AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har vært sammen med samboer i fem år. Vi er begge 43 år, har vært gift tidligere, og har barn fra før. To av barna er tenåringer, resten er voksne og har flyttet ut. Kontakt mellom samboer og mitt yngste barn er god, det samme er kontakten mellom meg og hans yngste som er hos oss annenhver helg. Vi bor i mitt hus, har det rolig og fint i hverdagen - ingen drama, utroskap, konflikter osv. Men han vil ikke gifte seg, selv om han vet at det er viktig for meg. Ikke spør meg om hvorfor det er viktig eller latterliggjør det. Jeg er en voksen kvinne, og kan velge selv hva som er viktig. Jeg fridde til ham for tre år siden, etter at han hintet om giftemål flere ganger. Han svarte ja, vi satt dato og begynte forberedelsene. Så snudde han plutselig, og nekter fortsatt å gi meg forklaring på hvorfor. Jeg er som sagt 43 år, er selvstendig, har karriere og holder på å bygge opp eget selskap, uten at det tar all tid og krefter. Barna er store, og jeg kan fokusere mye på min egen utvikling. I det siste har jeg begynt å tenke at jeg ikke ønsker meg en halvveis løsning med samboerskap. Jeg er glad i samboer, men jeg tror ikke at jeg kommer til å bli helt knust hvis vi går fra hverandre. Jeg er også glad i sex, men klarer meg også fint uten som singel. Bryter vi nå, så vil jeg ikke lete etter en ny mann, men heller ta opp tidkrevende hobby og konsentrere meg ellers om jobb og forretning. Så hvordan legge frem at jeg ønsker å bryte fordi han har bestemt seg for å ikke gifte seg? P.S. Jeg ønsker overhodet ikke å "true med brudd for å tvinge ham til å gifte seg". Jeg mener faktisk at forholdet nå ikke er tilfredsstillende, og ønsker å heller være alene. Anonymkode: f6985...97a 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Du sier bare det. Enkelt og greit. Jeg er ikke like tøff som deg, og har inngått kompromiss, men det gjelder felles barn. Det enkle er ofte det beste. Si det du skriver her. Glad i han, dere har det bra, du avslutter ikke for å finn3 en ny mann, men rett og slett at du ønsker mer forpliktelse enn det som er tilfellet mellom dere. Kan være greit at du er forberedt på at han kan love deg å gifte seg med deg, at du betyr alt for han osv. Greit å ha tenkt igjennom ulike scenarier før du står der. Hva tenker du, hadde du blitt om dere giftet dere neste år? Anonymkode: a4b52...de6 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Du sier at det er slutt, og hvorfor, og gir han litt slack på å finne noe nytt da det kommer brått på. Og at det gjelder selv om han vil gifte seg nå. For da vet du premisset det er på, og det er på ingen måte greit. Anonymkode: 94400...419 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Forstår deg godt, og jeg sliter med samme tanker selv så vil følge denne tråden. Hos meg har det gått så langt at jeg mistrives noe voldsomt med å bruke betegnelsen «samboer», samtidig som at jeg er redd jeg kan ha «bikket over» til å bli såpass likegyldig at jeg ikke ønsker fremtid/ekteskap likevel. Det har med at jeg har måtte sku av de vonde følelsene rundt de hyggelige tankene om ekteskap som vi først hadde, slik at de gode følelsene rundt det hele har fått lide. Hos oss så var ekteskap «opplest og vedtatt» frem til det snudde seg, så for meg ble det som et svik, og det heles ikke av seg selv… Anonymkode: 571cf...4d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du sier bare det. Enkelt og greit. Jeg er ikke like tøff som deg, og har inngått kompromiss, men det gjelder felles barn. Det enkle er ofte det beste. Si det du skriver her. Glad i han, dere har det bra, du avslutter ikke for å finn3 en ny mann, men rett og slett at du ønsker mer forpliktelse enn det som er tilfellet mellom dere. Kan være greit at du er forberedt på at han kan love deg å gifte seg med deg, at du betyr alt for han osv. Greit å ha tenkt igjennom ulike scenarier før du står der. Hva tenker du, hadde du blitt om dere giftet dere neste år? Anonymkode: a4b52...de6 Det er ingen ulike scenarioer. Etter at han har "blåst av" forlovelsen, noen få uker før dato var satt og brudekjolen bestilt, kan han si hva som helst. Jeg tror ikke på det. Jeg hadde ikke blitt, nei. For da hadde han giftet seg med meg kun for at jeg ikke stikker. Det er ikke godt nok. Jeg vil heller