AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #21 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anonymkode: 7474d...98d Det var ikke svar på spørsmålet om symltomene i HI. men ok Anonymkode: 05019...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #22 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var ikke svar på spørsmålet om symltomene i HI. men ok Anonymkode: 05019...ee8 Det finnes haugevis av tråder her på dette underforumet som spør akkurat det samme spørsmålet, du kan søke litt. Anonymkode: 7474d...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #23 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det var ikke svar på spørsmålet om symltomene i HI. men ok Anonymkode: 05019...ee8 Det vil nok ikke dempe uro og stress, men som jeg sa kanskje dempe litt smerter og gjør deg mer «sløv» så søvn blir lenger. Men det igjen kan jo avhjelpe litt. Jeg er godt bevandret i ME miljøet og etter mange år som syk tilgode å se at antidepressiva er noe vidunderkur for ME. Da ME syke gjerne reagerer negativt på virkestoffet mange antidepressiva har med nettopp økt stress i kroppen. Men om man også har en depresjon så kanskje det hjelper på depresjonsdelen? Det vet jeg ikke så mye om. Men er ikke verre en å prøve -opplever man ubehag mer en hjelp så slutter du bare. Da la. Du liksom krysse det av lista på hva du har forsøkt. Det er en frustrerende prosess å være syk og i utredning -det vet vi alle som har vært i samme båt. Anonymkode: 4922d...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 28. november 2024 #24 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): ?? Jeg vet Har prøvd det meste. Men det er antagelig noe ME lignende dessverre. Venter på utredning. Men trenger noe som kan hjelpe det jeg skrev, kogntive og uro. Som jo kan oppstå ved me? Er litt redd for utredning og- finner de alltid ut om det faktisk er ME? Anonymkode: 05019...ee8 Nnnja...Du kan be om å bli sjekket for POTS på et sykehus. Pots og me har mange sammenfallende symptomer og trolig er de to fasetter av samme sykdom.. Da får du iallefall en skuddsikker diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #25 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): ?? Jeg vet Har prøvd det meste. Men det er antagelig noe ME lignende dessverre. Venter på utredning. Men trenger noe som kan hjelpe det jeg skrev, kogntive og uro. Som jo kan oppstå ved me? Er litt redd for utredning og- finner de alltid ut om det faktisk er ME? Anonymkode: 05019...ee8 Uro har ingenting med me å gjøre. Det kognetivt er kun preget under pm eller om du trer over til alvorlig grad Anonymkode: 4a33e...b6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #26 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): På at jeg er så urolig, har tankekjør, psykiske symptomer Jeg ønsker selv og pga jeg ikke holder ut situasjonen eller klarer roe kroppen eller tenke klart. Er ikke meg selv. Anonymkode: 05019...ee8 Har du psyk så er det nok ikke me, du er nok utmattet pga psyk tilstander ta antidep du, me pas bør ikke ta anti dep det gjør dem sykere faktisk Anonymkode: 4a33e...b6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #27 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det vil nok ikke dempe uro og stress, men som jeg sa kanskje dempe litt smerter og gjør deg mer «sløv» så søvn blir lenger. Men det igjen kan jo avhjelpe litt. Jeg er godt bevandret i ME miljøet og etter mange år som syk tilgode å se at antidepressiva er noe vidunderkur for ME. Da ME syke gjerne reagerer negativt på virkestoffet mange antidepressiva har med nettopp økt stress i kroppen. Men om man også har en depresjon så kanskje det hjelper på depresjonsdelen? Det vet jeg ikke så mye om. Men er ikke verre en å prøve -opplever man ubehag mer en hjelp så slutter du bare. Da la. Du liksom krysse det av lista på hva du har forsøkt. Det er en frustrerende prosess å være syk og i utredning -det vet vi alle som har vært i samme båt. Anonymkode: 4922d...9a2 Takk.. ja… veldig! Og så er det mange ting samtidig som gjør det vanskelig. Holder ikke ut! Og blir bare verre av «hvile». Så må være noe mer. Sliter ekstremt med hodet. Nei det er vel ikke vidunderkur men om det kan lette på NOE!? Anonymkode: 05019...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #28 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du psyk så er det nok ikke me, du er nok utmattet pga psyk tilstander ta antidep du, me pas bør ikke ta anti dep det gjør dem sykere faktisk Anonymkode: 4a33e...b6d Hvorfor kan man ikke ha begge deler? Jeg har blitt psykisk dårlig av å være så fysiske dårlig, og klarer jo ikke «behandle» det psykiske fordi jeg ikke tåler aktivitet eller stimuli hva er begeunnelsen for at me blir verre av antidep? Anonymkode: 05019...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #29 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Uro har ingenting med me å gjøre. Det kognetivt er kun preget under pm eller om du trer over til alvorlig grad Anonymkode: 4a33e...b6d Denne skjønte jeg ikke Har noe tilsvarende alvorlig grad Anonymkode: 05019...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #30 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk.. ja… veldig! Og så er det mange ting samtidig som gjør det vanskelig. Holder ikke ut! Og blir bare verre av «hvile». Så må være noe mer. Sliter ekstremt med hodet. Nei det er vel ikke vidunderkur men om det kan lette på NOE!? Anonymkode: 05019...ee8 Som sagt kanskje avhjelpe litt med smerter og søvn. Kan heller skape mer uro en hjelp kognitivt. Men slike ting vet man ikke om man ikke prøver selv. Så om du har fått det utskrevet så bør du nesten bare ta de en periode og se, blir du verre så slutter du bare. Ved ME så er nervesystemet høyaktivert og min erfaring er at antidepressiva bidrar til aktiveringen, negativt selvom kanskje smerter og søvnen blir lenger. Jeg sov «godt» på antidepressiva men formen og pulsklokka sa noe annet, sånt at stresset ble skyhøyt på dagtid. Jeg opplevde å føle meg litt lettere i kroppen. Men totalen ble negativ for meg, så dette er nok individuelt. Anonymkode: 4922d...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #31 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt kanskje avhjelpe litt med smerter og søvn. Kan heller skape mer uro en hjelp kognitivt. Men slike ting vet man ikke om man ikke prøver selv. Så om du har fått det utskrevet så bør du nesten bare ta de en periode og se, blir du verre så slutter du bare. Ved ME så er nervesystemet høyaktivert og min erfaring er at antidepressiva bidrar til aktiveringen, negativt selvom kanskje smerter og søvnen blir lenger. Jeg sov «godt» på antidepressiva men formen og pulsklokka sa noe annet, sånt at stresset ble skyhøyt på dagtid. Jeg opplevde å føle meg litt lettere i kroppen. Men totalen ble negativ for meg, så dette er nok individuelt. Anonymkode: 4922d...9a2 Ok har ikke smerter. Men er veldig rar i hodet. Og mye uro. Trodde AD skulle roe nervesystemet Anonymkode: 05019...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #32 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok har ikke smerter. Men er veldig rar i hodet. Og mye uro. Trodde AD skulle roe nervesystemet Anonymkode: 05019...ee8 Eks på bivirkninger: Svekket kognisjon, tretthet, forvirring, uro, arytmier, obstipasjon, urinretensjon, munntørrhet, tannråte og uklart syn. Anonymkode: 4922d...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 28. november 2024 #33 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok har ikke smerter. Men er veldig rar i hodet. Og mye uro. Trodde AD skulle roe nervesystemet Anonymkode: 05019...ee8 Dette er ikke me symptomer! Følg legens råd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #34 Del Skrevet 28. november 2024 Antidepressiva kan hjelpe for sekundæreaksjoner ved ME, tankekjør, selvtvil, negative tankespiraler, samt tristhet. Det kan også hjelpe litt på energinivå, men vær påpasselig med etterreaksjoner ved aktivitet selv om du orker mer. Kan absolutt være verdt å prøve. Hør uansett mer på legen din enn tilfeldige folk med og uten ME her inne. Anonymkode: 191cc...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #35 Del Skrevet 28. november 2024 Har du ikke kroppslig smerter er det nok ikke me. Har du mange psyk symtomer slik du beskriver får du heller ingen me diagnose Anonymkode: 4a33e...b6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #36 Del Skrevet 28. november 2024 Antidepressiva fungerer ikke mot ME i det hele tatt, hvis det er det du spør om. Og ofte kan antidepressiva ha motsatt effekt og gjøre ME'en verre, selv om depresjonen forsvinner. Mange med ME er sensitiv for medisiner, bivirkninger og seponering. Skal du med ME begynne med antidepressiva så anbefaler jeg at spesialisthelsetjenesten skriver ut medisin for deg, og ikke fastlegen. Gjerne en psykologspesialist, men helst en psykiater. Fastleger skriver ut samme antidepressiva til alle, og har ikke peiling på variasjonen og utvalg rundt medisiner og sykdommer. Anonymkode: 3021a...18f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #37 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du ikke kroppslig smerter er det nok ikke me. Har du mange psyk symtomer slik du beskriver får du heller ingen me diagnose Anonymkode: 4a33e...b6d Håper ikke jeg har me! Men har en fysiske utmattelse:( men med psykisk sekundært Anonymkode: 05019...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #38 Del Skrevet 28. november 2024 Kaneel skrev (30 minutter siden): Dette er ikke me symptomer! Følg legens råd De fleste med me har jo store kogntive vansker og stress og uro i kroppen Anonymkode: 05019...ee8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #39 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De fleste med me har jo store kogntive vansker og stress og uro i kroppen Anonymkode: 05019...ee8 Det hjelper ikke å spinne rundt på de samme spørsmålene i tråd etter tråd. Du må bare prøve og gjøre noe for å bli bedre. Anonymkode: 7474d...98d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #40 Del Skrevet 28. november 2024 ADHD?: Anonymkode: 68a2f...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg