Gå til innhold

Ventetid for CT med prioritet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Fastlegen min sendte en henvisning til sykehuset (SUS) for CT. Han har forespurt sykehuset om å prioritere meg. Vet at normal ventetid der er 16 uker. 

Har noen erfaringer med hvor fort det kan gå i slike tilfeller? 

Anonymkode: d69d7...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei,

Fastlegen min sendte en henvisning til sykehuset (SUS) for CT. Han har forespurt sykehuset om å prioritere meg. Vet at normal ventetid der er 16 uker. 

På mine henvisninger blir det skrevet på en tidsramme som du ser inne på Helsenorge.no om hvor mange timer eller dager jeg skal prioriteres innen.

Følg med på helsenorge på journal biten og på henvisninger. 

Anonymkode: 1c638...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På mine henvisninger blir det skrevet på en tidsramme som du ser inne på Helsenorge.no om hvor mange timer eller dager jeg skal prioriteres innen.

Følg med på helsenorge på journal biten og på henvisninger. 

Jeg ser henvisningen under «henvisning» men der er det ingen opplysninger bortsett fra at den er merket som «vurdert».

På pasientjournalen ser jeg at flere leger på røntgenavdelingen på SUS har sett på et dokument, men at det dokumentet har jeg ikke tilgang til fordi det er internt. Med andre ord er ikke henvisningsdokumentet tilgjengelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil jo prioriteres, men hvor høy prioritet du får avhenger jo av årsaken til at han har bedt om undersøkelsen.

Anonymkode: 8b06c...282

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle vil jo prioriteres, men hvor høy prioritet du får avhenger jo av årsaken til at han har bedt om undersøkelsen.

Jeg vet ikke hvilken hastegrad han oppførte, men jeg er ung og har alvorlige symptomer som peker mot mulig kreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme dag uten at det hastet veldig. Men jobber på sykehuset og ble tatt mellom de andre pasientene. Gå privat. De har kortere ventetid og de har ofte refusjons avtale 

Anonymkode: 58d47...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også du misforstår meg. Legen har henvist meg til CT med høyere prioritet. Derfor spør jeg om andre har erfaringer med å få samme type henvisning, og hvor fort det gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser henvisningen under «henvisning» men der er det ingen opplysninger bortsett fra at den er merket som «vurdert».

På pasientjournalen ser jeg at flere leger på røntgenavdelingen på SUS har sett på et dokument, men at det dokumentet har jeg ikke tilgang til fordi det er internt. Med andre ord er ikke henvisningsdokumentet tilgjengelig for meg.

Dette betyr at de jobber med saken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventet litt i overkant av ei uke på prioritert CT. 

På MR har det vært rundt to uker. 

Generelt sett er det lettere å komme til på CT og røntgen her jeg bor. 

Anonymkode: 30c1f...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken hastegrad han oppførte, men jeg er ung og har alvorlige symptomer som peker mot mulig kreft. 

Hvis det er mistanke om kreft skal det vel tas med en gang egentlig, så et par dager maks her. Vet ikke helt med henvisning, men ved innleggelse på sykehus med mistanke fikk vi det med en gang, sånn innen en time.

Anonymkode: 6b95d...bfc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror også du misforstår meg. Legen har henvist meg til CT med høyere prioritet. Derfor spør jeg om andre har erfaringer med å få samme type henvisning, og hvor fort det gikk. 

Igjen, det avhenger av symptomer. At du (og fastlegen evt) er redd for kreft er ikke det samme som at radiologen er det, Så det er helt umulig å svare når vi ikke vet moe som helst om symptomer eller type undersøkelse som er ønsket (ct av hva da f.eks). Husk at de færreste som er redd for kreft faktisk har det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Igjen, det avhenger av symptomer. At du (og fastlegen evt) er redd for kreft er ikke det samme som at radiologen er det, Så det er helt umulig å svare når vi ikke vet moe som helst om symptomer eller type undersøkelse som er ønsket (ct av hva da f.eks). Husk at de færreste som er redd for kreft faktisk har det.

Som nevnt CT. Mye nattesvette, ufrivillig vektnedgang, blødninger, oppkast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på samme sykehus, men annet et annet sted i landet.

En uke etter henvisning her. Hver gang da jeg havnet under pakkeforløpet for mulig kreft. Operasjon 1-2 uker etter det igjen, kom an på hvilke forberedelser som krevdes i forkant. 

Anonymkode: 244a4...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært henvist for CT, men mammografi. Da var fristen for time innen to uker. Ble likevel litt lengre tid fordi det var sommer og ferieavvikling på sykehuset. 

Anonymkode: 55750...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlige symptomer her og, fikk innkalingsbrev dagen etter at henvisningen ble sendt med time en uke etter at henvisning ble sendt. 

Anonymkode: 20074...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 uker?

Her ble jeg henvist , her bruker fastlege å henvise til privat og da får vi time som oftest løpet av 2 uker. Hvis det er akutt tar de sykehuset og får da løpet av et par dager, evnt samme dag hvis det haster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Er det ikke bedre å få sendt henvisningen til Aleris eller Unilabs f.eks.? Der får man nesten time «på dagen» med henvisning fra lege. Jeg tok CT lunge på Unilabs -fikk time i løpet av 1 uke.

Anonymkode: e6566...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke bedre å få sendt henvisningen til Aleris eller Unilabs f.eks.? Der får man nesten time «på dagen» med henvisning fra lege. Jeg tok CT lunge på Unilabs -fikk time i løpet av 1 uke.

Anonymkode: e6566...a54

Jeg har fått time nesten på dagen i det offentlige også. Eller, henvisning ble sendt torsdag, Ullevål ringte fredag og ville ha meg inn på mandag. Ingen automatikk i at offentlig = treigt, i alle fall ikke når det er potensielt veldig alvorlig (ved ikke-hastesaker kan ventetiden være mye, mye lenger, men da er det jo ikke fare for liv og helse i mellomtiden).

Anonymkode: 80ed1...3fa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sokner til SUS og blir alltid henvist til Evidia i stede. Går ca tre uker normalt og nede i tre dager om det haster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som nevnt CT. Mye nattesvette, ufrivillig vektnedgang, blødninger, oppkast. 

Det kan ha hundre andre årsaker enn kreft, tamsykdom og magesår f.eks. Er ikke sikkert CT er beste undersøkelse for deg heller, kanskje radiologen foreslår noe annet. Du skal få svar innen ti virkedager, ingen kan gi deg noe nærmere svar her. Å følge med på helsenorge som noen andre foreslår er nok det enkleste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...