Gå til innhold

Reagerer litt på hva samboeren min sa ang rommet til datteren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du vet vel best om mannen kunne sagt det samme til sine biologiske barn. Er dette hans måte og kommunisere på, eller der det noe ved jenta som trigger ham? Mange sliter når barna blir tenåringer og de opplever trassen.

Jeg synes det er utrolig korttenkt å bo i en annen sitt hus når dere er en familie med felles barn. Tenker du på hva som kan skje når han dør eller dere går fra hverandre?

Det høres jo og ut som om han bruker det at han eier huset som argument, og hvor hjemme føler du det egentlig der i huset hans?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en stefar som var helt lik. Jeg måtte fryse inne, fordi det var hans hus og han betalte strømmen. Ingenting var mitt, aldri, og han elsket å påpeke det. Jeg bor nå 5 timer unna familien og jeg besøker dem kun en gang i året, til jul. Ellers så gidder jeg rett og slett ikke.

Anonymkode: 8d843...2a6

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har en stefar som var helt lik. Jeg måtte fryse inne, fordi det var hans hus og han betalte strømmen. Ingenting var mitt, aldri, og han elsket å påpeke det. Jeg bor nå 5 timer unna familien og jeg besøker dem kun en gang i året, til jul. Ellers så gidder jeg rett og slett ikke.

Anonymkode: 8d843...2a6

Det er ikke gitt at det er fordi han er stefar han ville spare på strømmen. Det er ganske mange tråder her inne om damer som klager over at mannen vil ha det kaldt i huset / spare på strømmen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fire barn har da til stadighet fått høre at rommene deres må holdes i orden,  da de bor i mitt hus. 

Det er hele familien sitt hjem, og vil alltid være barnas hjem, men det er mitt hus. 

Anonymkode: 2af0d...dbc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne godt ha spart seg den kommentaren om at hun har rommet til låns, men jeg går ut fra at han har gått og irritert seg lenge, og så toppet det seg.

Dere får sette dere ned og snakke sammen. Gjøre en avtale om at til hver helg skal rommet ryddes og se ordentlig ut. Det bør datteren din klare. Da viser hun velvilje, og kan få den samme velviljen tilbake fra stefaren.

Hvis sånne kommentarer blir vanlige, og det stadig er en sur stemning blant dere, ville jeg valgt å ta med barnet og flytte for meg selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min datter som er i starten av tenårene har som jenter flest på den alderen, det ganske rotete på rommet sitt. Hun rydder, men det blir fort rotete igjen. Min samboer som ikke er far til jenta og som eier av huset vi bor i har irritert seg lenge over rotet på rommet hennes og det skjønner jeg. Men det var måten ting ble sagt på her om dagen jeg følte på. 

Han sa at nå var det nok med rotet på rommet og hun svarte at det var jo hennes rom og at han ikke trengte å være der å se på rotet. Da svarte han " det er mitt rom, du bare låner det". Og ja det er jo sant da han eier huset, men jeg så hun ble såret av å få høre at dette er bare til låns. Han pusser også opp mye av huset og har revet mye gamle lister, han nekter å sette på nye lister på rommet hennes før hun viser til at hun kan ha det ryddig på rommet hele tiden. Hun har vært mye flinkere i det siste, men man kan ikke forvente perfeksjonisme fra en jente på den alderen synes jeg. Jeg tror også at hun hadde gjort det finere hvis han gjorde seg ferdig på rommet hennes også, akkurat nå føler hun at rommet ikke er så pent, det har hun sagt. 

Hva tenker dere her? 

Anonymkode: c81d2...eae

Skjønner han litt jeg da. Ja han skulle sagt det på en annen måte. Men han var sikkert så lei av å måtte mase om rydding at han til slutt sa dette i ren frustrasjon tenker jeg.

Og om hun ikke syns det er så pent med manglende lister, ja da får hun holde det ryddig fra nå av da... Trenger ikke være perfekt men ryddig klarer hun å holde det bare hun gidder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å Gud bedre, så mye dramatikk du ilegger denne situasjonen! 

Han har ikke sagt at hun er annenrangs i familien, han har bedt henne å holde det ryddig på rommet sitt. Han har ikke sagt at hun skal være «glad for» at hun får låne rommet, han har understreket at det ikke er hun som eier rommet, det er faktisk han. Altså at dette er hans hus, og da er det hans regler som gjelder.

Så lenge han behandler henne likt som han gjør med deres felles barn - noe jeg går ut i fra at han gjør, siden det ikke foreligger info om noe annet - så er det ikke noe noe grunnlag for alle påstandene dine om at hun blir sett på som et annenrangs familiemedlem og at han omtrent bedriver systematisk psykisk terror mot datteren. Ts datter er eldst av barna, og da er det naturlig at det forventes mer av henne enn av småsøskene. Det er heller ingenting som indikerer at stefaren generelt behandler denne jenta dårlig, det er faktisk bare noe du har konstruert oppi hodet ditt.

Anonymkode: 72bfb...554

Det er mannen som velger å legge mye dramatikk i denne situasjonen, ikke jeg.

