AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #1 Skrevet 27. november 2024 Hei! Jeg har autisme og kan ikke stå i vanlig jobb, spesielt ved siden av studiene. Jeg har derfor tilleggsstipend for funksjonshemmede fra Lånekassen i tillegg til vanlig studielån. Jeg har vært frivillig nå i høst på et sted som er tett knyttet til studiene mine, og jeg får masse gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Det har vært veldig gøy og lærerikt å «jobbe» der, selvom jeg bare har vært innom en gang i uka. Mentoren min der sa på mandag at hvis det hadde vært opp til henne, så hadde hun ansatt meg, noe som gjorde meg veldig glad. Jeg forstår så klart at hun ikke bare kan ansette meg om hun ønsker, og dessuten er jeg nervøs for at jeg ikke ville vært så god en ressurs som de ønsker ettersom at arbeidsevnen min er nedsatt med minst 50% (men sikkert mer), kalkulert etter min erfaring fra tidligere jobb. Jobber jeg 50% eller mer går jeg rett i veggen og blir syk slik at det er umulig å jobbe i en periode. Jeg spurte hva hun tenkte om evt. arbeidstrening eller varig/midlertidig lønnstillegg fra NAV, og om det evt kunne gjort sjansen for ansettelse høyere. Hun vet at jeg studerer, og jeg tror ikke hun forventer meg 100% i jobb. Jeg kunne kanskje klart 20%, evt mer i ferier og sommeren, men jeg sa ikke noe om det siden ansettelse virker litt som ønsketenkning fra min side. Jeg er redd for å si noe feil eller få et nei… Hun sa at de har litt erfaring med arbeidstrening via NAV før, og at jeg kan «se på det men passe på at det ikke går utover rettighetene mine». Ville ikke sagt at jeg er redd for rettighetene mine, det eneste er vel at jeg ikke får lov til å ha stipendet mitt siden det ikke er lov til å ha lønnet arbeid mens man har det. Jeg tror ikke at en lav stilling på arbeidsplassen ville gjort opp for stipendet, men jeg tror det hadde gått fint likevel ettersom jeg bor med to stykk som har fast lønn (en 50% og en fulltidsjobb). jeg lurte på om, hvis jeg skulle tatt dette videre og evt. fått en ansettelse med hjelp fra Nav, hvordan gjør man det med stipendet? Jeg har søkt og fått innvilgelse for denne høsten og neste vår; ansettelsen, i sin hypotetiske virkelighet, ville nok startet fra evt januar, dvs vårsemesteret. Burde jeg sende en e-post til Lånekassen selvom det på ingen måte er sikkert at jeg må avslutte stipendet? Burde jeg ta kontakt med NAV? Sist gang jeg spurte dem om hjelp til å finne arbeid/lønnstillegg ordningen sa de at jeg må finne arbeidsplass selv, for så å at de inngår en avtale med arbeidsgiver… nå virker det jo som at jeg muligens har funnet den arbeidsplassen. burde jeg snakke mer med mentoren min slik at hun kan ta det opp med sjefen sin? Det skjer litt endringer på arbeidsplassen til våren og jeg vet ikke om de kommer til å ha plass til meg, ift til rom å arbeide, selv hvis nav kunne betalt lønna mi. Jeg er redd for at denne muligheten glipper gjennom fingrene mine, spesielt siden det ikke virker som at de skal ha frivillige til neste år…. Anonymkode: cf16d...b7e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #2 Skrevet 6. desember 2024 Prøv å få en ansettelse. Anonymkode: 5ebc5...d19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå