Gå til innhold

Hvordan kan man «advare» en venn mot en annen person?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner vedkommende fra før. Det er psykopatiske tendenser. Fryktelig mye hersk og splitt, maktdemonstrasjon. Kjenner vedkommende gjennom barn på samme alder og derfor gjennom FAU osv. 

Har en venninne som har flyttet til vårt område. Hun er den mest sårbare jeg kjenner. Sliter veldig psykisk, går til behandling på DPS flere ganger for uken. 

Pga de har ett barn på samme alder har de også blitt kjent. Fikk vite at de nå er blitt godt kjent og vært på lunsj og gåturer sammen. Angrer meg for at jeg ikke «advarte» henne før de flyttet hit.

Hvordan kan jeg si noe på en diskret måte? Vil ikke hun skal tro jeg er sjalu eller noe, og heller ikke at hun skal ta det vondt og evnt si det til den det gjelder. Hun må bare være forsiktig med å dele og bli for nær henne. For hun kommer til å bli «spist levende», om dere skjønner. Det kommer ikke hun til å tåle. Hun må ha gode mennesker, med rene intensjoner rundt seg. Og det er jeg redd denne personen ikke har. 

Anonymkode: b10ac...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil ikke hun skal tro jeg er sjalu eller noe, og heller ikke at hun skal ta det vondt og evnt si det til den det gjelder. Hun må bare være forsiktig med å dele og bli for nær henne. For hun kommer til å bli «spist levende», om dere skjønner. Det kommer ikke hun til å tåle. Hun må ha gode mennesker, med rene intensjoner rundt seg.

Det du skriver der høres ekstremt kontrollerende ut, som om det er du som er problemet.

Anonymkode: cb612...262

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for sent å blande seg der nå, uten at du ser ut som the bad guy, til evt hun finner ut av det selv. Det du kan gjøre her er å holde deg langt unna og ikke si noe eller bli med på eventuelle utflukter eller sosiale sammenkomster der hun du beskriver som et førkje, er med. Uavhengig av hvor sårbar din venninne er, så er hun voksen og må lære dette selv. Hvis hun spør deg, kult, da kan du si at det ligger noen varseltegn ute for din del etter å ha observert henne på medium distanse i ulike sammenhenger og at du personlig helst holder avstand. Ikke kall henne psykopat eller si at hun må holde seg unna. Det er ikke ditt bord.

Anonymkode: ba088...d9d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter sjeldent å advare folk om noen. Ikke når de allerede er blitt kjent. 

Anonymkode: d6875...c4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så hjelper det ikke å advare venner om sånt. De må dessverre oppleve/se det selv, ellers kan du hinte? At ikke alle mennesker hun har rundt seg har gode intensjoner.. vet ikke om det hjelper da

Anonymkode: 69b41...1b0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at vi vet ikke hele historien her. Jeg har blitt kalt drittkjerring, psykopat og andre ting jeg også. Med rette? Det vet jeg ikke. Selv om man ikke klaffer med en person betyr det ikke at man ikke kan klaffe med en annen. Så nei ts, det er ikke ditt ansvar å styre denne venninnen. Du vil bare virke tåpelig 

Anonymkode: aa6d1...9ab

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan du ikke uten å fremstå som sjalu og kontrollerende. Hva har det med deg å gjøre hvem andre menger seg med? Du tror ikke venninna di er intelligent nok til å gjøre seg et eget inntrykk?

Anonymkode: 42fd5...772

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kontrollere noen for at de ikke skal kontrolleres av andre? 

Anonymkode: 5dd4b...80c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selv om man ikke klaffer med en person betyr det ikke at man ikke kan klaffe med en annen.

Må jo si det er litt forskjell på de man ikke klaffer med og de som er fullkomment psycho, da :) 

Det finnes en hel drøss med mennesker jeg ikke klaffer med, men som jeg helt klart ser for meg at andre kan ha det trivelig med og ikke i det hele tatt få problemer med. Kanskje heller motsatt. Noen er så enkle at de er kjedelige for meg, men jeg vet innerst inne at de sikkert ville vært sunne for meg.

Men så finnes det de som er så slemme og utspekulert at man bare har lyst til å rope hold deg vekk. Som de aller fleste har vært inne på så fremstår man bare som den gale, hvis man roper det.

