det er merkelig at du syns dette er en pålitelig kilde, mens du setter så store spørsmålstegn til kostholdsrådene. Jeg anbefaler å lære litt kildekritikk. Det er uansett ganske tydelig at det er grønnsaker vi hovedsakelig skal spise mer av, men ingen i Norge har livsstilssykdommer, kreft eller overvekt fordi de har spist for mye frukt. Husk at dette er generelle råd til befolkningen. Anonymkode: 89cd4...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #16 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 22.01): Men, frukt er ikke nødvendigvis sunt... Jeg følgen en amerikansk kreftlege, og det rådet hun har hvis noen får kreft er; slutt å spise frukt og legg deg i sola..! https://www.youtube.com/watch?v=PZDUgdZArxA Anonymkode: 4ee05...117 Seriøst? 😂 Du kan da ikke tro at dette er riktig... Anonymkode: 200b9...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå