Gå til innhold

Små barn på bybuss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tar buss når jeg henter og leverer 2-åringen i barnehagen. Tar da alltid med meg barnevognen, men så ser jeg andre foreldre dropper barnevogn til så små barn og setter dem rett i bussetet? Vet dere om det er noen regler for hva som er rett og ikke her? Jeg føler jo at barnet er bedre stroppet fast i barnevognen, samtidig som det er et herk å komme seg av/på bussen med vogn i rushtiden. 

Anonymkode: b440e...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

barnet sitter kanskje godt fast i vognen, men sitter vognen fast?

Anonymkode: d01fe...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

barnet sitter kanskje godt fast i vognen, men sitter vognen fast?

Anonymkode: d01fe...41b

Nei, og det er jo derfor jeg lurer på om det kanskje er like trygt å plassere barnet i setet med setebelte. Men jeg vil ikke gjøre noe feil ifht. lovverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært bussjåfør -
Har du tenkt noe over at bussen kan bråstoppe,er ungen din sikret mot å bli kasta framover og treffe harde kanter?

Anonymkode: d2182...4d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg tar buss når jeg henter og leverer 2-åringen i barnehagen. Tar da alltid med meg barnevognen, men så ser jeg andre foreldre dropper barnevogn til så små barn og setter dem rett i bussetet? Vet dere om det er noen regler for hva som er rett og ikke her? Jeg føler jo at barnet er bedre stroppet fast i barnevognen, samtidig som det er et herk å komme seg av/på bussen med vogn i rushtiden. 

Der finnes ingen regler utover at er der setebelter så skal disse brukes. 
Sitter barnet i vogn, og bussen kolliderer eller kjører utfor veien og eventuelt velter, du klarer aldri å holde vogna fast og forhindre at den flyr veggimellom selv om du sikkert tenker du klarer det. Ulykkene karakter vil og være avgjørende for hva som er best et barn i vogn eller i sete. I vogn og stropper fast vil du slite med å komme raskt ut ved brann, eller dersom bussen står på vippen, eller havner inne i Eplehuset i Storgata. 🫣
Når vi begynte å til nød bruke buss selv, satte vi barna opp i setet så langt bak som mulig og med beina rett ut, slik at beina tok i mot ved bråbrems. Om dette var fornuftig? Vet ikke. 
Uansett hva man gjør, så tenker jeg at det som regel går bra, å krisemaksimere hjelper ingen. 
Har du gjort det du der og da mener er best, så kan du ikke klandre deg selv om noe skjer og det går galt. 
Man vet hva man selv gjør, og må stå til ansvar for det i ettertid, men på veiene vet man aldri hvem man møter eller hva andre kan stelle i stand. Man kan heller ikke forsikre seg mot andres handlinger ved å ikke gå ut,ikke ta buss og la bilen stå, som fotgjenger kan ting og skje. 
Gjør ditt beste og tenk at det er godt nok. 

Anonymkode: adb0f...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært bussjåfør -
Har du tenkt noe over at bussen kan bråstoppe,er ungen din sikret mot å bli kasta framover og treffe harde kanter?

Anonymkode: d2182...4d7

Var det første jeg og tenkte på. Jeg tenker det tryggeste for barnet er å bli i vognen. Dette er i tillegg plassbesparende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

I bybussene i min by er fire av setene utstyrt med et bakovervendt sete, disse er geniale og økte trafikksikkerheten betraktelig da mi var lita og vi kjørte en del buss.

IMG_9425.thumb.jpeg.ec79995d55f52837233a2f5f3c4be024.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...