Gå til innhold

Hjelp!! Leter etter en person uten å lykkes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Lang historie kort fortalt. Min svigerrinne (kona til broren til mannen min) kom til Norge som student i 2020. Vi og resten av familie medlemmene støttet henne på alle mulige måter. Mannen min betalte store summer for å få henne hit. (Skoleutgifter/visum/billett) etter at hun kom hit bodde hun hos oss. Hun gikk på master i IT i oslo. Vi la fort merke til at hun er litt lat. Ikke gir nok tid til studie og søker heller ikke jobb. Vi motvierte henne til å søke jobber. Slik at hun kunne dekke de viktigste utgiftene hun hadde. Men hun gjorde ikke det. Gikn kun på skole 2-4 dager i uka. Resten av dagene lå hun bare i senga og scrollet på mobilen. Slik varte det i 2 år. Mange av vennene våres ga oss råd om å kaste henne ut. De mente at når hun må bo for seg selv det er da hun forstår viktigheten av å jobbe hardt og finne en jobb. Men jeg hadde ikke hjerte til å kaste henne ut. Etter hvert ble mannen min på også litt lei henne. Han begynte å bli litt streng når det gjaldt å gi henne lommepenger. Etter hvert fant hun seg en vaskejobb. Hun begynte å tjene litt. Vi la merke til at hun begynte å være borte lenge. Hun var borte dagen lang. Pleide å komme hjem veldig sent. Etter en stund fortalte hun oss at hun har funnet seg en bolig og kommer til å flytte ut. Hun flyttet ut og kuttet kontakt med oss. Vi har ikke sett henne eller hørt noe fra henne på 1 år nå. Vi har prøvd å snakke med venninna hennes og også tatt kontakt med jobben hennes. Men ingen vet noe hvor hun er. Hun har byttet jobb også.
Tenker på henne hele tida.

I går fikk vi beskjed om at pappaen hennes døde i hjemlandet. Vi har prøvd å komme i kontakt med henne igjen men skjønner ikke hvordan vi skal finne henne. Vi vet ikke hvor hun er. Hvordan kan man finne en person som er blitt helt borte? Hun vil sikkert ikke ha kontakt med oss men......vi vil bare se og snakke med henne i denne vanskelige tiden. Hun har heller ikke kontakt med søsken eller foreldre i hjemlandet.

Spørsmål:
Hvordan finne en som er helt borte? Hvem kan man kontakte? Politiet?

Anonymkode: e4a05...3c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er faktisk ikke hvordan dere kan få kontakt, men OM dere har rett til å ha kontakt med et voksent menneske som ikke vil ha kontakt med dere. 

Og svaret på det er nei. 

La henne være i fred. Hun skylder ikke dere kontakt. Svogeren din får finne ut av ekteskapet er verdt å beholde 

Anonymkode: 58c64...68d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Frelsesarmeen. De er utrolig dyktige på å finne mennesker. 

Anonymkode: bcd8f...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått beskjed om at faren er død via andre familiemedlemmer? Isåfall lar dere henne være siden hun tydelig ikke vil ha kontakt. Hvis hun derimot ikke har fått denne beskjeden, stiller jo saken seg annerledes. Jeg ville ha bedt mannen hennes ringe politiet og hørt om de kan hjelpe med å overbringe beskjed. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei

Lang historie kort fortalt. Min svigerrinne (kona til broren til mannen min) kom til Norge som student i 2020. Vi og resten av familie medlemmene støttet henne på alle mulige måter. Mannen min betalte store summer for å få henne hit. (Skoleutgifter/visum/billett) etter at hun kom hit bodde hun hos oss. Hun gikk på master i IT i oslo. Vi la fort merke til at hun er litt lat. Ikke gir nok tid til studie og søker heller ikke jobb. Vi motvierte henne til å søke jobber. Slik at hun kunne dekke de viktigste utgiftene hun hadde. Men hun gjorde ikke det. Gikn kun på skole 2-4 dager i uka. Resten av dagene lå hun bare i senga og scrollet på mobilen. Slik varte det i 2 år. Mange av vennene våres ga oss råd om å kaste henne ut. De mente at når hun må bo for seg selv det er da hun forstår viktigheten av å jobbe hardt og finne en jobb. Men jeg hadde ikke hjerte til å kaste henne ut. Etter hvert ble mannen min på også litt lei henne. Han begynte å bli litt streng når det gjaldt å gi henne lommepenger. Etter hvert fant hun seg en vaskejobb. Hun begynte å tjene litt. Vi la merke til at hun begynte å være borte lenge. Hun var borte dagen lang. Pleide å komme hjem veldig sent. Etter en stund fortalte hun oss at hun har funnet seg en bolig og kommer til å flytte ut. Hun flyttet ut og kuttet kontakt med oss. Vi har ikke sett henne eller hørt noe fra henne på 1 år nå. Vi har prøvd å snakke med venninna hennes og også tatt kontakt med jobben hennes. Men ingen vet noe hvor hun er. Hun har byttet jobb også.
Tenker på henne hele tida.

I går fikk vi beskjed om at pappaen hennes døde i hjemlandet. Vi har prøvd å komme i kontakt med henne igjen men skjønner ikke hvordan vi skal finne henne. Vi vet ikke hvor hun er. Hvordan kan man finne en person som er blitt helt borte? Hun vil sikkert ikke ha kontakt med oss men......vi vil bare se og snakke med henne i denne vanskelige tiden. Hun har heller ikke kontakt med søsken eller foreldre i hjemlandet.

Spørsmål:

Politiet vil aldri kunne.gi deg info om et annet menneske.

Da mitt nære familiemedlem gikk bort og jeg trengte å få formidlet dette, tok politiet kontakt med vedkommende.

Men det var FORMIDLING av dødsfall, ikke en prat fordi noen vil snakke om at familien til den som har kutte kontakten har gått bort. 

Man burde respektere at folk kutter kontakten med en.

For en merkelig besettelse

Anonymkode: c2358...845

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta kontakt med Frelsesarmeen. De er utrolig dyktige på å finne mennesker. 

Anonymkode: bcd8f...f1c

Hvorfor gir du tips til å finne noen som ikke vil bli funnet??

Politiet går stadig vekk ut og ber folk slutte å dele info eller etterlysninger som ikke kommer direkte fra politiet.

Grunnen er at det ofte ikke er for å være snill noen etterlyser andre.

Ingen spekulasjoner, bare informasjon som kommer rett fra politiet selv..

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er gift med broren til mannen din? 

Hvorfor ikke oveflate dette til ham? 

Virker som om dere har latt dere utnytte. Hva er poenget med å forfølge dette? 

Myndigheter og virksomheter har ikke lov til å dele ut personopplysninger, så det kan du glemme. 

Sikkert mange gærninger som planlegger æresdrap, kidnapping, syrekasting på kvinner på flukt fra voldelige familier og overgrep.

Når jeg leser historien din om igjen, virker dette veldig scetchy. Please la dama være i fred! 

Anonymkode: 0fc71...a75

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da mitt nære familiemedlem gikk bort og jeg trengte å få formidlet dette, tok politiet kontakt med vedkommende.

Men det var FORMIDLING av dødsfall, ikke en prat fordi noen vil snakke om at familien til den som har kutte kontakten har gått bort. 

Besettelse?? Å ville go beskjed om et dødsfall i nær relasjon? Folk er merkelige til å konkludere….

Anonymkode: 6a010...fa5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Myndigheter og virksomheter har ikke lov til å dele ut personopplysninger, så det kan du glemme. 

Sikkert mange gærninger som planlegger æresdrap, kidnapping, syrekasting på kvinner på flukt fra voldelige familier og overgrep.

Når jeg leser historien din om igjen, virker dette veldig scetchy. Please la dama være i fred! 

Kanskje fordi han bor i utlandet, og det er lettere for han å gå via broren sin som er her i landet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje fordi han bor i utlandet, og det er lettere for han å gå via broren sin som er her i landet? 

Hvor mange har null kontakt med sin ektemann uten at det er gode grunner til det, tror du? 

Og selv om svigerinnen er helt fullstendig crazy så er det allikevel ikke noe TS og familien kan fikse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud! Så mye rare konklusjoner folk rart folk klarer å lage ut av et innlegg….. Nå er TS allerede blitt kriminell ifølge deg…. For det har du bestemt! Hvorfor ikke svare ut fra det TS spør om, uten å lage motiver for hvorfor hun spør?!? Svaret er jo ja eller nei uansett begrunnelse til at TS ønsker å komme i kontakt med dette familiemedlemmet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Spørsmål:

Du og mannen bør vel ikke blande dere i det hele tatt ettersom det er/var din svigerinne.

Anonymkode: 7580b...054

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange har null kontakt med sin ektemann uten at det er gode grunner til det, tror du? 

Og selv om svigerinnen er helt fullstendig crazy så er det allikevel ikke noe TS og familien kan fikse. 

Mange det! Det MÅ ikke være fordi mennene er konemishandler eller lignende! Det kan jo være hun har røket ut for noe og kommet inn i et dårlig miljø… Eller at hun selv har lurt mannen/familien og ikke ønsker kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame som har tatt master i IT, bodd hos svoger, kommer fra utlandet og har akkurat mistet sin far. 

Du skjønner at dette er gjenkjennelig for stort sett alle som kjenner dama?

Det er rimelig spesielt å da brette ut på nett alt du tenker om henne, og deretter forsøke å påtvinge en åpenbart uønsket kontakt. 

Slett innlegget, skaff deg en hobby og la mennesket være i fred. Du virker gæern.

Anonymkode: 7f32d...692

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor gir du tips til å finne noen som ikke vil bli funnet??

Politiet går stadig vekk ut og ber folk slutte å dele info eller etterlysninger som ikke kommer direkte fra politiet.

Grunnen er at det ofte ikke er for å være snill noen etterlyser andre.

Ingen spekulasjoner, bare informasjon som kommer rett fra politiet selv..

Dette. Mange ønsker ikke å bli funnet av legitime grunner. Jeg ville kontaktet politiet og bedt dem videreformidle dødsbudskapet.

Anonymkode: 4f65f...248

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De skal overbringe et dødsbudskap….. ikke fikse noe som helst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Joda. Fetteren min rømte til utlandet en gang og kuttet all kontakt, og faren fikk bistand av politiet til å lokalisere ham, uten at det forelå noen straffbare forhold. Utenlandsk politi bisto også.

Forsåvidt enig i at ts og familien ikke har rett til å gjenoppta kontakten med noen som helt åpenbart har kuttet dem ut.

Anonymkode: faf11...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var også når noen har rømt fordi de må, og de som leter ikke har gode intensjoner.

Har hørt man må være forsiktig med å fortelle noen hvor de er om du vet.

Utifra situasjonen. Noe  ganger er det voldsofre som har hemmelig adresse.

Anonymkode: 5d533...907

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulasjon såklart; men når hennes venninne ikke vil gi dere info (at jobben hennes ikke gjør det er forøvrig helt vanlig og veldig fint, det skal de ikke gjøre heller og det kan naturligvis oppleves invaderende at dere prøvde der) så kan man anta at venninnen enten ikke har kontakt med henne, eller at hun ikke VIL snakke med TS/familien. Det ligger en hund begravet her, men kort sagt så er det politiet som må overbringe dødsbudskap og dit dere må ta dette. Om dere mener at hun skylder dere penger e.l. så må dere bare avskrive det, og om dere har gode hensikter så respekterer dere at hun ikke vil at dere skal vite hvor hun er og hva hun gjør.

Anonymkode: 6eb4b...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...