Gå til innhold

Stoler du på helsedirektoratets kostholdsråd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

LeneXCII skrev (3 minutter siden):

Da lurer jeg på hvordan du kan, helsemessig, stole på kostholdsråd hvor "klima" er en av faktorene..? 

Dette. Klima og hva som er sunt for kroppen er to helt forskjellige ting. Jeg spiser ikke på en bestemt måte for å "spare kloden", "bidra til mindre kufis" og så videre. Jeg spiser det som er godt for min kropp.

Anonymkode: d5d4d...ac8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Da lurer jeg på hvordan du kan, helsemessig, stole på kostholdsråd hvor "klima" er en av faktorene..? 

Jeg lurer mer på hvorfor du mener klima ikke er en faktor?

Det å spise mat som er bærekraftig feks betyr mat som er mer lokal enn at nordmenn pøser innpå med feks avokado som flys inn.

Eller banan og alt mulig av frukt og grønt som blir frakta inn med store miljømessige konsekvenser, bruk av modningsgass og sprøytemiddel i hauger og dunger. De midlene skal også produseres og alle monner drar på forurensning. Hvordan kan det regnestykket totalt sett være mer helsebringende mener du enn å spise lokal mat i sesong? Det er nemlig et av klimahensyna. 

Anonymkode: 56f32...b82

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette. Klima og hva som er sunt for kroppen er to helt forskjellige ting. Jeg spiser ikke på en bestemt måte for å "spare kloden", "bidra til mindre kufis" og så videre. Jeg spiser det som er godt for min kropp.

Nettopp, derfor er det jo helt feil at det skal være en faktor i rådene! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke nå lenger. Nå er der mer klima og ikke hva kroppen egentlig trenger. Noe flere leger sier at ved det de sier nå må nok flere ha tilskudd på mineraler og vitaminer, de vil få mangler 

Anonymkode: 2f05b...9a1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk til de fleste råd. Har et intrykk av at det er mye pseudovitenskap ute å flyter når det kommer til kosthold og kroppens behov. 

Desutten, historisk sett har ikke kostholdsråd gitt av offentlige myndigheter vært til det beste for befolkningen. Kostholdsråd holder rot i hva staten mener folk bør spise og ikke hva kroppen bør ha 

Endret av jane78
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg ikke til "politisk-korrekt". Kjøper så mye naturlig og norsk som mulig.

Anonymkode: 44587...9f9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Google opp en liste over hvilke land som lever lengst også Googler du en liste over landene i verden som spiser mest rødt kjøtt og se på listene side om side så får du lære noe nytt i dag.

Anonymkode: 662dd...d04

Jeg kan godt Google, men jeg blir ikke mer glad i rødt kjøtt av den grunn.

Anonymkode: 52c39...6b6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett det jeg har lyst på og bruker sunn fornuft. Og selvsagt stoler jeg mer på kostholdrådene til mynidghetene enn bloggere og andre som tjener fett på konspirasjonsteorier.

Anonymkode: db56b...7b8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten prøvd å spise masse belgfrukter, brød og annet som så varmt anbefales i disse rådene. Har aldri vært så tjukk, syk og slapp som da jeg holdt på med det. Feis uavbrutt også.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt stoler jeg ikke på helsedirektoratets kostholdsråd. Jeg har en fungerende hjerne.

Våre forfedre spiste ca 100% animalsk i ca 2 millioner år frem til jordbruksrevolusjonen. Dette vet vi på grunn av isotopanalyser av skjeletter. De hadde god helse og hjernen vokste stadig. Så kom jordbruksrevolusjonen og hjernen har faktisk krympet siden. I tillegg ble menneskene plutselig kortere, feitere, sykere og fikk dårlige tenner. Og helsedirektoratet sier at vi bør spise mer av det som gjorde at forfedrene våre for 5.000-10.000 år siden fikk dårligere helse. Arten homo sapiens har ikke forandret seg mye på 5.000-10.000 år. Det som gjorde oss syke da gjør oss syke nå også.

Jeg spiser mye rødt kjøtt, egg, fete meieiriprodukter. Jeg må nesten ikke ut av bygda for å få min mat. Jeg kjøper storfekjøtt fra en bonde som lar kuene beite på utmarksbeiter hele sommerhalvåret og gir dem høy på vinteren. Kjøttet jeg spiser er bra for meg og bra for klimaet.

Anonymkode: 3525a...47d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ønsker ikke å være en sånn konspi-type som ikke følger myndighetenes anbefalinger, men - jeg gjør som mange over, unngår frøoljer og UP-mat, kjøper helfete produkter og spiser kjøtt. Jeg fikk barn i 2022 og har blitt mye mer «forsiktig» siden da. Kan aldri se for meg kjøtt og helmelk er negativt for et lite barn i vekst, og vil unngå UP-mat av føre-var prinsipp. Det er likevel ikke så enkelt når de minste barna fores med industribrød med industri-pålegg til 3 måltider om dagen 5 ganger i uka i barnehagen… Det er den største ulempen med ernæringsrådene nå slik jeg ser det. 

Anonymkode: 1b3b0...897

Kan jeg spørre deg, ønsker å lære, er ikke kritikk.  Jeg forstår vel hva du mener med industri-pålegg. Men hva spiser dere i stedenfor? Lager dere mye selv? 

Anonymkode: 35a28...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi jeg tror kosthold for oss mennesker egentlig er like enkelt som for andre dyr: vi skal spise det vi finner i den lokale naturen. Det er det vi er laget for.

Det kan per definisjon ikke være sunt å spise mat som gir deg hull i tennene, slik kostholdsrådene legger opp til (mye korn og frukt).

Anonymkode: 84a56...890

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre deg, ønsker å lære, er ikke kritikk.  Jeg forstår vel hva du mener med industri-pålegg. Men hva spiser dere i stedenfor? Lager dere mye selv? 

Anonymkode: 35a28...4b1

Med industri-pålegg tenker jeg på ultraprosesserte smørbare produkter som typisk gis til små barn - min får margarin, kyllingpostei, kalkunpølse, kaviar på tube og makrell i tomat (som han ikke liker) som pålegg i barnehagen. 

Hjemme spiser ikke så mye brød siden han spiser det i barnehagen hele uka. Om vi gjør det har vi ofte postei og rillette vi tar med fra pappaens hjemland, nøttesmør, smør, ost, hjemmelaget syltetøy. Ungen er kresen så det er ikke så mye vi trenger. 

Prøver å lage andre ting hjemme som matmuffins, suppe, kjøleskapsgrøt, frøknekkebrød, bananpannekaker etc. Jeg jobber redusert så har en dag hjemme i uka, da lager jeg en del mat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og følger du dem? 

Det har vært mye kontrovers rundt de nye rådene. Det som har vært mest debattert er manglende råd mot ultraprossesert mat, advarsler mot rødt kjøtt ( på tynt grunnlag?), og uenighet om mettet fett er farlig. 

Det ble sluppet en spennende debatt mellom Marit Kolby og Linda Granlund i Helsedirektoratet i dag hos Wolfgang Wee, som anbefales.

Selv følger jeg dem ikke, jeg unngår frøoljer, er ikke redd for rødt kjøtt, velger helfete produkter, og unngår ultraprossesert mat. Helsen min var mye dårligere før når jeg levde på magre produkter og UP- brød. 

Anonymkode: b6f18...d54

Jeg vet ikke engang hva rådene er så nei.

Anonymkode: 6c239...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ønsker ikke å være en sånn konspi-type som ikke følger myndighetenes anbefalinger, men - jeg gjør som mange over, unngår frøoljer og UP-mat, kjøper helfete produkter og spiser kjøtt. Jeg fikk barn i 2022 og har blitt mye mer «forsiktig» siden da. Kan aldri se for meg kjøtt og helmelk er negativt for et lite barn i vekst, og vil unngå UP-mat av føre-var prinsipp. Det er likevel ikke så enkelt når de minste barna fores med industribrød med industri-pålegg til 3 måltider om dagen 5 ganger i uka i barnehagen… Det er den største ulempen med ernæringsrådene nå slik jeg ser det. 

Ønsker ikke å være konspi-type???

Hjelpe meg, utrolig hva det som skjedde under pandemien har gjort med folk. Enten er du med oss, eller mot oss, og nåde den som stiller spørsmål ved "fakta" som ikke engang er fakta.

Selvsagt kan fagfolk ta feil, selvsagt har studier og forskning feilkilder, og selvsagt kan det meste vinkles slik at det fremstår mer slik man ønsker. Som høyt utdannet akademiker, har jeg forståelse for dette, og jeg stiller alltid personer med et annet fagfelt enn meg spørsmål. Jeg kommer også med innspill. Jeg har både meninger og kunnskap på områder utenfor mitt fagfelt. Har det virkelig blitt slik at man skal godta alt legen, læreren, eller snekkeren sier, uten å stille et eneste spørsmål? 

Eller er det kun når det gjelder koronavaksinen, at man automatisk må lukke munn og bare godta, for å ikke være en "sånn konspi-type" som du skriver? 

Endret av anonym111111
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...