Gå til innhold

Er det blindtarmen??

Fremhevede innlegg

Skrevet

PS. Har allerede kontaktet legevakt, og de har sagt jeg bare må komme om det blir verre..

jeg lurer på, dere som har hatt blindtarmbetennelse, hvordan så symptom bildet ut og smerten?

jeg har tidenes legeskrekk, så vet at jeg dessverre kan underdrive egen smerte når ting virkelig er vondt.. Jeg har hatt magesmerter gjennom hele jobb dagen, og det har flyttet seg til å bli konstant på høyre side. Det er vondt å ligge, bedre å gå, ingen feber, kvalm - men ikke kastet opp. Avtalte med hun på legevakten at jeg skulle se an symptomene til samboer kommer hjem fra jobb i natt, men nå begynner jeg jo å bli litt engstelig likevel da.. Smerten slipper når jeg ligger og løfter knærene, men ikke spesielt vondere når jeg gjør den «stå på tå» testen.. 

Er også trykkøm.. 

Anonymkode: 6865b...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsatt TS..

Lurer på om det er nødvendig å reise egentlig, eller om jeg burde vente til legetimen min 0830 i morgen? Som forsåvidt omhandler bare en vanlig sjekk. 

Skrevet

Husk at det er mye farligere å gå med betent blindtarm enn å dra til legen. Synes du bør bite i det sure eplet og sjekke :) 

Anonymkode: 687d4...5f9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fortsatt TS..

Lurer på om det er nødvendig å reise egentlig, eller om jeg burde vente til legetimen min 0830 i morgen? Som forsåvidt omhandler bare en vanlig sjekk. 

Er du usikker og engstelig så ta deg en tur. 

Anonymkode: 3cd9b...801

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

PS. Har allerede kontaktet legevakt, og de har sagt jeg bare må komme om det blir verre..

jeg lurer på, dere som har hatt blindtarmbetennelse, hvordan så symptom bildet ut og smerten?

jeg har tidenes legeskrekk, så vet at jeg dessverre kan underdrive egen smerte når ting virkelig er vondt.. Jeg har hatt magesmerter gjennom hele jobb dagen, og det har flyttet seg til å bli konstant på høyre side. Det er vondt å ligge, bedre å gå, ingen feber, kvalm - men ikke kastet opp. Avtalte med hun på legevakten at jeg skulle se an symptomene til samboer kommer hjem fra jobb i natt, men nå begynner jeg jo å bli litt engstelig likevel da.. Smerten slipper når jeg ligger og løfter knærene, men ikke spesielt vondere når jeg gjør den «stå på tå» testen.. 

Er også trykkøm.. 

Ved blindtarmbetennelse blir smertene ofte verre ved bevegelse. Feber er også veldig vanlig for kroppen kjemper jo mot en betennelse. Jeg tok stå på tå testen og da ble smerten om mulig enda verre og det svartnet for øynene på meg Men jeg blir litt forvirret for i det ene øyeblikket så skriver du at det blir verre av å ligge og i neste øyeblikk så skriver du at smerten slipper når du ligger.?

Anonymkode: 46570...fcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er også trykkøm.. 

Skal du vente med å oppsøke legevakt og få tatt blodprøver og bli undersøkt til blindtarmen har sprukket?

Eller om du har tarmslyng, til tarmen dør? 

Du kan og ha eggstokkbetennelse, eller andre ting relatert til eggstokken på h. Side. 

Sprekker blindtarmen så får du et langt verre forløp enn «bare» å fjerne blindarmen raskt og enkelt via kikkhull. 

Slutter aldri å forundre meg over folk som tyr til nettet fremfor å dra til lege med ting som åpenbart trenger vurdering av lege. 

Anonymkode: 2405c...caf

• Nyttig 1
Skrevet

Gallesteinsanfall

Anonymkode: aad3c...8e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal du vente med å oppsøke legevakt og få tatt blodprøver og bli undersøkt til blindtarmen har sprukket?

Du kan og ha eggstokkbetennelse, eller andre ting relatert til eggstokken på h. Side. 

Sprekker blindtarmen så får du et langt verre forløp enn «bare» å fjerne blindarmen raskt og enkelt via kikkhull. 

Slutter aldri å forundre meg over folk som tyr til nettet fremfor å dra til lege med ting som åpenbart trenger vurdering av lege. 

Har du tarmslyng så står du ikke oppreist og går eller hopper rundt.

Jeg har hatt tarmslyng, og det er noe av det verste jeg har opplevd, da greide jeg ikke annet enn og ligge og vri meg i smerte.

Anonymkode: 2aebf...a95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du tarmslyng så står du ikke oppreist og går eller hopper rundt.

Jeg har hatt tarmslyng, og det er noe av det verste jeg har opplevd, da greide jeg ikke annet enn og ligge og vri meg i smerte.

I tidlig fase kan du både gå, stå, sitte og ligge, enda til løpe etter bussen om du vil. 
Hvordan tarmslyng oppleves er helt avhengig av hvor og i hvilken tarm (tykktarm eller hvor i tynntarmen) problemet sitter. 

Akutt abdomen kommer i flere varianter enn den varianten du har erfaring med. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gallesteinsanfall

Anonymkode: aad3c...8e1

Gallestein lager ikke smerter i nedre, høyre side av magen. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville tatt turen, TS. Om blindtarmen sprekker kan det bli alvorlig. Da får du all gørra ut i bukhulen og må i beste fall ligge en stund på sykehus. Da er det bedre å få den ut med én gang, tro meg. Smerter på høyre siden av magen skal man alltid ta seriøst.

Anonymkode: b356d...59c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blindtarmsbetennelse i fjor , og gikk med det dessverre for lenge , slik at blindtarmen sprakk, men kom meg akkurat tidsnok til sykehuset, så ble operert umiddelbart , fikk blodforgiftning siden det hadde begynt å lekke ut i buken.. jeg forstod at noe var veldig galt når jeg begynte å kaste opp noe helt merkelig, en oppkast jeg nesten ikke kan forklare , men ut ifra oppkasten forstod jeg at noe var veldig galt.. 

kastet opp vanlig 3-4 dager først, men på dag 4 ble oppkasten annerledes , den var råtten på en måte , da ble jeg bekymret og kontaktet legevakten.. 

Anonymkode: 50a10...a66

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

trykk litt inn der det gjør vondt med 3 fingre og slipp fort, om det blir ekstra vondt da er blindtarm meget sannsynlig

Anonymkode: ad1b9...23a

• Nyttig 1
Skrevet

Da jeg hadde blindtarmbetennelse gjorde det ikke veldig vondt å bli trykket på høyre side. Venstre side, derimot...

Anonymkode: 8295a...243

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette er da ikke noe å lure på engang. Har selv ligget i fosterstilling på gulvet på legevakten på natten, med karakteristiske magesmerter, for så å bli hasteoperert for mistenkt sprukket blindtarm. Det var den heldigvis ikke, kun sterkt infisert. Men det var i siste liten, du vil ikke dit. Symptomer i forkant var sterke magesmerter midt i magen som flyttet seg ned mot høyre. Kombinert feber og mye oppkast. Kom deg avgårde nå. 

Endret av Lychees
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er også trykkøm.. 

Nøyaktig hvor i høyre side av magen? Oppe til høyre? Nede til høyre?

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS spesifiserer ikke nedre del av magen? Er det smerter høyere oppe, rett under ribbeina, så kan det godt være gallestein. 

Jeg har hatt gallestein. Det var helt forferdelig. 

Anonymkode: 037b5...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Å herregud. Snakk om å krisemaksimere da. 

Anonymkode: 55d37...564

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I tidlig fase kan du både gå, stå, sitte og ligge, enda til løpe etter bussen om du vil. 
Hvordan tarmslyng oppleves er helt avhengig av hvor og i hvilken tarm (tykktarm eller hvor i tynntarmen) problemet sitter. 

Akutt abdomen kommer i flere varianter enn den varianten du har erfaring med. 

Ergo. I tidlig fase trenger du ikke lege ettersom symptomene på tarmslyng enda ikke har oppstått.

I mitt tilfelle gikk det svært raskt, under 1 time fra jeg merket symptomer til jeg lå på sykehus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde blindtarmsbetennelse i fjor , og gikk med det dessverre for lenge , slik at blindtarmen sprakk, men kom meg akkurat tidsnok til sykehuset, så ble operert umiddelbart , fikk blodforgiftning siden det hadde begynt å lekke ut i buken.. jeg forstod at noe var veldig galt når jeg begynte å kaste opp noe helt merkelig, en oppkast jeg nesten ikke kan forklare , men ut ifra oppkasten forstod jeg at noe var veldig galt.. 

kastet opp vanlig 3-4 dager først, men på dag 4 ble oppkasten annerledes , den var råtten på en måte , da ble jeg bekymret og kontaktet legevakten.. 

Anonymkode: 50a10...a66

Råtne egg?

Skrevet

Tipper nyrestein.

Anonymkode: 984e4...a8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ergo. I tidlig fase trenger du ikke lege ettersom symptomene på tarmslyng enda ikke har oppstått.

I mitt tilfelle gikk det svært raskt, under 1 time fra jeg merket symptomer til jeg lå på sykehus.

Jo tidligere man får avklart akutt abdomen desto bedre. En telling av Lpk og crp vil i de fleste tilfeller avsløre om her er noen grunn til å gå videre, før galt blir verre. 

Hvis tråden har rot i virkelig opplevelse da. Det vet man ikke lengre på dette forumet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...