Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har en god oppskrift? Har prøvd Jamie Oliver sin, men den blir rett og slett ikke bra.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Sender oppskrift på Eivind Hellstrøms aioli

4-5 fedd hvitløk uten spire og skall

4 eggeplomme

3 dl god olivenolje "extra vierge"

salt

Kajennepepper

Knus hvitløk til pure. Rør eggeplommene sammen i en glassbolle og la stå et par minutter. Viktig at oljen har samme temperatur som eggene før du starter.

Så rører du hvitløken sammen med eggene og visper ned oljen i en tynn stråle. Rør hele tiden med en visp till en tykk masse. Avslutt med itt varmt vann og og krydder. Kan lages i foodprocessor.

Holdbarhet er 1-2 uker i tett boks

Skrevet

Jeg har to eggeplommer i en bolle sammen med salt, pepper, så mye presset hvitløk som jeg har lyst på og litt Colmans sennepspulver (evt Dijonsennep). Jeg bruker elektrisk håndmikser og visper inn olje (måler ikke, men antar det blir ca 2,5-3 dl), først dråpevis og så i en tynn stråle. Jeg bruker omtrent 50/50 god olivenolje og en nøytral olje (maisolje), jeg synes bare olivenolje blir for skarpt og dominerende. Så avslutter jeg med litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Hvis du dropper hvitløken er dette vanlig hjemmelaget majones. Begge deler er i allefall veldig godt og mange hakk bedre enn det du får kjøpt.

Det hender at majonesen/aïolien skiller seg (som oftest fordi du har i for mye olje for tidlig). Det er ingen katastrofe. Først kan du prøve å redde den ved å vispe inn litt sitronsaft med en gang. Går ikke det henter du fram en ny bolle og har en ny eggeplomme i den. Så visper du gradvis inn den "ødelagte" aïolien, og etterpå fortsetter du som før med resten av oljen.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg kan anbefale Eivind Hellstrøms aioli - men i den boka jeg har står det også saften av en halv sitron, og det blir veldig godt.

Gjest Gjesta
Skrevet

*kjøper Aioli ferdig på tube* :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...