Han var veldig klar og tydelig med denne unge jenta at rommet bare er hennes til låns, ikke hennes hjem. Og det er å gjøre henne til et barn som bor på nåde i hans hjem. Med andre ord, ikke hennes hjem.

Denne mannen har valgt Ts, han har valgt å få barn med Ts, da har han også valgt Ts' datter fra før som et fullverdig medlem av sin familie. Når han nå sier rett ut at hun bare låner rommet, da bruker han en hersketeknikk mot henne som viser (sammen med handlingene hans) at han ikke ser på henne som en fullverdig del av familien.

Om han "bare" formulerte seg veldig feil, så var det likevel tydelig at jenta ble såret av det han sa og hvilke holdninger og følelser han med det tilsynelatende ga uttrykk for. Hvis denne jenta hadde følt at dette fullt og helt var hennes hjem hadde hun ikke reagert med å bli så såret av ham, ergo har hun mest trolig oppfattet hans holdninger før.

Som du ser av flere av svarene er dette ikke uvanlig. Og slike holdninger tar barn dessverre skade av.

Og ja, det er dramatisk når voksne personer som skal være trygge omsorgspersoner gir barn et inntrykk av at de ikke har et trygt hjem der de bor.

Anonymkode: 7a469...c2b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du sier! 🙌

Men nå har det seg slik at stefar og datteren etter hva jeg forstår på ts, har et forhold som om de var biologisk i slekt. Hennes bio-far har aldri vært tilstede. Skal  ikke da også stefar behandle henne som om hun var hans egen? Hvis jeg forstår deg rett så mener du at han skal tip-toe rundt henne i større grad fordi hun ikke er hans biologiske barn, og det kan jeg faktisk ikke forstå grunnlaget for. Det ér hans hus, han (og mor) betaler, og da er det også de som bestemmer - altså temmelig likt det du syns at er ok å si til dine barn. Selv om det er barnets rom, så betyr ikke det at det skal være ok at det er anarki innenfor den døra. De er som du sier et del av et fellesskap.

Anonymkode: 72bfb...554

Da forstår du meg ikke rett nei. Jeg sa vel ganske rett ut at det er helt innafor å både si ifra og ha grenser. Det har vi også, likt for alle. Men jeg syns det var uheldig måte å svare på, nesten på grensen til barnslig. Jeg hadde aldri sagt til våre barn at de bare låner rommet sitt. Og det er ingenting i TS sitt innlegg som fikk jeg til å tenke at dette var et hus ungdommen har bodd i fra hun var helt liten. 

Jeg får egentlig inntrykk av vi tenker ganske likt, og kanskje grunnen til at jeg reagerer på akkurat måten det ble sagt på er fordi ett av "våre" barn var ganske følsomme en stund på flytting. Det tok tid for han å føle seg skikkelig hjemme. En slik kommentar hadde gruset det følelsen. Men å få beskjed om at han må hjelpe til og holde orden som alle andre i huset verken har vært eller er noe problem. Selv om det kan komme noen grynt, som fra ungdommer flest. Det blir gjort. Igjen, det var bare kommentaren i seg selv jeg syns var unødvendig. 

Anonymkode: ed2ec...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min datter som er i starten av tenårene har som jenter flest på den alderen, det ganske rotete på rommet sitt. Hun rydder, men det blir fort rotete igjen. Min samboer som ikke er far til jenta og som eier av huset vi bor i har irritert seg lenge over rotet på rommet hennes og det skjønner jeg. Men det var måten ting ble sagt på her om dagen jeg følte på. 

Han sa at nå var det nok med rotet på rommet og hun svarte at det var jo hennes rom og at han ikke trengte å være der å se på rotet. Da svarte han " det er mitt rom, du bare låner det". Og ja det er jo sant da han eier huset, men jeg så hun ble såret av å få høre at dette er bare til låns. Han pusser også opp mye av huset og har revet mye gamle lister, han nekter å sette på nye lister på rommet hennes før hun viser til at hun kan ha det ryddig på rommet hele tiden. Hun har vært mye flinkere i det siste, men man kan ikke forvente perfeksjonisme fra en jente på den alderen synes jeg. Jeg tror også at hun hadde gjort det finere hvis han gjorde seg ferdig på rommet hennes også, akkurat nå føler hun at rommet ikke er så pent, det har hun sagt. 

Hva tenker dere her? 

Hennes rom, men tviler på at jeg ville blitt hos en mann med et så ekskluderende syn på mitt eget kjøtt og blod

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hans hjem? Følg reglene!

Om det er så fælt.. hva med å finne eller ta utdannelse? Patetisk å tro at så fort man finner seg noen andre så skal de irettesettelse seg for mann/dame med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tja, det var vel ikke verre enn den beskjeden mange fikk tidligere :
"Når du blir voksen og har flyttet hjemmefra kan du gjøre som du vil, så lenge du bor hjemme sammen med oss andre må du følge reglene som gjelder her."

Hun tåler det nok, så lenge hun ikke er totalinnpakket i bobleplast.

Anonymkode: 25ff3...49d

Tiltredes 👏🏻

Anonymkode: 41a45...6d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kjip kommentar. Hadde han sagt at 'du låner det hos oss', så hadde det vært noe annet.

Finn deg en mann som ikke er så gjerrig som denne høres ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sa at nå var det nok med rotet på rommet og hun svarte at det var jo hennes rom og at han ikke trengte å være der å se på rotet. Da svarte han " det er mitt rom, du bare låner det". Og ja det er jo sant da han eier huset, men jeg så hun ble såret av å få høre at dette er bare til låns.

Han tar jo fra henne tryggheten i hjemmet hennes, det er en jente i tenårene, for det første er han en kontrollerende dritt som sier sånt, for det andre er han en kjempedritt som poengterer at det ikke er "hennes", at han eier, det er til låns, oppfør deg ellers mister du det liksom. 

Drittsekk

Anonymkode: 3aded...e9b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det var vel ikke verre enn den beskjeden mange fikk tidligere :
"Når du blir voksen og har flyttet hjemmefra kan du gjøre som du vil, så lenge du bor hjemme sammen med oss andre må du følge reglene som gjelder her."

Hun tåler det nok, så lenge hun ikke er totalinnpakket i bobleplast.

Anonymkode: 25ff3...49d

Det er jo stor forskjell på "her hjemme med oss andre" og det han sa til henne, ikke "vårt hjem" eller hus, HANS. 

Anonymkode: 3aded...e9b

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere her? 

Hvorfor ber ikke du henne om å rydde opp?

Anonymkode: f757e...67a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier også til mine barn at de bare låner rommet «sitt», for det er vi/jeg som eier og bestemmer over det i hovedsak…

Anonymkode: 54860...fa8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen av dere synes jeg er litt krass i svartene her, men ok. Jeg har absolutt ikke misslykket i jobben min som mor. Datteren min har rotete ja, men har blitt bedre. Jeg har også hjulpet hun mye for å få det ryddig, sortert og hjulpet hun og såklart sier jeg hun skal rydde rommet også- jeg bare forventer ikke at det skal være perfekt. Hun er en fantastisk jente ellers, snill, god og flink på skolen. 

Jeg har ikke hatt noen overreaksjon i denne saken, men det var litt trist å se min datter ble trist. Jeg og samboer har fellesbarn, og hun ønsker vel bare å føle at ting er hennes også på lik linje som søsken da hun også enda er et barn. Hun har vært i livet til samboeren min i mange år, og ser på han som en far da hennes egen far aldri har vært i livet hennes. De har alltid hatt et godt forhold, men nå som hun er tenåring så tåler ikke samboer denne rotesiden hennes. Det er jo sårt da å høre at ting er bare til låns, selvom han også har rett da huset er hans. Jeg er åpen for å høre at dette ikke er noe å reagere på, men ikke kom her og kaller meg hysterisk eller at jeg er misslykket. 

Han kunne absolutt ha spart seg den kommentaren, ja. Har du snakket med han om det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lese alle svar men har hun nok møbler og slikt til oppbevaring?  Er veldig mye lettere å holde orden når hver ting har sin plass. 

Anonymkode: c0ebc...8b4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen av dere synes jeg er litt krass i svartene her, men ok. Jeg har absolutt ikke misslykket i jobben min som mor. Datteren min har rotete ja, men har blitt bedre. Jeg har også hjulpet hun mye for å få det ryddig, sortert og hjulpet hun og såklart sier jeg hun skal rydde rommet også- jeg bare forventer ikke at det skal være perfekt. Hun er en fantastisk jente ellers, snill, god og flink på skolen. 

Jeg har ikke hatt noen overreaksjon i denne saken, men det var litt trist å se min datter ble trist. Jeg og samboer har fellesbarn, og hun ønsker vel bare å føle at ting er hennes også på lik linje som søsken da hun også enda er et barn. Hun har vært i livet til samboeren min i mange år, og ser på han som en far da hennes egen far aldri har vært i livet hennes. De har alltid hatt et godt forhold, men nå som hun er tenåring så tåler ikke samboer denne rotesiden hennes. Det er jo sårt da å høre at ting er bare til låns, selvom han også har rett da huset er hans. Jeg er åpen for å høre at dette ikke er noe å reagere på, men ikke kom her og kaller meg hysterisk eller at jeg er misslykket. 

Jeg syns du skal snakke med ham i fredstid, og du akkurat det du skriver her, at det er sårende og at både datter og du ble trist av det han sa (og mener?). 
Jeg har to tenåringsdøtre selv, og vi blir ofte svært oppgitt over rot. Faren er mer rigid på slikt, men vi kan begge snakke sammen om det og bli enige om hvilke kamper som skal tas og på hvilken måte. Syns han det er en hensiktsmessig måte å få henne til å rydde på å ikke liste rommet hennes? Fungerer det som motivasjon? Tror han ikke det er vanlig for en hver tenåring? Skjønner han at slikt sårer og skaper avstand? 

Anonymkode: 54bb9...fe4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...