Gå til innhold

Hvordan gi beskjed så folk forstår, uten at de blir fornærmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker å hjelpe folk og vil at alle skal like meg, men har skjønt at det går ut over meg selv til slutt.

Har dessverre mye erfaring med kreft, dødsfall av partner og barn, vonde samlivsbrudd, ufrivillig abort, utroskap og invalidiserende skade/ sykdom hos meg selv.

Jeg har ikke fått noe særlig støtte fra de rundt meg når jeg har gått gjennom disse livskrisene, men når det rammer de selv eller deres familie, er det flere som ønsker å bruke meg som et slags Wikipedia.

I perioder kan jeg få 15 sms daglig om kreftbehandling, leger, ventesorg osv.

Det er godt å hjelpe, men jeg kjenner også at det er vondt å skulle snakke om dette da både dødsfall og kreft er ganske ferskt hos meg.

Ønsker å gi beskjed uten at de blir fornærmet eller sur på meg, men at de forstår at jeg også har mine grenser, men hva sier jeg?

Anonymkode: 8f736...948

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er helt greit å svare at «det må du ta med legen.»

Anonymkode: 1dafc...527

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Skjønner veldig godt at du har det vanskelig. Jeg gikk nylig gjennom vanskelige ting selv og trenger litt på å komme meg. Vi kan gjerne snakkes om alt senere en gang.»

Den siste setningen tar du med kun hvis du mener det. Ta vare på deg selv!

Anonymkode: f6ffa...80f

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så redd for å fornærme noen. 
Si rett ut at du ikke har overskudd for å være støtte akkurat nå, da du selv står i en vanskelig situasjon. 
Og husk at selv om noen kanskje blir overrasket over at du setter grenser for deg selv, så betyr det ikke at de er fornærmet. 

Hvis folk blir fornærmet fordi du ikke alltid stiller opp uansett hva som skjer i ditt liv, så er det kanskje like greit? Da får du ett tydelig signal på at de kun ønsker ett enveis vennskap og at støtte kun skal gå en vei. 

Anonymkode: 49d64...d5f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke vær så redd for å fornærme noen. 
Si rett ut at du ikke har overskudd for å være støtte akkurat nå, da du selv står i en vanskelig situasjon. 
Og husk at selv om noen kanskje blir overrasket over at du setter grenser for deg selv, så betyr det ikke at de er fornærmet. 

Hvis folk blir fornærmet fordi du ikke alltid stiller opp uansett hva som skjer i ditt liv, så er det kanskje like greit? Da får du ett tydelig signal på at de kun ønsker ett enveis vennskap og at støtte kun skal gå en vei. 

Anonymkode: 49d64...d5f

Ja du har rett.

Jeg har oppdaget hvem som har vært der for meg når det har stormet, og jeg har sluttet å kontakte folk som jeg så på som mine beste venner før disse livskrisene inntraff.

Når de selv får det vanskelig kontakter de meg, for de vet at jeg er god å snakke med, og at jeg har masse erfaring med helsevesenet og arveppgjør.

Ts

Anonymkode: 8f736...948

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Jeg skjønner dette er en vanskelig tid for deg, det var vanskelig for meg også da jeg gikk igjennom dette. Jeg følte meg veldig alene i den perioden, og forstår hva du går gjennom nå. Dessverre er dette fremdeles tungt og vanskelig for meg, og det ripper opp i sår som ikke er grodd å snakke om det nå. Jeg foreslår at du snakker med leger, kreftkoordinator eller annen støttegruppe. Jeg føler med deg i den vanskelige tiden»

Anonymkode: 673c4...7c4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsepersonell så der har jeg trening i å sette grenser. 

Det er lurt å ikke gi for mye. Det er noen replikker som lukker samtaler, typisk som: håper det blir bedre for deg i morgen, håper du får svar fra legen, håper undersøkelsen blir bra, jeg skal tenke på deg når begravelsen er. 💙💙💙💙💙💙 Etc

Hvis folk spør om helserelaterte ting (som jeg egentlig kunne svart på) sier jeg at det er lurt å få svar fra sin behandler, og at jeg ikke vil si så mye i tilfelle jeg sier noe feil eller uriktig. Råd fra kreti og pleti er ikke alltid bra. Det er sjeldent én fasit på hva som er god behandling 

Anonymkode: f353d...c3d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gått kurs for pårørende og det å sette grenser, si nei, det er noe av det vanskeligste som fins. 

Du må rett og slett bare møte de trengende med at dette klarer jeg ikke å ta innover meg nå. Og som helsepersonell over her sier, ikke gi for mye. Henvis til behandler. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette orker jeg ikke å bry meg om. Jeg fikk ingen støtte fra deg da jeg gikk gjennom xxxx."

Anonymkode: 38d60...e65

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å være (passiv) aggressiv a la dette;

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Jeg skjønner dette er en vanskelig tid for deg, det var vanskelig for meg også da jeg gikk igjennom dette. Jeg følte meg veldig alene i den perioden, og forstår hva du går gjennom nå. Dessverre er dette fremdeles tungt og vanskelig for meg, og det ripper opp i sår som ikke er grodd å snakke om det nå. Jeg foreslår at du snakker med leger, kreftkoordinator eller annen støttegruppe. Jeg føler med deg i den vanskelige tiden»

Anonymkode: 673c4...7c4

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Dette orker jeg ikke å bry meg om. Jeg fikk ingen støtte fra deg da jeg gikk gjennom xxxx."

Anonymkode: 38d60...e65

Si heller at du er ikke rett person å snakke med, da du knapt har kommet deg selv. Og uttrykk medfølelse. 

Anonymkode: f926f...a30

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Skjønner veldig godt at du har det vanskelig. Jeg gikk nylig gjennom vanskelige ting selv og trenger litt på å komme meg. Vi kan gjerne snakkes om alt senere en gang.»

Den siste setningen tar du med kun hvis du mener det. Ta vare på deg selv!

Anonymkode: f6ffa...80f

Enig i denne.

Og vent gjerne en dag med å svare. 

Anonymkode: f926f...a30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt hvem som virkelig trengte meg, feks en venn med døende partner uten særlig nettverk, og fortsatt å stille opp for denne.

Til resten hadde forsøkt å si jeg forstår det er vanskelig, og jeg tenker på deg, men jeg kan desverre ikke snakke om disse tingene siden det trigger min egen sorg, og det blir for mye akkurat nå. 

Dersom du ønsker kan du jo foreslå at dere finner andre måter å være sammen på, feks en aktivitet som gir positiv energi for dere begge ? Kan du ta noen med på trening? Bidra med annet enn å være klagemur, det fungerer faktisk.ot som hensikt. 

Endret av Menchit
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...