ikke tvinge ham til noe. Jeg har fridd til ham da jeg trodde han var på gli. Han lot som han ønsket å gifte seg, men ville egentlig ikke. Så han er imot ekteskap med meg. Da ønsker jeg å bryte, for han kan ikke tilby meg det jeg ønsker. TS Anonymkode: f6985...97a 2 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sier at det er slutt, og hvorfor, og gir han litt slack på å finne noe nytt da det kommer brått på. Og at det gjelder selv om han vil gifte seg nå. For da vet du premisset det er på, og det er på ingen måte greit. Anonymkode: 94400...419 Selvfølgelig vil jeg ikke hive ham ut på dagen. Han får tid på seg til å finne et nytt hus. Anonymkode: f6985...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ingen ulike scenarioer. Etter at han har "blåst av" forlovelsen, noen få uker før dato var satt og brudekjolen bestilt, kan han si hva som helst. Jeg tror ikke på det. Jeg hadde ikke blitt, nei. For da hadde han giftet seg med meg kun for at jeg ikke stikker. Det er ikke godt nok. Jeg vil heller ikke tvinge ham til noe. Jeg har fridd til ham da jeg trodde han var på gli. Han lot som han ønsket å gifte seg, men ville egentlig ikke. Så han er imot ekteskap med meg. Da ønsker jeg å bryte, for han kan ikke tilby meg det jeg ønsker. TS Anonymkode: f6985...97a Støtter det helt og holdent. Skjønner egentlig ikke hvordan du klarer å fortsette med han etter noe sånt. For meg hadde brudt forlovelse betydd brudd for oss som par. Anonymkode: a4b52...de6 5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen ulike scenarioer. Etter at han har "blåst av" forlovelsen, noen få uker før dato var satt og brudekjolen bestilt, kan han si hva som helst. Jeg tror ikke på det. Jeg hadde ikke blitt, nei. For da hadde han giftet seg med meg kun for at jeg ikke stikker. Det er ikke godt nok. Jeg vil heller ikke tvinge ham til noe. Jeg har fridd til ham da jeg trodde han var på gli. Han lot som han ønsket å gifte seg, men ville egentlig ikke. Så han er imot ekteskap med meg. Da ønsker jeg å bryte, for han kan ikke tilby meg det jeg ønsker. TS Anonymkode: f6985...97a I alle dager?? Brudekjolen var kjøpt og bare uker før trakk han seg? Hadde dere planlagt stort selskap? Og hvem måtte informere alle disse at det ikke ble noe av? Her håper jeg inderlig at han kom på banen. Du sier det enkelt. Du ville gifte deg og var klar. Han valgte det bort. Nå er det slutt. Valg har konsekvenser så det får han stå i nå Anonymkode: cad1a...f62 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen ulike scenarioer. Etter at han har "blåst av" forlovelsen, noen få uker før dato var satt og brudekjolen bestilt, kan han si hva som helst. Jeg tror ikke på det. Jeg hadde ikke blitt, nei. For da hadde han giftet seg med meg kun for at jeg ikke stikker. Det er ikke godt nok. Jeg vil heller ikke tvinge ham til noe. Jeg har fridd til ham da jeg trodde han var på gli. Han lot som han ønsket å gifte seg, men ville egentlig ikke. Så han er imot ekteskap med meg. Da ønsker jeg å bryte, for han kan ikke tilby meg det jeg ønsker. TS Anonymkode: f6985...97a Jeg syns du høres 100% rimelig ut. Trist at det ble sånn for deg, TS Anonymkode: 02798...568 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ingen ulike scenarioer. Etter at han har "blåst av" forlovelsen, noen få uker før dato var satt og brudekjolen bestilt, kan han si hva som helst. Jeg tror ikke på det. Jeg hadde ikke blitt, nei. For da hadde han giftet seg med meg kun for at jeg ikke stikker. Det er ikke godt nok. Jeg vil heller ikke tvinge ham til noe. Jeg har fridd til ham da jeg trodde han var på gli. Han lot som han ønsket å gifte seg, men ville egentlig ikke. Så han er imot ekteskap med meg. Da ønsker jeg å bryte, for han kan ikke tilby meg det jeg ønsker. TS Anonymkode: f6985...97a Da hadde jeg brutt der og da. Forstår ikke hva det er å tenke på en gang. Det er en annen ting om man er tydelig på hva man ønsker seg fra start. Eller tydelig kommuniserer hvorfor om meninger endrer seg. Men å love, planlegge, så trekke seg, det er ikke akseptabelt, og utrolig lite modent. Anonymkode: 94400...419 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Signora Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Helt naturlig å gjøre det slutt når en av partene avblåser et bryllup rett før. Kan det være at han rett og slett ønsker å gjøre det slutt selv, men ikke tør å si det, og heller håper på at du gjør det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig vil jeg ikke hive ham ut på dagen. Han får tid på seg til å finne et nytt hus. Anonymkode: f6985...97a 3 måneder oppsigelsestid er helt normalt Bare å si det som det er. Anonymkode: e541b...531 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har vært sammen med samboer i fem år. Vi er begge 43 år, har vært gift tidligere, og har barn fra før. To av barna er tenåringer, resten er voksne og har flyttet ut. Kontakt mellom samboer og mitt yngste barn er god, det samme er kontakten mellom meg og hans yngste som er hos oss annenhver helg. Vi bor i mitt hus, har det rolig og fint i hverdagen - ingen drama, utroskap, konflikter osv. Men han vil ikke gifte seg, selv om han vet at det er viktig for meg. Ikke spør meg om hvorfor det er viktig eller latterliggjør det. Jeg er en voksen kvinne, og kan velge selv hva som er viktig. Jeg fridde til ham for tre år siden, etter at han hintet om giftemål flere ganger. Han svarte ja, vi satt dato og begynte forberedelsene. Så snudde han plutselig, og nekter fortsatt å gi meg forklaring på hvorfor. Jeg er som sagt 43 år, er selvstendig, har karriere og holder på å bygge opp eget selskap, uten at det tar all tid og krefter. Barna er store, og jeg kan fokusere mye på min egen utvikling. I det siste har jeg begynt å tenke at jeg ikke ønsker meg en halvveis løsning med samboerskap. Jeg er glad i samboer, men jeg tror ikke at jeg kommer til å bli helt knust hvis vi går fra hverandre. Jeg er også glad i sex, men klarer meg også fint uten som singel. Bryter vi nå, så vil jeg ikke lete etter en ny mann, men heller ta opp tidkrevende hobby og konsentrere meg ellers om jobb og forretning. Så hvordan legge frem at jeg ønsker å bryte fordi han har bestemt seg for å ikke gifte seg? P.S. Jeg ønsker overhodet ikke å "true med brudd for å tvinge ham til å gifte seg". Jeg mener faktisk at forholdet nå ikke er tilfredsstillende, og ønsker å heller være alene. Anonymkode: f6985...97a Tenker at kommunikasjonen er ganske fraværende her. Bare si det som det er. Vil du være alene så er det din rett å være det. Anonymkode: 7e445...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 3 måneder oppsigelsestid er helt normalt Bare å si det som det er. Anonymkode: e541b...531 Det er ingen oppsigelsestid her, siden han ikke leier hos meg. Anonymkode: f6985...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Så hvordan legge frem at jeg ønsker å bryte fordi han har bestemt seg for å ikke gifte seg? P.S. Jeg ønsker overhodet ikke å "true med brudd for å tvinge ham til å gifte seg". Jeg mener faktisk at forholdet nå ikke er tilfredsstillende, og ønsker å heller være alene. Anonymkode: f6985...97a Jeg hadde droppet forklaring. "Du skal flytte ut av huset mitt. Jeg vil være alene." Anonymkode: c6731...688 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen oppsigelsestid her, siden han ikke leier hos meg. Anonymkode: f6985...97a Han snylter på deg økonomisk? Det er jo verre enn å trekke seg rett før bryllupet. Anonymkode: 94400...419 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han snylter på deg økonomisk? Det er jo verre enn å trekke seg rett før bryllupet. Anonymkode: 94400...419 Ingen snylter på noen. Vi har felles økonomi, selv om vi ikke er gift. Men vi har ingen leieforhold der det skrives kontrakt, betales leie osv. Anonymkode: f6985...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Du må aldri fri til en mann, det er han som skal fri. Anonymkode: eaa70...098 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må aldri fri til en mann, det er han som skal fri. Anonymkode: eaa70...098 Igjen, jeg er ikke interessert i kritikk og problematisering av mine valg og preferanser. Vi lever for øvrig i 2024, ikke 1950. Anonymkode: f6985...97a 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen snylter på noen. Vi har felles økonomi, selv om vi ikke er gift. Men vi har ingen leieforhold der det skrives kontrakt, betales leie osv. Anonymkode: f6985...97a Da telles det etter loven som et leieforhold. Selv om dere ikke har etablert selve kontrakten. Anonymkode: 94400...419 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå