AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #1 Skrevet 27. november 2024 Hei! Vi vant i HTU der utleier har tillagt ulovlige gebyrer/tillegg på regningene over to og et halvt år. Vi har nå sittet å regnet på forsinkelsesgebyrer i forbindelse med dette. Plutselig fikk jeg mail om motregning på forsinkelsesrenter da vi har hatt noen dager forsinkelser fra forfallsdato til betaling (variert mellom 0-4 dager fra juni 21(forfall 1.juli) til november 23(forfall 1.12) for det meste, har i løpet av hele leien kun vært 14 dagers forsinket betaling hvor vi har fått påminnelse. I tillegg har 8 av disse regningene forfall en lørdag/søndag, noe han ikke har hensyntatt i utregningen sin, og lagt til en til to dager forsinket betaling. Et eksempel: leien hadde forfall på en lørdag, ble betalt påfølgende mandag - her han han lagt til tre dager forsinket betaling. Dette gir meg en oppfattelse av at han i hy og hast har slengt dette sammen.. Vi har ikke fått en regning med tillegg for forsinket betaling fra foregående regninger i løpet av alle årene. Vi hadde sluttregning/-oppgjør i november 23, og der var det ikke noen ekstra gebyrer/renter eller samtaler rundt dette. Så dette har han i mine øyne gjort i smålighetens øyeblikk da vi nå vant saken i HTU. Dette har som sagt ikke blitt nevnt tidligere. Han krever blant annet renter tilbake til mellom juni og november 21 (forfall 1.juli og 1. november), dette er vell foreldet per nå? Jeg skjønner at han kan sende de andre kravene ift. foreldesesloven på innen tre år, men burde man ikke ha en god grunn for at dette ikke er sendt krav på tidligere? Vi fikk som nevnt sluttregning i november 2023, og utflyttingsprotokoll godkjent i desember og har aldri fått dette nevnt selvom vi har hatt mye dialog i forbindelse med mekling rundt - de nå dokumenterte - ulovlige tilleggene han har lagt på leia. Har han all rett på sin side til å kreve summen for dette tilbake? Snakk om en sum på rundt 700kr, da kun i forsinkelsesrenter. Anonymkode: 7263c...b73
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #2 Skrevet 27. november 2024 1. nei 2. hahahhahaha 😂😂😂 Anonymkode: a6ed4...ebb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #3 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 1. nei 2. hahahhahaha 😂😂😂 Anonymkode: a6ed4...ebbl Litt usikker på hva du mener med svaret? Anonymkode: 7263c...b73
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #4 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Anonymkode: 7263c...b73 Beklager. nei var svaret på om han har rett til å kreve summen. latteren var fordi det var et latterlig forsøk fra hans side. Bare ignorer han. Anonymkode: a6ed4...ebb 2
HW1 Skrevet 27. november 2024 #5 Skrevet 27. november 2024 Av alt jeg vet er at fristen for å sette fram krav 3 år. Så alt som er over tre år er foreldet. Selvfølgelig så må kravet beregnes korrekt. Sånn som at alt som går ut på fridag må starte fra påfølgende arbeidsdag. Men kan ikke se noen grunn til at han ikke kan kreve den reelle delen av forsinkelsesrentene nå. Hvordan klarer du å betale 0 dager for sent? 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #6 Skrevet 27. november 2024 HW1 skrev (10 minutter siden): Av alt jeg vet er at fristen for å sette fram krav 3 år. Så alt som er over tre år er foreldet. Selvfølgelig så må kravet beregnes korrekt. Sånn som at alt som går ut på fridag må starte fra påfølgende arbeidsdag. Men kan ikke se noen grunn til at han ikke kan kreve den reelle delen av forsinkelsesrentene nå. Hvordan klarer du å betale 0 dager for sent? 0-4 dager er eksempel på dager han han skrevet at leien har kommet for sent i Excel-arket han sendte meg. Han skriver f.eks.: Juli 2023 - 0 dager for sen Sum renter = 0kr August 2022 - 2 dager for sen Sum renter = 3,19kr Anonymkode: 7263c...b73 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #7 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Beklager. nei var svaret på om han har rett til å kreve summen. latteren var fordi det var et latterlig forsøk fra hans side. Bare ignorer han. Anonymkode: a6ed4...ebb Skulle ønske jeg bare kunne ignorere, problemet er at han nekter å utbetale summen på nesten 20 000,- han skylder oss etter det rettslige vedtaket fra HTU, før vi blir enige om å motregne forsinkelsesrentene han fremsetter nå.. Og utifra responsen jeg ser ulike steder samt lovdata så har han lov å kreve tilbake disse summene fra inntil et år fra dagens dato de ble fremsatt.😶🌫️ Anonymkode: 7263c...b73
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #8 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skulle ønske jeg bare kunne ignorere, problemet er at han nekter å utbetale summen på nesten 20 000,- han skylder oss etter det rettslige vedtaket fra HTU, før vi blir enige om å motregne forsinkelsesrentene han fremsetter nå.. Og utifra responsen jeg ser ulike steder samt lovdata så har han lov å kreve tilbake disse summene fra inntil et år fra dagens dato de ble fremsatt.😶🌫️ Anonymkode: 7263c...b73 Åja, da hadde jeg bare gått med på det og blitt ferdig. Veldig smålig av han. trodde du allerede hadde fått oppgjør, men så kom han med dette etterpå, som var veldig smålig og latterlig. Og han hadde neppe gått videre med kampen om 700kr. Anonymkode: a6ed4...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Skrevet 27. november 2024 Du kan jo om du ønsker gå igjennom og rette opp datoer osv, der forfall var på lørdag osv. men er det egentlig verdt tiden din? Anonymkode: a6ed4...ebb 2
Loboto Skrevet 27. november 2024 #10 Skrevet 27. november 2024 Er forfall på en lørdag skal du alltid betale fredag, ikke påfølgende mandag. 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #11 Skrevet 27. november 2024 Loboto skrev (2 minutter siden): Er forfall på en lørdag skal du alltid betale fredag, ikke påfølgende mandag. Kanskje etter ditt eget moralske kompass, men ikke etter loven. Anonymkode: a6ed4...ebb 13 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #12 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kanskje etter ditt eget moralske kompass, men ikke etter loven. Anonymkode: a6ed4...ebb Hmm. Så da kan jeg betale lønn til de ansatte den 27 istedenfor 25 da, om 25 er en lørdag? Godt å vite! Anonymkode: 46da7...88a 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #13 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hmm. Så da kan jeg betale lønn til de ansatte den 27 istedenfor 25 da, om 25 er en lørdag? Godt å vite! Anonymkode: 46da7...88a Kommer jo an på avtale, og er uansett ikke det samme. Anonymkode: a6ed4...ebb 6
Agatha Skrevet 27. november 2024 #14 Skrevet 27. november 2024 Høres utrolig suspekt ut å komme med forsinkelsesrenter for noe som skjedde for flere år siden uten å ha varslet dette før nå. Høres ut som han gjør det han kan for å tyne dere, jeg ville bestrida hele kravet, med mindre det er noe av det dere hele tiden har fått varsel og betalingspåminnelse om? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #15 Skrevet 27. november 2024 Agatha skrev (1 time siden): Høres utrolig suspekt ut å komme med forsinkelsesrenter for noe som skjedde for flere år siden uten å ha varslet dette før nå. Høres ut som han gjør det han kan for å tyne dere, jeg ville bestrida hele kravet, med mindre det er noe av det dere hele tiden har fått varsel og betalingspåminnelse om? Vi har på ingen måte hverken fått varsling/tilleggslinje på tidligere fakturaer om forsinkelsesrenter, på sluttoppgjøret fikk vi bekreftet at den summen var siste restleie og samme etter overlevering i desember 23. Dette kom han med nå, etter HTU har sendt sin avgjørelse (i vår favør) og har ikke nevnt dette underveis i prossessen med HTU eller før dette når vi var i minnelig dialog angående de gebyrene vi mente, og nå har fått dokumentert rettslig, at var ulovlige. Fikk bare en mail med "... siden jeg allikavel måtte regne ut forsinkelsesrenter for kravet dere skal ha, så regnet jeg ut forsinkelsesrenter for forsinket utleie de månedene dere har hatt dette. Rett skal være rett, se vedlegg." Anonymkode: 7263c...b73 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #16 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kanskje etter ditt eget moralske kompass, men ikke etter loven. Anonymkode: a6ed4...ebb Hvilken lov da? I standardkontrakten fra Forbrukerrådet står det at leien skal være inne på konto Xx dato, og da må leien betales senest fredag slik at den er INNE på konto lørdag (om datoen faller på lør/søn), som det står i kontrakten. Mandag er for sent, det er kontraktsbrudd. Anonymkode: df6e0...503 2
what_no2000 Skrevet 27. november 2024 #17 Skrevet 27. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvilken lov da? Anonymkode: df6e0...503 Husleieloven § 3-2. Merk også at § 1-2 gjør bestemmelsen ufravikelig. Sitat § 3-2. Forfallstid Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned. Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag. Forfallsdagen utskytes også så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor leierens kontroll og som leieren ikke kan overvinne. § 1-2. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Endret 27. november 2024 av what_no2000 4 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #18 Skrevet 27. november 2024 Om det er snakk om 700 kroner og han er skyldig over 20 000 hadde jeg latt han få de 700, han vinner ikke uansett. Bare dummer seg ut. Også hadde jeg sagt at han må trekke i fra når det f.eks har vært forfall på en lørdag og betalingen kom mandag. Anonymkode: d6998...b84 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #19 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om det er snakk om 700 kroner og han er skyldig over 20 000 hadde jeg latt han få de 700, han vinner ikke uansett. Bare dummer seg ut. Også hadde jeg sagt at han må trekke i fra når det f.eks har vært forfall på en lørdag og betalingen kom mandag. Anonymkode: d6998...b84 Når utleier holder tilbake 20 000 så har muligens TS krav på en del forsinkelsesrenter også. Anonymkode: 2a098...531 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #20 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når utleier holder tilbake 20 000 så har muligens TS krav på en del forsinkelsesrenter også. Anonymkode: 2a098...531 Sant da er det jo bare å motregne det så blir han skyldig uansett 😅 Anonymkode: d6998...b84 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå