Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javel. Da er jeg egentlig like forvirret som deg. For jeg antar du har satt opp tilsvarende regnestykke som det jeg skisserte i tidligere post? Kunne du sagt hvor mange penger det er snakk om og fortelle oss hvor mye penger du fikk igjen i renter? 

Anonymkode: 0c8f2...e88

Satte inn 300 000 og fikk 7500 i renter som da er 2,5%

Anonymkode: 0bb41...953

Skrevet

Nei, nå er du på samme villspor som TS. Etter tre måneder vil du ha tjent opp ca 12 000 kr i renter. 

Klart det er relevant, hvordan skal vi ellers kunne se hva som står. Eneste grunnen til å bastant nekte å si hvilken bank er om du er redd vi finner noe? Og hvis du faktisk mener banken har lurt deg bør vi jo få vite hvilken bank vi skal unngå. 

Anonymkode: 1daa3...0a4

Hvorfor skulle jeg være redd for noe som helst. Skriver jo her for egen del, og hva skulle jeg fått igjen for å skrive noe som er uriktig?

Her er det nyeste tilbudet. Står ingenting om per år

Screenshot_20241127_161720_Samsung Internet.jpg

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det selvfølgelig, når man inngår en skriftelig avtale med 5% rente med bindingstid i 6 mnd uten mulighet for forlengelse. Mulig det er sånn, men da bør det komme fram av avtalen at renten gjelder for et år.

Fordi man har IQ på over 50. 

Fastrenteavtale 3mnd 4,9%, fastrete 6 mnd 5,1%. Flytende rente 4,3%.  På samme oversikt, i det du valgte avtale.

Enten troller du. Eller så er dett bare ekstremt flaut å skrive rett ut av deg. 

Anonymkode: cf3eb...d7b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fordi man har IQ på over 50. 

Fastrenteavtale 3mnd 4,9%, fastrete 6 mnd 5,1%. Flytende rente 4,3%.  På samme oversikt, i det du valgte avtale.

Enten troller du. Eller så er dett bare ekstremt flaut å skrive rett ut av deg. 

Anonymkode: cf3eb...d7b

Må være flaut å ha så mye skrivefeil også. Krever litt IQ med rettskriving også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg være redd for noe som helst. Skriver jo her for egen del, og hva skulle jeg fått igjen for å skrive noe som er uriktig?

Ja, og under der står det? Og når du trykker på "se alle priser"?

Anonymkode: 5a263...27a

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Om vi nå går ut fra at dette er den eneste informasjonen du hadde tilgang til før du gjorde avtalen...

Hva i alle dager fikk deg til å tro at det var sannsynlig at du skulle få langt over 4 ganger så mye rente for et halvt år med din avtale enn en som valgte 24 måneders avtale?

Anonymkode: b4f3e...07e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden TS insisterer på å la oss gjette så ser dette ut til å være sparebank1. Jeg hadde selv en fastrentekonto der i fjor, og det gikk tydelig frem av mailen og avtalen at renten (selvsagt) gjelder pr år. Men det skal sies at de har noen skikkelige nolduser på kundeservice der, så jeg kjøper historien om en kundebehandler som ikke forsto spørsmålet. 

• Liker 1
Skrevet

Så fort du trykker på «Se alle priser» står det «Alle renter gjelder per år» øverst på første side du kommer til. Skjønner fortsatt virkelig ikke forvirringen. 

Anonymkode: 36e5e...1df

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så fort du trykker på «Se alle priser» står det «Alle renter gjelder per år» øverst på første side du kommer til. Skjønner fortsatt virkelig ikke forvirringen. 

Anonymkode: 36e5e...1df

Om TS fortsatt ikke tror oss:

image.thumb.png.08400b5edfd07fe2522d50534e14898a.png

• Nyttig 2
Skrevet

Ville heller brukt energien på å opprette en ny sparekonto for et halvt år, man kan få opptil 5,3% på det fortsatt. Så ender du opp med mer enn du bandt for sist. 

Skrevet

Jeg hadde fastrente på 3 mnd på en sparekonto i DNB i fjor. Sjekket nå avtaledokumentet, og der er oppgitt rente kun et tall, uten at det er oppgitt per år eller lignende. Har lest nøye gjennom de to sidene i avtalen, og det står faktisk ikke et eneste sted at renta er per år. Kan legge til at jeg har økonomiutdanning og forstår alt som står i avtalen. Så ja, det er mulig at ts har rett i at det ikke står.

Nå vllle jeg aldri ha gjort noe ut av det, da jeg vet at rente alltid oppgis per år.

Anonymkode: 3cc64...efa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom TS, og banlkfunksjpneren inngjekk fastrente avtale muntleg elller skriftleg for 6 mn til 5% så kan ikkje banken kome i ettertid å sei etter 6 mnd at  5 % avtalen gjaldt kun for 1 år. Dersom banken markedsfører fastrente på 5% i 6 % så men gir kunden   kun 2.5% er det selsagt villedende markedsføring.

Santanger bank har den senere tid markedsført  fastrente på 5.20 % i 6 mnd, og de kan ikkje kome etter 6 mnd, og sei at ...Beklager renten 5.20 % galdt desv for 1 år.    

Anonymkode: 14f7b...011

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom TS, og banlkfunksjpneren inngjekk fastrente avtale muntleg elller skriftleg for 6 mn til 5% så kan ikkje banken kome i ettertid å sei etter 6 mnd at  5 % avtalen gjaldt kun for 1 år. Dersom banken markedsfører fastrente på 5% i 6 % så men gir kunden   kun 2.5% er det selsagt villedende markedsføring.

Santanger bank har den senere tid markedsført  fastrente på 5.20 % i 6 mnd, og de kan ikkje kome etter 6 mnd, og sei at ...Beklager renten 5.20 % galdt desv for 1 år.    

Du har samme tankemåte som TS, men det blir like feil hos deg også 😂

hun har ikke «fått 2.5% rente», hun har fått 5%. I 6 mnd. som da blir halvparten av rentebeløpet i kr og øre for 5% på 12 mnd.

Anonymkode: cbd97...f50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fra Santander sine vilkår for fastrente innskudd: " Rente på innestående beløp
beregnes på samtlige kalenderdager i året. Renten beregnes dermed
etter faktisk antall dager i året og er basert på et år med 365/366 dager."

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om TS fortsatt ikke tror oss:

image.thumb.png.08400b5edfd07fe2522d50534e14898a.png

Så det etterpå, men dette er heller ikke min avtale, eller rentetilbudet jeg benyttet meg av. Det var jeg i selve banken med saksbehandler og ordnet. Kan legge ved et tilbud jeg fikk på privat mail for over 1 år siden. Kom ikke fram at det var per år der heller.

Forstår nå at alle disse avtalene gjelder per år, men hadde ønsket at dette kom tydeligere fram for oss som til vanlig ikke lever i finansverden. Og at dette kan fort se misvisende ut.

Forstår heller ikke opplegget her på KG om å svare så nedlatende som mange gjør. Hvorfor ikke holde seg til å svare på det som gjelder uten og måtte henvise til at man er dum osv. Sikter nå generelt i denne tråden, og kommer heretter ikke til å stille noen flere spørsmål her.

Screenshot_20241127_184215_Gmail.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har samme tankemåte som TS, men det blir like feil hos deg også 😂

hun har ikke «fått 2.5% rente», hun har fått 5%. I 6 mnd. som da blir halvparten av rentebeløpet i kr og øre for 5% på 12 mnd.

Grønn Høyrentekonto 6

Fast rente på 5,00%

6 måneder bindingstid

Grønn Høyrentekonto 6

• Minimumsbeløp på 25 000 kr
  • Innskudd tillatt inntil 14 dager etter opprettelse av konto
  • Du kan ta ut hele eller deler av sparepengene dine innen binding
  • Merk at etter 6 måneder bindingstid, vil Grønn Høyrentekonto 6 omgjøres til en vanlig Høyrentekonto

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grønn Høyrentekonto 6

Fast rente på 5,00%

6 måneder bindingstid

Grønn Høyrentekonto 6

• Minimumsbeløp på 25 000 kr
  • Innskudd tillatt inntil 14 dager etter opprettelse av konto
  • Du kan ta ut hele eller deler av sparepengene dine innen binding
  • Merk at etter 6 måneder bindingstid, vil Grønn Høyrentekonto 6 omgjøres til en vanlig Høyrentekonto

Hva vil du fram til?

Skrevet

Satte inn 300 000 og fikk 7500 i renter som da er 2,5%

Nei, du fikk 5 %.

Rente regnes som flere skriver her, alltid per år. Både for utlån og sparing.

Låner du 1 million til 5 % rente et halvt år, betaler du 25 000.

Sparer du 1 million til 5 % rente et halvt år, får du 25 000.

Anonymkode: b59c2...169

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan legge ved et tilbud jeg fikk på privat mail for over 1 år siden. Kom ikke fram at det var per år der heller.

Forstår nå at alle disse avtalene gjelder per år, men hadde ønsket at dette kom tydeligere fram for oss som til vanlig ikke lever i finansverden. Og at dette kan fort se misvisende ut.

Det er ikke sånn at disse avtalene "gjelder per år".

Renter gjelder alltid, i alle sammenhenger, per år.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vil du fram til?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du fikk 5 %.

Rente regnes som flere skriver her, alltid per år. Både for utlån og sparing.

Låner du 1 million til 5 % rente et halvt år, betaler du 25 000.

Sparer du 1 million til 5 % rente et halvt år, får du 25 000.

Nei, fikk 2,5% i løpet av bindingsperioden uten tilbud om ny avtale. I løpet av 1 år hadde jeg fått 5%, men har ikke fått noen videre løpende tilbud. Med andre ord så ble det 2,5% av beløpet i bindingsperioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...