Det sagt, det er mulig å si til en annen person, at man selv ikke liker den og den, og at hvis den andre personen reagerer på noe som helst med vedkommende, så er du der for de.

«Jeg liker ikke Cecilie, men du må bare se om du får det til med henne. Hvis du merker at noe er off med henne, så skal du vite at du har meg i ryggen.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe om psykopatiske tendenser osv, det slår bare tilbake på deg selv.

Jeg ville ha sagt noe sånt som at jeg har hatt en del kontakt med dama gjennom FAU osv og at hun ofte kom på kant med andre. Så får det være opp til venninna di å spørre om mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det du skriver der høres ekstremt kontrollerende ut, som om det er du som er problemet.

Helt uenig! For et merkelig svar! Trist å lese, når man ser at ts genuint ønsker å hjelpe og ikke vil at ts skal komme bort i slike folk.

Vet hva du mener. Har selv både vokst opp med og opplevd mennesker med personlighet uten fatteevne og null empati. Det virker for meg på svarene her inne at noen nesten tror de ikke finnes, men det gjør de! 

Det er en vanskelig situasjon. For slike personer oppleves ofte veldig sjarmerende og vet å spille på empatien til andre. De er derfor vanskelig å oppdage før det ofte dessverre er for sent. 

Jeg hadde jo blitt glad hvis du hadde sagt noe. Men det er ikke alle som føler det slik, vi er så forskjellige. Jeg ville kanskje prøvd å tatt en genuin prat. Ikke nevn ordet psykopat osv for det kan vi ikke sitte og diagnostisere. Men at det er en del ting du har reagert på. Kom gjerne med eksempler. Og spesifiser at du ikke ønsker å snakke stygt om noen, men at du må fortelle dette. Så er det opp til henne hva hun ønsker å gjøre med det. Men det er hva jeg ville ønsket. Spørs hva slags relasjon dere har. Er dere nære og kan snakke om "alt"? Det har mye å si. Hvis ikke så er jo alternativet å la det gå, så må hun finne ut selv. At du støtter henne dersom noe skulle skje. 

Anonymkode: 02368...371

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt uenig! For et merkelig svar! Trist å lese, når man ser at ts genuint ønsker å hjelpe og ikke vil at ts skal komme bort i slike folk.

Vet hva du mener. Har selv både vokst opp med og opplevd mennesker med personlighet uten fatteevne og null empati. Det virker for meg på svarene her inne at noen nesten tror de ikke finnes, men det gjør de! 

Det er en vanskelig situasjon. For slike personer oppleves ofte veldig sjarmerende og vet å spille på empatien til andre. De er derfor vanskelig å oppdage før det ofte dessverre er for sent. 

Jeg hadde jo blitt glad hvis du hadde sagt noe. Men det er ikke alle som føler det slik, vi er så forskjellige. Jeg ville kanskje prøvd å tatt en genuin prat. Ikke nevn ordet psykopat osv for det kan vi ikke sitte og diagnostisere. Men at det er en del ting du har reagert på. Kom gjerne med eksempler. Og spesifiser at du ikke ønsker å snakke stygt om noen, men at du må fortelle dette. Så er det opp til henne hva hun ønsker å gjøre med det. Men det er hva jeg ville ønsket. Spørs hva slags relasjon dere har. Er dere nære og kan snakke om "alt"? Det har mye å si. Hvis ikke så er jo alternativet å la det gå, så må hun finne ut selv. At du støtter henne dersom noe skulle skje. 

*at du må fortelle fordi du er bekymret" skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist å lese, når man ser at ts genuint ønsker å hjelpe og ikke vil at ts skal komme bort i slike folk.

Selvfølgelig er det trist, men man er nesten nødt til å forholde seg til virkeligheten her. De som kaller andre gale psykopater, vil i de aller fleste tilfeller fremstå som den verste. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omg, høres ut som noe drama fra Real Housewives!

La henne bli kjent med henne selv. Kanskje hun har flere sider enn de du har opplevd i FAU når man blir kjent med henne privat. Det er ikke alltid man er sånn som man kan oppfattes utad, noen trenger man litt tid for å bli kjent med og forstå hvordan de egentlig er. Det kan hende at du bare leser henne feil. 

Anonymkode: bc0f4...d98

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...