AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #1 Skrevet 27. november 2024 Det er så mange som sier at det er uklokt a si noe som helst om sykdom/ diagnoser en skulle ha til arbeidsgiveren, men hvorfor er det det? Er det ikke enklere for arbeidsgiver å forstå situasjonen hvis én er helt åpen? Anonymkode: 9f44c...6ee 2
Forvirret23 Skrevet 27. november 2024 #2 Skrevet 27. november 2024 Jeg er åpen med min leder, etter jeg ble det så fikk jeg også mer forståelse og det ble lettere å melde syk, få tilrettelegging osv. Det spørs jo litt på leder? Min tidligere leder delte jeg ikke noe med, hun ville brukt alt mot deg... 5
nordlending Skrevet 27. november 2024 #3 Skrevet 27. november 2024 (endret) Kan hende det spørs litt hva det er, men personlig synes jeg det er greit, i alle fall generelt sett. Spesielt om det er snakk om korttidsfravær i form av omgangssyke, influensa osv. Hvis leder er av typen "du klarer da fint å jobbe med 40 i feber og tendens til å besvime" er det imidlertid greit å bare si at man er syk. Endret 27. november 2024 av nordlending 1
endo Skrevet 27. november 2024 #4 Skrevet 27. november 2024 Her sier du noe veldig sant. På jobb har vi noen papirer(100% frivillig å fylle ut), hvor ansatt opplyser litt om evt sykdom, slik at vi som arbeidsgiver vet hvordan vi skal håndtere en evt situasjon. Og prøver unngå sette personen til for å ikke trigge noe. Sparer oss og sykepersonell tid om noe skjer. Men som sagt frivillig da det er litt på kanten av loven.
mommyaka Skrevet 27. november 2024 #5 Skrevet 27. november 2024 Fordi det finnes sykdommer arbeidsgiver ikke kan skjønne...du kan eks si at du ikkje kan jobbe pga depresjon...er du uheldig har du arbeidsgiver som ikke tror på å være depresjon...og mener at det er bedre for deg å jobbe etc. Eller du kan si din grunn..så får du en arbeidsgiver som ser rart på deg når du kommer tilbake til jobb Fordi ingen er like og folk har ulike syn på ting... 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #6 Skrevet 27. november 2024 Kommer an på hva slags leder man har. Og hva slags sykdom. Å fortelle en kjip leder om depresjon og utbrenthet er neppe lurt. Mens en god leder gjerne bør vite om kreften du fikk. Så ingen fasit her Anonymkode: 2f304...7ed 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #7 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er så mange som sier at det er uklokt a si noe som helst om sykdom/ diagnoser en skulle ha til arbeidsgiveren, men hvorfor er det det? Anonymkode: 9f44c...6ee I de tilfellene hvor det frarådes her inne, er det jo allerede en sak med dårlig leder og lite forståelse, eller lekking av helseopplysninger til andre eller lignende. Under slike forhold er det så klart bedre å holde kortene tett til brystet. Jeg har full tillit til min leder, og hun kjenner til min diagnose og jeg kan diskutere dagsform og oppgaver med henne. Det gjør det lettere for både jobben og meg. Hadde jeg jobbet et sted med dårlig arbeidsmiljø og en ugrei sjef, hadde jeg ikke delt noe særlig med personlige opplysninger... Anonymkode: 2dd88...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #8 Skrevet 27. november 2024 Jeg har alltid vært åpen. Og opplevd det som noe veldig positivt, der jeg får mye støtte. Er bare på KG jeg leser det du beskriver i HI. Samt "kollegaer er ikke din venn", og alt mulig rart. I det virkelige liv har jeg gjennom 20 år som arbeidstaker alltid hatt god dialog med arbeidsgiver, og kjenner mange tidligere og nåværende kollegaer også privat. Anonymkode: 07f73...a89 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Skrevet 27. november 2024 Kommer til å brukes mot deg senere. "Hun har jo litt psykiske problemer"! Anonymkode: fa936...632 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #10 Skrevet 27. november 2024 MIn forrige, forrige sjef kunne mer enn gjerne finne på å foreslå at hun kunne heale meg, for hun var healer, nemlig. En god en også, trodde hun. Akkurat det med healing kom lenge etter at jeg starta å jobbe der og jeg ringte meg inn syk, så jeg var ikke akkurat klar over det når jeg starta å jobbe der. Ofte nok snakket hun også om andre kollegaer sine sykdommer på en direkte stygg og negativ måte også... Sjefen etter der igjen var chill og god, forståelsesfull etc, så hen retta opp igjen endel av den mistenksomheten jeg fikk mot sjefer, men merker at jeg fremdeles ikke er villig til å dele så sjukt mye rundt sykdom nå heller. Anonymkode: dd2de...d75
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #11 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer an på hva slags leder man har. Og hva slags sykdom. Å fortelle en kjip leder om depresjon og utbrenthet er neppe lurt. Mens en god leder gjerne bør vite om kreften du fikk. Så ingen fasit her Anonymkode: 2f304...7ed Dette. Det kommer som sagt helt an på mennesket man har å gjøre med. Er du heldig og har en sympatisk leder som er flink med folk så vil du nok oppleve at vedkommende tilrettelegger og er forståelsesfull. Er du uheldig med og får en kynisk leder der du jobber, noe som ofte er tilfellet innen yrkeslivet der utdanning ikke er påkrevd og ansiennitet oftest er årsaken til forfremmelser (ala. servicebransjen, butikk), så er det der ofte saker som dette oppstår: - McDonalds: Rovdrift av ansatte - Joe & The Juice: Ba ansatte beskrive symptomer - Elkjøp: Ansatte krever en million kroner i etterlønn Anonymkode: 63851...2e0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå