AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #1 Skrevet 27. november 2024 Jeg har dessverre pådratt meg en gjeld på 300.000 kroner, hovedsakelig som et resultat av økonomisk uansvarlighet og dårlige valg. Jeg skammer meg over situasjonen, men det viktigste for meg nå er å få betalt ned gjelden. Jeg føler meg usikker på å åpne meg for andre om dette, så jeg har valgt å lage en side her på Kvinneguiden, hvor jeg kan oppdatere jevnlig om fremgangen min. Jeg håper å få både tips og motivasjon fra andre, som kanskje kan hjelpe meg til å ta bedre valg fremover. I starten har jeg tenkt å selge klær jeg ikke bruker, i tillegg til at jeg har en fast jobb, men jobber på provisjon. Anonymkode: cee06...778 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #2 Skrevet 27. november 2024 Ifølge @NakenPanda er forbrukslån meget smart, nesten genialt, kanskje du kan gi noen motiverende tips her? Anonymkode: 9727f...6fe
NakenPanda Skrevet 27. november 2024 #3 Skrevet 27. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ifølge @NakenPanda er forbrukslån meget smart, nesten genialt, kanskje du kan gi noen motiverende tips her? Anonymkode: 9727f...6fe Endret 27. november 2024 av NakenPanda 4
Million Skrevet 27. november 2024 #4 Skrevet 27. november 2024 Er gjelden til flere kreditorer spredd rundt? Har du lest om snøballmetoden når det kommer til gjeldsnedbetaling? Hvis ikke, prøv å google det. Finnes også info om den på engelsk, snowball method. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #5 Skrevet 27. november 2024 Du skriver ikke hva slags lån det er snakk om her, men frykter at det er usikrede forbrukslån. Du nevner at du er mottakelig for tips, men vi får kun to opplysninger fra deg: summen du skylder og det at du har en jobb med provisjonsbasert lønn. Ikke lett å gi tips basert på dette, men her får du i alle fall et par: 1. Forutsigbarhet mtp inntekter. I de fleste tilfeller vil du trolig være best tjent med en jobb med fast inntekt. Det kan man legge planer med. 2. Skaff deg full oversikt over hvem du skylder penger, hvor mye du skylder de enkelte og hvilken rente du betaler til de ulike kreditorene. Kvitt deg med "klattgjelden" så kjapt som mulig, altså de små gjeldspostene. En tusenlapp vokser seg uforholdsmessig mye større prosentvis enn en større gjeldspost hvis det misligholdes (gebyrer etc). Samle lånene hos færrest mulig lånegivere (helst en), og selvsagt hos noen som har lavest mulig rente. Anonymkode: b017c...97f 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #6 Skrevet 27. november 2024 Mulig å være så dum Anonymkode: e971d...860 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #8 Skrevet 27. november 2024 Du bør søke andre jobber. Dersom du kan få en bedre betalt heltidsjobb må du gjøre det. Dersom du kan ta ekstravakter eller få deg deltidsjobb utenom må du gjøre det. Vurder å flytte til noe billigere. Anonymkode: 783ee...538 1
Pippi Lotta Skrevet 27. november 2024 #9 Skrevet 27. november 2024 Så bra at du tar tak! Forstår det er vanskelig nå, men det kommer til å føles fantastisk når du er ferdig! Har du en plan for hvordan du skal gjøre det? Har du satt opp budsjet? Har du undersøkt om du kan spare noe på og sammle lånene (om det er mange små)? Mitt råd er å være ærlige med de rundt deg! Om jeg viste en vennine hadde det trangt økonomisk hadde jeg gjerne støttet henne og vært med på billige eller gratis opplevelser. Hadde hun derimot bare sluttet å være med på cafe besøk, kino og andre ting vi plleier å gjøre som koster pemger, hadde jeg ikke forståt hvorfor og kansje følt meg avist. Du trenger jo ikke fortelle alle detaljer, men det å nevne noe tror jeg er lurt. Hvem vet, kansje har noen av venne dine de samme problemene så kan dere spare sammen. 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #10 Skrevet 27. november 2024 Bli ringevikar i helsevesenet og jobb så mye som mulig og betal all ekstra inntekt inn på lånet. Anonymkode: c53c7...aad 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #11 Skrevet 27. november 2024 Vi er mange som har vært der, TS ❤️ Jeg har selv kvittet meg med 500 k i gjeld på under fire år. Det var hardt, men livet har blitt så mye bedre. Og jeg savner virkelig ikke noe fra det forbruket jeg hadde. Jeg tror det viktigste grepet for deg akkurat nå er å i korte trekk: 1. Sett opp et hardt budsjett. 2. Skaff oversikt over gjelden, sjekk renter og nedbetalingstid på ulike lån. 3. Lag en prioriteringsplan for de lånene du må innfri først. Staten er verste kreditor, deretter husleie, strøm og de tjenestene som du faktisk er helt avhengig av at ikke blir kuttet. Deretter bort med dyre smålån. 4. Gå i forhandlinger med større kreditorer. Vis at du har oversikt, at du ønsker å prioritere dyre smålån for å frigjøre mer betalingskraft. Bare 1-2 måneders renteutsettelse kan i noen tilfeller være nok til at man kommer skikkelig ovenpå. 5. Vær åpen rundt dine nærmeste. Det som faktisk var vanskeligst for meg med å komme i gang med dette var at jeg til tider følte at jeg måtte opprettholde et visst forbruk for å unngå spørsmål eller antagelser. Jeg sier ikke at man må annonsere det høyt for alle, men det kan være fint å ha allierte i nær omgang, som kan støtte deg i de valgene du tar for å komme deg gjennom dette. Anonymkode: c4df4...591 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå