AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #1 Del Skrevet 27. november 2024 Jeg har vært hos DPS lenge nå hovedsakelig for angst. Men angsten er der ikke i så stor grad lenger, men jeg sliter veldig med utmattelse. Jeg får mye råd om å gå turer og koble av på den måten, samtidig som jeg må ta meg gode pauser gjennom hverdagen. Og alt dette gjør jeg. Jeg går turer ofte. Men jeg har masse stress symptomer som skriker til meg, så jeg vet ikke hvor jeg kan roe ned lenger. Men DPS er veldig opptatt av angsten, men jeg føler ikke det er problemet og det har jeg prøvd å si. Jeg mistenker at jeg egentlig er utbrent. Jeg har vært utmattet i 2 år nå. På den tiden har jeg vært permittert og da fikk jeg fremgang og følte meg sterk igjen. Men møtte veggen kort tid da jeg kom tilbake til hverdag. Siden har jeg slitt med stress og utmattelse. DPS har som sagt veldig angst i fokus, men jeg føler ikke jeg lider av angst, men heller av stress og utmattelse som jeg synes er vanskelig å komme meg ut av. Psykologen mener også det er eksamensstress, men jeg har ikke hatt eksamen 2 år i strekk. Hvordan fant du it at det var utbrenthet? Jeg er ikke for å stille egne diagnoser, jeg vil bare gå til noen som kanskje har peiling på noe annet enn bare angst. Slik jeg kan få den hjelpen jeg virkelig trenger. Jeg trenger jo ikke behandling for angst når jeg føler jeg ikke sliter med angst. Jeg blir bare ekstremt fort sliten, så sliten at kroppen skriker høyt. Så hvordan fant du ut at det faktisk var utbrenthet? Anonymkode: bbceb...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #2 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vært hos DPS lenge nå hovedsakelig for angst. Men angsten er der ikke i så stor grad lenger, men jeg sliter veldig med utmattelse. Jeg får mye råd om å gå turer og koble av på den måten, samtidig som jeg må ta meg gode pauser gjennom hverdagen. Og alt dette gjør jeg. Jeg går turer ofte. Men jeg har masse stress symptomer som skriker til meg, så jeg vet ikke hvor jeg kan roe ned lenger. Men DPS er veldig opptatt av angsten, men jeg føler ikke det er problemet og det har jeg prøvd å si. Jeg mistenker at jeg egentlig er utbrent. Jeg har vært utmattet i 2 år nå. På den tiden har jeg vært permittert og da fikk jeg fremgang og følte meg sterk igjen. Men møtte veggen kort tid da jeg kom tilbake til hverdag. Siden har jeg slitt med stress og utmattelse. DPS har som sagt veldig angst i fokus, men jeg føler ikke jeg lider av angst, men heller av stress og utmattelse som jeg synes er vanskelig å komme meg ut av. Psykologen mener også det er eksamensstress, men jeg har ikke hatt eksamen 2 år i strekk. Hvordan fant du it at det var utbrenthet? Jeg er ikke for å stille egne diagnoser, jeg vil bare gå til noen som kanskje har peiling på noe annet enn bare angst. Slik jeg kan få den hjelpen jeg virkelig trenger. Jeg trenger jo ikke behandling for angst når jeg føler jeg ikke sliter med angst. Jeg blir bare ekstremt fort sliten, så sliten at kroppen skriker høyt. Så hvordan fant du ut at det faktisk var utbrenthet? Anonymkode: bbceb...379 Vil bare si det er gjenkjennbart og veldig vanskelig å navigere i. Har lirt samme opplevelse. Og forverring av dps man ender dessverre opp m å måte prøve finne ut av det selv 😔 Anonymkode: 85d55...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #3 Del Skrevet 27. november 2024 Vet ikke om utbrenthet er en diagnose eller mer folkelig term Anonymkode: 9a7bd...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #4 Del Skrevet 27. november 2024 Jeg ville tatt en god prat med behandleren din på DPS og spurt om dette med angst og utbrenthet. Fått det forklart ordentlig. Si at du er usikker på om angstbehandling er det du trenger og om de kan forklare for deg hvorfor de mener du har angst og ikke utbrenthet osv. Du spør hvordan man finner ut at man er utbrent, det er jo via fastlege eller legespesialist. Du har vært gjennom begge de to leddene, da har du blitt vurdert i flere omganger. Det er ikke sikkert at det er så stor forskjell mellom disse to tingene som du tror og at det uansett vil ha svært lite å si for din behandling. Når det dukker opp situasjoner som du ikke kan kjenne deg igjen i under behandlingen så foreslår jeg at du sier det. Si "dette kjenner jeg meg ikke igjen i". Spør hvorfor behandler mener det passer. Anonymkode: a0bd4...a68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #5 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vet ikke om utbrenthet er en diagnose eller mer folkelig term Anonymkode: 9a7bd...6c0 Stemmer at det ikke er diagnose, men det er en tilstand. Hører likevel flere har hørt det av helsepersonel Anonymkode: bbceb...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #6 Del Skrevet 27. november 2024 Angst og utbrenthet hang for meg så tett sammen at det var nesten meningsløst å skille de to. Hadde angst fra før som ble forverret av at jobben ga meg angst som igjen ga meg sterke stress-symptomer og utmattelse og utbrenthet til slutt. Spilte ikke så mye rolle hva man kalte det, løsningen var å rydde opp i livet mitt, jobbe med angsten og bytte jobb... Stress, angst, utbrenthet, alt kan ende i utmattelse til slutt... Anonymkode: 87f24...129 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #7 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Angst og utbrenthet hang for meg så tett sammen at det var nesten meningsløst å skille de to. Hadde angst fra før som ble forverret av at jobben ga meg angst som igjen ga meg sterke stress-symptomer og utmattelse og utbrenthet til slutt. Spilte ikke så mye rolle hva man kalte det, løsningen var å rydde opp i livet mitt, jobbe med angsten og bytte jobb... Stress, angst, utbrenthet, alt kan ende i utmattelse til slutt... Anonymkode: 87f24...129 Men behandling for angst og utmattelse er jo ulikt?! Anonymkode: 85d55...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #8 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men behandling for angst og utmattelse er jo ulikt?! Anonymkode: 85d55...b98 Egentlig ikke! Anonymkode: a0bd4...a68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 28. november 2024 #9 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 18.17): Jeg har vært hos DPS lenge nå hovedsakelig for angst. Men angsten er der ikke i så stor grad lenger, men jeg sliter veldig med utmattelse. Jeg får mye råd om å gå turer og koble av på den måten, samtidig som jeg må ta meg gode pauser gjennom hverdagen. Og alt dette gjør jeg. Jeg går turer ofte. Men jeg har masse stress symptomer som skriker til meg, så jeg vet ikke hvor jeg kan roe ned lenger. Men DPS er veldig opptatt av angsten, men jeg føler ikke det er problemet og det har jeg prøvd å si. Jeg mistenker at jeg egentlig er utbrent. Jeg har vært utmattet i 2 år nå. På den tiden har jeg vært permittert og da fikk jeg fremgang og følte meg sterk igjen. Men møtte veggen kort tid da jeg kom tilbake til hverdag. Siden har jeg slitt med stress og utmattelse. DPS har som sagt veldig angst i fokus, men jeg føler ikke jeg lider av angst, men heller av stress og utmattelse som jeg synes er vanskelig å komme meg ut av. Psykologen mener også det er eksamensstress, men jeg har ikke hatt eksamen 2 år i strekk. Hvordan fant du it at det var utbrenthet? Jeg er ikke for å stille egne diagnoser, jeg vil bare gå til noen som kanskje har peiling på noe annet enn bare angst. Slik jeg kan få den hjelpen jeg virkelig trenger. Jeg trenger jo ikke behandling for angst når jeg føler jeg ikke sliter med angst. Jeg blir bare ekstremt fort sliten, så sliten at kroppen skriker høyt. Så hvordan fant du ut at det faktisk var utbrenthet? Anonymkode: bbceb...379 I samarbeid med fastlegen min. Møter man veggen mange nok ganger så forstår man jo at man må roe ned....Så må man gjøre det i kroppens tempo ellers kan man risikere å bli verre. Å følge kroppens rytme er veldig viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #10 Del Skrevet 28. november 2024 Våknet en dag og kom meg bokstavelig talt ikke ut av senga, i dusjen, eller på jobb... skjønte plutselig uttykket "å møte veggen", for det var akkurat sånn det føltes som. Noe av det verste jeg har opplevd, unner ingen å stå i det som venter i tilfriskningsfasen. Hele livet blir jo forandret. Men det er håp. Anonymkode: dd56b...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #11 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg trodde det var covid først, for jeg lå i 3 uker i senga og var så sliten. Så trodde jeg at det var hjertet, så lunger. Jeg hadde problemer med pusten. Jeg tenkte long- covid. Etterhvert så fant vel lege ut at det var panikkanfall, og at jeg var utbrent. Det burde ikke komme som et sjokk, men det gjorde det. Jeg var jo så stressa i hodet, at jeg kunne ikke helt ta det inn over meg. Angsten var der, men ikke et stort symptom. Det var mer fysisk...ja, og stress. Anonymkode: a7d99...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #12 Del Skrevet 28. november 2024 Altså.. Det er ikke så veldig avgjørende alltid hva man kaller noe. Diagnoser er uansett menneskeskapt, og i psykologi/psykiatri er de sekkebetegnelser for symptomer som kan likne mellom ulike mennesker og ulike årsaksforløp. Man bør derfor stole på behandlere som møter hundrevis, og tusenvis, i løpet av årene i jobb - man blir ganske god på å utrede og behandle etter hvert. Generelt er utbrenthet en diagnose som er knyttet til jobb, men der også private forhold selvsagt spiller inn. Angst og depresjon, hver for seg og sammen, er de vanligste årsakene til energitap, utmattelse, overveldelse etc. Din utmattelse kan altså like gjerne være mild depresjon, da kjenner man seg gjerne noe flat i stemningsleiet, med økt søvnbehov og at alt er et ork. Noen slutter å gjøre husarbeid, og til og med dusje, fordi man kjenner seg så utmattet hele tiden. Hør på behandlerne så har du et bedre utgangspunkt for å bli bedre. Anonymkode: 456ca...d2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #13 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Altså.. Det er ikke så veldig avgjørende alltid hva man kaller noe. Diagnoser er uansett menneskeskapt, og i psykologi/psykiatri er de sekkebetegnelser for symptomer som kan likne mellom ulike mennesker og ulike årsaksforløp. Man bør derfor stole på behandlere som møter hundrevis, og tusenvis, i løpet av årene i jobb - man blir ganske god på å utrede og behandle etter hvert. Generelt er utbrenthet en diagnose som er knyttet til jobb, men der også private forhold selvsagt spiller inn. Angst og depresjon, hver for seg og sammen, er de vanligste årsakene til energitap, utmattelse, overveldelse etc. Din utmattelse kan altså like gjerne være mild depresjon, da kjenner man seg gjerne noe flat i stemningsleiet, med økt søvnbehov og at alt er et ork. Noen slutter å gjøre husarbeid, og til og med dusje, fordi man kjenner seg så utmattet hele tiden. Hør på behandlerne så har du et bedre utgangspunkt for å bli bedre. Anonymkode: 456ca...d2d Det er jo kjemperelevant. Om man kommer til en behandler som mener man har angst og ikke er utbrent så er det jo katastrofe, ved angst skal man skjerpe seg og eksponeres. Ved utbrenthet trenger man hvile og det har blitt for mye og man har det vanskelig Anonymkode: 85d55...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #14 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men behandling for angst og utmattelse er jo ulikt?! Anonymkode: 85d55...b98 Ikke for min del. Det var angsten som gjorde meg utmattet og utmattelsen gjorde et vanskelig å få tak på og behandle angsten, og alt bare rotet seg sammen. Anonymkode: 87f24...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #15 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo kjemperelevant. Om man kommer til en behandler som mener man har angst og ikke er utbrent så er det jo katastrofe, ved angst skal man skjerpe seg og eksponeres. Ved utbrenthet trenger man hvile og det har blitt for mye og man har det vanskelig Anonymkode: 85d55...b98 Det er ikke mitt inntrykk at angstbehandling først og fremst er eksponering. Jeg ble faktisk advart mot eksponering av psykiateren jeg gikk til. Fikk kognitiv og meta-kognitiv terapi for min angst, tips og triks for å takle hverdagen, ikke noe mas om å skjerpe seg eller pushing fysisk overhodet. Anonymkode: a0bd4...a68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #16 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg fungerte ikke i hverdagen. Så jeg tok kontakt med legen min. Hun som sa det. Familien min hadde sett at noe var galt men dem kunne ikke sette fingeren på det. Mannen min var nære nippen på å gå. Jeg var sykmeldt i et år. Fortsatt en liten vei å gå. Dette er 4 år siden. Hun jeg gikk på behandling til sa at det har tatt mange år til at jeg kom dit jeg var. Og det kan ta like mange år før jeg er tilbake også. Anonymkode: b6200...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #17 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke mitt inntrykk at angstbehandling først og fremst er eksponering. Jeg ble faktisk advart mot eksponering av psykiateren jeg gikk til. Fikk kognitiv og meta-kognitiv terapi for min angst, tips og triks for å takle hverdagen, ikke noe mas om å skjerpe seg eller pushing fysisk overhodet. Anonymkode: a0bd4...a68 Nei men anvst er jo fordi man tenker feil og er spnn sett «selvforskyldt» mens utbrent er fordi man har pressa seg for mye eller belastning ble for stor og kroppen bla er helt ferdig. Man trenger hvile omsorg osc Anonymkode: 85d55...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #18 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke for min del. Det var angsten som gjorde meg utmattet og utmattelsen gjorde et vanskelig å få tak på og behandle angsten, og alt bare rotet seg sammen. Anonymkode: 87f24...129 Hva behandling fikk du da? Anonymkode: 85d55...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #19 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva behandling fikk du da? Anonymkode: 85d55...b98 Som jeg skrev i det opprinnelige innlegget: Byttet jobb og tok tak i livet mitt. Når jeg ble kvitt jobben som trigget angsten og gjorde meg helt ødelagt mentalt roet angsten seg, jeg kunne tenke klarere igjen, fikk det bedre fysisk, og utmattelsen ble bedre. Trengte ikke noe behandling utover selvhjelp, var jo åpenbart hva det var. Anonymkode: 87f24...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #20 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei men anvst er jo fordi man tenker feil og er spnn sett «selvforskyldt» mens utbrent er fordi man har pressa seg for mye eller belastning ble for stor og kroppen bla er helt ferdig. Man trenger hvile omsorg osc Anonymkode: 85d55...b98 Dette synes jeg var en merkelig overforenkling. At man tenker feil er vel ofte også grunnen til at folk har pressa seg for mye og blitt utbrent. Angst er også et symptom på en lang rekke tilstander, og også ved utbrenthet. Bunnlinja er at vi alle lærer oss å fungere basert på tidligere erfaringer, og ingenting av dette er egentlig selvforskyldt. Når vi ikke lever i tråd med de erfaringene vi har gjort vil vi få angst, helt til vi går tilbake og lærer på nytt og gir slipp på de forventningene vi har til hva som er farlig osv. F.eks vil en person som blir utbrent ofte tenke at det er farlig å si fra når en trenger å hvile, og dermed pusher de seg for hardt. Mens hvis de går inn i seg selv og finner ut hvorfor de er redd folk skal bli sint om de sier de trenger å hvile, prosesserer den følelsen de hadde den gang, vil de kunne gi slipp på dette mønsteret. Angst er et viktig symptom som forteller oss om noe som ikke fungerer i livet vårt. Det er heller ikke uvanlig at mennesker med sosial angst, f.eks har vokst opp med kritiske foreldre eller med å bli mobbet. Mennesker er et vist og unikt vesen og det er ikke slik at vi går rundt og utvikler massevis av irrasjonelle frykter, alt er basert på tidligere erfaringer og spor i hjernens nervebaner. Anonymkode: 7f095...075 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå