AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #21 Del Skrevet 27. november 2024 Mistanke om kreft, men oppfylte kriteriene for pakkeforløp. Ble ringt opp fra sykehuset samme dag som besøk hos fastlegen. Time for koloskopi og CT dagen etter. Dessverre ble mistanken bekreftet. Anonymkode: 8b0ca...e5c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #22 Del Skrevet 27. november 2024 Her var det mistanke om lymfom (kreft) etter en tur til fastlegen. Dette pga symptomer, høy crp, samt blodprøvesvar på bl.a hvite/røde blodceller. Ble innlagt og sendt i pakkeforløp samme dag. CT dagen etter. (Var heldigvis ikke kreft, men en alvorlig infeksjon). Anonymkode: 74fb7...89b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #23 Del Skrevet 27. november 2024 Ring og få de til å sette deg opp på en liste der du kan komme til time på kort varsel om noen avlyser. Hvis du har mulighet til det da. Min erfaring er at det tar rundt 2 uker med CT og MR når du er prioritert og utenfor sykehuset. Er du på sykehuset får du det nesten på timen om der haster. På SUS er det jo ofte problemer med kapasitet på grunn av for lite folk. Går igjen på alle sykehus men SUS er i en annen liga. Anonymkode: 6ddbd...992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #24 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vet ikke hvilken hastegrad han oppførte, men jeg er ung og har alvorlige symptomer som peker mot mulig kreft. Anonymkode: d69d7...f1a Du må ringe dit du er henvist å si at du kan ta første tilgjengelige time, uansett når det er. Så må du be de sette deg på liste slik at de kan ringe deg på kort varsel dersom noen ikke dukker opp. Jeg gjorde det og fikk time etter 4 dager. Nå vet ikke jeg hvor du bor men, har ikke helseregionen din avtale med noen andre enn sykehuset som du kan bli henvist til? 16 uker høres helt horribelt ut. Her jeg bor i Oslo er det max 2 uker ventetid på det laboratoriet som har kortest ventetid. Anonymkode: f7307...3dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #25 Del Skrevet 28. november 2024 jegerrinne skrev (6 timer siden): 16 uker? Her ble jeg henvist , her bruker fastlege å henvise til privat og da får vi time som oftest løpet av 2 uker. Hvis det er akutt tar de sykehuset og får da løpet av et par dager, evnt samme dag hvis det haster Noen ganger er det en fordel å komme inn i sykehusenes system og ikke gå via et privat røntgeninstitutt. Dette er nok grunnen til at ts er henvist til sykehus. Det er jo og snakk om kapasitet på røntgenavdelingen. Og om den som vurderer henvisningen vurderer saken lik som fastlegen, eller om det haster mer eller mindre. Der skal gjøres en individuell vurdering av helsetilstanden og av om ts har rett på behandling innen ti virkedager. Ved alvorlige tilstander skal vurderingen gjøres raskere. Anonymkode: 1c638...2ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 28. november 2024 #26 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen ganger er det en fordel å komme inn i sykehusenes system og ikke gå via et privat røntgeninstitutt. Dette er nok grunnen til at ts er henvist til sykehus. Det er jo og snakk om kapasitet på røntgenavdelingen. Og om den som vurderer henvisningen vurderer saken lik som fastlegen, eller om det haster mer eller mindre. Der skal gjøres en individuell vurdering av helsetilstanden og av om ts har rett på behandling innen ti virkedager. Ved alvorlige tilstander skal vurderingen gjøres raskere. Anonymkode: 1c638...2ee Men hvis du leser hele står det ved akutt til sykehus time enten samme dag eller løpet av et par dager For syntes 16 uker hørtes helt innsiden ut når private ofte da er 2 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #27 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må ringe dit du er henvist å si at du kan ta første tilgjengelige time, uansett når det er. Så må du be de sette deg på liste slik at de kan ringe deg på kort varsel dersom noen ikke dukker opp. Jeg gjorde det og fikk time etter 4 dager. Nå vet ikke jeg hvor du bor men, har ikke helseregionen din avtale med noen andre enn sykehuset som du kan bli henvist til? 16 uker høres helt horribelt ut. Her jeg bor i Oslo er det max 2 uker ventetid på det laboratoriet som har kortest ventetid. Anonymkode: f7307...3dc Sånn gjorde jeg det også. Ble henvist en fredag, mandag ble jeg oppring med spørsmål om jeg kunne komme om en time da de hadde fått en avbestilling. Anonymkode: b9b33...7c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #28 Del Skrevet 28. november 2024 TS her. Tusen takk for alle svar! Henvisningen ble sendt i går kveld. Jeg ble ringt opp i dag tidlig og har fått CT-time i morgen. Anonymkode: d69d7...f1a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #29 Del Skrevet 28. november 2024 Oppdater oss da! Masse lykke til 🤞 Anonymkode: aa0b8...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #30 Del Skrevet 29. november 2024 TS: Tok CT i dag og ser på pasientjournalen at både overleger og seksjonsoverlegen har sett på resultatene flere ganger allerede. Tror dere det betyr at de konferer rundt eventuelle funn som potensielt kan være alvorlige? Jeg trenger forresten ikke råd på at jeg må legge det fra meg og roe meg ned. Jeg blir mye roligere når jeg har mest mulig informasjon å ta stilling til ❤️ Anonymkode: d69d7...f1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #31 Del Skrevet 29. november 2024 Det kan være. Men det kan også være at seksjonsoverlegen jobbet klinisk idag, og at den ikke var involvert annet enn som vanlig radiolog (hvis du mener seksjonsoverlegen/overlegene på radiologen, og ikke på en annen avdeling?). Det kan være at radiografen spurte den ene overlegen om bildene ble gode nok/om det ble tatt riktige sekvenser eller om det skal gjøres noe med. Så startet nr 2 på tolkningen, men ble avbrutt og måtte gjøre noe annet. Prøvde å starte påan igjen, men ble avbrutt igjen og måtte overlate den til nr 3. Nr 3 spurte nr 1, 2 eller 3 om noe (eller en helt annen igjen), og så har man det gående i loggen. Noen ganger ringer radiologene direkte til andre fagområder sine leger, enten for å informere om potensielt alvorlige funn som må avklares, eller for å diskutere hva klinikerne mener. Det er mange muligheter her, som går både fra det mest alvorlige til ikke alvorlig. Lykke til, håper du får raskt svar! Anonymkode: e80a4...bee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #32 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): TS: Tok CT i dag og ser på pasientjournalen at både overleger og seksjonsoverlegen har sett på resultatene flere ganger allerede. Tror dere det betyr at de konferer rundt eventuelle funn som potensielt kan være alvorlige? Jeg trenger forresten ikke råd på at jeg må legge det fra meg og roe meg ned. Jeg blir mye roligere når jeg har mest mulig informasjon å ta stilling til ❤️ Anonymkode: d69d7...f1a Hvilken krefttype er det mistanke om? Ønsker deg lykke til ❤️ Anonymkode: aa0b8...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #33 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan være. Men det kan også være at seksjonsoverlegen jobbet klinisk idag, og at den ikke var involvert annet enn som vanlig radiolog (hvis du mener seksjonsoverlegen/overlegene på radiologen, og ikke på en annen avdeling?). Det kan være at radiografen spurte den ene overlegen om bildene ble gode nok/om det ble tatt riktige sekvenser eller om det skal gjøres noe med. Så startet nr 2 på tolkningen, men ble avbrutt og måtte gjøre noe annet. Prøvde å starte påan igjen, men ble avbrutt igjen og måtte overlate den til nr 3. Nr 3 spurte nr 1, 2 eller 3 om noe (eller en helt annen igjen), og så har man det gående i loggen. Noen ganger ringer radiologene direkte til andre fagområder sine leger, enten for å informere om potensielt alvorlige funn som må avklares, eller for å diskutere hva klinikerne mener. Det er mange muligheter her, som går både fra det mest alvorlige til ikke alvorlig. Lykke til, håper du får raskt svar! Anonymkode: e80a4...bee Da jeg tok CT ble bildene gjennomgått av et team, og diskutert i plenum. Det gjorde de med alle CT undersøkelsene, og veldig mange var da inne og så i journalen min. Hos meg var det ingen alvorlige funn. Anonymkode: ba314...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #34 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan være. Men det kan også være at seksjonsoverlegen jobbet klinisk idag, og at den ikke var involvert annet enn som vanlig radiolog (hvis du mener seksjonsoverlegen/overlegene på radiologen, og ikke på en annen avdeling?). Det kan være at radiografen spurte den ene overlegen om bildene ble gode nok/om det ble tatt riktige sekvenser eller om det skal gjøres noe med. Så startet nr 2 på tolkningen, men ble avbrutt og måtte gjøre noe annet. Prøvde å starte påan igjen, men ble avbrutt igjen og måtte overlate den til nr 3. Nr 3 spurte nr 1, 2 eller 3 om noe (eller en helt annen igjen), og så har man det gående i loggen. Noen ganger ringer radiologene direkte til andre fagområder sine leger, enten for å informere om potensielt alvorlige funn som må avklares, eller for å diskutere hva klinikerne mener. Det er mange muligheter her, som går både fra det mest alvorlige til ikke alvorlig. Lykke til, håper du får raskt svar! Anonymkode: e80a4...bee Jaa kan hende. Men jeg vet at overlegene jobber på en radiologisk avdeling underlagt SUS (der jeg var i dag), som ligger en del km bortenfor «hovedsykehuset» hvor seksjonslegen jobber. Anonymkode: d69d7...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #35 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jaa kan hende. Men jeg vet at overlegene jobber på en radiologisk avdeling underlagt SUS (der jeg var i dag), som ligger en del km bortenfor «hovedsykehuset» hvor seksjonslegen jobber. Anonymkode: d69d7...f1a Det meste er digitalt i dag, så hvor de fysisk er på jobb spiller liten rolle. Anonymkode: ba314...29a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #36 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da jeg tok CT ble bildene gjennomgått av et team, og diskutert i plenum. Det gjorde de med alle CT undersøkelsene, og veldig mange var da inne og så i journalen min. Hos meg var det ingen alvorlige funn. Anonymkode: ba314...29a Men ble diskusjonen gjort kun noen timer etter at du tok CT? Jeg er ikke innlagt, og de forberedte meg på en litt lengre prosess for å få svar. Ca. 1-2 uker. På bakgrunn av alvorlige symptomer ble jeg satt først i køen til selve CT. Men en rask behandling med bred konferering av bildene ville vel ikke skjedd om CT-bildene var fredelige? Anonymkode: d69d7...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #37 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ble diskusjonen gjort kun noen timer etter at du tok CT? Jeg er ikke innlagt, og de forberedte meg på en litt lengre prosess for å få svar. Ca. 1-2 uker. På bakgrunn av alvorlige symptomer ble jeg satt først i køen til selve CT. Men en rask behandling med bred konferering av bildene ville vel ikke skjedd om CT-bildene var fredelige? Anonymkode: d69d7...f1a Sorry, glemte å si at dette er TS. Anonymkode: d69d7...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #38 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 19.26): Er det ikke bedre å få sendt henvisningen til Aleris eller Unilabs f.eks.? Der får man nesten time «på dagen» med henvisning fra lege. Jeg tok CT lunge på Unilabs -fikk time i løpet av 1 uke. Anonymkode: e6566...a54 Aleris har vel avsluttet ut avtalen med spesialisthelsetjenesten? Anonymkode: 9d702...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #39 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men ble diskusjonen gjort kun noen timer etter at du tok CT? Jeg er ikke innlagt, og de forberedte meg på en litt lengre prosess for å få svar. Ca. 1-2 uker. På bakgrunn av alvorlige symptomer ble jeg satt først i køen til selve CT. Men en rask behandling med bred konferering av bildene ville vel ikke skjedd om CT-bildene var fredelige? Anonymkode: d69d7...f1a De hadde et fast møte daglig, så de var inne med en gang og flere ganger i dagene etter. du har sannsynligvis blitt henvist til pakkeforløp eller annen lignende prosess. Da vil de få deg utredet ferdig så raskt som mulig. Det virker som du leter etter tegn som ikke finnes her. Du må prøve å være tålmodig og ikke lage deg forklaringer uten å ha nok informasjon. Anonymkode: ba314...29a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #40 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men ble diskusjonen gjort kun noen timer etter at du tok CT? Jeg er ikke innlagt, og de forberedte meg på en litt lengre prosess for å få svar. Ca. 1-2 uker. På bakgrunn av alvorlige symptomer ble jeg satt først i køen til selve CT. Men en rask behandling med bred konferering av bildene ville vel ikke skjedd om CT-bildene var fredelige? Anonymkode: d69d7...f1a Bildene vurderes også etter hastegrad. Har man begynt på en undersøkelse gjør man seg gjerne ferdig med den (med mindre man blir forstyrret). En bred konferering kan også skje hvis man skal dobbeltsjekke detaljer som kan bety at bildene er fredelige, men må være sikker/høre med noen andre om de er enige. Så rask behandling med bred konferering kan tyde på både det ene ytterpunktet og det andre 🫠 Anonymkode: e80a4...bee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå